Jump to content

Andy21 DC renovering


PROXETTE

Recommended Posts

Kjøpte båten ved påsketider, og har etter det brukt et utall timer på "lett oppussing" for å få den bruksklar denne sommeren. Dessverre endte motoren opp med rådebank noen timer etter sjøsetting, så da var det på'n igjen.

 

Så et "billig prosjekt" beregnet til 60 000, ble kjappt 4 ganger (!) mer kostbart.

 

Tusen takk for mye god service av RØNSDAL AS V/Olav og HSM Service V/Håvard Solberg.

 

Like mye, om ikke mer; har jeg hatt god hjelp i dette forumet. baatplassen.no har gitt med tips og vink til allt jeg har lurt på underveis.

 

Allt arbeidet har blitt godt dokumenter underveis, og her vil jeg poste dette litt etter vert og håper det kan være til hjelp for andre.

 

Hilsen Markus.

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig ANDY 21 DC RENOVERING.

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

Link to post
Share on other sites

Tja... Har man først sagt A osv osv...

Gikk vel en f**n i meg, da jeg har skrudd alt for mye motor på fjorden i løpet av tiden min.

 

Bestemte meg etter vert at jeg har blitt for gammel til å drasse med meg verktøykassa som en lke naturlig ting som ølkassa når jeg skal på fjorden.

 

Så ny motor (Merc MPI 220) og drev ble bestilt i juni.

Det gjorde jo såklart et kraftig innhugg i økonomien.

 

220_mpi.jpg

 

Her grundig inspisert av kyndig merc mekaniker (kjekkt med venner innen bransjen)

Redigert av PROXETTE (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Jeg hadde en Andy 21 DC på 1990 tallet. Fine båter synes jeg. Hadde mange fine turer med den i Oslofjorden.

 

Jeg la meg til under båten, en vårdag, med bunnstoffjerner og fint smergel og slipte den helt ren. Jeg fant noen små blærer som kunne utviklet seg til større saker, fikset dem og malte på tre strøk med epoksy. Den var tett som en potte etter det.

 

Å holde på med rehab. av eldre båter er en hobby man kan få mye glede ut av. Man bør dog kanske være litt gal og ha forståelsesfulle pårørende for å få det til på en ordentlig måte. Noe jeg antar at du er/har jmf. ny merc. :smiley:

 

Nå har jeg et prosjekt som kalles Nordspeed 19 og en Suzuki DT 115. Håper å få ekvipasjet på sjøen i løpet av sensommeren.

 

Lykke til videre med oppussingen din.

Link to post
Share on other sites

Det meste gikk liksom litt tregere etter at motoren kom på plass.

Ufattelig hvor mange kabelsko jeg har klemt, og hvor lang tid det tar å strekke nytt rundt i båten.

 

Kjedelig er det når man legger så mange timer i ting som ikke synes, så da var det ekstra gøy å få på plass prodørk (teak laminat til vinteren) og førerstol.

 

pro.doerk.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

220hk virker som en passende motor i denne.

Stereo og slikt kommer sakte men sikker, må rote frem no høytallere..

 

Galskap er det vel heller de 100 vis av timene jeg har greid å bruke på øsa...

Vel vel, nå ser det ut til at det endelig begynner å svare seg.

 

Båten ligger bra i sjøen, og går kjappt opp i plan. I rolig dørjefart blir den noe urolig på styringen, men trimplanene tar seg av det. Værre er det med den irriterende klonkelyden det blir når luftlommer samler seg i trappingen på skroget, så her må det vel sikkert isoleres.

 

Klar til utsetting 31.aug...! (ja jeg satser på boblehavn og dieselvarmer)

 

klar_for_utsetting.jpg

 

 

Endelig på vannet, og det er enda 2 timer igjen av august måned..

 

paa_vannet.jpg

 

 

Litt rolig innkjøring de første timene, men måtte jo føle på hva den var god for.

38knuter på GPS'en med fulle tanker og 4 mann om bord.

