Jump to content

Propellvalg, Nor-dan Puma 420/m Evinrude e-tec 50hk


csvirus

Recommended Posts

Hei

 

Jeg driver og funderer litt over hvordan propell jeg skal velge til båten min, slik det er i dag har jeg 2stk jeg bytter på:

 

- Den ene er en Raker 13,5 x 24" Med denne propellen er båten VELDIG treig i plan (går greit med meg alene, 2 i båten går treigt, 3 er veldig vanskelig, 4 går til nød, 5 ja da må vi binde den tyngste av passasjerene til dekket........)

Båter får grei fart (38gps knop) da jeg nærmest kjører overflate med denne, men jo lengre ned jeg senker motoren jo tregere blir den i plan. Motoren har også veldig treig gassrespons under 4500rpm med denne propellen. Når jeg kjører alene får jeg 6000rpm

 

- Den andre propellen jeg har er en Orginal aluminiums propell (14 x 17") Med denne går båten veldig lett i plan også med 4stk i båten, men jeg den tåler ingen trimming uten og spinne, og jeg får veldig høyt turtall (går lett over 6000, trodde forresten det var turtallsperre jeg?)

Får også veldig lav fart, omtrent 25-30 knop på 6000rpm

 

Motoren står nå monter relativt høyt på akterspeilet, ca 5 cm over bunnen med kav. plata. Den står montert i de nest høyeste hullene i motoren, og hulla er borra så høyt opp i akterspeilet som det går.

Ved heving av motoren det siste hakket kjører jeg helt overflate, men båten slår veldig med baugen, selv med normal tilt. Er dog bittelitt lettere og få i plan

 

Jeg er på utkikk etter en allround propell, jeg vil jo helst miste så lite toppfart som mulig, men det er samtidig viktig at den er sånn nogenlunde grei og få i plan med 4stk. Har vurdert og kikket litt på ballistic, men ser at jeg til min motor ikke får den i mer en 21" noe som muligens kan bli litt lite?

 

Blir spennende og høre hva dere mener :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hei csvirus.

 

Etterhvert som jeg leste nedover innlegget dit så tenkte jeg og 13 1/8 21 ballistic ved 2-4 pers.

 

Og som du sier om alu-vispen, ja den er jo alt for lett, det er alu, og ved din heving også så er den ikke ment å greie det.

Det greie med ballistic, hvertfall om du skaffer den fra progressing.no

Så får du returnert om den ikke passer. Forutsatt at den er prøvd ikke noe særlig mere enn 10min, vasket godt, og seff ikke blitt skadd.

 

Ellers så har du jo også terjesen, og winracepropellers.no

 

http://www.deltaprop.com/shopdisplaycatego...e+Prop+Shaft%29

 

Ser de standard propellene er til 21p

Ellers så er turbo 23p også, men tror kanskje den og bli tung med 4-5 pers.

Kanskje 20p Powertech 4-Blad`s ..

 

lykke til videre, blir morro å følge med etterhvert her hva utgangen blir på dette.

Redigert av KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

- Den andre propellen jeg har er en Orginal aluminiums propell (14 x 17") Med denne går båten veldig lett i plan også med 4stk i båten, men jeg den tåler ingen trimming uten og spinne,Får også veldig lav fart, omtrent 25-30 knop på 6000rpm

Motoren står nå monter relativt høyt på akterspeilet, ca 5 cm over bunnen med kav. plata.

 

Hei, håper jeg forstår deg rett. Med mont.høyde 5 cm over bunn med en alu. prop er du garantert omtrent null trim, før den spinner.

Heiste min motor til 2 cm over bunn forrige sommer med alu. prop, resultatet var en fartsøkning på ca: 2 knop, men kan omtrent ikke trimme ut motoren før den spinner. Vurderer nå en Ballistic 13 1/2 x 17 med samme høyde på motoren. ( Avhenger litt av `KenBjork`s reklamasjon på Ballistic.) :yesnod:

Redigert av chagall (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei, takk for svar.

 

Lurer litt på og prøve meg på en 21" propell av ett eller annet merke, da dert virker som om det er det høyeste mange fabrikanter går til for denne motoren, og at en 23" f.eks sannsynligvis vil bli for stor......

Burde evnt. kunne skaffe en propell gjennom winrace til en rimelig pris gjennom jobben vil jeg tro, så vurderer og prøve der...

 

Begynner og bli passe dreven på og bytte mellom alu og stålpropellen nå, da jeg bruker aluen ved flere enn 3 i båten og til vannsport, og stålen når jeg kjører aleine og langkjøring.....

Link to post
Share on other sites

Har fortsatt ferie så har jo ikke fått soset meg til og høre med winrace angående propell, men tror jeg kommer til og gå for en 21", spørsmålet er vilket merke jeg skal gå for?? Turbo kan jeg mest sannsynlig få til en grei pris, men hvilken propell mener dere vil være den beste i mitt tilfelle?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...