Jump to content

Foreldre med små barn i gummibåter!

Kjetil1

Recommended Posts

Det er så mange nye båteiere med avkom som gir fullstendig f**n hva avkommet styrer på med. Helt utrolig!

Det er såvidt jeg greier å beherske meg jeg også... At ungene er uerfarne og framstår som litt dum er vel å regne med, men at far sjøl er så inni helvete idiot, det er verre.

Hva skal en gjøre med slike? De ødelegger jo hele oppholdet i marinaen...

Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly.

Jeg spår at små gutter og jenter med fire hestere blir et lite problem fremover. 16-20 åringer med vannskutere som går opp til 70 knop blir det neste marerittet for oss båtfolk.

Kjøp motor som står i forhold til alder og evner å la ungene kose seg.

Har forsåvidt et "liberalt" syn på dette og skjønner at unga må få ha det gøy. Men, det bør kunne forventes at jollefresing skjer primært til minst mulig sjenanse. Bryr meg ikke så mye om det går litt fort/bråkete til og fra moderfartøyet, men konstant sirkelkjøring nær andre båter er unødvendig.

Som andre har påpekt, hovedproblemet er vel at de voksne ikke formidler tydelige kjøreregler, eller kanskje bryr seg lite om hva andre opplever av ulemper. Opplevde for noen år siden at en jolle feide fram og tilbake rundt der vi lå. Moderfartøyet lå på svai mange hundre meter unna. Det er snakk om en stor uthavn i Østlandsområdet. Ropte på gutta og tilbø dem en hundrelapp om de heller kjørte resten av ettermiddagen i området rundt moderfartøyet. (de skulle få pengene etter fortjent "innsats"). Tror ikke det tok mer enn 15 minutter før kapteinen vinket jolla inn, og gutta fikk landligge. :tongue:

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

En boer vel ogsaa legge til at gamligene er mere/ blir lettere gritete paa unger som freser rundt i sine joller enn den yngre garde av den aarsak at har betydelig lengere erfaring i aa vaere grintete enn de unge.... Saa erfaring skal en ikke undervurdere i dette tilfellet heller...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Det er da INGEN her som irriterer seg over unger som leker og har det morro. Jeg bor helt nede på brygga og på fine sommerdager er det mange unger som boltrer seg med sine små båter og det er da bare hyggelig. Jeg ser jo at mange av dem overskrider fartsbestemmelsen og motorene er sikkert større en det som strengt tatt er lovlig.

Men her er havna stor og romslig og det er god plass..og de er ikke til sjenanse for noen.

Men den episoden som ble beskrevet i innlediningen av denne tråden beskriver jo et helt annet scenario...og i slike tilfeller MÅ alle ta hensyn til hverandre!!

Da jeg var guttunge fikk jeg kjøre min onkels traktor ute på et stort jorde, men han ville aldri latt meg kjøre ut på en trafikert vei med mange andre trafikanter....

Så moralen er at ungene kan gi blaffen i lover og regler, sålenge foreldrene får fred :crazy::headbang: ?

Og jeg må få poengtere: episoden skjedde inderst i ei gjestehavn i Sandnes sentrum, som var stappet med båter! OG, en sånn sak drar opp litt bølger når den har full sving og fart...

Det er vel slike små som vokser opp og freser forbi folk som marsjer i 20 knop på sjøen, 2 meter unna i 45 knop i ny Hydrolift, bare fordi foreldrene fikk fred 15 år tidligere!

Prøv det, og se om du koser deg like mye da...

Kjetil S

Irriterer du deg over at noen kjører fortere enn deg og... Du kan ikke kose deg mye på sjøen når du irriterer deg over den minste ting. en hydrolift i 45 knop lager nok mindre bølger enn det dråget du lunter rundt med i halvplan.

Blir du irritert når noen kjører forbi deg på veien også? :lol:

Redigert av håpløs (see edit history)

Livet er for kort for sightsing.

:sleep: Dette var da meget triste greier.... det aa la seg irriitere over at noen barn har det hyggelig paa sjoen.....

