Jump to content

Startproblemer Mercury Optimax 90hk


askepott

Recommended Posts

Får du noen alarmer av noe slag?

 

Pluggene ref manual, byttes hver 100timer eller 3dj år.

Byttet drivstoff filter inne i motor?

Drenert drivstoff-kammeret inne i motor for vann?

Drenert/byttet eksternt drivstoff filter/kopp om du har det montert?

Hvilken olje kjører du på?

Link to post
Share on other sites

Har du byttet plugger og etter det ville den ikke starte?

 

Dødmannsknappen er faktisk et godt poeng :yesnod:

Har blitt lurt av den før og jeg vet jeg ikke er den eneste...

 

Motoren jeg har nå piper hvis jeg prøver å starte uten den tilkoblet...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Hei ser du har fått mange gode tips vedrørende feilsøking. Jeg reagerte på at du nevnte at pluggene var "svarte og oljete". De skal absolutt ikke ha dette utseende. Håper du bruker korrekt olje for Optimax. Dette er meget viktig.

Vil bare ta med at batteriet bør være omtrent fulladet for å få start på denne motoren. Anbefaler å ta kontakt med en forhandler for å ta en computertest av motoren. :yesnod: Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde også tidligere en 90 optimax, men hadde aldri noen startproblemer. Husker imidlertid at jeg reagerte på meget sotete tennplugger da jeg tok dem ut på høsten. Nå har vel totaktere altid vært kjent for sotete plugger (olje i bensinen), men syntes allikevel det var litt vel mye på en slik ny motor.Har en ny 115 efi i dag, og der var tennpluggene like som nye da jeg demonterte dem etter endt sesong i fjor.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde også tidligere en 90 optimax, men hadde aldri noen startproblemer. Nå har vel totaktere altid vært kjent for sotete plugger (olje i bensinen), men syntes allikevel det var litt vel mye på en slik ny motor.

 

Du har selvfølgelig rett i at "vanlige totaktere" har litt sotete plugger p.g.a. olje i bensinen. Som tidligere eier av en 90 Optimax, burde du vite at Optimaxen ikke har noen olje i bensinen. Her blir kun luft og bensin sprøytet inn i forbrenningskammeret med ca: 8-9 bars trykk. Oljen blir tilført smørepunkter via separat smøresystem. :wink:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...