27`plattgatter Startet 24.Juli.2008 Del på Facebook Startet 24.Juli.2008 Hei Jeg er helt ny her på forumet. Har kjøpt mitt første båtprosjekt, ett skikkelig opp pussings objekt. En 27 fot platgatter på furu skrog. Alt over skroget er revet bort pga av råte. Så jobben min er å legge nytt dekk på baugen, bygge nytt oberbygg, legge nytt akterdekk og lage ny innreding og ny dørk:) Til overbygget trenger jeg mahogny bord. Jeg trenger 5" bord til det bordet i midten på overbygget, også trenger jeg 8" bord til dollbord på det nye overbygget. De gamle deksbjelkene er fine , trenger bare litt pussing og behandling.Med på kjøpet fikk jeg med "sidene" til overbygget i mahogny med ferdig utsåret hull til vinduene. "sidene" må bare skjæres til på enden slik jeg ønsker å ha avsluttningen. Mitt spørsmål nr. 1 er da: Jeg lurer på hvor får jeg tak i mahogny matterialer til dollbord og midtbord? Også tenkte jeg at jeg skulle spørre dere kloke hoder der ute om fremgangsmåten.. Planen min for det nye overbygget etter at "taksperrene" Deksbjelkene) er monterter å legge panel på oversiden av sperrene.Deretter et lag med 6mm miranti finer, og på toppen 12x45mm glattkant av furu til skipsgulv. Jeg har tenkt å lime skipsgulvet i tec7 og nate med tec7. Helt på toppen har jeg tenkt å bruke coelan båtbelegg. Hva tror dere om denne metoden? Taket vil jo da bli nesten selvbærende så ville tro det ble veldig solid? Og har veldig gode erfaringer med coelan belegget:) Setter veldig pris på alle svar:) Mvh Even Sitér dette innlegget Link to post
fredivar Svart 24.Juli.2008 Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 Hei .... Jeg har tenkt å lime skipsgulvet i tec7 og nate med tec7. Helt på toppen har jeg tenkt å bruke coelan båtbelegg. Hva tror dere om denne metoden? Taket vil jo da bli nesten selvbærende så ville tro det ble veldig solid? Og har veldig gode erfaringer med coelan belegget:) Setter veldig pris på alle svar:) Mvh Even Ville ikke limt med tec7, vanlig nå er bruke tykkere vannfast finer, forsegle med epoxy, lime fast staver (6 mm tykke) i epoxy på dette og nate imellom stavene. eller alternativt bruke filler med "Graphite powder" som i dette prosjektet: http://westsystem.com/ewmag/24/index.html (Se Rascal Project) Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 24.Juli.2008 Del på Facebook Svart 24.Juli.2008 Mahogny stokker / planker får du kjøpt hos: Tre og X-finér Import A/S Flinteg. 6, 4016 Stavanger 51 58 95 40 Der har jeg "svidd" av noen lapper på akkurat det samme Torkjel Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
NilsPils Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 Billingstad trelast selger også mahogny. http://www.billingstadtrelast.no/ Ser ellers til min glede at du vil bruke massiv mahogny og ikke går for kryssfiner. Da jeg kjøpte tresnekke var et av grunnkravene: ikke kryssfiner i overbygg. Har ikke angret på det. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Wasco Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 Hva med mahogny i forhold til bevaring av regnskogen.... :nono: Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
NilsPils Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 Mahogny er (foreløpig) lovlig å importere. Jeg er enig i at man nok kan begrense bruken, spesielt i nye båter. Men for utvendig restaurering av en fin gammel plattgatter ville jeg ikke vært i tvil: mahogny. Ellers har kommet til at norsk furu er glimrende som kontrastmateriale i interiøret. Det går veldig bra sammen med det gamle mahognyinteriøret. Synes også at bare mahogny blir for mørkt. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Wasco Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 Hva er egentlig forskjellen på mahogny og teak? Er mahognyen mørkere? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
NilsPils Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 Teak er lysere enn mahogny. Mahogny blir også lys når den blekes i solen. Teak kommer fra store hurtigvoksende løvtrær i asiatiske høyland (vet jeg). Mahogny kommer fra regnskogene (tror jeg). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
fredivar Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 Mahogny Teak Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 Slik jeg kjenner teak og mahogny, så er de begge mørke, men mahogny er rødere i fargen. Mahogny blir snarere mørkere når den 'blekes' i solen. En fin link for info om ulike tresorter: Haave AS, Listehøvleri Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
