Jump to content

Kobling av dynamo sense når to batteribanker


frobnil

Recommended Posts

Har en VP MD2020, Valeo 7736 dynamo på 60A (innebygget regulator) koblet via skillediode til 2 batteribanker (start 75hA, forbruk 3x75Ah). Dynamoen regulerer på ca. 14.9v slik at den kompenserer for fallet på ca 0.7v over skilledioden. Maks. ladespenning til batteriene er ca 14.2v og bør være OK. Kabelstrekk til batteribankene er ca. 6m, med 50mm2 for start, 16mm for forbruk og felles jordkabel 70mm2. Spenningsfallet gjennom kablene bør være akseptabelt.

 

Mitt bruksmønster er at startbatteriet belastes mye mindre enn forbruk pr. døgn. Ved daglig lading med motor er det forbruk som trenger påfyll å snakke om.

 

Spørsmålet er på hvilken batterikrets dynamoens senskabelen bør sitte, eller om det har noen betydning. Den er i dag koblet på startkretsen. Er ingen dynamo-ekspert, men tenker at ladestrømmen reduseres så snart startkretsen er fornøyd, selv om forbrukskretsen fortsatt er underærnert. Konsekvensen er at det tar unødvendig lang tid å lade forbruk. Burde jeg flytte sensledning til forbrukskretsen? Kan det i såtilfelle ha noen negative konsekvenser for startkretsen?

Link to post

Senseledningen kobles på hovedbanken, dvs forbruksbanken.

14,2V ladespenning er ikke ok. Selv ikke om du skulle slumpe til å ha gel-batterier.

 

ladestrømmen reduseres når startkretsen er fornøyd, som du sier, men ladestrømmen til forbruk reduseres ikke samtidig. Den reduseres først når forbruksbanken begynner å bli mett. Ergo tar det ikke lenger tid å lade forbrukskretsen.

Link to post
Senseledningen kobles på hovedbanken, dvs forbruksbanken.
Dette kan være litt "skummelt" da dynamoen normalt er koblet til startbatteriet. Dynamo og senskable bør være koblet til samme bank.
Link to post
Har en VP MD2020, Valeo 7736 dynamo på 60A (innebygget regulator) koblet via skillediode til 2 batteribanker (start 75hA, forbruk 3x75Ah).

Senseledningen kobles på hovedbanken, dvs forbruksbanken.

Dette kan være litt "skummelt" da dynamoen normalt er koblet til startbatteriet. Dynamo og senskable bør være koblet til samme bank.

Nå er ikke dynamoen koblet til noen batteribank, men direkte til en diodebasert ladestrømsfordeler. Da vil det alltid være beste å koble senseledningen til den største batteribanken.

Link to post

Er kablingen dårlig dimensjonert vil startbatteriet få for høy spenning når forbruksbanken er nedtappet.

Skulle det oppstå et brudd mellom dynamo og forbruk vil dynamoen lade startbatteriet med alt den kan gi.

I tillegg til at batteriet kan få en dramatisk død kan spenningen bli så høy at instrumenter tilkoblet startkretsen kan ta kvelden.

Forbindelsen mellom uttaket på dynamo og stedet der senseledningen er tilkoblet bør være så direkte som mulig.

 

Lagt til: leste ikke ordentlig, gikk ut fra at det var relé. Med dioder spiller det mindre rolle så lenge kabler er ordentlig dimensjonert.

Link to post

Snu det på hodet: Er startbatteriet fulladet, som det normalt alltid er vi forbruksbatteriene få en for dårlig ladespenning.

Da er det bare å vurdere: Er det viktig med riktig ladespenning til den banken man trenger det mest eller er det viktigst med riktig ladespenning til den banken som allerede er oppladet?

 

Snu neste ting på hodet: Hvis senseledning tilkoblet startbatteriet skulle få et brudd, vil forbrukskretsen bli ladet med alt for høy spenning. Det er vel ikke et bedre alternativ?

 

Og den siste tingen: Kabeldimensjoneringen. Er den riktig dimensjonert vil startbatteriet ikke få for høy spenning når forbruksbanken er nedtappet. Det vil den uansett ikke få med dårlig dimenslonerte kabler heller, for når forbruksbanken er nedtappet klarer dynamoen knapt å komme over 14V reguleringsspenning fordi forbruksbanken mottar enormt med strøm. Den spenningen som da startbatteriet får vil være for vedlikeholdsspenning å regne.

