Jump to content

Hvor stor og rask var din første båt?


pantzatt

Recommended Posts

Pioner 11 m/rør-ramme og 3hk Evinrude

Pioner 8 med 4hk Johnson

With 300 Dromedille med 9.9 Suzuki så 35hk Evinrude ogs så 30 hk Johnson.

Viksund 27 Columbi

Askeladden 525 Excel med 90 hk Mariner

Nå Fjord 880.....

 

Når Norsk Tipping ringer....Fairlane 38 Phantom

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg vokste opp med bestefars bindalsfæring, og var i yngre dager en del med onkel som hadde fiskeskøyte.

Mener selv å ha gått gradene. Båtførerprøven ble avlagt så tidlig som 1973.

Min første egen båt var 21' tresnekke med FM-motor. 5-6 mil.

Neste ble 15 fot Selco med 25 Hk Evinrude, senere 40 Hk Mercury. 20/30 mil.

Så kom 21' Skagerak daycruiser med 75 (60) Hk Volvo Penta. 16 mil.

Deretter ble det 28' Orrskær daycruiser med 130 Hk Volvo Penta.

Nå har jeg 30' Bayliner Command Bridge med GM-Peninsular V8 diesel på 310 Hk. Den går fort (32 mil) og kan lage store hekkbølger. Men slikt er vi vokst fra, selvfølgelig. :saint:

Redigert av trikkern (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vokste opp med 26 fot Tresfjord

 

Første egen båt var Apollo 32 med 2x 120 Hk og litt over 20 knop

 

Gikk via vannskibåt og 50 Knop ... og en del andre til den vi har nå på 45 fot og rundt 800 HK

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Link to post
Share on other sites

Første båt fikk jeg når jeg var 6 år, en gammel morknet gummibåt på 8 fot som jeg måtte ro.

Fikk senere en gammel 5 hk på denne.

Rundt 9-10 år kjøpte jeg en 10 fot gummibåt som jeg satt over den gammle 5 hk motoren på, fikk tak i en gammel 15 hk når jeg var ca 11-12 år og da ble det mer futt i den!

Når jeg var 13-14 år fikk jeg tak i en with vital med en gammel 30 hk, denne ble malt signalgul og svart (var kuleste, eller hvertfall guleste båten i området på den tida). Rundt 15 års alderen fikk jeg tak i en 55 hk yamaha til denne.

Når jeg var 18 år kjøpte jeg en 17 fot zodiac heavy duty, satte 55 hk`en over på denne.

Nå idag er jeg 19 år og i midten av september kommer den nye båten min til stavanger. (Skal lage prosjekt tråd ut av denne tenkte jeg, et par stikkord: 40 fot, 4,9m bred). :wink:

Link to post
Share on other sites

Fattern og familien hadde mange forskjellige båter som jeg debuterte i, men ingen racere.

Første helt egen båt var en 8 fot med 9,9 (20knop).

Så 10,5 for med 15hk (24knop) - 13 for med 30hk (25knop) -

15 fot med 60hk (38knop) -

15,2 fot med 60hk (37 knop) -

og til sist 18 fot med 90hk (35 knop).

 

Hittil uten uhell av noen art! "Bank i bordet/dørken"

Redigert av Sinus_nor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min første var VG jolle. Mye gøy med den. :yesnod:

Så ble det GH 10 m. 9,9hk johnson.

Så gikk det en del år da jeg tøffet rundt i min fars tresjekte. Koselig.

Ble voksen og fikk meg Scand 550 m. 140hk Yamaha.

Har nå en Sollux 610 aka. scand formel m. 225hk Yamaha.

Skal etter hvert tilbake til 6-7 knop. Begynner å gå litt lei racing fart.

Lykkelig Dracoeier ^_^

Link to post
Share on other sites

er en definisjonssak hvilken som var første båt. Første båten jeg eide rakk jeg bare å kjøre inn før den ble stjålet. skulle leve ganske nøyaktig dobbelt så lenge før jeg turte å prøve igjen.

 

Første båt: GH10 med 9,9 - 20 knop?

 

Andre båt: Yamarin 5810 med 150hk - 45 knop

Link to post
Share on other sites

De første åra fram til 14 va med bestefar i hans 15"Vestfjord med 25 Johnson makx 10 knop

 

14-15 år egen GH10 m/15 yamaha motoren ble stjålet og det var tilbake i Vestfjorden igjen.

 

Først nå som 30 åring med egen båt GH17 HT m/50 Mariner 20-25 knop båten er jeg meget fornøyd,med men bør ha mer pulver i hekken.

