Wasco Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Hva sier loven om webbkamera? Haugesunds avis har et kamera stående på kaien hvor jeg bor. Her kan hvem som helst gå inn å se huset mitt og selv om det er litt avstand, er det ingen problemer med å se hvem som er ute på verandaen min, eller utenfor huset mitt. Det var en ren tilfeldighet som gjorde at jeg oppdaget at dette kamera var der. Nå er dette et hus som jeg leier, og det kan jo hende at eieren av huset har fått vite om dette... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Helge Svart 6.August.2008 Link til dette innlegget Svart 6.August.2008 Antar at det blir umulig å bevise at kameraene dekker mer en egen eiedom, ved event. kontroll vil jo eier bare foreta en liten justering så er det i orden til kontrolløren har forsvunnet rundt første sving. Dersom bildene ikke legges åpent ut på internett, men bare bak passordbeskyttelse - alternativt ikke legges på internett, bare på lokalt nett... vil det nok være svært usannsynlig at noen blir avslørt på om et eller flere kamera dekker mer enn egen eiendom Men hvem er det som foretar slik kontroll tro? Kanskje tips til lokalpressen vil være like effektivt. Det er vel ingen som foretar slike kontroller med mindre noen klager eller anmelder det man tror er et brudd på reglene. Det er også relativt strenge regler for næringsliv og offentlige instanser mht å sette opp kamera, men inne i butikker etc får de fleste lov. For private er det heller ikke grei skuring om kameraet dekker andres eiendom eller offentlig grunn - kun når bare egen eiendom er i bildeutsnittet. Det finnes imidlertid webkamera programvare der du kan maskere bort/sladde det som ikke er egen eiendom. Jeg tror forresten at det er mange flere kamera "out there" enn folk flest er klar over, og mange av disse følger ikke reglene - eksempelvis private kamera som dekker både offentlig vei/område og flere private hus og hager i tillegg til kameraeierens egen. Jeg har som eksempel adressene til 3 kamera hos privatpersoner som dekker mye mer enn deres egen eiendom. To av disse kan du som besøkende faktisk panorere/vende rundt på og titte på hele nobolaget (med lyd - mic). Jeg kjenner ikke noen av disse 3 personene og fant kameraene deres tilfeldig gjennom søk over private norske værstasjoner. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
lippert Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 (redigert) Bøya er umerket og har ligget ubrukt i en årerekke. Den ligger på ca. 6m dyp, kanskje 30-40 m fra eiendommen. Det er en 10-12 andre bøyer rundt i samme området. Altså ligger de slik til at de skal være godkjent utlagt av offentlig myndighet og i tråd med arealplanen som gjelder for området. Ikke at jeg anbefaler slikt, men man opplever stadig at folk som føler seg litt dårlig behandlet "varsler" myndighetene om ting de tror er ulovlig. Så en henvendelse til havnemyndigheten i kommunen kunne jo være en mulighet. Og siden det er en badestrand så kan jo arealplanen si noe om bruken av sjøarealet til annet enn fortøyning. Redigert 7.August.2008 av lippert (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Tore B Svart 7.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Altså ligger de slik til at de skal være godkjent utlagt av offentlig myndighet og i tråd med arealplanen som gjelder for området. Og siden det er en badestrand så kan jo arealplanen si noe om bruken av sjøarealet til annet enn fortøyning. Arealplanen sier at det er regulert til badestrand, så den ligger helt klart innefor badeområdet. Problemet er at det ikke ligger merking av området i sjøen. Det er mange bøyer der og ingen av de er i konflikt med de badene, så her har båtfolk og badefolk levd i harmoni i en årrekke selv om det ikke er merket med badebøyer. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Altså ligger de slik til at de skal være godkjent utlagt av offentlig myndighet og i tråd med arealplanen som gjelder for området. Tja, ja, jo og nei? Her er svaret fra kommunen jeg befinner meg i; Moringer og bøyer er ikke søknadspliktig etter havne-og farvannsloven dersom havnedistriktet ikke har eget havnereglement. ( ....) kommune har ikke et slikt havnereglement. Bøyer og moringer skal likevel ikke være til hinder for sjøverts ferdsel eller i konflikt med kommunenes øvrige planer eller retningslinjer. Så da må man sjekke "øvrige planer og retningslinjer"! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Frivakten Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Det står også i friluftsloven at bøyer ikke kan brukes hvis eier gir utrykklig beskjed om at de ikke ønsker det, det gjorde eier tilgangs i dette tilfelle, men når bøya ikke er merket, hvordan kan man vite at vedkommende som står på land å hyler som en tulling faktisk eier bøya? Eller er det fritt fram å påberope seg eiendomsretten til ei bøye å jage andre man ikke ønsker utenfor hytta si? Contrary: du mener vel ikke at det er fritt fram å bruke enhver bøye som ikke er i bruk det gjeldende tidspunkt man kommer over en slik? Man forutsetter vel også at de aller fleste bøyene er lovlig utsett selv om de ikke er merket? Sitér dette innlegget VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder Link to post
