Jump to content

Er jeg urimelig i min forventning til kvalitet på "kjøljobb"

TMS

Recommended Posts

Er jeg urimelig?

Jeg trenger hjelp til å vurdere om jeg er urimelig i mine forventninger til firmaet som har utført jobb på båten min. Bakgrunnen var at kjølen var rusten og jeg ba om tilbud på å fjerne rust/priming/stoffing av kjølen i tillegg til ordinær stoffing av båten.

Firmaet foreslo at de kunne slipe ned kjølen/prime/stoffe til en avtalt timepris. Når jeg kom for å hente båten, var båten allerede satt på vannet men fortsatt hengende i stroppene. Tilfeldigvis spurte jeg om de hadde husket å stoffe drevet. Jeg fikk nølende svar og ba de sjekke nærmere. Jeg foreslo at de kunne heise båten opp, så vi kunne sjekke. De heiste opp båten og kjørte kranen tilbake slik at drevet kom over bryggen, men kjølen hang fortsatt over vannet. Drevet var ikke stoffet, og jeg fikk stoffe det selv. Når båten hang der, tenkte jeg at det også kunne vært greit å sjekke arbeidet under kjølen. Stor ble min overraskelse når jeg oppdaget at det fortsatt hang skjell under kjølen. De hadde hverken, skrapt, slipt, primet eller stoffet under kjølen. Når båten ble kjørt inn på land igjen, oppdaget jeg at det allerede etter 24 timer i vannet, var begynnt å ruste gjennom bunnstoffet på kjølen...

Synspunkter utbes, bør jeg gå videre med saken eller er det jeg som er urimelig ?

Det var bakgrunnen, her følger dialogen som jeg har hatt med Firmaet i etterkant:

Hei NN !

Slippens kommentarer først og mine som innrykk med -:

Du beställde slipning av babords sida av kölen. Vi diskuterade aldrig slipning av styrbord eller slipning under kölen när du lämnade båten.

- Feil, jeg ga beskjed om at styrbords side var rusten og at det også var mulig at det på babord side måtte fjernes rust. Dere ringte og informerte om at begge sidene burde slipes, jeg aksepterte det.

Det du ser på kölsidan och som du har tagit kort på är porer som läcker rost. Porer i en ojämn järnköl är omöjliga att komma åt med en slipmaskin utan dessa måste slås sönder med en sandbläster.

- Det betyr at dere har valgt å prime før all rust var slepet bort. Når dere visste at dere ikke ville klare å slipe kjølen fri for rust, burde jeg vært informert om det før jobben ble gjort.

En sandblästring av din botten hade kostat cirka 15.000 SEK vilket aldrig diskuterades oss emellan.

- Det er riktig, men uvensentlig. Rusten skulle fjernes av dere ved sliping. Dersom det var umulig for dere, skulle dere som den profesjonelle part ha sagt ifra.

Rosten i toppen på kölen kommer från områden under sikaflexen. För att avlägsna denna rost måste sikaflexen avlägsnas, kölen sänkas för att komma åt med slipmaskin mellan köl och skrov, kölen på nytt fästas och sikasträngen på nytt appliceras. Inte heller detta har diskuterats oss emellan och din budget på 3-4 timmar hade som du förstår inte räckt till detta.

-Hva med rusten rett nedenfor sikaflexen (det burde vært slipt helt opp til sikaflexen), forann på kjølen og på sidene ?

-Og det var dere som estimerte hvor mange timer jobben ville ta

Du har köpte en jobb på löpande räkning med en tajt budget. Jag bjuder på lyftet, färgen till drevet (som du aldrig specificerade), extra jobbet under kölen och punktslipning av de synliga rostporerna.

-Jobben under kjølen er ikke ”ekstrajobb”. Vi ble enige om at dere skulle ta kjølen under også, dog med unntak av der klossene stod, som bare skulle påføres et lag bunnstoff når båten ble løftet opp. Det er en selvfølge at man stoffer drevet og ikke hopper over det. Båten hang allerede i stroppen, slik at det var et merarbeid på 5 minutter og + 5% av en sprayboks du ”bjød” på.

Ytterligare gratisjobb är inte aktuellt. Båten finns att avhämta på vår brygga fredag eftermiddag/kväll.

-Jeg har betalt over 20.000 kr for jobben og synes ikke at jeg har fått noe gratis. Tvert i mot har jeg fått en unødig ekstrakost for sliping av kjølen ved at rusten må fjernes pånytt neste år. Jeg tar til etteretning at dere ikke ønsker å utbedre jobben og vil derfor be om prisavslag tilsvarende kostnadene til sliping av kjølen. Og at dere sliper ned barnacles og legger på nytt bunnstoff akter på båten.

-Jeg kommer ned med buss fredag og ønsker å inspisere båten før den blir satt på vannet.

Edited by TMS (see edit history)

TMS

For 20.000,- så hadde jeg forventet å fått en helt rustfri kjøl fra topp til tå som holdt i mange år uten nye rustangrep.