Vi får se hva vi får råd til med åra,er først og fremst på vannet for å kose meg.

Det er ikke koselig på vannet i over 15-20 knop uansett.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Lærte å ro i en gammel pram som endte sine dager på St. Hansaften. Noen ganger var vi heldige å fikk låne en 3 hk, og var vi enda heldigere startet den.

 

Min første egen båt var ei A-jolle jeg kjøpte/fikk som 8-åring. Jeg hadde 800,- på banken, og det holdt akkurat. Fart? Tviler på at den noensinne kom opp i 2-sifret..............

Link to post
Share on other sites

oppvokst i div prammer og sjekter.

første egene båt var en 9 fot herva m/ 6 hk evinrude.

kjøpt for 950.- hardt oppsparte kr, + konfirmasjons kr. ( det beløpet har nok vokst endel senere )

etter det har det vært endel,`

* 11 fot with vito m/ 9.5 og 15 hk outb 16-20 knop

* 12 fot with ( før dromedille ) m/ 20 hk outb 22 knop

* 14 fot askeladden tror den het 2205 m/ 25 hk outb 24 knop

* 15 fot skibsplast sportsmann m/70 outb 33 knop

* 19 fot skibsplast familyship m/ 140 hk outb 37 knop

* 18 fot rana plast cabin m/ 85 og 150 outb 26-40 knop

* 21 fot wimexpress ( tremlett ) m/ 265 hk innb 44 knop

* 26 fot fjord konsul m/ 235 hk innb 28 knop

* 27 fot mekling m/ 2 x 140 hk innb, så 225 hk outb. for til slutt 2 x 225 hk outb 30,33 og 55 knop

* 30 fot wellcraft m 2x 235 hk innb diesel 35 knop

* 30 fot bayliner M 360 hk innb ( nåverende båt ) 28 knop

enig med tidligere innlegg om at de som er uerfarende og kjøper store og eller raske

båter, nesten er " ikke værende " her på forumet.

de finnes, jeg har erfart flere opp igjennom.

vi må lære opp nye båtfolk.

vi må værne om "oss" som har dette som genuin interesse før politiske bølger

setter oss i samme bås, for så å bind oss på hender å føtter.

Redigert av swans (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min første båt var en 10 fots sak som nesten kunne plane, den var stygg og rød, på hekken hang et utyske av en Yamaha, P95A het den, ca 5 hk luftavkjølt. Husker godt jeg som tiåring sykla med femlitern bakpå sykkelen, kosta 25 kr å fylle, noen pipenøkler måtte også være med da startapparatet slettes ikke pleide å spille på lag!

Båt nr 2 var en 10 fot With kopi med konkav bunn utvendig og dobbeltbunn, denne var lett og fin og plana i 12 knop med en 4 hk Yamaha som etterhvert ble bytta ut med en 8 hk Suzuki, da økte farten til ca 16 og hjemmesnekret styrekonsoll i mahognyfiner med plass til en 12 liters tank inni.

Båt nr 3 var ei splitter ny Terjesenjolle med midtmontert styrekonsoll og den samme 8 hesteren på hekken, den kom nok opp i mot 17-18 knop vil jeg tippe. Denne ble forøvrig stjålet på Hurum en vinterdag i 1988/89. Etter sigende lakkert rød og solgt!! Kanskje noen her inne har sett den??

Båt nr 4 Var en merkelig sak av en mintgrønn 12 fots "loppe" kunne ligne litt på hurricane, men den hadde enslags "vinger" på sidene og motoren var trekt ca 30 cm frem i forhold til hekken på båten, nesten som pontongene på en gummibåt stikker bakenfor akterspeilet, denne fikk en 35 johnson og med flott hjemmecuppet aluminiumspropell flakset jeg rundt på hurumlandet i 35 knop, denne hadde jeg på hjemmelaget slipp og den ble så skadet av en høststorm at den ble gitt bort.

Båt nr 5. Ble innkjøpt i fjor, altså 19 år etter sist jeg hadde båt, da ble det til å kjøpe noe vi kunne få plass til 4 stk på ferietur i. budsjettet var ikke allverden, men vi har fått oss en båt vi koser oss kjempemasse i. Farten er ikke viktig, men har vært oppe i 8 knop, men med god motstrøm opp svelvikstrømmen viser plotteren ofte ikke mer enn 4.5 knop SOG.

Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis!

Link to post
Share on other sites

Jeg startet med en tømmerflåte på Vorma for 52 år siden (1957), til mine foreldres store skrekk. Når de fant ut det ble det bråk gitt, 10 år gammel og i vårflommen. Kanskje ikke så rart...

