Jump to content

Joda 8100 Twin-Cab med "ny" motor TAMD 41P


TwinCab

Recommended Posts

Jeg tillater meg å lage en egen tråd under dette emnet. Jeg har en Joda 8100 Twin-Cab. Opprinnelig var den utstyrt med  motor Volvo Penta TAMD 30 (105 hk). Jeg er nå i ferd med å skifte ut denne motoren med en "ny" motor, Volvo Penta TAMD 41P (ca. 190 hk). Jeg har skrevet om det på dette forumet under litt forskjellige emner. Nå er imidlertid prosessen kommet så langt at Vallø Motor har prøvemontert 41 - motoren og som alle båtfolk vel kjenner godt til - da stiger adrenalinnivået ganske mange hakk. Jeg regner med at motorinstallasjonen er utført i løpet av to uker etter påske. Meningen med denne linken er å gi en viss informasjon om hvordan jeg opplever ting i forbindelse med skifte av motor. Jeg har spurt om en rekke forhold på dette forumet i forbindelse med ting/problemer og funderinger i tilknytning til motorbyttet. Jeg takker for alle svar på mine spørsmål. Jeg har vel gjort som de fleste båtfolk - ut fra svarene - enten de har vært positive/negative - entusiastiske/pessimistiske - egenerfarte/basert på andres erfaring eller ja/nei/vet ikke - så gjør man sin egen oppsummering og konklusjon - og i de fleste tilfeller medfører denne prosessen at man får bedre løsninger enn når man tenker bare alene. Jeg vil derfor takke for alle svar som er gitt i forbindelse med de spørsmålen som jeg har stilt. Jeg tror faktisk at alle innlegg har bidratt til bedre løsninger enn det som jeg ville ha tenkt ut helt på egenhånd.

Som sagt nå er prosessen kommet så langt at Vallø Motor har prøvemontert motoren med nye motorlabber. De har ikke montert noe som helst i forbindelse med propellaksel-utstyret - anga like før påske at de ikke hadde fått hylserøret. Jeg og "svigersønn" har vært i båthavna i hele dag og fullført de arbeidene som jeg hadde planlagt (og hadde plass til) i forbindelse med støydemping av motorrommet og siderommene til motorrommet. Jeg er klar over at dette bare har virkning for "luftlyden" fra motorrommet. Jeg har nok problemer med tiltak i forbindelse med viberrasjonsstøy da jeg i beste fall kun har plass til et enkelt fleksiledd på propellakselen. Jeg vil nok her bruke fleksiledd fra Sleipner dersom det er plass. For øvrig er arbeidet fra min hånd kommet så langt at jeg kan legge alle dørkeplatene på plass og begynne med remontering av innredningen (pentry, kjøleboks, pilotsete, copilotsete, skapinnredning).

Link to post
Share on other sites

Flott at du samler erfaringer i egen tråd, slik at vi får alt på ett sted. Dette er jo spesielt interessant for meg med tilsvarende båt, og lik motor til den du bytter ut. Det skal bli spennende å høre noen resultater av arbeidet ditt. Jeg har ingen konkrete planer om motorbytte nå, men hvem vet, kanskje en annen gang.

 

Håper å få både tekst og bilder av prosjektet her i tråden. Lykke til med resten av jobben :rolleyes:

Link to post
Share on other sites

Hvilken fart regner du med å få? Jeg har en planende båt med samme motor og ca samme størrelse så det hadde vært interessant å høre hvor stor forskjell det egentlig er mellom planende og halvplanende båt med samme motor.  Jeg har sjekket på GPS begge veier i dag og har ca:

 

2500 o/min - 14

3000 o/min - 21

3500 o/min - 26

3850 o/min - 30

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hvilken fart regner du med å få?

Dette blir jo foreløpig bare funderinger. Jeg har vel angitt at jeg blir skuffet om ikke maks marsjfart ligger på 20 knop eller mer og maksfarten på minst 24-25 knop.

