Jump to content

Hvor stor og rask var din første båt?


pantzatt

Recommended Posts

Hvis vi hopper over alderen, så er det nok desverre mange.

Dersom vi også hopper over uerfaren har du nok rett i at det stadig er flere....... :wink:

 

Jeg har ingen tro på at det er mange som starter båtlivet med en 50 foter. Har selv heller aldri møtt noen eier av store båter som ikke har hatt mindre båt først. Det finnes sikkert et og annet unntak, men mange - det tror jeg ikke på.....

Link to post
Share on other sites

Her er min liste:

 

* With 12' m/20 hk Mercury, ca 25 knop

* Fjordling 17' m/sliten B20, ca 20 knop

* ??? 16' m/55 hk Johnson, ca 30 knop

* AliCraft 18' m/200 hk Yamaha, ca 45 knop

* Huwa 26AC m/92 hk VP, ca 8 knop

* Wikingboat 28 m/ 150 hk FordSabb ca 18 knop

* Scand Dynamic 9200 m/ 200 hk VP ca 28 knop

 

Føler vel at jeg har gått gradene på disse 20 åra. AliCraften var vel litt i overkant morsom, men, men....

 

Chiba

Link to post
Share on other sites

Min første for ca 30 år siden var en 12 foter med en liten lett Tohatsu 3,5 Hk. Deretter har jeg hatt flere motorer og båter før jeg i 2001 kjøpte min foreløpig største og raskeste, 22 fot med 140 Hk som gjør i underkant av 40 knop.

Link to post
Share on other sites

Tror nok de fleste av oss som er inne på sidene her har omtrent samme bakgrunn, der vi har begynnt i det små og gradvis utviklet oss.

 

De som er "16 år" (les: uerfarne) og nyrike og kjøper dyre, feite, raske båter er ikke her inne på båtplassen. De har ikke båt som altoppslukende hobby, de er ikke hver dag på FINN.NO bare for å se på båter, de leser ikke båtmagasinet og de gjør ikke reparasjoner på båtene sine selv. De har vært en gang på båtutstilling, og det var den gangen de slo til på "gliset"

 

De har kjøpt en kul båt for å være kul, og noen ganger så går det galt. Og media elsker å skrive om "vellykkede" personer som driter seg ut - og nordmenn elsker å lese om de... :flag:

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

I motsetning til mange av de andre som har bidratt i denne tråden er jeg er egentlig ganske ny på sjøen. Vi har vår tredje sesong på vannet nå (og elsker det). Lånte noen båter med "medium" motor i ungdommen, men ble ikke særlig erfaren.

Vår første båt var en 21 fot Ocean Master med 90Hk som gjorde 33kn. "Trefotssyken" tok oss fort og i år har vi en 23 fot Ibiza. (Denne tror vi på at vi beholder en stund).

Prøver å unngå å være for mye til plage for andre på sjøen. Litt kunnskap har vi skaffet oss gjennom Båtførerprøve, VHF- sertifikat og gjennom lese literatur og naturligvis følge med på BP (har faktisk lært mye her)

Jeg tror at disse som trådstarter nevner ikke er i flertall og at de i all hovedsak eksisterer i media, noen som ikke tar nok hensyn treffer jo man når man er ute, men de er heldigvis ikke i flertall.

Link to post
Share on other sites

Min første båt var eb Rana 12 fots jole med en 6 hesters Perkins påhenger, som gjorde 19knop......:)

Min andre båt var en selvbygget 8 fots jolle med 25 Hk Mercury!!?? Ble logget til 43 knop??!!! Galskap.

 

Det var omtrent bare undervannshuset som var nede i vannet. Umulig å styre, måtte kastes rundt, samt det måtte være absolutt blikkstille. Jeg lever ennå....... :flag:

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Pram uten motor Ikke veldig rask

A-jolle 5 knop?