 

Et par år senere døde min morfar, og jeg arvet hans gamle snekke på 22 fot, med en to syindret sideventilert Penta motor, ca 7 knop. Den lå på Nøtterøy, så den ble stort sett bare brukt i ferien. Jeg ville ha den til Eidsvoll, men det ble kostbar transport, og helt uaktuelt ifølge min far. Så, etter et par år ble snekka solgt for kr 1200,-, og jeg fikk bygget en plattgattet robåt hos en båtbygger på Espa for kr 450,-. Til denne kjøpte jeg en 5,5 hk Johnson påhenger gjennom min onkel, som jobbet i Landteknikk as, og jeg mener at den kostet meg kr 1 660,-. På maksfart med bare meg ombord, ca 12 knop. Med venner ble det vel bare 7 knop. Med denne båten var jeg å finne på Vorma hele sommeren fra vannet kom opp, og til langt utpå høsten. Ferdes mellom Svanfossen og Smaragdgruvene oppe i Mjøsa, og det var neppe noe sted på denne strekningen jeg ikke kjente som min egen bukselomme. I 1968 ble båt og motor solgt, jeg flyttet til OSLO, og i årene fremover hadde jeg to Trifoiler 15 og 16 fot, med 35 og 65 HK sammen med min svigerfar i Oslo, og en Mørebas 16 med 25 HK Johnson sammen med min far på Nøtterøy.

I 1979 kjøpte jeg Myra 21 med MD2B, 25 HK.

Byttet til Furuholmen 30 med 36 HK Farryman i 1982

og Skarpnes 30 med MD40B, 85 HK i 1985. Denne hadde jeg helt frem til 2001, på høstparten

I 2001 kjøpte jeg båten jeg har i dag, Broom 37 Ocean med to Perkinsmotorer på tilsammen 290 HK, og marsjfart 1700 RPM, 9,5 knop.

 

Hvis lykken, og Norsk Tipping smiler til meg, blir det kanskje en seilbåt på +/- 50 fot. For å få samme komfort og plass som jeg har i dag må det bli såpass. Men, ellers koser jeg meg i luksus ala 1971 i den båten jeg har, den er en kjempekoselig, behagelig, god båt på alle vis.

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Hvor stor og rask? Kjøpte en Viksund 535 Open, med 40hk Selva, 4t i våres. 17 fot, gjør ca 25knop. Tok båtførerbevis en måned eller så senere. Har ingen bakgrunn fra sjølivet fra før, bortsett fra å ha rodd litt på et vann ved gården der jeg vokste opp. Skulle begynt med dette for lenge siden! :wink: Er jo digg å være på sjøen, selv om jeg ikke akkurat drar på havet.. :lol:

Link to post
Share on other sites

Min første båt var en pioner 8 fot med 4 hk. Den gjorde vel kanskje 4-5 knop =)

Den hadde jeg fra jeg var 6 år til jeg var 10-11 år. Deretter kjøpte pappa en steady 260 til meg. Den samme motoren ble satt ver på denne (4 hk evinrude). Den gjorde da kanskje 10 knop. Den planet i allefall frem til jeg ble 12-13 år og tung. Da gikk pappa i innkjøp av en 9.9 Hk Yamaha. Dette gikk ganske godt på Steadyen. Kanskje 23-25 knop. Etter dette fikk jeg en Terhi Micro Fun av pappa. Yamahaen ble flyttet over på denne og det ble seinere en 15 hk som da gjorde ca 22-25 knop.

Etter dette har jeg egentlig bare brukt pappas båt, en Askeladden 605 med 150 hk optimax som gjør ca 40-42 knop frem til i sommer hvor det fristet med egen båt hvor jeg kunne ta med meg kamerater og jenter på overnattingsturer. Endte da opp med min Draco 1800 DC med 170 hk Mercriuser som gjør ca 40 knop.

Redigert av Joan e36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1975 :

17 fots sjekte med skjermer - 3 tofter inni båten og kalesje -

2,5 HK Solo totakter - ikke gear - bare vridbar propell -

raste avgårde i minst 4 knop.

 

Propellen ble regulert med en stang som kom opp av dørken- den mått holdes i stilling - slapp du den beveget stangen seg sakte bakover og plutselig økte turtallet - når den passerte ca midt stilling - så "datt den bak" og båten gikk baklengs i de samme 4 knopene som den nettop hadde gått forover med :sailing:

 

Artig var det i allefall.

Link to post
Share on other sites

Min liste:

 

1: Pioner 7 fot (den firkanta, oransje stygge), med årer (fra jeg var 4 år gammel), fikk en suzuki 4hk når jeg var 10. Gjorde alt for mange knop..