Dette blir jo i første omgang et spørsmål om valg av propell treffer riktig. Jeg har fått en propellberegning fra Progress der de angir en propell 19x16 eller 19x17 ut fra motoren og gearutvekslingen. Propellen med den forrige motoren (TAMD 30) var 19x18. Jeg hadde derfor i utgangspunktet tenkt å prøve denne propellen. Den var imidlertid boret for 35 mm aksel, mens den nye akselen er på 40 mm. Jeg måtte i så fall måtte ha boret opp propellen til 40 mm. Imidlertid hadde Vallø Motor liggende en propell 18x20 for 40 mm aksel, så jeg kommer til å prøve den propellen først. Propellvalg er vel, når det kommer til det endelige, et spørsmål om prøving for å treffe helt riktig propell. Budsjettet for motorbyttet omfattet egentlig ikke kjøp av ny propell, men nå har jeg to forskjellige alternativer som kan prøves først. Jeg skal imidlertid komme nærmere tilbake med fartsopplysninger når jeg bare får båten på vannet. Så vidt jeg kan se av dine tidligere innlegg har du en Fjord 815, stemmer ikke det. Før øvrig har jeg egentlig ikke fundert så mye på farten i det siste (nå er det jo ikke lenge igjen til at dette kan prøves på vannet). Nå har jeg vært mest opptatt av støydemping. Ut fra de svarene jeg har fått på forumet på diverse spørsmål om dette samt den plassen jeg har hatt til rådighet i båten for å gjennomføre tiltak, så har jeg gjort mine valg her og denne jobben er på det nærmeste avsluttet. Over neste helg kan jeg vel gjøre en oppsummering (evt. med bilder) av de tiltakene som jeg har utført vedr. støydempingstiltak (noen mer velbegrunnende og andre mer på "gefühlen").

Link to post
Share on other sites

Hei, og til lykke med ny motor!

 

Jeg skiftet til en ny TAMD41P for 3 år siden (gått 250 timer nå) i min Master 820, og er godt fornøyd med den.

 

Den eneste ulempen er den fysiske størrelsen på motoren, siden mitt motorrom er ganske trangt.  Det fører bl.a. til at skifte av oljefilter og avtapping av kjølevæske må foregå "i blinde", og visuell inspeksjon noen steder må gjøres med hjelp av speil.

 

Propellen er nok litt lett (husker ikke dim., brukte den gamle) med tom båt, men med ferielastet båt og gummijolle i daviter er den OK.  Marsjer på 16-17 knop ved 3500 rpm, toppfart 22 knop (3900-4000  rpm, litt høyt?)

Link to post
Share on other sites

Stemmer at jeg har en Fjord 815 med hekkaggeregat. Den er antakelig noe lettere enn Jodaen også så det blir jo litt meningsløst å sammenlikne, men det blir litt morro å se hva du får. Vi vurdert blant annet Joda 8100, men kom til at fart var viktig for oss og tok da skrittet og investerte i en helplaner med hekkaggeregat. Har nå kjørt ca 150 nmil siden Skjærtorsdag og motoren fungerer meget bra, det er bare denne lekkasjen som jeg ikke finner ut av som plager meg litt.

 

Lyden av en rekkesekser er jo noe spesielt, skikkelig gromlyd syns jeg!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Så er motoren på plass i motorrommet (prøvemontert).

 

Bilde

 

Før dette har jeg montert nye luftslanger til motorrommet. Jeg skiftet også ut de gamle luftslangene slik at det å har blitt 4 nye luftslanger på den ene siden


 

og 8 nye slanger på den andre siden

 

Bilde

 

Jeg brukte de viste plastslangene da de er laget med en utvendig, spiralformet "vulst". Når jeg boret nye hull på undersiden av kassettene for luftinntak (hull med omtrent slangediameteren), kunne jeg skru slangene opp i kassettene

 

Bilde

 

I tillegg er de festet med lim/fugemasse (kanskje litt mye fugemasse).

