Jump to content

Uttern s52 17ft med Mercury 75 hk 4 takt, propell?


prhe

Recommended Posts

Heisann...

 

Jeg tok båten opp fra sjøen igår for å skifte propell.

Den som stod på var en H1-1319 Propell med 19" pitch, når jeg gav full speed så fikk jeg max 4500-4800rpm og 31 knop på båten min en Uttern s52 17 fot

Syns dette var i det minste laget.

 

Jeg hadde store problemer med å få båten min kjapt opp i plan, og det ristet en del når jeg gav på.

Men når den kom opp i plan så gikk den veldig greit, men merket at den gav etter litt når jeg svingte i stor fart.

Noen andre som har opplevd dette, gikk utifra at dette skyldes for stor propell.

 

Har idag kjøpt en ny Mercury Black Max 13*1/4*17 til denne motoren.

 

4 taktene til Mercury er jo kjent med å være litt trege, så kanskje problemet mitt skyldes da denne store propellen.

 

 

Noen andre som har opplevd dette, gikk utifra at dette skyldes for stor propell.

Link to post
Share on other sites

Veldig vanlig med feil propell fra forhandler.

 

Så at du går ned for å få høyere max rpm WOT er riktig.

Men hva er maks rpm WOT for din motor?

Du bør komme så nærme maks rpm som mulig med "normal last" i båten på gitt propell.

Du kan også sjekke monteringshøyden for å vinne noen hundre rpm på veien til WOT. Du sier ikke om det er alu eller stål du har kjøpt..

Går utifra at det alu, da burde kavitasjonsplata ligge jemnt med kjølen på båten.

Nevner dette med monteringshøyde pga at veldig mange forhandlere monterer de i laveste pos.

Link to post
Share on other sites

Mener den motoren skal ha samme maks turtall som min Yamaha F115, altså 6000 o/min. Vil tro den nye propellen vil hjelpe godt på, og burde gi i overkant av 5000 o/min. Sjekk også monteringshøyde som nevnt over, for lavt montert motor koster ofte fart og omdreininger.

 

Når du skriver at den "gav etter ved sving" , mener du da at turtallet falt?

 

La oss vite hvordan den nye propellen funker

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...