Jump to content

Hva kaller vi denne typen båt?


Wasco

Recommended Posts

Det nærmeste blir kanskje daycruiser, eller "passbåt" som bastard sier. Men er enig i at kategoriseringen på finn er litt dårlig.

 

F. eks hvor passer en Viknes 1030 med mesanmast inn? er dette cabincruiser, eller sjark/yrkesbåt/skøyte?

 

Eller en Targa 24 foter? Er det cabincruiser, daycruiser, eller landstedsbåt? Kanskje under yrkesbåt?

 

Finn har kategori trebåt/snekke!? Skal det ligge trebåter, snekker eller begge deler her? Og seilbåt i tre, hvor skal den være?

Link to post

Nå er det vel ikke lett for folka på FINN å kategorisere alle typer båter..

Det finnes jo mange kategorier...og vel også en del crossover (som det heter i musikkbransjen) somtilhører i flere grupperinger...

 

Fek...hva er en motorseiler.

Hvis jeg setter seil på båten min (noe jeg har planer om å gjøre) kan den da kalles en motorseiler?

sophieaakra.jpg

Link to post
Fek...hva er en motorseiler.

I følge forsikringsselskapet er vår båt en motorseiler, på tross av at vi seiler mer enn vi går for motor. De begrunner dette med at motor størrelsen avgjør dette (130 Hk).

 

Det ble rimeligere forsikring p.g.a. motoren så vi klager ikke :wink:

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Mindre planende båt med dekk og vidskjerm har alltid hett passbåt tidligere.

Daycruisere har overnattingsmulighet under fordekket.

Jeg er overbevist om at produksjon av passbåter burde bli en suksess igjen, slik det var på -50 og -60tallet.

Skjærgårdjeepen der "far" sitter bak vindsjermen, mens resten av familien hutrer og skrangler på plastbenkene, er en dårlig erstatning for en ekte passbåt der alle sitter i rimelig komfort.

Det er litt trist at ikke flere ser verdien i å pusse opp gamle passbåter. Glassfiberen ser ut til å vare "evig", mens de fleste passbåter har råtne puter, bilseter, campingstoler og gulnet vindskjerm. Dette er en båtklasse som fortjener nye puter, vindskjermer, kalesjer og motorer da bruksverdien er betydelig bedre enn mange nye båtmodeller. :smiley:

Og jo; jeg har pusset opp en til originalstand...

Link to post
Mindre planende båt med dekk og vidskjerm har alltid hett passbåt tidligere.

Daycruisere har overnattingsmulighet under fordekket.

Jeg er overbevist om at produksjon av passbåter burde bli en suksess igjen, slik det var på -50 og -60tallet.

Skjærgårdjeepen der "far" sitter bak vindsjermen, mens resten av familien hutrer og skrangler på plastbenkene, er en dårlig erstatning for en ekte passbåt der alle sitter i rimelig komfort.

Det er litt trist at ikke flere ser verdien i å pusse opp gamle passbåter. Glassfiberen ser ut til å vare "evig", mens de fleste passbåter har råtne puter, bilseter, campingstoler og gulnet vindskjerm. Dette er en båtklasse som fortjener nye puter, vindskjermer, kalesjer og motorer da bruksverdien er betydelig bedre enn mange nye båtmodeller. :smiley:

Og jo; jeg har pusset opp en til originalstand...

Ja, disse passbåtene vekker til live mange gode minner.

På 60 tallet var det liksom toppen av salighet å ha en slik båt :yesnod:

 

Kommer jeg over en slik, blir nok det mitt neste prosjekt

Link to post

de fleste vil nok legge den ubder Landstedsbåt.

Men mange kaller det Daycruiser også.

Så jeg ville nok søkt på begge.

 

evnt et åpent søk hvor du begrenser størrelse og pris.

fra kr 2 - 25000 f eks.

Noen av disse kan nok prutes masse :yesnod:

 

Ellers er jeg helt enig med Paxo

Jeg har aldri forstått hvordan skjærgårdsjeepen kunne erstatte disse.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Det hørtes bra ut, synes det er på tide at passbåtene får sin egen kategori også :yesnod:

 

til wabra; det synes jeg du skal gjøre, Jeg ble Selco-eier i februar, da pusset jeg opp min første Selco, og så ble til at jeg kjøpte en i juni også, skumle greier, man blir liksom litt hekta;) spørs om jeg går bort fra Selco med det første også :lol:

1968 Selco Selboy, 1969 Selco Selspeed, With 365

Link to post

Jeg tror den heter selboy?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...