Jump to content

Problemer med dekompresjonspinne som ikke løser ut (Marna M1)

Wasco

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg med dette problemet?

Saken er at kompresjonspinnen på min gamle gode Marna ikke løses ut (eller hva det heter)

For å starte motoren skal som kjent dekompresjonsarmen trykkes ned slik at palarmen får feste i snella som sitter ytterst på startakselen.

I det dekompresjonsarmen trykkes ned, trykkes også kompresjonspinnen ned, og den holdes nå nede fordi palarmen er festet til snella

I det jeg begynner å sveive slipper til slutt palarmen taket og dette frigjør kompresjonspinnen som da skal sprette opp...og motoren starter.

Problemet er at kompresjonspinnen IKKE spretter opp!!! og da kan jo ikke motoren starte.

Sansynligvis er det ei lita fjær som skal få kompresjonspinnen til å sprette opp.

Er det denne lille fjære som må byttes?

Eller er det noe som må smøres for å få det til å gå lettere?

Er det noe av dere som har vært borti dette problemet?

motor.jpg

Edited by wabra (see edit history)
Den fjæren tror jeg bare er for å løfte "dekompresjonspinnen" slik at den ikke står å rasler når motoren er i gang. Denne pinnen trykker nok direkte på vippearmen eller kanskje ventilen (litt vanskelig å se på tegningen) og ventilfjøren bør ha rikelig med krefter for å dytte den opp. Tror nok jeg ville ha plukket pinnen med gjennomføringen i stykker og sett om der er rust, bek e.l. som holder den for fast.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Kan du ikke hjelpe til med et lite dunk på den svarte kula akterover når du har sveivet god fart??

Eller misforstår jeg mekanismen?? :crazy:

Jeg kan holde denne kula nede mens jeg sveiver...uten å feste palarmen til snella. Da slipper jeg bare dekompresjonsarmen når jeg synes at det er nok fart på omdreiningen. Men problemet er at dekompresjonspinnen ikke følger med og da er jeg like langt.

Nei, må nok åpne og se om det trenges en opprenskning eller kanskje fjæra må skiftes

I går la jeg ut en tråd med spørsmål om hjelp på grunn av en dekompresjonspinne som ikke oppførte seg som den skulle.

Etter råd fra dere har jeg i dag hatt ut fjæra som skulle løfte kompresjonspinnen opp, renset den og også smurt kompresjonsarmen som var litt treg.

SÅ nå svive Marna'n igjen...og hør på den godlyden :yesnod: