Sørlandsræga Startet 2.August.2008 Del på Facebook Startet 2.August.2008 Hei Jeg lider av valgets kval.. Uttern er på Offensiven med svært godt kjøp (kr 227k for NY Uttern T55 m/ merc. F100 motor!) - fristende! Dette er unektelig et godt kjøp mtp dagens bruktpriser på disse båtene, etter min oppfatning. Morgan 5250 får jeg til omtrent til samme prisen av en lokal forhandler m 90 HK Suzuki (her må jeg dog legge til 10-15K for kartplotter og kalesje..). Det som kanskje frister mest for meg nå er Bella 530 Excel.. Får den med merc F100 for ca det samme som Uttern T55. Det jeg liker med Bella er følgende: god plass, kjøreposisjon i le for vind bak vindskjermen (føler at uttern har for lav vindskjerm og dermed vind i fleisen? men har ikke testet den..), god planløsning, høyt fribord, "mye for pengene", og sist men ikke minst sjødyktig (har jeg lest, men ikke testet selv). Supert om noen har peronlige erfaringer med disse båtene (spesielt Bella 530 Excel) de vil dele med meg slik så jeg kan få tatt et fornuftig valg? PS! Skal bruke den til tur med familie og venner, noe vannsport og moro på bølgene (viktig at den mestrer litt bølger og fart)! ML Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 (redigert) Hei og velkommen til BP Jeg har Bella 530 excel med 115hk optimax Brodern har Morgan 5250 med DF 140 suzuki Vi passerer straks 200timer, kjøpte hos bakken motor 26/06-07. Så den er aktivt brukt. Vi er 2 voksne, 2 barn på 1,5 og 4,5 år og en hund som er i 15kilos klassen. Vi drasser også en del med vogner, bagvogn og nå med sportbag, merke vogn vet ikke. Men er slikt hipp merke som alle mødre vil ha fortiden.. Brodern med fam har lik vogn, de har ikke mulighet å få plass til å få med vogna, vi har god plass til å få den med. Morganen er en del trangere bak vindskjermen faktisk. Det jeg liker med Bella er følgende: god plass, kjøreposisjon i le for vind bak vindskjermen Der har du det. Jeg er nesten 190cm og i sittende pos. Så ser jeg godt under topplisten på vindskjerm. Kallesjen er knall når det gjelder oversikt, pga store vinduer. Morganen er til å få "klaus" av med kallesje oppe. Er og noen cm lavere topplisten på vindskjerm. Er og flatere i bunn morgan enn bella, kjører fra brodern i "ruskvær" når det er en del bølger. Den slår noe mere. Fartspotensiale er godt på begge. Jeg topper ca 42kn gps-målt med hele familien tilstede. Motor er da hevet til 20mm over skrogbunn og har ballistic "stålvisp" Området vårt å farte i er Averøy, Kristiansund, og farter noe mot Molde. Så her er det 95% tøft hav utom. Bellaen er godt sammenskrudd, finnes ikke knirk og knark, finish er ikke noe å utsette på. Morganen er tror jeg og er god der. Minuset der er at den er hvit. (blending) Bilder av vår kan du se her: http://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...t&p=9303437 Bla videre i tråden så finner du flere bilder. Også noen bilder her: http://www.diskusjon.no/index.php?session=...t&p=9148869 Og enda ett litt lenger ned i tråden. Mouche kan komme med erfaringer for han har også Morgan 5250. Redigert 2.August.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Sørlandsræga Svart 2.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2008 takker for svar Ser du har valgt optimax. Har du noen erfaring vedr denne vs 4-takteren mhp støy og ytelse? Hvis du skal utsette noe på båten din, hva er det evt? Merker det fort kan bli en Bella på meg.. Er ei båtmesse i grimstad ved måndesskiftet, blir nok en handel da. Dog fortsatt litt i tvil mellom uttern t55 og Bella 530 excel... PS! Rotet litt med posting av inlegget...derfor ble det 2 like inlegg, har redigert bort forrige innlegg men fikk ikke slettet det(?) ML Sitér dette innlegget Link to post
