GVH Startet 12.August.2008 Del på Facebook Startet 12.August.2008 (redigert) Jeg har nettopp kjøpt båten (05modell) og er ute etter å øke toppfarten samt få den lettere i plan. Båten gjør i dag ca 41knop. Jeg har pratet med andre eiere av maken båt og motor som opplyser at deres båt gjør opp mot 47-48 knop. Det er også gjort en test med 115hk hvor det opplyses at den gjør ca 40knop med 2 personer ombord. Jeg måtte jobbe litt for å få den i plan med kun 4 ombord og det var litt skuffende. Jeg trodde den skulle sprette opp i plan. Den kommer opp i turtall, men den sparker ikke fra i vannet som ventet. Er det noen som har erfaring med liknende båt/motor? Noen som kan anbefale propell? Trenger all oplysning da jeg tenker å bestille den fra U.S. Hilsen GVH Ny Bruker av Båtplassen. Som nevnt i tråd (postet i går kveld) fant jeg målene på propellen i går: 3 x 14 x 23 Redigert 13.August.2008 av GVH (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Den kommer opp i turtall, men den sparker ikke fra i vannet som ventet. Hei og velkommen! Hvilket turtall kommer den opp i? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
GVH Svart 12.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2008 Ved å trimme mototren ut får jeg den opp i 6000+. Den skal jobbe i området 5600 - 6200. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Og hva slags propell (fabrikat + dimensjoner) har du nå da? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
GVH Svart 12.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2008 Det er original propell som står på nå. Aluminium. Jeg har ikke de eksakte målene her og nå, men skal ta en tur i ettermiddag og notere meg alle dataene. Jeg har hørt mye positivt om Balistic, har du kjennskap til merket? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VortexSurfer Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Det er original propell som står på nå. Aluminium. Jeg har ikke de eksakte målene her og nå, men skal ta en tur i ettermiddag og notere meg alle dataene. Jeg har hørt mye positivt om Balistic, har du kjennskap til merket? Ballistic er ikke noe mere en helt grei liksom Skal du allikevel bestille fra statene, så anbefaler jeg deg å sjekke ut Mercury sine propeller.... ingen over.. ingen ved siden http://sites.mercurymarine.com/portal/page...;_schema=PORTAL Kjører selv en Bravo I 4-blads.... kan ikke sammenlignes mot de originale propellene til Suzuki.... Kontakt Dem via linken over, så tror jeg nok at de vil hjelpe deg med å finne nøyaktig den propellen du vil ha/trenger... Lykke til.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Denne båten er en båt jeg har lagt tydelig merke til på fjorden og husker også godt en (meget poistiv) test av båten som jeg nå fant her; http://www.flexiweb.no/media/documents/433...B30F663EDB}.pdf legger merke til at i testen sies det at m 115hk gjør den ca 40 knop og at det holder for denne båten! "Med den motoren løfter skroget seg lett ut av vannet...." Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
ibiza fan Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 jeg trur suzuki leveres med 14x21 alu som standard propell de var de som var med min 115 suzuki. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 12.August.2008 Del på Facebook Svart 12.August.2008 Er nå hvertfall det som står standard på brodern`s 140 skrusuki Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
GVH Svart 12.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.August.2008 Nå har jeg nettopp kommet hjem fra en tur i Oslofjorden. Dette er tallenes tale. Vi var to personer i båten, fylte full tank (91L) før vi la fra kai. Da skulle betingelsene være ganske like som i testen jeg har lest på nett. (Men da med 115hk) Vind: moderat. Bølger: ca 50cm eller mindre. Vi var oppe i 41knop i en liten periode, men toppfartenvil jeg si var 39knop. Da var turtallet 5600rpm 5700rpm. Motoren tiltet ut til like før den begynte å spinne i vannet. Da jeg tiltet den videre opp slik at propellen faktisk spant økte turtallet til 6000-6200rpm. Med tanke på at de i testen sier at båten gjør 40 knop med to voksne og full tank med 115hk, er det litt skuffende for meg at ikke mine 140hk skal gi mer. Når det kommer til målene på propellen klarte jeg å finne dem til slutt: 3 X 14 X 23 (3-tallet kan ha vært et 8-tall, men mener det så mest ut som 3) Er det noen som har en diagnose eller noen råd? GVH Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GVH Svart 13.