Jump to content

Er 2001 Evinrude 150 hk ficht en god motor?


Ben Sin

Recommended Posts

Hei

 

En Hustler må komme raskt frem. Og utenbordsmotor har jeg ikke hatt siden ansiktet var fullt av kviser og fjonbart en gang tidlig på 80 tallet. Noe har sikkert skjedd på utenbordsmotorfronten siden da.

 

Lurer på å kjøpe en båt med en 2001 modell Evinrude 150 ficht. 2-takt. Motoren går som en rakker den, og jeg synes støynivået var tilfredsstillende. Og det var også gassresponsen.

 

Er det noen utenbordsduder her som kan lære bort litt?

Link to post
Share on other sites

har nå alltid hørt at evinrude skal være gode motorer jeg nå da. alle motormerker har vel hatt ett eller annet problem som alle vil opplyse om på negativ måte. kjører sjøl mercury 2 takt som jeg syns fungerer meget bra. bortsett fra lading da. men det fikses snart. 135 hk

Link to post
Share on other sites

Vet du noe mer om hva som var problemet, og om det fortsatt er et problem? :confused:

Motorer som ble produsert i den siste tiden før konken hadde ifølge ryktene en veldig slett kontroll.... men etter at Bombardier tok over klarte de vist å få bukt på de værste problemene, de tok også ansvar over endel av reklamasjonen.

 

Hvis motoren har overlevd bruk siden 2001.... burde være kvalitetkontroll god nok :smiley:, men Murphy er stadig der ute.......

 

 

Arne Kjetil

Link to post
Share on other sites

Å skrive et innlegg etter Droll som omhandler teknikk er vel som å hoppe etter Wirkola? :wink:

 

Det som har blitt sagt er at produksjonen, og kontrollen, var for dårlig, marginene som ble lagt inn var bare rett og slett for store for den "fine" teknologien som disse motorene har/består av. Husker godt de første årene hvordan motorene spiste" tennplugger, 10/15 timers bruk og måtte skiftes ut(!), og stadige kommentarer/beskjeder om at "nå har vi løst problemet"! Min kilde her er en av de større forhandlerne av motorene.

Dagens E-tec er så vidt jeg vet akkurat samme teknologi som Ficht, men med en helt annen produksjon og kontroll under Bombardiere enn det var som OMC.

Selv om akkurat denne motoren funker ok så kommer nok problemet den dagen også denne motoren skal selges videre; et meget skeptisk marked?

 

Selv hadde jeg aldri tatt sjansen på en Ficht-motor til det er sommeren for kort!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Dagens E-tec er så vidt jeg vet akkurat samme teknologi som Ficht, men med en helt annen produksjon og kontroll under Bombardiere enn det var som OMC.

 

Vel, grunnteknologien er nok mye den samme, men over 10 år med videreutvikling og utluking av feil burde jo også hjelpe på.

 

Ficht = 1.generasjon, deretter kom Ficht RAM, så DI , og til slutt dagens E-Tec.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Vel, et søk på forumet her vil nok gi deg til svar at det er en del som sliter/har slitt med andre motorer også, ikke minst Yamaha! :yesnod:

 

Joda ivar, ti års utvikling er bra det og derfor er jeg ikke (lenger) så skeptisk til E-tec, men det hjelper ikke så mye når vi snakker om en sv år gammel Ficht-motor som er den aktuelle motor trådstarter vurderer?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Mouche: For en gangs skyld har du rett! :lol::lol:

 

OMC gikk konk på grunn av problemer med Ficht. Jeg har idag hatt en ringerunde til Fische og Seahorse marina på Tjøme. Samt en båtforhandler som selger båtmerket og holder til i Leangbukta. Først må jeg si at jeg møtte en fantastisk service alle tre steder!! Det er dessverre ikke alltid.

 

Jeg fikk fortalt at problemene gjaldt motorer fra 98, 99 og tildels 2000. 2001 modell var et trygt kjøp, og en knallgod motor. Den aktuelle motoren heter også Ficht RAM. Jeg hadde ikke fått med meg det. Så lenge tre uavhengige firmaer ga meg akkurat den samme informasjonen tror jeg på det. Så jeg slår meg til ro med det. Jeg tar det også som et kvalitetstegn at leverandør og forhandler gir et så godt inntrykk som disse gjorde.

Link to post
Share on other sites

vel og bra det :smiley:

Men husk at du skal selge den en gang også...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

har selv en ficht ram 175 hk fra 2000,som jeg kjøpte brukt.

har ca 100 tiner på denne og ikke et eneste feilslag.

starter alltid på første forsøk,god aks.,nyyyydelig lyd og drivstoff gjerrig som en tung og dau firetakter.

forbruksmessig så ligger den på literen det samme som honda sin firetakter.

så motoren er det jeg er mest fornøyd med på båten :yesnod:

mvh.beuty of aqua

 

achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32

Link to post
Share on other sites

Å skrive et innlegg etter Droll som omhandler teknikk er vel som å hoppe etter Wirkola? :wink:

*snip*

Så sant.

 

Har en kjenning som har 2001 90hk ficht ram.

Den har heller ikke vært noe trøbbel med. Tror den er gått ca 250-300 timer.

Link to post
Share on other sites

..............Seahorse marina på Tjøme.

 

Hvis du har snakket med Tom Petter så hadde jeg tatt sjansen, han stoler jeg på og har handlet med siden 1994! Jeg har kjøpt båt av ham og han tatt båt fra meg i innbytte, usett begge veier og ingen problemer oppstod noen av veiene, m.a.o. basert på tillit. :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Er det bare jeg som har inntrykk av at hver gang det er en motor som ikke starter, eller som stopper midtfjords så er det en Evinrude/Johnsen?

Det gjelder ikke min, eneste gangene jeg stopper midtfjords er vis jeg går tom for bensin, og med e-tecen min er det ikke ofte det hender i forhold til tidligere med den gamle motoren!

Har stoppet en gang midtfjords med e-tecen, da hylte alarmen, og det HOT lyset blinket i instrumentet. Dette var fordi en plastikpose hadde lagt seg over kjølevannsinntaket...

Dette intstrumentet og varslingssystemet har du jo også på din motor da den bruker samme teknologien som e-tec......

Jeg ville overhodet ikke vært skeptisk til og kjøpe den motoren med tanke på driftsikkerhet, men jeg ville ha tenkt en tanke på evnt. verdi ved videresalg.......

Redigert av csvirus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...