KenBjork Svart 2.August.2008 Del på Facebook Svart 2.August.2008 (redigert) hehe ok. Har ikke personlig erfaring med mercury`s efi vs optimax nei. Nei jeg valgte optimax mye pga tester tror jeg.. Sammen ligning EFI og Optimax her: http://www.baataktuelt.no/Article.aspx?Pub...;Language=no-NO Enest kunne vært større og tåle enda mere grov sjø (hmm nei er vel pengeboka mi som bestemmer det) Vet du... hehe jeg har ikke noe å utsette faktisk på båten. Spurte kjerringa nå.. og hun ville hatt "hanskerom" i konsollen på babordside. Ellers var det ikke annet sa hun. Er en "kjenning" som har nylig handla flunkende ny T55, han har 100/115 EFI. Har vært å sett på den. Det er enda noe høyere fribord på den, men kallesjen er ikke høyere fordi. Totalhøyden med kallesjen oppe på min og hans T55, så var de så å si på cm like høy. Tror det er "noe" flatere skrogvinkel på den. hmm husker ikke helt. Om du bor nær meg, så kan du få test-tur Redigert 3.August.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
KenBjork Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Uttern T55 Trykk v Uttern T55 - komplett utstyrtEn mer komplett båt i denne størrelsesklassen må man lete lenge etter. Her finnes det meste som standard. Egentlig er det bare sjøkart og flytevester som mangler for at båten skal være komplett. Selv om Uttern T55 er noe kortere enn Yamarin 5820, har Uttern best plass forenom vindskjermen. Her får fem personer bekvemt plass. I tillegg har båten skikkelige håndrekker og en real pulpit. I motsetning til de andre båtene har ikke Uttern adgang til stuerommene under benkene forut ovenfra. Derimot har Uttern gitt adkomst til stuerommet under benkene ved hjelp av dører i konsollene på styrbord og babord side. For å forhindre trekk fra åpningen under vindskjermen har Uttern valgt en løsning med en pleksiglassplate. Aktersofaen i båten er rommelig og den har et stort stuerom som med fordel kunne vært bedre oppdelt. Spesielt savner vi et eget batterirom. Under dørken er det dessuten et stort stuerom som gjør det enkelt å stue vekk for eksempel vannski. På samme måte som i Bella forsvinner også kalesjen i Uttern under et lokk i plast. Pluss for to store dreggerom på hver side av motoren. Kjøreegenskaper Utteren T55 og 115 hester er en god kombinasjon. Toppfarten havnet rett over 40 knop, men gleden over den høye hastigheten forsvinner i en stor grad på grunn av mye støy. Støynivået reduseres imidlertid betraktelig ved et gassavdrag på 1.000 omdreininger i minuttet, farten er fortsatt høy med 35 knop. Ved en hastighet på tretti knop er forbruket lavt. Bare 0,64 liter per nautisk mil er hva den relativt store motoren trenger av drivstoff ved denne hastigheten. De gode fartsressursene er delvis et resultat av at båten har et skrog med en relativt liten vinkel på bare 16,5 grader. Medaljens bakside er at båten går hardere i sjøen enn de andre testdeltakerne. Førerplassen i Uttern er komfortabel, ikke minst fordi båten har gode seter med ståfunksjon. I tillegg har båten vindusvisker. Dessverre har den også relativt dårlig benplass og det er ikke plass til å montere plotter eller ekkolodd. Pluss og minus Pluss: + Mye standardutstyr + Fine rekker og pulpit + Stort stuerom under dørken + To store dreggkasser akter + Drivstoffpåfylling skjult under luke + Vindusvisker + Komfortable seter Minus: - Stuerommet akter dårlig oppdelt - Dårlig benplass - Ikke noe separat batterirom Her er en ting som ikke stemmer idag lenger, hvertfall når det gjelder plotterplass, benplass vet jeg ikke. Vart vel endring på dette fra 2006 tror jeg. Dessverre har den også relativt dårlig benplass og det er ikke plass til å montere plotter eller ekkolodd. kilde: http://www.batmagasinet.no/baatweb/bm.nsf/...50?OpenDocument Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Mouche Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Mouche kan komme med erfaringer for han har også Morgan 5250. Stemmer det! Er selv 190cm og finner meg godt til rette bak rattet på Morgan. Min er av nyere modell ('97) og med sete hvor fremre del av setet kan vippes opp slik at man har en halvveis stå, halvveis sittestol og det er slik jeg benytter dette 90% av tiden, fungerer meget bra. Har også god plass til å sitte nede og setene er veldig gode. Kalesjen fungerte helt greit den ene gangen jeg prøvde den i praksis, ikke noe for trang synes nå jeg og har store vinduer (i hvertfall i min kalesje!). Stort sett så synes jeg det er bortkastet med kalesje på denne størrelsen båt. Regner det så kler jeg meg og sitter nede bak vinsdkjermen. I praksis er