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2008 Er det ingen som kan hjelpe meg? Er takknemlig for alle innspill. GVH Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hawken Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Ta kontakt med ingeniørfirmaet Progress. De er spesialister på dette området. Presenter dine verdier for dem, så tipper jeg at du får et konstruktivt svar. http://www.progressing.no Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Eller kontakt winrace propellers i Arendal. Men kanskje enklere med Progress siden de er i Oslo. Mulig du kan avtale å få byttet prop dersom den du får ikke passer. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
GVH Svart 13.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.August.2008 Nå har jeg pratet med både Progressing og Windracepropellers. Jeg fikk to ganske forskjellige svar. Progressing: 13,5 X 24 Windrace anbefalte Turbo1 med målene 14 X 21 Er det noen som har kommentar til dette? Noen som har erfaring med Turbo1? GVH Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Progressing, Ballistic sikkert du ble forelagt? Evt så ved 24pitch så ref fra dine opplysninger i post #10 så tenkte jeg og samme. Ballistic har hvertfall ganske så tynne blader så den går lettere i vannet, er nok derfor de sa 24pitch Turbo1 er ikke helt kjent med personlig, men har hørt snakk om at de er enda mere agresivt utformet, og da det vistnok var høyere areal på de enn ballistic pga torbo ikke er "kabba" på tuppene. Sikkert derfor du har fått anbefalt 21pitch på turbo1. Tenker begge skal lande godt på maks Wot. Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 (redigert) Jeg har pratet med andre eiere av maken båt og motor som opplyser at deres båt gjør opp mot 47-48 knop. Du har ikke mulighet til å spørre disse da om hva slags propell de bruker? Ballistic'en er jo også 1/2" mindre i diameter, kanskje også derfor de foreslår 3" mer stigning. Nå kan man vel ikke sammenligne stigning direkte mellom fabrikater, da propellene har forskjellig utforming , og de kan også være målt på forskjellig vis. Har ikke erfaring med Turbo 1, men har en Turbo Quest 13.25x19". Den gir bra løft og har godt grep, men ble litt for tung, mistet 600 omdr. ift 13x19" alu propellen jeg hadde fra før. Redigert 13.August.2008 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Allan E Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 (redigert) Ballistic er ikke noe mere en helt grei liksom Skal du allikevel bestille fra statene, så anbefaler jeg deg å sjekke ut Mercury sine propeller.... ingen over.. ingen ved siden http://sites.mercurymarine.com/portal/page...;_schema=PORTAL Kjører selv en Bravo I 4-blads.... kan ikke sammenlignes mot de originale propellene til Suzuki.... Kontakt Dem via linken over, så tror jeg nok at de vil hjelpe deg med å finne nøyaktig den propellen du vil ha/trenger... Lykke til.. ballistic er ikke noe mer enn helt greit? så det er derfor det er veldig mange som bruker ballistic når de kjører løp i offshore klasse 3b og 3c (som faktisk er de vannskligste og mest krevende klassene man kan kjøre) ballistic er faktisk noe av det bedre på markedet.. jeg logga 75knop med en 14x28 cleaver på 8200rpm men når jeg gikk over til en ballistic 14,5x32 (preppa av svenne bengtson) så økte jeg til 84knop, turtallet sank til 7200-7500rpm og bensinforbruket sank ca 30L i timen (dette er en 18ft katamaran med en løpstrimma mercury xr2 220-230hk) for hver 1" du øker på stigninga på propellen så vil turtallet synke ca 300rpm hvis ikke du har hk nok til og dra den maks ut.. ballistic er en "round cut ear" propell med store propell blader som faktisk har veldig godt grep i vannet og gir mye løft.. men det finnes jo veldig mange andre gode priopeller på markedet, winrace propellers selger jo turbo propeller som er ganske knall all around propeller.. men så har du jo mirage, high five, solas og endel andre propell merker men jeg kan anbefale deg ballstic etter meget gode erfaringer og det er MANGE andre som har ballistic som er mer enn