Det var ikke plass til noen form for lydfeller der slangene kommer ut fra motorrommet (det ble mange slange og liten plass). Jeg har imidlertid pakket over og rundt slangene så godt som mulig med lamellmatter og porolon-matter.

Den gamle varmtvannsberederen var montert i motorrommet. Dette ble det ikke lenger plass til, men jeg får plass til en ny 30 liters bereder i et stuerom under en liggeplass i akterkabinen.

Den gamle berederen har forhåpentligvis begynt et nytt liv hos Eysteind.

 

Vallø Motor har dog fått litt problemer med å montere flensen for akselhylserøret.

Det er trangt i kjølen, bare ca. 10 cm bredt

 

Bilde

 

og flensen fra Sleipner har en bredde på ca. 11,5 cm.

Det viste seg at Joda her brukte en spesiallaget flens (som selvfølgelig ikke passer til Sleipners hylserør). Men antageligvis kan problemet løses ved å slipe ned en del på Sleipners flens (de har angitt at dette ikke vil svekk flensen vesentlig).

Jeg har ennå ikke fått avklart om jeg har plass til et fleksiledd på propellakslen. Dette blir nok ikke mulig vurdere før motoren er ferdig opprettet. Jeg har derfor ikke den helt store troen på en sjøsetting til helgen.

 

For øvrig ble det en duppeditt (etter vurdering av innlegg på forumet).

Ny gass-spak med baugpropellkontroll på spaken

 

Bilde

 

For øvrig ligge det for øyeblikket en annen Joda 8100 TC på land ved siden av min. Jeg registrerte at han hadde en forlengelse på eksosutslippet som jeg nok kommer til å kopiere

 

Bilde

 

Jeg har et egenlaget system ("daviter") for å ha med gummibåt


 

men dette medfører at det av og til kommer eksos opp mellom gummibåten og akterenden på snekka.

Link to post
Share on other sites

Dette ser for meg ut som skikkelig underdimensjonert.  (det er vel teak?)

Kanskje det, men det er laget av noen teak-planker som jeg hadde liggende - og plankene var ikke kraftigere - men jeg kan faktisk stå på endene av disse uten at det svikter noe - så det får holde til jeg finner noen kraftigere - eller finner på et annet system. Jeg har innsett at jeg kanskje kan få litt problemer med dette systemet når jeg nå skifter fra Engbo-anker til en Bruce-kopi
Link to post
Share on other sites

Mere enn 20 knop må det bli.Jeg gjør 18,7 med 124 hk på 2,5 tonn og du har 70 hk mere.Kan kanskje interessere deg at jeg fikk samme svar som deg angående propellberegning.Så vi bestemte å prøve orginalen på 18 x 18 siden det var veldig nærme anbefalingen.Dette har ikke vært vellykket i praksis da motoren oppnår kun 3350 rpm mot topp turtall som Volvo sier er 3700-3900.Med korrekt propell og turtall tror jeg 21 knop vil bli rundet med fjøla i bånn.

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Jeg noterte med interesse prosjektet med ny motor.  Vi 'ervervet' ifjor en Joda 8100 Family, dvs u/a-kabin med VP TAMD40 158hk. Testet også annet prospekt, samme båt, med MD40 84hk. Foreløpig har vi liten erfaring med nyervervelsen, men har montert ut motor for full overhaling og renovering av motorrom.  I den forbindelsen undersøkte med Joda som oppga propell data til 18x17 B6.  Har også luftet emnet om fleksibel kopling, men som sagt det er liten plass. Og min 'motormann' mente at aksel støy ikke skulle være noe problem med denne motoren.  Jeg noterte heller ikke noe støy problem under testkjøringer av begge båtene.  Men noterte at det var innlagt en isolasjonsmatte over tunnelen. Hadde tenkt å fornye denne med en lydfellskum matte med blyinnlegg.