Lærling 7-10 knop

Seilbrett opp til 30 knop

Arendas Snekke 21 fot-marna 4-6 HK 6-7 knop

Selco 18 65 hk 28 knop

Gh14 25 hk 20 knop

Polar20 18 hk 11 knop

Plattgatter 33 fot 180 hk 12 knop

Stålbåt 32 fot 110 hk 6,5 knop

Fjord38 350 hk 17 knop

 

Mvh

 

Pjolter

Redigert av Pjolter (see edit history)

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

Link to post
Share on other sites

vokst opp i en nautic 900, som gikk drøye 15 knop i halvplan. den slukte disel, men gikk supert i sjøen.

men nå som jeg har blitt "gammel" 14 år.

har jeg fått interessen for gamle tresnekker og jeg og pappa har en gammel snekke på 23 fot, med 8-10 HK sabb disel, som skal renoveres i vinter og bli som ny og motoren skal total overhales også.

Link to post
Share on other sites

Kjøpte min første båt i april 2008, valgte å dra til skikkelig og kjøpte Bella Falcon Fantino 26'. Denne gjør over 35 kn når resten av "buskapen" er på land :lol:

 

Stigende dieselpriser og rente gjør at 3-fotsyken holdes på god avstand. (gjelder i hvertfall ut året)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Min første møte med båtlivet var i en gammel trebåt, bygget på 60 tallet en gang av en lokal båtbygger. (som for øvrig fortsatt er i live)

Var sikkert ikke fylt året første gang jeg var ombord i denne. Som 6-7 åring var jeg for første gang alene ombord i denne, med tau fra moloen og fast i båten så onkel kunne dra meg inn igjenn etter en stund. Oppgraderte senere til å få bruke den gamle 4hk Johnson motoren som "nesten" alltid startet :headbang:

Vokste opp langs hardangerfjorden, så der var det viktig å bli svømmedyktig, og båtvandt fortest mulig :wink:

Senere gikk jeg over til å låne diverse båter og motorer fra den samme båtbyggeren som bygget denne.

 

Her er for øvrig ett bilde av slik den båten står nå. (ingenting skal kastes her i huset)

000011.jpg

Link to post
Share on other sites

min første båt var en 10 fots gummibåt, som jeg startet med en 4 hk evinrude(kunn fwd og fri), så en på, gikk så videre til suzuki 4 hk, fikk så på en 7.5hk evinrude, for så videre gå for en 15 hk tohatsu. Den båten gikk i plan med 3 stk, uten problem. Solgte den til en fyr som skulle seile jorda rundt, men fant ut at gummibåten hans var blitt morken på vei ut trøndelagskysten. Hadde den båten i 2 år, fikk mer for den da jeg solgte den, enn hva jeg kjøpte den for:)

Link to post
Share on other sites

Min første båt(og første kjærlighet) var en 17 fot trebåt med dekk og vindskjerm, og en 25 Crescent i hekken. Innkjøpt for konfirmasjonspenger, og restaurert med kjærlighet. Gikk i plan med to ombord, men vet ikke noe om hastighet. Ble solgt til noen ute ved Skreia for mange år siden. Hun bar navnet Polly, så hvis noen har sett henne kunne det vært artig og hørt om hun fortsatt flyter. Etter henne har jeg hatt en Pioner 8 Sport(artig båt), 21 fot tresnekke, 15 fot robåt(Snøgg), 24 fot tresnekke(Matilda har jeg fortsatt), og nå til slutt 29 fot tresnekke(Amalie).

I am the Captain of this ship, and I have my wifes permission to say so...

Kragerø 26 med Sole SM616 

Link to post
Share on other sites

Her er det mye å ramse opp.

 

Begynte med en 8 fots robåt som 5 åring. Var 13 og fikk en 10 fot With med 4 hk på, denne ble raskt byttet ut med en ny 15 hk Yamaha. Etter dette ble det 27 fots trebåt som marsjer i 7 knop, da var jeg 21 år. I 2006 kjøpte jeg 30 fots spjærøyprosjekt og i fjord en 11 fot VX med 20 hk Yamaha...

 

Mye båter, men til gjengjeld har jeg lært utrolig mye om sjøen, risikoen og livet i og ved fjæra opp igjennom livet. Samtidig tok jeg båtførerbeviset som 15 åring og det er jeg veldig glad for nå da jeg hadde mått tatt det igjen...

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...