fornøyde den eneste svakheten jeg har hørt om ballistic er atte propell bladene kan løsne hvis man kjører de alt for hardt kjøp deg en 14x23 ballistic så blir du nok fornøyd.. hvis du vil ha enda litt mer fart og bedre kjøreegenskapet så kan du investere i en hydraulisk lift (det er undervurdert selv på en skjærgårds jeep) en 21" alu propell er såpass bløt atte ved hard belastning så vrir du bladene ned til 19-20" for dere som må tru jeg er en selger siden jeg snakker så varmt om ballistic propellene tar feil.. men jeg har funnet ut atte de er "propellene for meg" mvh sønnen til gladiator Redigert 13.August.2008 av Gladiator (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Antitin Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Kan ikke si deg hva som fungerer best på din båt, men jeg har samme motor som deg på en 19 fots båt så jeg vil tro det er nokså likt. Den kom levert med 3x14x21 alu prop, og dette ga ca. 39knop på topp. Vanskelig å si nøyaktig hva turtallet var da det er litt avhengig av motortrimmingen. Uansett, jeg kjøpte en 3x13.5x22 Ballistic, og med dette toppfarten økte til ca. 42-43knop. Viktigere er dog at den er blitt mye mindre følsom for trimmingen og biter bedre i svinger. Maks turtallet ligger på ca. 6000. Alt målt med GPS. Motor heist opp ett hull. En mann i båten. Min personlige oppfatning er Sukis DF140 er en litt oppfrisket 115hester, men matcher ikke "150 HK klassen" i bunndrag for å komme rakst opp i plan. Til det mangler den dreiemoment (sikkert pga. relativt lite volum). Men for all del, jeg er veldig godt fornøyd med motoren. Har ingen formening om Turbo propellene, men jeg synes 3x14x21 høres mye riktigere ut enn en Ballistic med 23" eller 24" stigning (da tror jeg du blir langsommere på både toppfart og opp i plan). Tviler egentlig litt på et noen får den båt/motor kombinasjonen opp i reelle 47-48 knop. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 13.August.2008 Del på Facebook Svart 13.August.2008 Den kommer opp i turtall, men den sparker ikke fra i vannet som ventet.Er det noen som har erfaring med liknende båt/motor? Hei , gratulerer med ny båt og motor. Det svenske "Vi Båtegare" hadde en test i sitt juni nr, hvor Suzuki DF 140 ble testet på en Askeladden 605 Explorer, mot Honda bf 135, Mercury Verado 135 og Mercury Optimax 135. Her kom Suzuki dårligst ut med 38,5 knop. Tviler ikke på at du får en høyere fart med GH V 20, men å oppnå 47- 48 knop tror jeg blir meget vanskelig. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
GVH Svart 14.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.August.2008 Tusen takk. Har du linken til den testen? Jeg klarte ikke finne den på nettet. Jeg vurderer å gå for Turbo1 14 X 21. Jeg tror jeg vil treffe Max rpm med wot ganske bra da. Er litt skeptisk til Balistic med 13,5 X 24 på min båt. GVH Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 Tusen takk.Har du linken til den testen? Jeg klarte ikke finne den på nettet. GVH Hei, du vil ikke finne tester fra "Vi Båtegare" på nettet. De vil helst selge deg magasinet, nr. 6 Juni-08. Du kan gå inn på denne linken, som viser forsiden på det aktuelle nr. http://www.vibatagare.se/AKTUELLT_NUMMER_I...I-1677253_.aspx Jeg har det aktuelle nr. og kan ved leilighet få scannet noe av testen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 14.August.2008 Del på Facebook Svart 14.August.2008 (redigert) Legger ved en side av grafen. Håper denne kan være av interesse. Beklager dårlig skarphet. Redigert 14.August.2008 av chagall (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Helge Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Kunne ikke se noe galt med skarpheten jeg.... men derimot at jpg-bildet rett og slett bare er alt for lite i pixels. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post Share on other sites More sharing options...
chagall Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Du har rett `Helge`, prøver på nytt. Noe bedre ble det vel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 (redigert) Chagall, last opp bildet på http://bildr.no/ du. For da slipper du at BP nedskalere bildet. Redigert 15.August.2008 av KenBjork (see edit history) Sitér dette innlegget Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.