ThomasKH Startet 26.Juli.2008 Del på Facebook Startet 26.Juli.2008 Er helt fersk er på forumet og innen båtlivet. Har jo kjørt og vært ute i båt før, men aldri eid/jevnlig benyttet meg av båt. Vi er en familie på snart 5 (to voksne, en på 6, ei på 3 og en som ikke er født enda) som ønsker oss båt. Er eier av campingvogn og frekventerer caravanforumet daglig, men ønsker og supplere nytelsen av sommeren med båt. Tipper det er like mange meninger om båt som det er om vogn, men jeg prøver likevel... Hva slags båt ville folket anbefale til en familie på snart 5?? Tenker litt på merker og bruksområder. Noen ønsker og krav har vi jo.. Helst ikke over 50 000,-. Det blir hovedsaklig snakk om dagsturer, men hvis mulig så vi kan overnatte i båten. Hvis innenbordsmotor; diesel. Siden vi er bosatt på Hønefoss blir det stort sett snakk om Steinsfjorden eller Tyrifjorden, men vi ønsker også å kunne ta turer i f.eks Oslofjorden. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 26.Juli.2008 Del på Facebook Svart 26.Juli.2008 Er nybegynner selv, men som du sikkert vet "vrimler" det av gode snekker i den prisklassen du nevner på FINN.no Selv er jeg ihuga "trebåtmann" men innser at det vel vil være fornuftig for deg å satse på plast/glassfiber. Og husk det er 100% kjøpers marked, så det er lov å prute på prisen. Må for ordens skyld fortelle at det finnes mange flotte tresnekker også i den prisklassen - og enda billigere. Her kan du virkelig gjøre et røverkjøp Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Al Bubba Svart 27.Juli.2008 Del på Facebook Svart 27.Juli.2008 Kan f.eks anbefale Sjømann 22 fots plastsnekke. Billig båt, med stor plass og mye glede:) Kabin som det kan overnattes i også. Går nesten bare på luft og kjærlighet, da det ikke er noen racerbåt:) Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 27.Juli.2008 Del på Facebook Svart 27.Juli.2008 Eneste ulempen med Sjømann 22 er at de ikke har noe toalett. Toalett kan komme godt med når hele familien skal på tur... Spørsmålet er også om du MÅ ha en båt som er 100% tipp-topp. Eller om du kan tenke deg å kjøpe en båt som du kan bruke resten av sommeren uten problemer, men som du kan bruke vinterkveldene til å fikse litt småtteri her og der Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
ThomasKH Svart 27.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2008 Det er nettopp plastsnekker jeg har kikket på. Kona synes de blir litt store, men jeg mener selv vi må opp i 21-22 fot når vi blir 5 stk som skal være der. Toalett er jo kjekt å ha ja.. Finnes vel noe "bæsj & carry", men upraktisk kanskje. Er veldig enig i at tresnekker kan være noen smykker, men det blir nok vel mye arbeide for en grønn en. Må jo ikke ha en som er dønn strøken ved innkjøp, men som sagt er mine kunnskaper om båt meget begrensede så det blir ikke snakk om noe restaureringsobjekt akkurat (man kan vel lære så lenge man lever). Planen er å ikke kjøpe noe før til høsten, for så å evt fikse/pusse litt gjennom vinteren. Innbiller meg at det er litt som med vogn, prisene er vel ikke så stive på høsten og vinteren som i høysesongen... Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 27.Juli.2008 Del på Facebook Svart 27.Juli.2008 Prøv å finne deg en SLITEN Nidelv 24. Har sett noen gå til rundt 50,000,- i vinter. Høsten er da mann kan gjøre et båtkupp. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 27.Juli.2008 Del på Facebook Svart 27.Juli.2008 http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link Be om bilder på denne, kan sikkert prutes denne også. Nidelv 24 er en meget sjødykktig båt med romslig plass. Mann kan sove 2 voksene + 2 barn i cabin + en kortvokst voksen under kalesje. Mye båt for pengene som de sier, hehe. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Wasco Svart 27.Juli.2008 Del på Facebook Svart 27.Juli.2008 Det er nettopp plastsnekker jeg har kikket på. Kona synes de blir litt store, men jeg mener selv vi må opp i 21-22 fot når vi blir 5 stk som skal være der. Toalett er jo kjekt å ha ja.. Finnes vel noe "bæsj & carry", men upraktisk kanskje. Er veldig enig i at tresnekker kan være noen smykker, men det blir nok vel mye arbeide for en grønn en. Må jo ikke ha en som er dønn strøken ved innkjøp, men som sagt er mine kunnskaper om båt meget begrensede så det blir ikke snakk om noe restaureringsobjekt akkurat (man kan vel lære så lenge man lever). Planen er å ikke kjøpe noe før til høsten, for så å evt fikse/pusse litt gjennom vinteren. Innbiller meg at det er litt som med vogn, prisene er vel ikke så stive på høsten og vinteren som i høysesongen... Det behøver ikke være mer arbeid med en tresnekke...vell og merke hvis du ikke tar på deg et restaureringsobjekt. Og hvis du er like grønn som meg, så er det like mye å sette seg inn i for å vedlikeholde en plastbåt som en trebåt. anngående toalett så er ikke portapotti noe håpløst alternativ. De er greie å tømme og det er heller ingen heksekunst å holde dem reine. Jeg er som sagt ganske grønn selv, men heldigvis har jeg dette forumet, og her er det mange garva sjøfolk med mange års erfaring. Denne erfaringen deler de mer en gjerne med oss grønnskollinger Jeg har stilt de mest idiotiske spørsmål, og altid fått mange fine svar. Det jeg har lært om båt og sjøliv har jeg lært her på baatplassen.no Husk det finnes ingen dumme