Jump to content

Trebåt, noen som vet hvilken type det er?

berntsen

Recommended Posts

Har kjøpt meg en trebåt nylig og lurer på om noen vet hvilket merket det kan være og hva man kaller denne typen båt.

26" fot og 1972 mod.

Står en sabb 10 hk i den. Hva er maks fart å oppnå på et slikt skrog. Tenker på å montere flaps og gå opp et hakk i motor for å kanskje oppnå 8,5 - 9 knop. er det realistisk? Gikk underkant av 6 knop på gps med kraftig groe på propellen. Merket forskjell etter den ble rensket men har ikkje målt på nytt.

Lurer også på om det er mulighet for å få kjøpt wire kit for å få spake styring på propell vridningen inn i båten.

Takker for svar.

22072008004.jpg

Tipper du vil klare 6,5 til 7 knop nå etter rengjøring. Skal du ha mer fart på denne må du opp i veldig mye større motor, og båten vil oppføre seg heller tvilsomt i sjøen! Så hold deg til Sabben du, den klarer å få båten opp i den farten den er bygget for!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Velkomment til BP og gratulerer med flott trebåt.

Den er jo ikke helt ulik min båt, men det er vel ikke sansynlig at den kommer fra samme båtbyggeri.

sophieaakra2jpg.jpg

Hva man kaller denne type båt har det vært en del diskusjon om her inne på forumet. Men de fleste vil vel kalle denne type båt for ei snekke, selv om det etter min mening er litt missvisende.

Min båt ble opprinnelig bygget som fiksebåt, men ble bygget om på mitten av 70 tallet.

Hva fart og motor anngår så synes jeg du skal slå deg til ro med det du har. Denne type båter er ikke byggget for fart. For å få den til å gå et par knop raskere må du innvistere veldig mye...og det er etter min mening helt bortkastet.

Selv har jeg en Marna diesel 8-12 hk og den er 40 år gammel, men gjør jobben :yesnod:

Jeg har selv lurt på mulighetene til å få wire kit til spake styring på propell vridningen inn i båten til min, men har ikke funnet ut av det enda.

Uansett kos deg med trebåten

Sjark kaller vi den båttypen for

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

En kamerat av meg hadde en snekke med Sabb 10hk og wirestyring av vridningen, så det er helt sikkert mulig å få til. Jeg ville prøvd en telefon til Sabb-fabrikken i Bergen.

Bundin er bátleysur maður

Slike skrog har en "skrogfart" , bestemt hovedsaklig av vannlinjelengden. Dvs du kan om så 10-doble motorkrafta uten at det blir noe særlig mer enn svartrøyk og mer hekkbølger. Flaps kan hjelpe, de vil bryte den bølgen som "suger" båten fast. Men som Index sier, kan føre til heller tvilsom oppførsel i sjøen.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Velkommen på Baatplassen, berntsen, og lykke til med fin snekke!

vurderer å konvertere til trebåt jeg også....

Som andre her sier, hold deg til Sabben og skrogformen du har, 6-7 knop er fin kosefart for ei snekke.

Saga 27 som vi hadde noen år, hadde en diger fast flaps og motor på 130 HK.Den kunne presses opp i 18-19 knop, men trivelig var det ikke. Den begynte å " plane på kjølen" som de kaller det, allerede på 12-13 knop, den ble rank og usabil på fartsretningen. Vil man ha større fart enn " skrogfarten" er det bedre å velge en annen båttype, det er både billigere og tryggere!

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Ombygd sjark da :cheers:

Når det gjelder omstyringen hadde jeg en sjark med 16 hk sabb, den bygde gamlingen om til hydralisk. Hvordan? nei det vet jeg ikke.

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

..men jeg mener nå at dette absolutt ikke er en sjark :smash:

En sjark er jo først og fremst bygget som en yrkesbåt og har derfor større dekksplass og ditto mindre styrhus og kortere forpigg

Da kan vi kanskje kalle dette for en kombisjark..? :cheers:

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Dette var jo imponerende hvor mange svar her var allerde:D Takker for velkomster og her skal eg bli.

Ang. sjark så kan det se ut som det men ikkje brukes som det på en måte. Får bare kalle det for en bruksbåt da:)

Blir å ta båten på land nå å sette inn huden med olje og lakkere før den må utpå til hummer sesongen igjen.

Fornøyd med båten og egentli så var ikkje farten så verst etter propellen ble rensa.

Skal sjekke med Sabb Bergen om wire styring for propeller systeme for å ha det styrehuset og ikkje kunne manøvrere innvendig er bare tull.

Så skal eg få vekk rattet på siden bak å lage rorpinne for utendørs bruk.

Sabb skal ha deler for å fjernstyre vridningen ja! Jeg hadde dette på min forrige båt, med 18 hk Sabb. Men delene er visstnok dyre, så det går jo an å se på løsninger for å lage noe selv også...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Skal ta ut motor også når eg tar den på land nå så lager meg nok muligens til med en løsning om det lar seg gjer ja. Har aldri skrudd på slikt system før.

Jobber som service opperatør for Wartsila men di motorene blir liksom litt annerledes. hehe.. Men skal nok få til en løsning.

Teleflex wirestyring og styresnekke for eksempel, og et lite ratt innvendig. Burde være mer enn kraftig nok, og billigere enn Sabb sin løsning...

Skal sjekke med Sabb Bergen om wire styring for propeller systeme for å ha det styrehuset og ikkje kunne manøvrere innvendig er bare tull.

Så skal eg få vekk rattet på siden bak å lage rorpinne for utendørs bruk.

Har jo en båt som ligner på din og jeg har IKKE invendig manøvrering....bortsett fra ratt

Det har gått greit til nå, men kommer nok til å savne dette når jeg legger ut på langtur og skal begynne å manøvrere meg inn i trange ukjente farevann.

Ellers er jo utvendig rorpinne et "must" på en slik båt. Ingen ting er som å stå/sitte ute i en slik båt en vakker solskinnsdag :yesnod:

Er klart at det må vere styremuligheter ute. Men når eg bruker båten på vinterstid og ellers et par helgeturer i året så er nesten styremuligheter inne også et "must". Så vil eg fjerne alt som er langs sidene på båten ute. Lite trivlig å sitte ute å nyte pilsa med et ratt i ryggen. hehe

Edited by berntsen (see edit history)