Har også tygget litt på luft-tilgang og eventuelt øke denne, det er montert 6 inntak idag.

Fart har vi ikke testet ut ennå, så interessant å se hva du får ut. Joda'en er forsåvidt tung og det blir vel en 100kg mer å dra på i forhold til 30 motoren.

 

Lykke til.

 

Svein.

Link to post
Share on other sites

Har også tygget litt på luft-tilgang og eventuelt øke denne, det er montert 6 inntak idag.

Ja, jeg tygget også mye på lufttilgangen før jeg monterte motoren. Volvo har utgitt et brosjyreblad om beregning av luft som trengs for dieselmotorer. Den lufttilgangen jeg har gjennom 12 luftrør nå er omtrent i samsvar med det kravet som fremgår av ovennevnte brosjyre. Årsaken til at jeg valgte å montere så mange luftkanaler ligger nok i følgende forhold. Motoren må ha tilstrekkelig luft. Dersom det ikke er nok luftkanaler vil motoren trekke inn luft gjennom alle andre åpninger/hull som finnes rundt i motorkassen. Da jeg kjøpte båten, skiftet jeg ut alle de gamle lydmattene med nye porolonmatter (5 cm) på innvendig side. Jeg vil påstå at jeg (og sønn) gjorde en omhyggelig jobb med å tilpasse porolonmatter. Vi tettet med spesiell tettemasse rundt alle gjennomføringer (kabler, vannrør etc) og porolonmattene under lemmene på dørken er så tett tilpasset at man faktisk må bruke en del kraft for å løfte opp dørkeplatene.  Det et eneste "hullet" som er i mitt motorrom er hullet for akslingen. Jeg vil derfor anta at motoren vil få lite luft fra andre steder enn de ovennevnte 12 luftrørene.

Siden du har en TAMD 40 motor vil jeg anta at du har to ventilasjonsspjeld (kasetter) på den ene siden og 1 ventilasjonsspjeld på den andre siden. Det er da i hvert fall ganske enkelt å få plass til et nytt lufterør i hver kasett, dvs. 3 nye lufterør. Med forsiktig plassering og ved bruk av de plastrørene som jeg har henvist til ovenfor fikk jeg faktisk plass til to nye lufterør i hver kasett. Man kan dog anmerke at selve "spjeldåpningene" på sidene av båten ikke er blitt noe større enn tidligere, men med litt snill beregning kom jeg til at åpningene her ikke var vesentlig mindre enn tverrsnittet på de 4 rørene som nå går inn i hver kasett. Jeg valgte derfor å ikke montere flere luftespjeld da dette ville medføre at jeg måtte skjære nye åpninger i sidene/skroget. Jeg er imidlertid klar over at jeg har en viss innsnevring i tverrsnittet ved selve ventilasjonsspjeldet (inngangen til kasettene). Jeg har imidlertid kjøpt en slik inne/ute temperaturmåler med trådløs overføring mellom uteføleren og selve termomteren (disse var på tilbud i byggevareforretninger tidligere i år). Jeg kommer til å montre uteføleren i motorrommet for å kunne følge med på temperaturen i motorrommet.

Link to post
Share on other sites

Jeg noterte heller ikke noe støy problem under testkjøringer av begge båtene.  Men noterte at det var innlagt en isolasjonsmatte over tunnelen. Hadde tenkt å fornye denne med en lydfellskum matte med blyinnlegg.