spørsmål...bare dumme svar Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Mariell Svart 27.Juli.2008 Del på Facebook Svart 27.Juli.2008 Ikke mye plast baat med toalett til under 50 000,- til salgs paa ostlandet, som ligger paa finn for oyeblikket. Men hvis du graver litt dypere i lommeboka saa er det en mulighet her. Sandvik 25 er vel ikke det storste 25 foteren. men kjent for aa vaere gode baater. Syns denne er noe hoyt priset. Men gaar jo ann aa sitte paa gjerde aa se om den blir solgt naa paa ettersommeren. Hvis ikke, komme med ett bud naar opplagssesong naermer seg. http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...mp;WT.svl=Bilde Enig med Polar 770 at Nidelv 24 er en meget romslig baat. Men naar selger ikke legger inn bilde. Opplyser at baaten ikke har kalesje. Saa blir jeg skeptisk til tilstanden. 10 knop med 24 hk.?????? Hadde en 75 model med MD11 motor paa 25 hk. Og jeg fikk den aldri opp i mer enn 7 knop. Ny kalesje koster 7-10000,-vil jeg tro. Dukker nok opp endel flere baater utover hosten. Lykke ti Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
ThomasKH Svart 27.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2008 Har alltid innbildt meg at det er mye mer jobb med tre enn plast.. Er det virkelig ikke det? Har tittet litt på Sjømann og det ser ut til å være kurante snekker det. Så det lå noen Nidelv også ja, men noe dyrere. Hva med kostnader (ikke innkjøp)?? Hvor mye bruker man i løpet av en sesong på båt? Tenker da hovedsaklig på drivstoff (diesel), forsikring, normalt vedlikehold (utover evt oppussing for å få den i ønsket stand) etc. Jeg skjønner også at disse beløpene kan variere veldig, men dere eksperter, kom med et vilt anslått gjennomsnitt. Sitér dette innlegget Link to post
Plastarbeider Svart 27.Juli.2008 Del på Facebook Svart 27.Juli.2008 Har du båtplass? Leige plass er dyrt, j**la dyrt... Diesel,puss og småplukk, noen lapper i sesongen. Vinteropplag m transport 4-5 lapper viss du ikkje har plass å ha den i hagen. 22ft er ideell startstørrelse, med saab 10-12hk. Finn ein på finn du finn intressang, spør om den er noe tess her på forumet, anbefalinger r vanskeligere for det er så mange forskjellige typer. Velg deg plast viss du har c.vogn i tillegg, krever mindre puss og stell, du skal nyte båtturen i starten. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 27.Juli.2008 Del på Facebook Svart 27.Juli.2008 Har alltid innbildt meg at det er mye mer jobb med tre enn plast.. Er det virkelig ikke det? Har tittet litt på Sjømann og det ser ut til å være kurante snekker det. Så det lå noen Nidelv også ja, men noe dyrere. Hva med kostnader (ikke innkjøp)?? Hvor mye bruker man i løpet av en sesong på båt? Tenker da hovedsaklig på drivstoff (diesel), forsikring, normalt vedlikehold (utover evt oppussing for å få den i ønsket stand) etc. Jeg skjønner også at disse beløpene kan variere veldig, men dere eksperter, kom med et vilt anslått gjennomsnitt. Det kommer litt ann på hvilken stand du vil holde plastbåten din i. Hvis den skal poleres og stelles etter alle kunstens regler....er det en del arbeid. Saken er vel den at Hvis du har trebåt MÅ du vedlikeholde den, ellers forfaller den fort. Men bunnsmøring må jo til uansett...plast eller tre. En trebåt må lakkes...eventuelt males - helst hver vår. Men tar det mer tid å lakke en båt en å polere den? Men som nevnt....utgiftene er veldig avhengig av om du har båtplass...hvor du skal ha den i vinteropplag osv Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
ThomasKH Svart 27.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2008 Har ikke plass, men det skal vi nok ordne greit da min svoger har masse bekjentskaper som bor langs fjorden, i tillegg til at vi kjenner folk på 3 forskjellige store gårder her som har private brygger/strender. Tror nok uansett at det blir plast i første omgang. Tror ikke jeg har tålmodighet til lakking, maling etc. Har null tålmodighet når jeg venter på noe som helst skulle vært ferdig av seg selv i går. Blir fort litt med kjerringa da ja... Så i en annonse på finn hvor eieren påstod at hvis man fylte for 200,- så hadde man diesel nærmest hele sesongen :) Jeg har i hvertfall enda ikke vært borti drivstoff som produserer seg selv. Ang opplag om vinteren så har vi stor hage, ellers så får vi låne et gratis hjørne i en eller annen låve hos noen vi kjenner. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 27.Juli.2008 Del på Facebook Svart 27.Juli.2008 Leste også annonsen hvor det ble påstått at diesel for 200 kr er nok for en hel sommer.... Det kommer selvsagt ann på hvor mye du er ute med båten. Hvis du er ute en halv time i uka..så kan nok det stemme...men litt mer utlegg til drivstoff må du nok kalkulere med. Men bevares, små snekker bruker ikke all verden med drivstoff. Har vært ute på en 5 timers tur i dag og brukt ca 8 liter diesel...og båten min er tung, veier 3 tonn. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
ThomasKH Svart 27.Juli.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2008 Jeg skjønte jo også at 200 blir litt snøtt i løpet av sesongen Men det er vel en pekepinn.. Siden vi har campingvogn i tillegg blir det jo ikke hver helg båten blir brukt. Men da er det jo ikke drivstoffet som gjør at man går konk... :) Hva slags båt har du da, wabra? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.