Hva var det som var så inni hel@$%! dyrt, var det selve løftet?

Kan ikke se for meg at det tar så mange timene å sandblåse hele kjølen, prime og stoffe den :confused:

Har forståelse for at det blir en del dyrere om kjølen må demonteres.

Har du sett kost oppsettet på jobben, hvor mange timer har de brukt og til hvilken rate?

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Ikke at jeg har spesielt greie på det, men er ikke det det samme som å begynne å slipe på rusta hjulbuer på en gammel bil? Etter 14 dager så begynner det å ruste igjen. :crazy:

Men det er vel ikke noen krise om det er litt rust på en halvmeter tykk kjøl? :confused:

Jeg synes ikke det er et urimelig krav at verftet gjør den jobben de tar seg betalt for.... 20000 kroner inkl løft som i værste fall koster 4-5000 hos de største "blodsugerne" på østlandet.. Da burde det være nok penger igjen til å ta begge sidene av kjølen som vel er ett par m2 på hver side.... Men sliping er vel ikke den beste løsningen etter mitt syn, ville nok gått for sandblåsing og deretter god priming..

Kjølen på gammelbåten min ble dyppet i sjøen i mai 06 og frem til mai 08 var den på land i 2 månder og det fantes ikke rustantydninger på denne.... Slik at noe mere enn en måned er vel rimelig å kunne forlange selv om dette muligens er i Sverige..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Kjedelig sak.

Det er slik at forskjellige typer jobber krever sin spesialkompetanse. Et godt tegn på at den innleide arbeidskraft kan det de er satt til å gjøre er at de ringer når arbeidet er i gangsatt og informer.

Jeg tror nemlig at hvis en bedrift har et kvalitetsmål på høyde med kundenes forventninger, så hadde de ringt deg og fortalt at hele kjølen må prepareres og behandles i dette tilfelle selv om du hadde bedt om å kun få behandlet den ene siden.

For meg virker det som om denne bedriften påtar seg slikt arbeid fordi de tilfeldigvis har kran, og ikke motsatt som er at de har kjøpt kran for å praktisk kunne utføre denne typen arbeid.

Jeg ville blitt skeptisk til hele jobben spør du meg, for her er jo grunnarbeidet svært viktig for resultatet, men det har du jo allerede oppdaget.

...Jeg tror nemlig at hvis en bedrift har et kvalitetsmål på høyde med kundenes forventninger, så hadde de ringt deg og fortalt at hele kjølen må prepareres og behandles i dette tilfelle selv om du hadde bedt om å kun få behandlet den ene siden.

De ringte faktisk å sa at begge sider måtte tas fra grunnen og primes opp på nytt, jeg aksepterte det, no problem her. Problemet var at de ikke gjorde noe under kjølen og at arbeidet de gjorde var så dårlig at det begynte å ruste med en gang. Og det var kanskje ikke tilfeldig at de sørget for at båten var satt på vannet før jeg kom..

...For meg virker det som om denne bedriften påtar seg slikt arbeid fordi de tilfeldigvis har kran, og ikke motsatt som er at de har kjøpt kran for å praktisk kunne utføre denne typen arbeid.

Det er mitt inntrykk også

TMS

...ville nok gått for sandblåsing og deretter god priming..

At sandblåsing er det eneste rette har jeg ettertid også forstått. Firmaet som visste at slipingen ikke kom til å bli bra skulle etter mitt syn ha sagt noe sånt som: "du kan få en halvgod jobb med sliping for 20', eller vi kan gjøre det skikkelig jobb med sandblåsing for kr xx'

....selv om dette muligens er i Sverige..

At det er en svenske som skrev, betyr ikke nødvendigvis at firmaet er i Sverige..

TMS

Klagen min har medført at jeg akkurat fikk vite at de:

- Sliper kjølen under, legger på 4 lag primer og bunnstoff

- Sliper ned "havstulipanene" som de hadde stoffet over og legger på bunnstoff på disse områdene pånytt

- Sliper ned kanten øverst på kjølen, primer og stoffer på nytt

Så da har jeg tenkt å ikke bruke mer energi på dette. Livet er for kort til å krangle bort...

Neste gang jeg setter bort et slikt arbeid, skal jeg gjøre bedre research på forhånd. Og jeg skal overvåke prosessen underveis.

Eller så gjør jeg det bedre selv, hvis jeg har tid....

Edited by TMS (see edit history)

TMS

Har du sett kost oppsettet på jobben, hvor mange timer har de brukt og til hvilken rate?

Jeg har ikke listen her men jeg mener det var noe sånt som:

løft ca 5.500,-

Primer/bunnstoff (VC17=dyrt) ca 7.500,-

Jobben ca 8.000,- (ca 16 timer á 500,-)

Spyling 1 time

Sliping 4-6 timer

5 lag primer á 5-6 timer

taping/stoffing 3-4 timer

TMS