Wasco Startet 3.August.2008 Link til dette innlegget Startet 3.August.2008 (redigert) Kan noen hjelpe meg med dette problemet? Saken er at kompresjonspinnen på min gamle gode Marna ikke løses ut (eller hva det heter) For å starte motoren skal som kjent dekompresjonsarmen trykkes ned slik at palarmen får feste i snella som sitter ytterst på startakselen. I det dekompresjonsarmen trykkes ned, trykkes også kompresjonspinnen ned, og den holdes nå nede fordi palarmen er festet til snella I det jeg begynner å sveive slipper til slutt palarmen taket og dette frigjør kompresjonspinnen som da skal sprette opp...og motoren starter. Problemet er at kompresjonspinnen IKKE spretter opp!!! og da kan jo ikke motoren starte. Sansynligvis er det ei lita fjær som skal få kompresjonspinnen til å sprette opp. Er det denne lille fjære som må byttes? Eller er det noe som må smøres for å få det til å gå lettere? Er det noe av dere som har vært borti dette problemet? Redigert 3.August.2008 av wabra (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 3.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 (redigert) Hmmmm...tenkte meg det ja...at det ikke er mange som har så gammeldags motor Eller kanskje jeg ikke klarte å uttrykke meg godt nok? Men jeg skal nok finne ut av det Redigert 3.August.2008 av wabra (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
M/S Bastard Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Skru opp og se..skader sikkert ikke med en rens av mekanismen heller. Du har ikke lydopptak av motoren vel? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 3.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Ja jeg får åpne vidundere og se hva som skjer Skal lage et lydopptak og legge ut på You tube...men da må jeg få start på motoren først Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
M/S Bastard Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 (redigert) Flotte greier. Har du sjekket hjemmesiden til Marna? Mulig det ligger noen tegninger der som viser hvordan denne saken ser ut Er fjær der ja, kanskje din er rustet opp eller knekt Redigert 3.August.2008 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Kan du ikke hjelpe til med et lite dunk på den svarte kula akterover når du har sveivet god fart?? Eller misforstår jeg mekanismen?? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 3.August.2008 Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Er fjær der ja, kanskje din er rustet opp eller knektDen fjæren tror jeg bare er for å løfte "dekompresjonspinnen" slik at den ikke står å rasler når motoren er i gang. Denne pinnen trykker nok direkte på vippearmen eller kanskje ventilen (litt vanskelig å se på tegningen) og ventilfjøren bør ha rikelig med krefter for å dytte den opp. Tror nok jeg ville ha plukket pinnen med gjennomføringen i stykker og sett om der er rust, bek e.l. som holder den for fast. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Wasco Svart 3.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Jeg har orginalmanualen til motoren fra 1968, og der er alle delene, ned til den minste mutter, illustrert, nummerert og navngitt. Og ved litt nøyere gjennomsyn ser jeg at det skal være en fjær der, og det er mulig den må byttes. Skal sjekke dette i morgen tidlig Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 3.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.August.2008 Kan du ikke hjelpe til med et lite dunk på den svarte kula akterover når du har sveivet god fart?? Eller misforstår jeg mekanismen?? Jeg kan holde denne kula nede mens jeg sveiver...uten å feste palarmen til snella. Da slipper jeg bare dekompresjonsarmen når jeg synes at det er nok fart på omdreiningen. Men problemet er at dekompresjonspinnen ikke følger med og da er jeg like langt. Nei, må nok åpne og se om det trenges en opprenskning eller kanskje fjæra må skiftes Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 4.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 I går la jeg ut en tråd med spørsmål om hjelp på grunn av en dekompresjonspinne som ikke oppførte seg som den skulle. Etter råd fra dere har jeg i dag hatt ut fjæra som skulle løfte kompresjonspinnen opp, renset den og også smurt kompresjonsarmen som var litt treg. SÅ nå svive Marna'n igjen...og hør på den godlyden Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
M/S Bastard Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 (redigert) Godlyd i gamle motorer Her er min Marna Mb10a (s) Redigert 4.August.2008 av M/S Bastard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Herlig lyd Wabra, du får ta deg en tur ned til Stavanger en dag! Så kan vi ligge side om side med Sabb og Marna, rene korpset det.. :lol: Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 4.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Ja da kan "guttemusikken" bare legge seg... Pleier å si at lyden av min Marna er ren hjertemedesin Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
M/S Bastard Svart 4.August.2008 Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Her er låta vet du Wabra Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 4.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.August.2008 Det er det jeg sier...gamle gode motorer, det er musikk Var forresten på konsert med "Han innante" Torolf Nordbø, på torsdag. I forbinnelse med fiskeridagane her på Åkrehamn. Har kjent han i mange, mange år Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Diesel248 Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 Hei, Det er ingenting som kan slå, konkureremed eller måleseg med dei gamle norsk motorane! Sitér dette innlegget Norsk motorhistorie --> Still going strong Link to post
Wasco Svart 5.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 (redigert) AMEN!!!!! og Halleluja!!! Redigert 5.August.2008 av wabra (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
M/S Bastard Svart 5.August.2008 Link til dette innlegget Svart 5.August.2008 En gammel Engelsk er vel ikke sååå ille Min Bmc 3.8 L, tror den er fra 68 Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.