Jeg synes jeg har ganske betydelig støy fra propell/aksling. Dette merkes for så vidt ikke når man oppholder seg i cockpiten, men det er meget merkbart dersom man oppholder seg i akterkabinen under kjøring. Jeg prøvde å dempe (isolere) støyen med porolonmatter da jeg støyisolerte motorrommet, men synes ikke dette ga noen særlig effekt i forhold til denne "propellstøyen". Jeg kommer nok derfor ikke til å remontere porolonmattene over tunnellen akter. Jeg tror kanskje det er viberasjonsstøy som er den største støykilden her (bla. vann fra propellen som slår opp mot bunnen) så jeg kommer vel til å eksprimentere mer med blymatter av et eller annet slag, muligens i flere lag. Det vel tenkes at jeg avslutter med porolonmatte på toppen.
Link to post
Share on other sites

Mitt eksemplar er en -85mod., og da luftinntak ser ut til å ha fungert til nå forsøker vi denne sesongen. Men vil nok sette dette på listen for neste sesong, fjerne innredning ute og legge inn ytterligere luft.  Termometer var en god ide.

Når det gjelder støy propell / aksel noterte vi ved utmontering av motor at det var noe skjevt og at en labb hadde tatt kvelden. Da vi også har balansert opp propell, tar vi samtidig og trekker aksel og monterer nytt cutless lager.  En skulle da ha ekskludert eventuelle 'slitasje' kilder til støy.

Så får vi da se når sesongen kommer igang.

Forøvrig når det gjelder isolasjon benyttet vi 3cm som var brukt tidligere.  Hadde ikke lyst til å øke da det er rimelig trangt her fra før. Sleipner sine matter er 2 x 1 mtr og sparer en masse tilpasning, hele lengder all sider.  Selvklebende, som ser ut til å fungere godt.

(Kanskje også et 'nyttig' tips, når en har plukket fra hverandre alt dette, så sitter det en plast/nylon foring mellom flyndre/roraksel - her kan det bli noe slitasje / slark.  Bosvik leverte meg ny foring og kostnaden er som en kopp kaffe i denne forbindelsen).

 

En helt annen ting, til dere Joda 8100 eiere; fenderlist er fest med en aulminiumsbolt/klink som knekker over tid.  Er det noen som har tips til fiks av dette? Forsøkt karroseri skruer, men maks dim. 63mm er akkurat for liten.  Hadde tenkt at 64mm popnagler kanskje var tingen(?)

 

Svein

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Imidlertid hadde Vallø Motor liggende en propell 18x20 for 40 mm aksel, så jeg kommer til å prøve den propellen først.

Ja nå er motoren ferdig montert og båten ligger på vannet. Jeg fikk Vallø Motor til å montere ovennevnte propell, men dette ble nok ikke helt vellykket. Motoren oppnår bare et turtall på 3.4.00 - 3.450 med denne propellen. Det normale turtallet på maks skal være ca. 3.900. Så jeg må nok over på plan B, dvs. bruke  propellen 19 x 18 som jeg hadde med den tidligere motoren. Jeg må få boret opp denne til 40 mm aksel. Spørsmålet blir dog hvilke stigning jeg skal velge på 19 - propellen. Jeg kommer vel til å bruke Winrace til å utføre dette og kommer nok til å få dem til å gjøre en vurdering/beregning. For egen mening ville jeg kanskje anta at 19 x 17 bør være rimelig riktig, dvs. at jeg reduserer stigningen med 1" på den propellen jeg har - eller er det noen som har noen synspunkter her.

Ellers ser jeg at det har vært en del snakk om cupping av propell i en annen link på forumet. Hva er dette? Hva er hensikten? Har det noen hensikt i mitt tilfelle?

Jeg regner for øvrig med å få sendt av sted propellen like over helga. Det vil vel ta litt tid hos Winrace også - jeg regner med at de kanskje har en kunde til som de skal betjene på denne tiden av året.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...
  • 2 uker senere...

