Wasco Startet 7.August.2008 Del på Facebook Startet 7.August.2008 Hva er egentlig foskjellen på en Sjark og andre typer mindre fiskebåter? Min 26 fots ble opprinnelig bygget som fiskebåt, eller brønnbåt som de ble kalt. Den såg da slik ut. Men dette har da etter min mening aldri vært en sjark Da jeg vokste opp på vestlandet på 60-tallet, fantes det en del mindre fiskebåte, men ingen ble kalt sjark. Jeg har av en eller annen grunn altid forbunnet begrepet sjark med båter nordfra.... Men hva er det som avgjør om en båt kalles en sjark...og ikke bare en fiskebåt? Har det med størrelsen på motoren å gjøre? Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Jon-Kåre Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 (redigert) Fra Wikipedia, den frie encyklopedi Gå til: navigasjon, søk Sjark er en type lett fiske- og transportbåt. De er som regel mellom 25 til 35 fot, og har motor og styrhus. under fiske brukes sjarken i lokale kystfarvann, med plass til en enkelt fisker. Denne typen kystfiske er vanlig langs hele kysten, men det er flest kystfiskere med sjark i Nord-Norge. Her i nord kaller vi det gjerne sjark selv om den er under 25 fot, 18-19 og oppover med styrehuset plassert foran kaller vi for sjark. Fart har ingenting med betegnelsen å gjøre. halvplanende og helplanende utgaver kalles Speed sjark En viknes kaller vi foreksempel for sjark når den har lite styrehus, har den stort kaller vi den for kombisjark Jeg vil påstå at din båt absolutt er en sjark Redigert 7.August.2008 av Jon-Kåre (see edit history) Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Wasco Svart 7.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2008 Vil nok tro at han som bygget båte ikke vil si seg enig i akkurat den betegnelsen.... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
ivar Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 Hvorfor ikke..? Måtte da være mest fordi det begrepet ikke var vanlig å bruke i det området på den tiden. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
index Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 (redigert) Jeg har av en eller annen grunn altid forbunnet begrepet sjark med båter nordfra.... Samme her! Slike båter har aldri blitt kalt for sjark her vest, sjarker er noe man bruker nordpå... Ser av bildene at den tidligere har vært fiskebåt, nå er den vel rett og slett en fritidsbåt! Redigert 7.August.2008 av index (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
avmønstret5 Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 Her i nord kaller vi det gjerne sjark selv om den er under 25 fot, 18-19 og oppover med styrehuset plassert foran kaller vi for sjark. Fart har ingenting med betegnelsen å gjøre. halvplanende og helplanende utgaver kalles Speed sjark Jeg er enig med alt du skriver og det er også en god beskrivelse slik jeg ser det. Men tidligere hadde mange sjarker med styrhuset bak - kanskje flyter noen av disse fremdeles, og de kommer neppe opp i kategorien skøyet (nordpå) selv om de ser ut som en miniskøyte. Dvs. at sjarkerbetegnelsen har mye med størrelse + styrhus å gjøre, som du også skriver. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 7.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2008 Samme her! Slike båter har aldri blitt kalt for sjark her vest, sjarker er noe man bruker nordpå... Ser av bildene at den tidligere har vært fiskebåt, nå er den vel rett og slett en fritidsbåt! Det er vel egentlig et spørsmål om lokale betegneler. Betegnelsen Sjark ble ikke brukt her på vestlandet. I dag finnes det derimot en del Sjarker også her på vestlandet. Har en liggende ved kaien rett utenfor huset mitt. Dette er en moderne orange sjark som brukes av en yrkesfisker. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Bluefin Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 Jeg har inntrykk av at slekt og venner nordpå kaller en båt en sjark hvis den har styrhuset foran og utstyr til bruket bak. Rett og slett; de er vel rimelig pragmatiske, antar jeg. Sitér dette innlegget Link to post
