Jump to content

Er det tillatt for private å kamera overvåke badestrand?

Tore B

Recommended Posts

I helgen var jeg på besøk i ett hytteområde i nærheten av Fredrikstad. Jeg hadde med båten, og siden det er badestrand der valgte jeg å legge den på en ledig privat bøye utenfor badeområdet. Jeg var hele tiden i nærheten, å hadde båten under oppsikt hele tiden. Det tok ikke mange minuttene før en ilsint hytte/bøyeeier kom å lekset opp om forbud mot å benytte private bøyer osv. Jeg flyttet båten umiddelbart. I ettertid fikk jeg høre at de overvåker både hyttetomta, badestranda (som er tilgjenglig for almenheten) og bøyeområdet med videokamera, kan dette være tillat?

NEI Det er ikke lov til å overvåke ofentelige steder med privat utstyr. Reglene er meget strenge. Det skall merkes med store skilter som sier att det er overvåket + navn og telefon nr til ansvarlig eier av utstyret. Ring datatilsynet og meld fra.

Bernt

Har også den klare oppfattning av at det ikke er lov å ha privat overvåkningskamera over offentlig område. Men det slår meg at det må være en gråsone her. Hva om man har et kamera som dekker utsikten, og hvor de som filmes er for langt unna til å identifiseres? Webkameraer havnet jo som oftest i den kategorien. Om de feks har 1 webkamera i vinduskarmen som dekker hele området er det da et brudd på regelverket?

Sjekket dette med Datatilsynet da vi for noen år siden satte opp webkamera på jobb. Fikk grei beskjed om at vi ikke trengte søke e.l. men datatilsynet ville ha beskjed om de kameraene vi satte opp. For tiden har vi disse "offentlige" kameraene: Webkamera Karmsund

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.

Jeg ba politiet om lov til å sette opp et kamera for å holde øye med bilen min når det står parkert i gata pga. hærverk, men det fikk jeg ikke lov til... Da gjaldt det kamera mot offentelig område, men på privat grunn er det nok greit. På en annen side så har vi jo fri ferdsel-område på en og annen privat grunn.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

De ble vel provosert fordi du satt på terrassedekk med champagne og kaviar mens du lagde svære hekkbølger. Men spøk til siden. Slikt utstyr er blitt så billig at enhver kan skaffe seg det til privat bruk. Synes derfor det er viktig å melde fra om ulovlig bruk slik at det kan holdes noenlunde under kontroll. Privat overvåking av offentlig strand er betenkelig av flere grunner.

Du kan overvåke egen eiendom .Du kan ikke filme ut ove egen eiendom. Det må merkes uten for overvåket område, sånn att de som går inn i område får beskjed .

Nei det er ikke så enkelt , ved de fleste badeplasser er grunnen i privat eie men alikevell er all tv overvåkning uten tillatelser og god skilting er klart ulovlig.

En sak vedr. overvåkningEn sak vedr. overvåkning

– All overvåking skal tydelig varsles slik at alle som overvåkes er klar over at dette faktisk skjer. Hvis det ikke er skiltet, er det et klart brudd med personvernloven.

Overvåkning med kamera:

■ All overvåkning skal tydelig varsles slik at alle som blir overvåkes er klar over at dette faktisk skjer.

■ Det skal gå fram av informasjonen hvem som er ansvarlig for overvåkningen, og hvilken type overvåkning det er snakk om.

■ Informasjonen er helt nødvendig for at overvåkningen skal kunne virke forebyggende.

■ Skjult overvåkning er ikke tillatt.

Kilde: Datatilsynet/Tønsbergs Blad

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

explaining.gif

Nå har jeg sjekket litt mer, kameraet det er snakk om er webkamera. Kameraet dekker eget område pluss en del andre eiendomer (uten deres samtykke) samt badestrand som er privateid av hovedgrunneier for området, men er åpen for almenheten. Overvåkingen er ikke merket på noen måte. På toppen av det hele så får du en kjempelyskaster midt i fleisen hvis du beveger deg utenfor eiendommen i båt om kvelden. Trivelige folk dette!

Eller kanskje du da også drar opp den andre moringen så blir det kanskje en annen som ler... :wink:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
Var bøyen merket med noe. (Hvordan kan man vite at det ikke var en gjesteplass!!)

Hvor langt fra land eier en grunneier rett til bøyeplass?

Bøya er umerket og har ligget ubrukt i en årerekke. Den ligger på ca. 6m dyp, kanskje 30-40 m fra eiendommen. Det er en 10-12 andre bøyer rundt i samme området.

Slike bøyer skal fjernes når de ikke er i bruk og jeg tror ikke den illsinte bymannen som har fått seg en jord/stein flekk på landet kunne nekte deg å benytte denne blåsen da han ikke brukte den selv.

Det blir mere og mere vanlig å prøve å okkupere sjøområder med slike innretninger som er ulovlig men dette er det kanskje for opplyst for lite om .

Det står også i friluftsloven at bøyer ikke kan brukes hvis eier gir utrykklig beskjed om at de ikke ønsker det, det gjorde eier tilgangs i dette tilfelle, men når bøya ikke er merket, hvordan kan man vite at vedkommende som står på land å hyler som en tulling faktisk eier bøya? Eller er det fritt fram å påberope seg eiendomsretten til ei bøye å jage andre man ikke ønsker utenfor hytta si?

Du kan overvåke egen eiendom .Du kan ikke filme ut ove egen eiendom. Det må merkes uten for overvåket område, sånn att de som går inn i område får beskjed.

Jeg har selv ringt og snakket med to personer ved Datatilsynet for ca et år siden og fikk et litt annet men likelydende svar fra begge disse når det gjaldt følgende utgangspunkt: Privat hage/tomt for eksempel rundt din egen bolig eller fritidsbolig/hytte. Kameraet settes opp slik at det KUN er egen eiendom som vises i bildet/kamerautsnittet.

Jeg fikk nemlig høre av begge de jeg snakket med at man som privatperson har lov å sette opp kamera og kan selv velge om dette skal merkes/opplyses med skilt. En av de jeg snakket med presiserte samtidig at han mente det i de aller fleste tilfeller ville være mest fornuftig og høflig å sette opp varsel/skilt.

Overvåkning med kamera:

■ All overvåkning skal tydelig varsles slik at alle som blir overvåkes er klar over at dette faktisk skjer.

■ Det skal gå fram av informasjonen hvem som er ansvarlig for overvåkningen, og hvilken type overvåkning det er snakk om.

■ Informasjonen er helt nødvendig for at overvåkningen skal kunne virke forebyggende.

■ Skjult overvåkning er ikke tillatt.

Kilde: Datatilsynet/Tønsbergs Blad

Som nevnt over fikk jeg ved henvendelse direkte til Datatilsynet for et år siden høre at når privatpersons kamera kun viser egen privat eiendom (f.eks. egen gårdsplass og hage ved bolig eller fritidsbolig/hytte) så må man ikke sette opp varsel om dette selv om det oftest vil være fornuftig og høflig å sette opp slikt varsel. Jeg finner det svært merkelig dersom de personene jeg snakket med ved Datatilsynet ikke hadde full klarhet/oversikt over reglene på dette.

Edited by Helge (see edit history)

Antar at det blir umulig å bevise at kameraene dekker mer en egen eiedom, ved event. kontroll vil jo eier bare foreta en liten justering så er det i orden til kontrolløren har forsvunnet rundt første sving. Men hvem er det som foretar slik kontroll tro? Kanskje tips til lokalpressen vil være like effektivt.