Ser ut som Twin cab fikk fart på sakene etter hvert. Borte ser det ut til at han er ihvertfall. No er det min tur å skifte motor. Vi solgte vår Saga i slutten av mai, og har etter det vert på leiting etter ein passende familiebåt somvar noe større etter at vi fikk ein liten til i hus. Etter mye leiting på nettet fant vi ein Master 820, som vi fikk ordna ein grei pris på. Båten var meget velholdt, antipest behandla og riktig fin i skroget. Overaskelsen var stor når vi fikk høre at den var privat innredet, for det var meget fint utført arbeid. Motor var ein Volvo Penta Tmd40 turbo på 130 Hk. Mye nytt og brukt utstyr fulgte med, også daviter med jolle og påhenger som nesten ikkje var brukt.

 

Vi tok båten til Tønsberg for å løfte den opp for innspesjon under vannlinja. Etter det og prøve turen var handelen grei, og eg og selger avtalte at eg skulle kjøre båten hjem til Horten og overføre pengene. Gleden over ny båt var enorm. Med kona og min far ombord satte vi kursen for åpent farvann og få gi litt på å kjenne åssen denne båten virkelig var.

 

Vi hadde fått oppgitt at den marsja på en 12 knop med 2800rpm. Vi låg på en 11,5 -12, fin temperatur fint oljetrykk alt såg bra ut. 50 minutter etter avgang fra Tønsberg var vi kommet til Bastøya, og der skjedde det. Eit helsinges rakling i motoren. Kasta anker, ringte ein kompis som kom ut og taua oss inn til havna, og glede var overgått til bunnløs fortvilelse. Kjøper blei kontakta og betaling utsatt.

 

Dagen derpå begynte eg og min far med å skru av toppen,etter avtale med tidlige eiger. Fikk ein fra HRS marine til å komme og sjå, og konkluderte med rådebank i 1. og 2. sylinder, pluss sprekk i toppen (den er vi ikkje heilt sikker på stemmer, men men..) Selger kom, og vi avtalte at motor skulle levers hos HSR, for å kutte kostnadene litt ihvertfall. Skulle og sjekke hvordan det stod til med veiva. Var den knekt var det bare å vrake motoren. Samme kveld plukka vi motoren ut av båten, kjørte den i ei garasje, fikk heist den opp og tømt meskina for olje. Vi skrudde av bunnpanna og kunne konstantere ganske kjapt at veiva var brukket. Bare ny topp og veiv ville komme på en 50.000 nytt, og det er det ikkje verdt. Derfor har eg prøvd å oppdrive ein Volvo penta TAMD40b eller 41 motor, men markedet er som blåst for desse motorane.

 

Men eg har funnet ei bra erstattning (ihvertfall vist eg skal høre på dei som har vert borti litt motorer) Eg enda no opp med ein Iveco 8060 på 132 Hk. Volvoen som stod i var ein 3,6 liter og Ivecoen er en 5,9 liter. Med andre ord ein adskillig sterkere motor. På denne motoren står det eit volvo gir, og da går det rett på akslingen som eg har, men det er propellen eg lurer på. Hvilken stigning må eg ha på den? Eg har ikkje fått sjekka det ut noe enda, men er det noen som har kjenskap til denne motor typen? Noen som veit kva hstigheter eg kan få på båten. Siden den er sjølvinredet, så er den litt tyngere enn dei fra fabrikken. Min veier 4000 kg.

 

Som dere da skjønner så kjøpte eg båten likevel, men til ein noe lavere pris enn det som blei forlangt. Eg kommer nok ut i det samme som om motoren skulle ha vert ok når eg har fått i den andre, for eg går ut fra at eg må ha ny propell, og så baller det nok fort på seg noen tusenlapper når ein holder på med slike jobber? Eg håper ihvertfall at eg skal få tatt ein tur i september før eg skal reise på jobb igjen, for jobben med å sette inn motoren er planlagt utført i begynnelsen av september. Så eg får en 10 dager på meg å ta motorrommet skikkelig før dei som skal sette inn maskina kommer.

 

Har du råd og vink til meg så kom gjerne med dei.

 

Ein riktig god og lang båtsommer til alle her inne.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...