Jump to content

Får ikke tiltet motoren ut av vannet (Skibsplast 555)

hawthorne

Recommended Posts

Hei,

har en Skibsplast 555 HT, med en påmontert Mercury 4t 80hk (begge 2007 modell). Problemet er at maks-utslaget på tiltingen ikke løfter motoren ut av vannet, noe som fører til groing på de nederste 20 cm av motoren. Jeg har ikke sett dette på andre båter, men forhandler mener dette er helt normalt.

Kan maks tilt justeres? Bør forhandler kunne fikse dette?

-Jørn

Edited by hawthorne (see edit history)

tja mercury tilter nå ikkje høyest i byent akkurat. min og tar nedi opptiltet, dog ikkje meir enn den akkurat får seg et bukkeskjegg på girhuset. ellers har eg sett dette mange steder. men der finnes andre motormerker som tilter meget høyere, ja nesten rett ut har eg sett uten eg huska akkurat nå ka merke dèt var,..

Problemet er at maks-utslaget på tiltingen ikke løfter motoren ut av vannet, noe som fører til groing på de nederste 20 cm av motoren. Bør forhandler kunne fikse dette?

Syntes dette hørtes litt merkelig ut. Har du prøvd å svinge motoren helt i borde når du tilter den opp. Kan det være at motorbrønnen er for "grunn"?. Jeg ville tatt det opp med forhandler. :yesnod:

Regner med at du har vanlig stammelengde på motoren (20").

Har ikke problemer med å tilte min Mercury helt opp av sjøen på min Askeladden 605 Explorer. Har en 115 efi (07mod.), som jo i utgangspunktet er lik den du har.(80-100-115). Jeg går ut i fra motorene er montert sånn nogenlunde i samme høyde, så det var jo rart at ikke du får den høyere opp? Ser forøvrig nabobåten som er en Yanmarin 64 m/ 150 hk., der ligger motoren noen cm under vann. Jeg syntes du burde snakke med forhandler andg. din motor. At den skal ligge 20cm under vann helt opptiltet på den båten kan ikke stemme.

Jeg har det samme fenomenet med undervannshuset en smule under vann når motoren er heist opp.

Årsaken her er at motoren har lang stamme, mens motorbrønnen er tilpasset kortstammet påhenger.

Jeg skal bygge opp festet noen cm. Dette er en eldre båt, og du kvier deg kanskje for å modifisere en nyanskaffelse.

Hei,

Jeg hadde samme problem med en Yamaha 60hk. Det største problemet er egentlig ikke groingen, som er forholdsvis lett å fjerne, men hvis sink-anoden ikke kommer ned i vannet, får man tæring på undervannshuset.

Selv løste jeg dette med en sink-anode på akterspeilet med en ledning til en skrue på motoren.

Dette fungerte fint i mange år.

MVH Kai

Trådstarter bør nok endre tittelen snarest før innlegget blir stengt, tittelen kan da ikke være i henhold til retningslinjene som er gitt for utforming av tittel...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

En titt rundt i båthavner vil fortelle deg at du ikke er alene om problemet, men reagerer også på graden av problem du snes å ha! På min båt/motor er det kun snakk om noen få centimeter så ikke noe problem å holde den ren for groe. Jeg kan tilte motoren enda høyere, men når jeg senker den ned på støtten som er beregnet til formålet så er den som sagt noen ganske få centimer for lav. Jeg kan sikkert bytte ut min aluprop med stålprop og heve motorene et hakk, eller to, og på denne måten løse problemet, men synes det er greit som det er.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det var da ennå godt at tittelen ble rettet før moderatorene kom med hengelåsen sin på tråden... Til det etter mitt syn, hjernedøde innlegget som anbefalte meg å gå å legge meg, så skal jeg snart gjøre det siden det er arbeidsdag i morgen.

Men å be andre å holde kjeft når man kommer et hint om at tittelen ikke er i henhold med de retningslinjer forumets moderatorer henviser til synes jeg vitner om total mangel på respekt for andre på baatplassen, men jeg noterer meg selvsagt kommentaren.

Edited by Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det var da ennå godt at tittelen ble rettet før moderatorene kom med hengelåsen sin på tråden... Til det etter mitt syn, hjernedøde innlegget som anbefalte meg å gå å legge meg, så skal jeg snart gjøre det siden det er arbeidsdag i morgen.

Men kom gjerne med noen løsninger på problemet - ikke fyll tråden med masse greier som ikke har med tema å gjøre.

Jeg har sjekket litt nærmere, og det er ingen "plassproblemer" som gjør at motoren stopper. Kanskje en e-post eller telefon til produsenten kan løse problemet. Får jeg svar, poster jeg det!

hilsen

Jørn

Jeg har sjekket litt nærmere, og det er ingen "plassproblemer" som gjør at motoren stopper.

Hei, når det ikke er noen plassproblemer i motorbrønn, er det bare et par muligheter igjen. Det ene er at det kan være en feil med din tiltmotor eller at du har en motor med ekstra lang stamme (62,5 cm)

Interessant å høre hva du får som svar fra forhandler . :yesnod:

Kan maks tilt justeres? Bør forhandler kunne fikse dette?

Kjenner ikke din motor spesifikt, men vil tro at svaret er JA og at dette kan du justere selv. Sånn er det i allefall på min motor som er en 2007 model Suzuki 90hk. Sjekk i instruksjonsboken hva det står der. Grunnen til at maks tilt kan justeres er bl.a. at på enkelte båter så vil motoren kunne komme i berøring med motorkammeret (som det heter hos Suzuki) eller forkant av motorbrønnen og derfor er det ønskelig å begrense utslaget på vippemekanismen.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Det ene er at det kan være en feil med din tiltmotor eller at du har en motor med ekstra lang stamme (62,5 cm).

Var selvsagt ferie hos Skibsplast. Hvordan måler jeg om det er kort eller lang stamme (altså hvor "begynner" og "slutter" stammen)? Står det evt. beskrevet i noe sted? Skal sjekke i gjennom dokumentasjonen.

-Jørn

Hvorfor kontakter du ikke bare forhandler, der båten er kjøpt? Dette er jo en nesten ny båt og motor (07mod), så du har jo fulle garantier på alt sammen.Motoren er vel montert hos forhandleren, så de burde jo vite hva slags motorlengde som skal stå på de forskjellige båttyper, likedan det med opptiltingen av motoren?

Det største problemet er egentlig ikke groingen, som er forholdsvis lett å fjerne, men hvis sink-anoden ikke kommer ned i vannet, får man tæring på undervannshuset.

Selv løste jeg dette med en sink-anode på akterspeilet med en ledning til en skrue på motoren.

Skjønte ikke helt dette. Sinkanoden er vel i vannet når motor er nedtiltet, og det holder vel?

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Hvorfor kontakter du ikke bare forhandler, der båten er kjøpt? Dette er jo en nesten ny båt og motor (07mod), så du har jo fulle garantier på alt sammen.Motoren er vel montert hos forhandleren, så de burde jo vite hva slags motorlengde som skal stå på de forskjellige båttyper, likedan det med opptiltingen av motoren?

Forhandler mener den er helt grei... derfor ønsker jeg noen "3. parts" innspill.

-Jørn

Hvordan måler jeg om det er kort eller lang stamme (altså hvor "begynner" og "slutter" stammen)? Står det evt. beskrevet i noe sted?

Hei `hawthorne`, var litt nysgjerrig på om du fant ut noe om dine "tilteproblemer". Fikk du målt din stammelengde.?