lippert Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Problemet er at det ikke ligger merking av området i sjøen.Det har ingen ting med saken å gjøre. Dersom arealet i sjøen på kommunens arealplankart er definert som badeområde så tviler jeg på at bestemmelsene åpner for fortøying av båt. Nå begynner vi å bli veldig OT, men 40meter fra land og på 6m dyp er vi normalt utenfor den private tomten og på offentlig sjøareal. Disponert og forvaltet av kommunen. Nå er tradisjonen for slik forvaltning ganske dårlig i alle fall her på Østlandet, men i prinsippet bør retten til å sette opp, eller ikke sette opp inrettninger her være de samme som på offentlig areal på land. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
fiskebat Svart 7.August.2008 Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 http://www.regjeringen.no/en/dep/md/docume....html?id=108068 Problematikken er så ny (bare 10 år gml) att det ennå ikke er så veldig klare lover for enkle fortøyningsblåser , synes denne spessielle saken var intresann og kunne gjerne likt å hvite hvilken komunal reguleringsplan det er for stedet , da kan nessekongens oppførsel bedre evalueres. En telefon til kommunen bør her gjøres , det er vell miljøetaten som det er best å kontakte , Nessekongens oppførsel og tilltak er i hvert fall helt klart i strid med intensjonene i alle lover og regler som berører emnet. Forbud mot å etterlate gjenstander i sjøen § 26 I § 26 første ledd gis en bestemmelse om forbud mot å kaste i sjøen redskaper og andre gjenstander som kan hemme utøvelsen av fisket, skade fisk og fiskeredskaper eller sette fartøy i fare. Det gjelder også forbud mot å la redskaper, fortøyninger og andre gjenstander unødvendig bli stående igjen i sjøen eller på bunnen. Annet ledd omhandler plikt til rydding og fjerning, og tredje ledd hjemler adgang til opprydding for den ansvarliges regning og risiko. I henhold til kgl. res. av 10. august 1984 ( nr. 1552) gjelder § 26 så langt den passer for annen virksomhet enn fiske. Forbudene i bestemmelsen gjelder i den grad det er snakk om virksomhet som kan skade fiskerivirksomheten. § 26 kan brukes for å sikre at fisket i et område som er satt av til «fiskeområde» i kommuneplanens arealdel kan gjennomføres uten å bli hindret av f.eks fortøyninger, jf. § 26 annet ledd annet punktum hvor det fremgår at Fiskeridirektoratet kan gi pålegg om rydding og fjerning. Bebyggelse i strandkanten med private brygger og bøyer m.v. kan innebære at formålet med å legge ut friluftsområde i sjø ikke kan oppfylles. For å markere en klar oppfatning av arealbruken på land, vil bestemmelsen i pbl § 20-4 annet ledd bokstav e) om byggeforbud mot hytter m.v. kunne være aktuelle. I naturområder og friluftsområder kan plassering av bøyer o.l. som vil være til ulempe for formålet i utgangspunktet ikke plasseres der. Kommunen kan etter behov vurdere bruk av forskrifter om orden i og bruk av havnen, og om konkurrerende bruk av farvann i havnedistrikter – herunder blandt annet om plassering av bøyer og andre fartøysinnretninger etter havne- og farvannslovens § 16.4. ledd. Utenfor havnedistrikt vil regulering av bøyer og andre fortøyningsinnretninger i sjø, dumping m.v. være avhengig av forskrifter i medhold av havne- og farvannsloven §§ 6 og 11. Myndighet etter disse bestemmelsene er tillagt Fiskeridepartementet, og/eller Kystverket. Sitér dette innlegget Link to post
Tore B Svart 7.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.August.2008 Contrary: du mener vel ikke at det er fritt fram å bruke enhver bøye som ikke er i bruk det gjeldende tidspunkt man kommer over en slik? Jo jeg tolker det slik at hvis eier ikke motsetter seg det så er det ok. § 7. (Landsetting og fortøyning av båt.) Under ferdsel har enhver rett til for kortere tid å dra i land båt på strandstrekning i utmark. Det er ikke tillatt å nytte kai eller brygge uten eierens eller brukerens samtykke. Andre fortøyningsgreier (ringer, bolter o.l.) i utmark kan ikke nyttes dersom eieren eller brukeren har forbudt det. Eieren eller brukeren kan likevel ikke motsette seg bruk av slike fortøyningsgreier for kortere tid når bruken kan foregå uten utilbørlig fortrengsel for eier eller bruker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.