grenness Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 På Tjøme var white sjark ganske populære for noen år siden. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 7.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.August.2008 White sjark...jo..men kanskje ikke helt det samme Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
avsluttet Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 Typisk pen sjark. Sitér dette innlegget Link to post
Brutus Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 På Tjøme var white sjark ganske populære for noen år siden. Men de Hvithai båtene var ikke særlig populære i Lofoten, ingen båter med "hai" i navnet er populære der. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 7.August.2008 Del på Facebook Svart 7.August.2008 Hva betyr ordet sjark, og hvor kommer det fra? Jeg har kombisjark, opprinnelig en brønnbåt min også Sitér dette innlegget Link to post
sofa Svart 8.August.2008 Del på Facebook Svart 8.August.2008 Hei På slutten av 70 tallet eller begynelsen av 80 tallet gikk det en diskusjon i en ev bodøavisene om akkurat dette,og jeg mener å huske at det ble en viss enighet om at begrepet sjark kom til nord norge under pomorhandelen. det måtte vell i så fall være i begynelsen av motoriseringen av fiskeflåten. En sjark har et forholdsvis lite hus framme og et arbeids dekk bak + messan mast. Ergo så er sjarke i filmen om rednings skjøyta elias en liten skjøyte. Litt merkeli egentlig for de som laget disse filmene kommer jo fra Herøy på helgeland så dette burde de vist bedre :nono: Sitér dette innlegget Link to post
Tintin Svart 8.August.2008 Del på Facebook Svart 8.August.2008 (redigert) Det er godt mulig at folk ikke visste bedre. Men på Senja var det atskillige båter som gikk under betegnelsen Sjark. De så ut som små kuttere med styrhus bak og liten lugar foran. Den vi hadde var ombygd fra en spisse: Forlenget og lagt flere bord på. Det at sjarken fikk styrhus og lugar foran er noe som etter det jeg har blitt fortalt, ble vanligere fra slutten av krigen. Edit: Fant en flott link til beskrivelse av blant annet sjarken: http://www.gratangen-kystlag.no/index.php?...nt&Itemid=9 (Se fra og med avsnittet om motorskøyte/kutter) Redigert 8.August.2008 av tjeh (see edit history) Sitér dette innlegget Confirmation Bias - Hvis du mener du ser ting klart, har du ikke sett godt nok etter. Link to post
10ta9c Svart 8.August.2008 Del på Facebook Svart 8.August.2008 Dette er hva jeg tenker med ordet sjark. Min far drev fiske i sin tid, og hadde en sjark omtrent som denne. De andre som drev sjarkfiske hadde tilsvarende oppbygging. Tror ikke jeg har hørt betegnelsen sjark brukt om en båt uten selvlensende dekk. -Styrehuset fremme -Ingen vinduer i lugar -Vinduer heller utover -Tverr hekk -Stort selvlensende dekk -Lasterom under dekk Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
Jon-Kåre Svart 8.August.2008 Del på Facebook Svart 8.August.2008 Nja. min far var fisker og hadde sjarker både med tverr hekk og rund hekk. Selvlensende og ikke selvlensende hadde han og uten at jeg hørte annen betegnelse en sjarken på disse Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
olpi Svart 8.August.2008 Del på Facebook Svart 8.August.2008 Den på bildet er vel en type som ofte blir kalt for "Speedsjark". De nyere hurtigående sjarkene blir ofte kalt det. Sitér dette innlegget Link to post
Sjarkens venn Svart 8.August.2008 Del på Facebook Svart 8.August.2008 Her er en ekte fiskesjark. Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 8.August.2008 Del på Facebook Svart 8.August.2008 Det er godt mulig at folk ikke visste bedre. Men på Senja var det atskillige båter som gikk under betegnelsen Sjark. De så ut som små kuttere med styrhus bak og liten lugar foran. Den vi hadde var ombygd fra en spisse: Forlenget og lagt flere bord på. Det at sjarken fikk styrhus og lugar foran er noe som etter det jeg har blitt fortalt, ble vanligere fra slutten av krigen. Ja, styrhus foran kom på 50-tallet. Jeg husker fiskere diskuterte til sjøegenskapene til sjarker med styrhus foran, noen mente de ble for framtunge på et tradisjonelt skrog. I dag har en helt andre hjelpemidler for å beregne stabilitet og sjøegenskaper, så generelt er moderne sjarker svært sjødyktige. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.