27`plattgatter Svart 25.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 Oki:) da får jeg undersøke litt:) Er forbrett på å måtte svi av noen lapper på sånt.. Men jeg synes det er værdt det når jeg først skal restaurere den fra bånn av, da vil jeg ha den i mest mulig strøken og orginal stand:) Har planer om å bruke furu staver i skipsgulv både på nye dekket og i dørken, så skal bare bruke hel tre mahogny der det virkelig trengs:) Hjertelig takk for alle tips og triks:) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 Som skipsgulv i Tora planlegger jeg å bruke furustaver med "nater" av teak. Alt limt på finerplate med epoxy og kantet med teaklister. Kommer med rapport til vinteren. Dette er for å få det litt lysere ombord og for å spare på teaken. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
27`plattgatter Svart 25.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 oki:) Men nå blir jeg veldig usikker på hva jeg skal bruke her altså... Etter å ha lest gamle tråder her og lest på nett, så er det jo så masse ulike argumenter og erfaringer ved liming av dekk og nating.. Men har ennå ikke lest noen som har sagt noe negativt om å bruke epoxy til liming av stavene..? Er det mer knotete å bruke "west" metoden enn å lime med tec7 eller sicka? Og hvordan er dette med pris på epoxy iforhold tec7 og sicka? Kan man f.eks lime med epoxy og nate med tec7 eller sicka? Det er jo klart at prisen har litt å si om det er store pris forskjeller.. Men på en annen side tenker jeg sånn at jeg vil gjøre dette ordentlig når jeg først skal bruke så masse timer, så da er det jo bedre å bruke det beste alternativet selvom det er dyrere. Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 Jeg har snakket med tollen om import av Teak fra våre naboer og det finnes ikke noen form for restriksjoner, jeg kunne handle så mye jeg orket. Alså.... det er IKKE ulovelig og kjøpe/impotere teak, dette er bare politisk smørje.......... Sitér dette innlegget Link to post
27`plattgatter Svart 25.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 Er det mye å spare på å reise til f.eks svergie å handle mahogny der? vet noen om noen web sider fra utenlanske forhandlere? Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 hei 27'plattgatter vet ikke om det er noe o spare..... men her har du ett par adresser du kan ju pr o ringe dem. Interwood AB Tel. +46 31 51 51 51 Lergodsg. 6 41707 GÖTEBORG Werner Abrahamsson Trä AB Tel. +46 30 43 94 00 Stenshult 555 47391 HENÅN Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
27`plattgatter Svart 25.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 Takk det skal jeg prøve.. Man vet jo aldri Sitér dette innlegget Link to post
ulysses Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 Her er en annen: http://www.calexico.se/wood.php Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 hej ulysses! har du handlet der? er dom bra ? her er en som brukar vara dyr...... abi-Trä AB Femvägsskälet 3, 421 50 VÄSTRA FRÖLUNDA +46 31 29 93 00 Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
ulysses Svart 25.Juli.2008 Del på Facebook Svart 25.Juli.2008 Hei Gunga, nei, så tilfeldigvis en annons på Blocket. Har handlet med ABI trä, men som du sier, de er ganske dyre. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 26.Juli.2008 Del på Facebook Svart 26.Juli.2008 (redigert) .....at jeg vil gjøre dette ordentlig når jeg først skal bruke så masse timer, så da er det jo bedre å bruke det beste alternativet selvom det er dyrere. Helt enig. Når en legger ned masse egeninnsats og kanskje tilogmed sjela si i noe er bare det beste godt nok. ..... det er IKKE ulovelig og kjøpe/impotere teak, dette er bare politisk smørje.......... Det har aldri vært forbudt og kommer neppe til å bli det. Derimot mener jeg at det er et felles EU fremstøt på gang for å forby import av edeltre fra Burma. Det er derfra den beste båtteaken kommer. Redigert 26.Juli.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Executive Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Sjekk http://www.nes-sledeverksted.no/ De fikser det meste av trematerialer og spesielle dimensjoner om du trenger det. Se også http://www.glen-l.com. Mye bra informasjon her. Jeg har selv bygget en 19 fots Glen-l båt kaldbakt med west epoxi og mahogny Sitér dette innlegget Skibsplast 15VS Hanto 24 Glen-L Two Plus Draco 2400 Styling Jeanneau Merry Fisher 755 If you don´t know any bad words, just buy a boat Besøk også www.flatsea.no DRACO entusiastenes Mekka Link to post
Jon-Kåre Svart 5.August.2008 Del på Facebook Svart 5.August.2008 Vet ikke om jeg forsto det ditt hen om du skulle lage nye dekksbjelker ("sperrer") eller om du skulle benytte de gamle. Iallefall er en fin måte å lage dekksbjelker på hvis de skal være synlige og det tror jeg er meningen i din båt: Lag lammeler av furu og mahogny med 15mm tykkelse og med en bredde på 40mm. Lim disse ihop vekselvis furu-mahogny i rettte krumming. Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.