Jump to content

Seiling: Ønsker tips for seilføring på lens

LOve

Recommended Posts

Hei,

Det er sikker mange der ute som har tips og erfaring rundt seilføring i medvind.

Hva er det beste oppsettet for medvinsseilas over lengre distanser, atlanterhavskryss?

Har Mastheadrigg, Rullegenua, Kuttestag m/Staysail, bakovervinklede salingshorn.

Her er det vel mange muligheter foruten standard Storseil m/preventer og spridd genua?

1. Ikke benytte storseil, men spri genua og stay-sail.

Vil dette gi nok framdrift dersom staysail er forholdsvis lite?

2. Gennaker i le, og Genua spridd i lo.

Hvordan vil dette bli på platt lens, og vil dette kanskje være trøblete å reve alene?

3. To Genuaer spridd, en i hvert spor på forstagsprofilen.

(Er dette lurt, hva med belastning på profilen og seilet?)

Har selvfølgelig mulighet for Spinnaker, men ønsker en seilføring som er enkel og som kan benyttes om natten og som enkelt kan reves av en mann.

Tips og erfaringer mottas med takk

Mvh. Ove

For ferieseilas opplever jeg vanligvis stort sett motvind. Men i 2006 hadde jeg stor suksess med å seile med kun gennaker (i strømpe) på platt lens. Seilet funker dårlig på platt lens sammen med storseil, men når kun gennakeren var oppe gikk det svært fint.

Farten er upåklagelig. (Selvsagt ikke så bra som en spinnaker + storseil)

Det er ingen bommer som kåler til ved evt. ufrivillig jib. Faktisk opplevde jeg seilet som rimelig stabilt selv om vinden kom tildels fra feil side.

Strømpen gjør det rimelig enkelt å ta ned, men gennakeren kan ikke reves. (En må evt ha en mindre en for hardt vær)

Ulempen: Blåser det særs mye kan det faktisk bli litt uggent å få seilet ned, da det ikke er noe storseil å gjemme det bak for vinden, men kraften bør stort sett være mulig å ta ut ved å slippe skjøtet.

Folk som seielr på langtur seler mesteparten av tiden med vinden i ryggen og etter det jeg har lest så er det mest populære å beslå storseilet på bommen og heller sette 2 genoaer i sporet i forstaget , dette er null problem med tanke på om det holder eller ikke rent teknisk , å sette ett i forstaget og ett på et kutterstag er sikkert like godt det og.

Når det gjelder å ta ut kreftene av gennaker uten å ha oppe storseil så er min erfaring at det beste er å ha skjøtet stramt men heller slippe "brasen" i baugen helt ut samtidig som man raskt drar ned strømpen , men jeg tror ikke jeg ville seilt i nattemørket over atlanteren med spin/gennaker oppe , da ville jeg hatt noe som er mulig å reve enklere

Det er antagelig like mange meninger om dette som det er seilere på forumet. Det er moen viktige faktorer her: Vindstyrke, bølgehøyde, om du har rulleforstag eller ikke og hvor mye penger du vil legge i en seilgarderobe.

Gennaker er et veldig nyttig seil, og de kommer i flere utgaver og kvaliteter. De som er mest effektive på lens er sydd med en del bus. Så lenge du ikke seiler regatta kan du for øvrig bruke spribom, og for den saks skyld sette dem som om det var en spinnaker. Kombinasjonen gennaker/spridd genoa er selvsagt mulig. Det er selvsagt mulig å utstyre seg med to hennakere, en for lettvind og en mindre for sterkere vind. Jeg tror jeg heller ville satset på å ha en gennaker for lens og en flat for bidevind.

Rulleforstag på langtur kan sikkert diskuteres. Også utformingen av genoa på forstag kanvarieres. En genoa som er skåret så den sveiper dekket er effektiv, men den kan gi noen ulemper i forhold til bølger. Når du har kutterstag så kan det være et alternativ å vurdere å bruke en yankee på forstaget. Å ha et seil med overlapp til kutterstaget er heller ikke så dumt, og det kan settes med spribom på lens sammen med genoa eller yankee på forstag.

Lens med genoa+yankee i hvert sitt spor på forstag kan også være en tanke.

Det naturlige spørsmålet i denne sammenhengen er nok: hva er en "yankee"?