 

Og når forbruksbanken begynner å bli full? Ja da da går det betydelig mindre strøm og kabeldimensjoneringsforskjeller spiller mindre rolle.

 

Så alt i alt: Min mening er at sense på forbruk er den helt klart minste av to onder når man har skilledioder.

 

 

 

Edit: Så ikke at du hadde lagt til det med rele. Da er vi jo enige :smiley:

Edited by Lotus (see edit history)
Link to post

Ja. men disse betraktningene tilsier at det beste alternativet er en ubrutt forbindelse mellom dynamo og forbruk, med relé til start. Da slipper man, så langt det er mulig, risikomomentene og begge banker vil alltid ha korrekt ladespenning.

Link to post

Som Lotus nevner ovenfor så er 14,2V ladespenning for lite. På mitt annlegg har jeg bare 14,1V og tenkte å gjøre noe med det.

 

Jeg koblet en zenerdiode i serie med senseledningen, denne dioden vil i lederetning gi 0,7v i spenningsfall. Dette lurer generatoren, som igjen øker ladespenningen til 14,8V ladespenning.

Dette er litt for stor ladespenning.

 

Spørsmål: Finnes det zenerdiode med 0,3V spenningsfall? Og hvor får jeg kjøpt det? Er det stor strøm som går i en sånn senseledning?

Link to post

Sikker på at 14,8V er for høyt ? Det tror ikke jeg, dynamoen min pumper ut 15,2V både titt og ofte men Sterling anlegget sørger for at det bare blir 14,4 som kommer inn på batteriene.

Link to post

Problemet med opphøyt spenning ved hjelp av å lure er at den spenningen ikke avtar når batteriene er knallfulle.

Ukontrollert ladning altså, og det gjelder også konstant 14,4V.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Det er vel ikke noe lureri å tvinge generatoren til å lade med 14,4V?

Jeg vet ikke hvorfor denne originale Volvo Penta regulatoren benytter 14,1 Volt, men det er jo altfor lav spenning.

Med 1 times kjøring, så vil jeg jo aldri klare å topplade batteriene med 14,1V. Jeg benytter 50mm2 kabel, så noe spenningsfall ellers i anlegget, er det ikke snakk om.

Dessuten har jeg en bryter hvor jeg kan "ta vekk" zenerdioden, på den måten kan jeg enkelt velge 14,4 eller 14,1V.

 

Men problemet mitt er altså at jeg ikke har riktig zenerdiode, jeg MÅ ha en som har et spenningsfall på 0,3V.

Den jeg har nå er på 0,7V og det gir litt for høy spenning dvs. 14,8V.

 

Jeg har ikke så mye greie på komponenter, er det noen som vet om en zenerdiode med 0,3V?

Link to post

For å få 0,3V skal du bruke en diode laget av germanium og ikke en av silisium.

vet ikke helt hvorfor du har en zenerdiode. Zenerdioder er laget for å lede i en retning og sperre i den andre inntil spenningen blir så stor at den overstiger en viss verdi. Denne spenningen kan være alt mulig avhengig av zenerdiodevalg. Når spenningen oppnås, ja da leder zenerdioden også i den andre retningen.

Det samme skjer med vanlige dioder når spenningen overstiger visse grenser, men da er det ikke en tilsiktet effekt slik som med en zenerdiode.

 

Stort sett vil en hvilken som helst vanlig germanium diode gjøre nytten, da det så og si ikke går strøm i senseledningen. Det er egentlig bare en ting å passe på og det er å snu dioden riktig vei.

 

Det med en bryter for å bypasse dioden var for øvrig en veldig smart ting. Da kan du jo koble over til "vedlikeholdslading" i det øyeblikket du selv bestemmer at batteriene er blitt ladet lenge nok med den vanlige spenningen. En intelligent menneskelig manuell regulator så og si.

 

Forutsatt at du ikke har gel-batterier synes jeg du skal beholde den dioden du har som gir 14,8V. Sterling lader også med 14,8V fordi den kan koble over til vedlikeholdslading etter hvert, men så kan jo du også.

Edited by Lotus (see edit history)
Link to post

Nei, Sverre Olav, det er ikke noe i mot med å tvinge dynamoen til jobben.

Men det finnes mye i mot å gjøre det blindt, og det gjør diodeløsningen siden den ikke ta hensyn til noe annet enn spenning.

