askepott Startet 30.Juli.2008 Del på Facebook Startet 30.Juli.2008 Har en 90hk Mercury Optimax 05 mod som ikke vil starte etter å ha gått fint tidligere i sesongen. Har tatt ut pluggene - de virket noe svarte og oljete etter min erfaring (..som ikke er stor...). Noen ide om hva det kan være? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 30.Juli.2008 Del på Facebook Svart 30.Juli.2008 Får du noen alarmer av noe slag? Pluggene ref manual, byttes hver 100timer eller 3dj år. Byttet drivstoff filter inne i motor? Drenert drivstoff-kammeret inne i motor for vann? Drenert/byttet eksternt drivstoff filter/kopp om du har det montert? Hvilken olje kjører du på? Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Bearded Beast Svart 30.Juli.2008 Del på Facebook Svart 30.Juli.2008 dødmannsknappen antagelig noe dyrt med lang ventetid på er ikkje stort å tilføye anna enn å sjekke sikringane. også skal gasshendelen alltid stå i null posisjon under start. men det viste du vel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Svart 30.Juli.2008 Del på Facebook Svart 30.Juli.2008 Har du byttet plugger og etter det ville den ikke starte? Dødmannsknappen er faktisk et godt poeng Har blitt lurt av den før og jeg vet jeg ikke er den eneste... Motoren jeg har nå piper hvis jeg prøver å starte uten den tilkoblet... Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 30.Juli.2008 Del på Facebook Svart 30.Juli.2008 Hei ser du har fått mange gode tips vedrørende feilsøking. Jeg reagerte på at du nevnte at pluggene var "svarte og oljete". De skal absolutt ikke ha dette utseende. Håper du bruker korrekt olje for Optimax. Dette er meget viktig. Vil bare ta med at batteriet bør være omtrent fulladet for å få start på denne motoren. Anbefaler å ta kontakt med en forhandler for å ta en computertest av motoren. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
LM 605 Svart 30.Juli.2008 Del på Facebook Svart 30.Juli.2008 Jeg hadde også tidligere en 90 optimax, men hadde aldri noen startproblemer. Husker imidlertid at jeg reagerte på meget sotete tennplugger da jeg tok dem ut på høsten. Nå har vel totaktere altid vært kjent for sotete plugger (olje i bensinen), men syntes allikevel det var litt vel mye på en slik ny motor.Har en ny 115 efi i dag, og der var tennpluggene like som nye da jeg demonterte dem etter endt sesong i fjor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 30.Juli.2008 Del på Facebook Svart 30.Juli.2008 Jeg hadde også tidligere en 90 optimax, men hadde aldri noen startproblemer. Nå har vel totaktere altid vært kjent for sotete plugger (olje i bensinen), men syntes allikevel det var litt vel mye på en slik ny motor. Du har selvfølgelig rett i at "vanlige totaktere" har litt sotete plugger p.g.a. olje i bensinen. Som tidligere eier av en 90 Optimax, burde du vite at Optimaxen ikke har noen olje i bensinen. Her blir kun luft og bensin sprøytet inn i forbrenningskammeret med ca: 8-9 bars trykk. Oljen blir tilført smørepunkter via separat smøresystem. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 30.Juli.2008 Del på Facebook Svart 30.Juli.2008 stemmer det chagall, jeg byttet jo også plugger på 123timer. og var ikke sotete mine plugger. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.