2: Pioner Junior, med en mercury 9,9hk, kul men ubrukelig båt

3: Theri Micro Fun, først med mercury 9,9hk så Yamaha 15hk. Bra båt, det syntes tydeligvis de som stjal den også..

4: Skibsplast 15HT (sportsmaster), med Suzuki 60hk. Knall båt :-)

5: Nordkapp 17HT, med VP 115 hk, knall båt, helt til den sank..

6: 17 fots tunejolle, med 25 hk evinrude

Så så jeg lyset:

7: Albin Viggen, seilbåt

8: Jasmine 25, seilbåt

9: KMW 1500, med 70 HK johnson

10: Maxi 77 seilbåt

11: Askeladden 475 Freestyle, med 60hk mercury (helt ny båt, som hadde 3 motorskift første sesongen!!)

12: Maxi 77 seilbåt

13: Maxi 68 seilbåt

14: Albin Viggen, seilbåt

15: Maxi 68 seilbåt

16: Albin Viggen, seilbåt

17: Scand 24CC, med VP aq 140

18: With 12, med 20hk mercury

19: Mamba 29, seilbåt. Denne skal jeg beholde leeeenge. Kjempebåt!!

20: Aquaquick 300, med suzuki 4 hk

 

Har stort sett alltid både "stor" båt og "liten" båt. Seilbåten er ikke noe særlig til dagstur. Ellers så har jeg som student/ungkar byttet båt hvert år, da det har vært penger å hente på å ta inn båtene fra sverige.. Opplag er jo en unødvendig utgift :wink:

Men med kone og barn, så blir det litt annerledes.. :yesnod:

Redigert av tompa2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

fin først båt var en pioner 8 med 3,5 hester yamaha. denne hadde jeg bare en sesong ettersom motor startet når den følte for det! :giggle:

etter dette hadde jeg en 9fot master jolle med 6 hester yamaha.

når jeg hadde hatt denne et par år døde bestefaren min... da arvet jeg en gammel nidelv 15. denne hadde jeg en 15 hester yamaha på å den gjorde vell en ca 15 knop. når båten begynte å bli dårlig pusset jeg den opp å satt på en 25 hester yamaha.

nidelv har jeg ikke hjerte til å selge så den har jeg enda med en 40 hester mariner på! :smiley:

eller er jeg medeier i en ombygd livbåt fra 60tallet på 32 fot med en 36 hester lister diesel i, denne gjør vell ca 8 knop!

så har jeg hatt diverse båt prosjeter somm ikke ble ferdig og bygde også en flåte med en venn med 6 yamaha på :crazy:

denne kom vi på nrk sørlandet med :lol:

 

båtlivet blir man aldri lei av!!!!

Redigert av Astrup (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har eiet 9 båter selv fra ca 19 års alderen og før dette har jeg disponert familiens diverse båter, samtlige med toppfart på 7.5 eller deromkring. Da jeg var rundt 20 fikk jeg meg en gummibåt med 50 hk på og denne gikk rimelig fort uten at jeg kan sette tall på det. Av mine 9 båter har jeg hatt kun 3 som har rundet 10 knop men den siste (før den jeg har nå) hadde toppfart på 30.

 

For min del er det å farte rundt på sjøen i over 20 knop rene transportetapper, har ingen glede av det i det hele tatt. Oppmerksomheten må være på topp HELE tiden akkurat som å kjøre bil og bilkjøring gjør jeg helst på veien :yesnod:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

bra tråd,

første erfaring med båt var min far sin naurstad snekke, men jeg var liten så jeg husker bare bruddstykker fra den, etter det var det min farfar sin trebåt, en strandebarm med en VP påhenger, stod 39 bakpå, virket fint når den var på land, men fikk ikkje start på sjø...merkelige greier, men det reddet oss fra at båten ble stjålet en sommer.

 

siden kjøpte jeg meg en 17 fot glassfiber båt med vindskjerm og dobbel bunn,kalte den cadillacen for den såg ut som en stor cabriolet vet egentlig ikkje hvilken båt det egentlig var, men den hadde sånne "flaps" lignende greier på siden, noe som førte til at den stod en stor vannsprut på hver side når eg kjørte i 16-21knop, med en gammel chrysler motor. og gikk mer under bølgene enn over...

 

siden solgte jeg denne, ett par år etter kjøpte meg og min far en 26/27 fot Tresfjord LUX, meget fornøyd med båten, mindre fornøyd med motoren VP MD21A...ser frem til mange år med båt til...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...