Jeg tenker da batteriteknisk og ikke minst på menneskelig feil, siden mennesker ofte er opptatt med mye annet enn å kikke i hele tida på både

temperatur, ladespenning og ladetid av batteriene.

Slike eksperimenter er ikke noe for "vanlig" folk og heller ikke noe så sant man eier batterier (f.eks. Gel eller lokkete bly-syre) som kreves mye oppsyn.

Da er det for min skyld bedre med å lade med mindre spenning underveis og regelmessig kontrollert topplading mens man ligger med landstrøm.

 

Bare min oppfattning.

 

:seeya:

Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Ja nå har jeg vært hos ELFA i Oslo og kjøpt 5 stk. Germanium dioder med 0,3V spenningsfall. (Hver av diodene tåler strøm på 0,2A, så parallell kobler jeg 5 dioder, så blir det 1A. Dette burde være mer enn nok)

ELFA, Artikkelnr.:70-013-32, Navn: BAT85 schottkydiod DO34, Pris kr. 5,19.

 

Bryteren som jeg har til senseledningen, gir meg mulighet til å velge mellom 2 diodetyper; Så jeg vurderer å ha mulighet for 14,4V ladespenning (med diode 0,3V Fv), og ladespenning 14,8V (med diode 0,7V Fv). Når bryteren står i Nøytral pos. så er ikke senseledningen koblet til i det hele tatt, så da er ladespenningen 13,5V (Som vanligvis er vedlikeholdslading)

 

Så i realiteten har jeg mulighet til 3 forskjellige ladespenninger. Men jeg tror jeg vil satse på 14,4V. Alle litteratur jeg har lest sier at vanlige bly batterier trives bra med 14,4V ved normal bruk. Om batteriene gasser lite grann, er ikke problematisk (Har egne avluftingsrør). Det er vel spesielt startbatteriene som kan bli overladet, men jeg tror ikke dette er noe problem da både ankervinsjer og baugpropell går på startbatteri banken. Det er ikke sikkert dette er riktig for andre, det er som sagt en vurdering ute i fra mange forhold, som Joerg Becker har markert.

Denne investeringen har kostet meg totalt 40kr. Og jeg tror den vil gjøre jobben sin nesten like godt som en avansert regulator til 20ggr. prisen.

Link to post
Bryteren som jeg har til senseledningen, gir meg mulighet til å velge mellom 2 diodetyper; Så jeg vurderer å ha mulighet for 14,4V ladespenning (med diode 0,3V Fv), og ladespenning 14,8V (med diode 0,7V Fv). Når bryteren står i Nøytral pos. så er ikke senseledningen koblet til i det hele tatt, så da er ladespenningen 13,5V (Som vanligvis er vedlikeholdslading)

Dette går antakeligvis ikke.

Dynamoen din kommer å lade med maks spenning så snart den ikke får sense på et av batteriene.

I så fall må du sette "neutralt" slik at senseledningen går direkte på batteriene. (red.: utenfor diodene)

 

Denne investeringen har kostet meg totalt 40kr. Og jeg tror den vil gjøre jobben sin nesten like godt som en avansert regulator til 20ggr. prisen.

Heller ikke riktig.

Det du får er fortsatt W-regulering, bare at det blir litt bedre med sensing direkte på batteriene.

Det samme system med PDAR lades fortsatt bedre, antakeligvis med noe ved 200% til 300% bedre mht. både ladningstiden og effektivitet.

 

Men, bedre enn originalt blir det jo.

Bare at det blir tydelig vanskeligere. :smiley:

 

:seeya:

Jørg

Edited by Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

Du behøver ikke parallellkoble 5 dioder. 1 diode holder lenge. Det går minimalt med strøm i senseledningen. Det skal bare føle en spenning.

 

Som Jörg sier så kan du antageligvis ikke koble vekk senseledningen.

Få tak i en bryter som er slik at senseledningen koblet til batteriet direkte, via silisiumdioden eller via germaniumdioden.

 

Har bryteren bare 2 posisjoner, får du klare deg med å bare koble via en diode eller direkte.

Edited by Lotus (see edit history)
Link to post

Create an account or sign in to comment

For Norwegians: Hvis du leser dette så er engelsk forumspråk aktivt, du kan endre dette til norsk med "System Language" knappen nederst på alle sider

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now


×
×
  • Create New...