det veldig sjelden jeg er ute i noe særlig regnvær. Båten holder god kvalitet og virker solid. Båten er forholdsvis bred i forhold til lengde som nok gjør den litt "stutt" og er nok andre båter som er vel så gode i sjøen i betydningen slår mindre i spesielt motsjø. På den annen side er båten veldig stabil og trygg ved f.eks fisking i litt sjøgang, ombordstigning osv Det blir ofte en avveining av egenskaper på den ene versus den andre båten man velger. Har en 90hk 4-takter fra Suzuki og det er "riktig" motor på båten etter mitt syn. Forbruk på rundt 0,6 liter per nm på lengre turer og med fart 20/25 knop. Gjør 36 knop gps-målt og det holder. Kommer greit opp i plan med full båt. Hvor ofte kjører de som har båter som gjør over 40 knop full fart? Bruker båten også til wakeboard og vannski og båten har en grei krok for tauet fastmontert av solid utføelse. Til kosekjøring og dorging er motoren bare helt topp, hører den snaut, og den er overraskende sprek på alle måter også i forhold til forrige båt som hadde 115hk to-takter. De som påstår at fire-takterne er så trege prater bare tull! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
KenBjork Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 *snip*Min er av nyere modell ('97) *snip* Kalesjen fungerte helt greit den ene gangen jeg prøvde den i praksis, ikke noe for trang synes nå jeg og har store vinduer (i hvertfall i min kalesje!). Stort sett så synes jeg det er bortkastet med kalesje på denne størrelsen båt. *snip* Hvor ofte kjører de som har båter som gjør over 40 knop full fart? *snip* De som påstår at fire-takterne er så trege prater bare tull! Brodern`s er 2005modell.. Du sier den har store vinduer.. Har kallesjen på morgan blitt endret på fra 97 til 2005 som du vet? Brodern ble såpass misfornøyd med kallesjen at det sendt den til omsyingi vinter for å få større vinuder. Men men.. Hvorfor er det bortkastet med kallesje på sånn str båt? (jeg er uenig) Du har jo diger anna båt med tak på så... Bellaen min er sertf og sitteplass for 6 pers. "inne/bak v.skjerm" uten at det er sinnsykt trangt for rumpene heller. Men greit jeg når over 40 kn, men nei jeg/vi kjører ikke ofte full pinne nei. Men veldig greit med maks power ved maks last. Har fått merket det ved noen anledinger. De som påstår.. .. .. . hehe det kom her også ja, til og med uten at vi har nevnt noe - Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Mouche Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 Brodern`s er 2005modell.. Du sier den har store vinduer.. Har kallesjen på morgan blitt endret på fra 97 til 2005 som du vet? Skrivefeil, min båt er fra 2007! Kalesjen bortkastet? Vel faktum est, jeg bruker båten sjelden i regnvær og da blir kalesjen lite brukt, men du verden hvor glad jeg er for å ha gått fra en skjærsgårdsjeep til en båt med ordentlig vindskjerm! Har ikke sagt noe negativt om to-taktere, bare nevner at fire-taktere også er bra motorer! Vi har vært fire voksne pluss stor hund plus maaasssse tung bagasje og kommer lett opp i plan. Båten er da full og siden jeg ikke skal frakte cement i større kvanta så holder det med en 90hk for mitt bruk. Men for all del og som jeg har skrevet før; til gode å se et innlegg her på forumet hvor noen ønsker å strupe en motor, men det finnes et utall av tråder med "Hvordan kan jeg få en 50hk til å bli en 90hk?" It's pure magic! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
KenBjork Svart 3.August.2008 Del på Facebook Svart 3.August.2008 (redigert) ahh 2007 ja Ja vi kjøre mye og i fjor fikk vi kjørt 1gang uten kallesjen. Mens i år er det jaggu ikke langt unna vi har mest uten. Vi også gikk jo fra ÅpenEgotrippSkjærgårdsjeepVindskjem til Bella`n vår. Etter å ha kjørt åpent i alle år. Rett og slett genialt å få dekt hele bredda og få tak over hodet. Har enda ikke iløpet av dette året hørt kjerringa klage over at sminken renner bort og frisyren ødelagt pga vind, hav og regn i ansiktet. Jepp, 4-t er gode de shø. Den dagen noen vil trimme ned effekten på motoren sin kommer vi nok aldri til å se i en emnetittel nei hehehe Redigert 3.August.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.