 

testkjoering.jpg

Link to post
Share on other sites

Morsomt og interessant å lese/se bildene dine. Jeg har selv en maken Andy som jeg tenker å starte oppussing av i høst. Jeg har hørt og lært at disse båtene er 20 fot, så jeg kaller min for Andy 20 DC, men jeg vet ikke hva som er rett eller galt. Tenkte kanskje du kunne gi meg noen tips til følgende spørsmål:

 

Dørk:

Jeg har brun "landbruksfiner" med utslitt linoleum på toppen. Tenkte å kanskje legge plater med skipsgulv"-look"/teakfinerplater. Disse må vel legges oppe på samme type landbruksfinèr. Byttet du ut finerplatene i bunn før du la ny dørk? hvor får man kjøpt slik landbruksfinèr? Bør disse også gjøres vanntette før man legger "teak"-platene på toppen?

Hva valgte du av beslag etc til luker?

 

Innredning

Dessverre er min utslitte innredning laget i teakfinèr, og ikke i heltre. Har du erfaring med nedsliping, fjerning av jordslag etc på innredning av teakfinèr. Brukte du olje eller lakk?

 

Mottar gode råd og tips med stor takk :-)

Link to post
Share on other sites

Hei Andy2.

 

Andy DC og fot

Om du vil kalle Andy'en din for 20 eller 21 fot blir nok det samme. Faktas er vel at båten orginalt er nøyaktig 20 og en 1/2 fot....

Men et tips burde være følge det som eventuelt står i båtregisteret når det gjelder din båt...

 

Dørken

Siden jeg har planer om å strippe hele skroget, og bygge opp rubb og rake på nytt, så valgte jeg å bruke forskalingplater av billigste sort (de billigste veier minst).

Forskalingsplater er til en viss grad vannfaste (vannfast betyr kunn at de er limt med vannbestandige kjemikalier).

Platene har også en svineglatt folie på hver side (for at betongen skal slippe), så de egner seg ikke helt som dørkplater.

Men til tross for dette, så er det disse platene som oftest brukes til selvbygg....

Jeg fjernet de gammle platene (ja dette var også forskalingsplater), og skrudde de nye fast.

 

 

Innredning

Her er det vel mye smak og behag, men etter å ha testet linolje, lakk og diverse så må jeg si at JOTUN's Benarolje var en drøm å jobbe med.

Benaroljen gir en har tykk overflate, mykere enn lakk og mye enklere å jobbe med. 3 strøk med benar, gir deg like mye som 6 strøk lakk. Et lite tipps er å blande en 20%lakk i det siste toppstrøket, da får du en noe hardrere og slitesterk overflate. Dette er jo såklart juks og fanteri, og ikke noe en ihugget trebåtentusiast ville finne på å gjøre.

Men for dem er jo 15 lag med lakk, og dertil mellomsliping et must for å våkne av vinterdvalen (nevnte jeg at løsemiddler og lakk er avhenngighetskapende?).

 

Ellers oppfører Benar'en seg som en vanlig olje, så til neste sesong (eller om tre) trenger du bare å matte ned topplaget og tilfore ett enkelt lag med ny benar (men om du har lakket, så må du fortsette med å skrape helt ned, pusse, lakke, pusse, lakke, pusse, lakke osv osv)

 

Å fjerne jordslag er tildels en umulig oppgave, for treverket må da blekes.

Så har de sorte prikkene gått inn i treverket og ikke bare sitter i de ytterste fibrene, vil jeg anbefale deg å legge ny teakfiner 6mm oppå de gammle. Ikke er de kostbare heller.

Om du vil gjøre ett forsøk på bleking, så må du passe på færst å ha god temperatur (15c+). Kjøp fem/seks sitroner, kapp dem i to og gni treverket inn. Om det gir deg noe resultat, så kan det være greit å kjøpe inn blekemiddler (men disse er dyre, for vekk en 500kr og det kan være helt bortkastet).

Noe rimligere skal det være å dra på apoteket og kjøpe askorbinsaltsyre (eller var det en annen syre tro?).

Men dette er noe forferdelig griseri å jobbe med, og syren er sterk. Hansker og hud etses bort på kort tid, og alle de orange varselsmerkene på boksene er der av en grunn og ikke bare som reklame.

 

Lykke til, og post gjerne noen bilder av båten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...