Nå er det vel flere argumenter har enn at barna har det hyggelig. Sist jeg lå i uthavn hvor barna i nabobåtene lekte med gummijollene fikk de låne min også slik at flere fikk være med å ro om kapp. :yesnod:

De som kjører rundt med motor på en flatbunnet gummijolle lager sjelden så mye bølger at det gjør noe, men noen av disse jollene har dypere bunn og klarer kanskje å dra opp noen små hekkbølger. I hovedsak så er nok motorlyden som kan bli litt plagsom når de lekende båtene får holde på lenge nok. Nå skal det en del til før jeg lar meg irritere av slik lyd, men det er greit å ta hensyn til at andre ønsker perioder med fred og ro. En annen ting er at en håndfull gummibåter som lekekjører i eller like utenfor en havn kan skape en og anne situasjon med litt stress for større båter er på vei inn, ut eller forbi. Det pleier å løse seg nokså raskt når man bruker hornet, men det er ikke alle som liker sånne bråkete horn. :lol:

Redigert av Sjøtummel (see edit history)

hvis jeg legger meg som førstemann i en uyhavn , gjør jeg det for å få nogenlunde fred. hvis det da kommer en båt til , med jolle og noen håpefulle. og de da kjører i ring og att og fram bak båtene våre i timesvis, blir jeg irritert . at ikke de voksne i den andre båten har vett til å lære ungene å vise hensyn , er på trynet. ett lite raid på 20 minutter ville jeg ikke sagt noe på , men sitte å høre på en totakter i time etter time er langt fra slik idyll jeg søker når jeg legger meg i uthavn.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

hvis jeg legger meg som førstemann i en uyhavn ,

da må du huske å sette opp skiltet;

jeg var først og har gjort krav på uthavnen og som førstehersker her så forbyes jollekjøring over 20 minutter.

er det slik å forstå at hvis du ikke kommer først så syntes du det er greit at andre driver med gummibåt?

Jeg tilhører den gjengen med voksne som en gang har vært barn :cheers:

Jeg rodde fra jeg var 4, og jeg ville ikke ha noen motor på båten - for den hindret meg i å ro fort. Vi var faste stamgjester i Dragsundet (Håøya, Oslofjorden) - og jeg rodde vår VG-jolle/ Pioner 8 overalt - og fisket krabber, lekte ferje, fisket fisk - og bare "kastet bort tiden" slik jeg kunne gjøre på den tiden.

Det var koselig, uten stress og jeg fant mye interessant.

Motor hadde jeg ikke på min båt før jeg var 12-13 år og skulle på litt lengre tur alene.

..men gummijolle er jo håpløs å ro... Der må man jo ha motor...

Løsningen: Slutt med gummijolle og gi barna en jolle som er mulig å ro :wink:

(For dem som ikke tok den er dette et humoristisk utspill med rot i et seriøst forslag. Kanskje en Walkey Bay med rid er lettere å ro?)

Min unge kommer til å lære og ro, og sette pris på det. Han er, om mulig, sterkere nå enn pappan var på den tiden. ..og jeg tror han vil topptrives med å ro. Blir sterk av det også vet du ...

Et lite, men svært seriøst PS til slutt:

Min Nidelv 24 gynger mye mer av "småbølgene" til disse gummijollene enn en Scand Baltic eller tilsvarende størrelser båter. Seilbåter gynger ennå mindre... Vær vennlig å tenke på det før du slipper poden(e) ut i gummijolla..

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

jeg kjenner meg godt igjenn med jolle kjøring, har vært med farfar på sjøen siden jeg hvar født.

når jeg passerte 6 år hadde jeg rodd siden jeg var fire, og først da fikk jeg prøve meg på jolle. :wink:

Men jolle kjøring er en ting, men jeg ble alltid sendt vekk fra havna var ikke snakk om å kjøre rundt de andre båtene.

jeg fikk ikke kjøre med enn "halvgass" men når de andre ikke så så gikk det på fult. :lol:

i Dag har jeg fylt 14 å tøffer rundt i gammel tresnekke på fjorden, på vei ut fjorden møter jeg alltid flere ti-talls med små joller som kjører rundt i ring, og som ikke hvet hvor de skall.

men når jeg har fortøyd båten på en brygge, ankret opp E.L. da er ikke de små jollene noe problem, jeg har vært der før og det er sikkert mange andre som har vært der. :cool:

Min Nidelv 24 gynger mye mer av "småbølgene" til disse gummijollene enn en Scand Baltic eller tilsvarende størrelser båter.

Det har jeg også merket meg! Min Viksund snekke har dyp kjøl (1,2m) og ruller lett av denne type bølger når vi ligger med siden til! Merket dette godt i sommer, da vi lå flere dager på et sted der det var mye jolletrafikk rundt båtene. Vår båt rullet så vi måtte holde på grytene for at de ikke skulle gå i dørken, mens halvplanere og planere ved samme brygge knapt bevegde seg! Så dette er nok spesielt merkbart for oss med snekke ja!

Må få legge til at ungene i jollene oppførte seg fint de, og kjørte verken spesielt fort eller spesielt nær oss. Men hekkbølgene fikk likevel våre snaut 4 tonn med båt til å hoppe og danse! Men såpass må man vel regne med når man er på sjøen, man er tross alt ikke alene!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Men det er leit å se at noen fullstendig mangler moral her!

Direkte overført kan man si at det er greit at poden på 15 kjører en feks BMW 335 nedover E18 i 180kmt, sålenge de koser seg og foreldrene får fred...

Bankran? Helt greit, bare de koser seg og foreldrene ikke plages med det...

Forresten, jeg er ikke misunnelig på folk som har raskere båt enn meg, de trenger bare ikke vise det 2 meter fra meg, det er ikke min greie å svinkjøre med banken sin båt og briefe.

Jeg har ikke en stor halvplaner, men en liten dagstursak som gjør 34 kn på full trøe, det betyr ikke at jeg MÅ ha den farten hele tiden. Kan fint kruse på 20...

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Alt dette er vårt ansvar som foreldre.

Podene mine, som var i den alderen for 10 - 15 år siden, fant raskt ut at pappa var strengere enn nabobåten. De må få lov til å ha det morsomt, lære mye om sikkerhet og begrensninger. Samtidig bør vi tåle at tassen kjører litt stolt innom for å gi og få tilbakemeldinger uten å irritere oss om det er egne eller andres unger.

Kan være godt å huske at kua engang var kalv :smiley:

Direkte overført kan man si at det er greit at poden på 15 kjører en feks BMW 335 nedover E18 i 180kmt, sålenge de koser seg og foreldrene får fred...

Hvem er det som fullstendig mangler moral her... jeg kan ikke se at en eneste har oppfordret til noen form for lovbrudd her.... eller stoetter at unger kan bruke en jolle som gaar fortrere enn det som er tillatt...

Saa det hadde vaert greit om du kunne henvise til de(noen) som etter ditt syn fullstendig mangler moral her paa forumet... Det rekker med noen linker siden det er noen som magler denne moralen...

Eller betrakter du det som manlge paa moral at noen tillater eller ikke ser det som et problem at ungene har det morsomt med jolle paa sjoen... men jeg formoder det er snakk om fart her siden du sammenligner med en bil

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Kjetil S

Her blander du nok båtmiljøet og bobilmiljøet, for dette er helt vanligt i bobilmiljøene, man har ikke før fått ut trappa så slipper dem ungene ut med Bmw og det som raskere er, så suser dum rundt på campingen

Forresten, jeg er ikke misunnelig på folk som har raskere båt enn meg, de trenger bare ikke vise det 2 meter fra meg, det er ikke min greie å svinkjøre med banken sin båt og briefe.

Jeg har ikke en stor halvplaner, men en liten dagstursak som gjør 34 kn på full trøe, det betyr ikke at jeg MÅ ha den farten hele tiden. Kan fint kruse på 20...

Kjetil S

Oiii! :seeya: Nå synes jeg man bør holde seg på et noenlunde saklig nivå her. Nå har jeg lest gjennom alle innleggene ENDA en gang til - Hvem er det i vår lille debatt her som er uten moral??!

Redigert av Adela (see edit history)
Det heter seg at man alltid skal førtøye for storm. Så skaff deg fortøyningsfjærer i gummi så er problemet løst.

Alltid noen som kommer trekkende med "fortøye-for-storm-argumentet" når noen har tillatt seg å lufte en viss iritasjon over unødvendige bølger i havn. For å si det sånn: Er det storm skal jeg alltids finne meg i at båten hiver litt på seg mens vi ligger godt fortøyd og lager kakao og baker muffins. Men hvis det tross alt ikke er storm, kan det være greit å slippe bølger som det tross alt ikke er nødvendig å lage akkurat inne i havnen.

Forøvrig, har ikke opplevd slik iriterende jollekjøring i år, så de fleste foreldre er nok vettuge :yesnod:

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Var en tur i Tønsberg gjeste havn i fjor . Utenfor lå det en enorm slepebåt å ventet på broåpning .

Det kommer en liten gummibåt ut fra inder gjestehavn , med 4 små barn . Ca 6-9 år....

De kjører litt att og fram , og setter kurs mot slepern . De kjører helt inntil og bgyner å ta på den og dra seg langs

siden på`n . Skipper på brua har nok med å holde sleper på plass i køen . Det var mange som kommenterte dette

som skjede , men ingen foreldere som reagerte . Men detta er vel greit , så lenge barna aktiviserer seg selv ........

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...