Jump to content

Hvor stor og rask var din første båt?


pantzatt

Recommended Posts

  • 4 uker senere...

Min første båt kjøpte jeg for konfirmasjonspengene da jeg var 14/15 år. Båten var en 24 fots sjekte. Motoren var en Saab diesel 18hk. Fartsrekorden satte jeg med masse vind i rompa, kom opp i 7 knop da.

 

Eneste bildet jeg fant på maskinen jeg sitter på nå. Her har jeg pusset den ned til grunn, og skal til med olje/lakk.

497318.jpeg

Link to post
Share on other sites

Første båten min har jeg nå og den presterer svimlende 8 knop, og det er mer enn tilstrekkelig for at jeg skal KOSE meg på sjøen. Vil jeg ha litt mere fart så hiver jeg opp ca 150 kvadrat med seil og til nå har jeg passert 11 knopper med dette. sikkert mere å hente her. Men vil jeg ha enda mere fart så skal jeg bygge meg et fartøy av flyflottører og bruke "luft"-propell, men da må jeg vel etter hvert finne meg i klaging fra disse som ikke liker at noen har noe som de ikke har selv, osv............. :cool::cool::cool::cool:

Redigert av Per T Kålin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Min første var en hjemmelaget 8fot finerbåt ala ajolle. Det behersket ikke dreiemomentet fra den hvite Yamaha 2,5 så den spakk kraftig opp og ble derfor plastet utvendig... det dobbla vekta men toppfarta øka til ca 6 knop. Den var ikke rask, ikke var den Vannsjø's vakreste heller, men det er god ballast å ha med seg. Enig med flertallet her: gå gradene.

 

Så ble det en KBS 11, GH14, Hurricane 13, With 385, Musling 16, Musling 14, Musling 16... ....Skilsø 33

Link to post
Share on other sites

min første båtvar en silver viking 14 sport med 25 evinrude 25 knop i 1987!

1.silver viking 14 sport

2.øien 16 og mariner 25 hk 25 knop

3.kmv 1700 ht yamaha 70 hk 35 KNOP

4 uttern 5700 yamaha 70 hk ca 25 knop

5.MASTER 670 MIAMI VOLVO PENTA 4.3 GL 39 knop BRA BÅT DÅRLIG MOTOR DETTE ER MEGET GOD SJØ BÅT.

6.ibiza 19 sport yamaha 115 hk 42 knop MEGET BRA MEN TRANG SMALL

7.scandinaval 475 suzuki 70 hk 32.6 knop dårlig båt .(brukte den meget lite for tong motor!)

8. navette s540 suzuki 115 hk (42 knop) mest 39 knop.(latvisk) dårlig kvalitet!

9.IBIZA 19 TOURING SUZUKI 115 HK 36 KNOP MEGET GOD BÅT KAN ANBEFALES.DEN JEG HAR HAT MEST GLEDE AV.drivsoff gjeri 4-takter.

10.rana 425 std med 20 hk yamaha ps rana 425 er til salgs uten motor! 25 knop BRA BÅT

min neste båt større og nyre ibiza 20 eller 22 om noen år?

BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZA
SLANKE OG ELEGANTE
GÅ MYKT FINT SJØEN.
obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Nesten kun meg som hopper rett i noe passe? - upassende vil kanskje de fleste si?

 

Alltid blitt dratt opp på fjellet for feriering. Selv om det er sjøen som lokker mest. Har styrt båter noen håndfulle ganger. Og da små båter som er enkle å manuvrere, samt fortøye.

Kjøpte en Nordkapp 16 for å pusse opp som min første båt. Men det er nok innkjøp nr.2 som kommer på vannet først. Nordkappen er fortsatt en plencruiser.

 

Så se opp, forhåpentlig er jeg på vannet til sommeren i en fjord nær deg.

Godt jeg er en fornuftig person...Sa Severin Suveren. Håper jeg ikke havner i "Båt-relaterte nyheter" tråden :sweat:

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Min første båt var en Bombard AX2 gummibåt med 4hk yamaha som egentlig var livbåt på min fars sjark da var jeg 10år og den gikk i ca 16 knop.

Så ble det en Therhi Sunny med 6hk yamaha som jeg og en kamerat bøyde staget som gassvaieren satt på, turtallet økte og vi er/var sikker på at den da gikk som en 8hk (den gikk ihvertfall bedre enn en 6hk, hehe) Jeg var da 13-14år og hadde den til jeg var 16år da jeg fikk andre interesser som moped.

da jeg var 19år kjøpte jeg en GH11 med 25hk Evinrude, dette var gøy i en mnd. så kom savnet etter en båt med overbygg, gjerne snekke, men det ble med tanken.

Etter flere år med stor bilinteresse kjøpte jeg i fjor en skibsplst 14 sportsmann som jeg pusset opp og satt en 60hk evinrude på, men jeg fant fort ut at dette var mer passende båt for en komfirmant, så nå er den tilsalgs og jeg har nå kjøpt meg en Fjord 21 Olympic i en alder av 27år.

I barndoms årene vil jeg legger til at jeg har vært mye (stort sett alle mnd i året) i familiens snekker og sjarker og små hurtigående båter.

Så det er vei ikke erfaringen, men at jeg er litt gniten som gjør at jeg ikke har hatt noe stor båt før nå. :lol:

Link to post
Share on other sites

Den første båten var en Vg jolle, den er ca 8 fot å hadde årer å seil, lærte meg først å ro , deretter å seile, siden fikk jeg en liten påhenger på den. Etter det har det blitt litt byttings med jevne mellomrom. Den raskeste båten jeg har hatt gjorde 48 knop, det var gøy.

Ingen burde ha rett til å føre stor fritidsbåt uten å ha erfaring fra en liten båt først spør du meg . men vi må akseptere virkeligheten om den er.

Redigert av free (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Første båt arvet jeg til konfirmasjonen, en 12" askepott, som var kjøpt ny av bestefar i 69 mener jeg, siden overtatt av far. Brukte av konfirmasjonspengene til å pusse den opp. Satte på en 3,5 hk tohatsu. Døpt titanic, siden snapphane. Toppfart 6,5-7 knop.

 

Båten ble siden byttet bort mot en 17" av ukjent merke som jeg utstyrte med en 4. syl mercury 50, som gav båten toppfart på 25-26 knop ihht trykklogg.

Link to post
Share on other sites

Min aller første båt var en 10fot Blinken (som vel var en gammel GH-jolle?) med en 1979mod. Yamaha 5HK.

Toppfarten er jeg usikker på, men ved full gass, så gikk nesa i været og jeg kan ikke levende foresetille meg at det gikk mange knopene...

 

Min andre båt var en GH10 med 9,5HK'er Yamaha. Denne gjorde vel rundt 20-22knop. med bare meg i.

 

Etter GH'en har jeg faktisk ikke hatt en båt siden jeg kjøpte den jeg har nå i fjord sommer.

Altså en Askeladden 535 Bowrider med 115HK'er Mercury Optimax. Denne gjør litt i overkant av 40 knop med meg i båten og full tank.

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...