Si dét. Egentlig er det navnet på et mindre forseil som settes høyt på et stag foran fokken, gjerne et stag som fra baugspyd.

sail01.jpg

Slik jeg har oppfattet navnebruken snakker man gjerne om yankee når det er et forseil (i forstag) hvor underliket er skåret relativt høyt. (Dvs at det er formen på seilet som gir navnet.) Alene slipper det ut vel mye vind i underkant, men sammen med et seil i kutterstaget er det ikke så galt. Fordelen med at underliket er skåret høyt er at det er mindre risiko for at det kommer i konflikt med bølger. Det er som regel ikke noe festlig dersom du dypper et spridd forseil i en bølge :eek: Bildet under er en spridd yankee.

1421868337_33cdac3439.jpg

Nå er seilet på bildet over skåret vel høyt etter min smak, men en seilmaker kan som regel lage seil som er skåret akkurat som du vil ha dem. :yesnod:

Edited by Sjøtummel (see edit history)
Høyt skåret kryssfokk er vel kortversjonen

Muligens, men det er egentlig ikke noe i veien for å bruke et så stort seil at det overlapper masta, og da blir det liksom litt feil å si kryssfokk. :crazy:

Høyt skåret forseil. (Jeg holder en knapp på å forklare med bilder, egentlig. :wink: )

Tusen takk for innspill.

Har en forholdsvis stor og dyp Gennaker som jeg har benyttet uten storseil, og det fungerer greit, men jeg syns det er trøblete å ta ned dersom det blåser fort opp.

Jeg tenkte på det med to omtrent like store Genuaer i rulleforstaget, i hver sin profil, og to spristaker, men var redd for at belastningen i profilen ville bli skjev ved at forliket på seilene "brekkes" til side når to seil benyttes.

Men hvis det er beregnet for slik bruk er det vel greit.

Og dette vil jo være enkelt å reve ved å rulle inn litt dersom det blåser opp.

(Jeg tenkte kanskje grunnen til at forstaget har to spor var for å lette seilskift i regattasammenheng)

Mvh. Ove

Spesiellt på lange strekkninger, lønner det seg å tenke på at platt lens ikke er en effektiv måte å seile på.

Det beste er å skjære ca 10 - 15 grader. Det kan du tjene en knop på (0.8 VMG pga lenger strekkning å seile). Det blir 200 nm på 10 dager . Omtrent 2 dagers seilas.

Spridd forseil til lo og storseil gir den muligheten.

Uansett, setter du storseil, HUSK jibbpreventer, og husk at jibbpreventer ikke festes i båten med en knute, men en surring som lar deg slippe storen over kontrollert (hele veien) når du jibber ufrivillig - og det kommer til å skje. Garantert.

Uansett, setter du storseil, HUSK jibbpreventer, og husk at jibbpreventer ikke festes i båten med en knute, men en surring som lar deg slippe storen over kontrollert (hele veien) når du jibber ufrivillig - og det kommer til å skje. Garantert.

Jeg har sett at en del anskaffer jibbpreventer i form av en taubrems. Hvor store båter det blir en effektiv løsning på vet jeg ikke, men det er ingen dum løsning egentlig.

en svensk båt du kjenner godt

Joda, det er det.

Har lekt meg med akkurat den konfigurasjonen med to genoaer og to spristaker. En kan faktisk skjære mer enn man skulle tro var mulig, uten at jeg har målt noen vinkel. En annen ting med goosewing er at det pendler langt mindre enn med spinnakeren på platt lens.

Det som er litt toskete på min båt er at kutterstaget står for nær forstaget. Setter jeg fokka og genoa samtidig står ingen av de godt.

Høyt skåret kryssfokk er vel kortversjonen

Eventuelt høyt skåret klyver.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Spesiellt på lange strekkninger, lønner det seg å tenke på at platt lens ikke er en effektiv måte å seile på.

Det beste er å skjære ca 10 - 15 grader. Det kan du tjene en knop på (0.8 VMG pga lenger strekkning å seile). Det blir 200 nm på 10 dager . Omtrent 2 dagers seilas.

Detter er en del avhengig av vindstyrke, båt og seil. Man må rett og slett prøve seg frem selv og måle forskjeller - lage polardiagram :-)

Eller jibb"brems" som gjør at sielt går sakte over i en jibb.

M.h.t høyt skåret forseil har de fordelen at de går ned i vannet i store bølger så sprisatken knekker.

Detter er en del avhengig av vindstyrke, båt og seil. Man må rett og slett prøve seg frem selv og måle forskjeller - lage polardiagram :-)

Du behøver ikke lage polardiagramm for å tjene på å skjære litt i stedet for å seile platt lens. Båten sørger for det av seg selv :smiley: