Jump to content

Montering av påhengsmotor.

subbisen

Recommended Posts

Holder på å montere ny motor på båten. "rana 17" Så er det slik at den finna som er over propellen skal vere likt med bunnen av båten.

Rana 17 er jo ikke helt flatbunna men skrår litt.

Hvordan skal jeg montere påhengern da? Skal jeg holde den i samme nivå som bunnen akkurat der påhengern står eller?

Hva skjer om den stikker litt for mye nedfor?

Finna på den nye å den gammle er ikke i samme høyde hvis jeg bruker samme hullet som den forrige stio i.

Går fra gammel til ny yamaha.

Den nye har en større finne over i tilleg det hadde ikke den gammle.

Funnet ut at jeg må løfte den nye et hull for å komme i samme høyde.

Med den gammle motoren slo den luft hvis jeg svingte knapt, men det har vel med at jeg har 50 hk på en rana 17 hehe

Håper på litt råd her.

*snip* endret litt av meg

1)Så er det slik at den finna som er over propellen skal vere likt med bunnen av båten.

2)Rana 17 er jo ikke helt flatbunna men skrår litt.

3)Hva skjer om den stikker litt for mye nedfor?

4)Finna på den nye å den gammle er ikke i samme høyde hvis jeg bruker samme hullet som den forrige stio i.

*snip*

5)Med den gammle motoren slo den luft hvis jeg svingte knapt, men det har vel med at jeg har 50 hk på en rana 17 hehe

Håper på litt råd her.

1)Finna.., så rekner jeg med at du mener antikavitasjons-platen som er ovenfor propellen?

2)Monter motoren så antikavitasjons-platen flukter/jemnt med der skrå slutter og blir akterspeil.

3)Stikker den under så blir det bare høyere motstand i vannet, lavere turtall på maks (WOT) og lavere fart.

4)Om du bruker de gammle hullene og fester den nye motoren, hvor havner da antikavitasjons-platen i forhold til pkt2 og den gammle evt?

5)Kan tyde på at gammel motoren var litt for høyt montert. Rekner med du har orginal alu.propell, så de skal klare seg godt ved antikavitasjons-platen flukt av bunn.

Om du montere så antikavitasjons-platen flukter av bunn der skrå slutter og blir akterspeil. Og du merker at propellen mister taket, så senk den ett hull ned.

Lykke til.

Mvh Kenneth