Jump to content

Hva er det som gir "roostertail" effekten?

Medås`n

Recommended Posts

Som i emnet.. Hva som gir den effekten?.. Er det cuppingen på stålproppellene?? Klarer ikke dette med alu (std) propp om du trimmer til himmels...

Overflatepropell, og motoren må stå høyere for å få propellen i riktig høyde. Da kommer den effekten du er ute etter. Det er vel vann som blir kastet opp fra propellen siden den er godt over vannet.

[Moralens glade vokter!]

[Vinner OT-forum entusiast 2010]

[ ->>>>------------> Tilbake på OT 12.10.11 ]

Vi har prøvd litt på dette i sommer:

Vi testet med en Askeladden 525 Excel med 115hk Mercury Optimax med aluprop(vet ikke hvilke merke) og her var det helt umulig å få "tailen".

Prøvde også med en Askeladden 565 Wasper med 150hk Mercury Optimax. Her ble det litt sprut, men ikke i nærheten av den fontenen som Nor-Tech og Fountain gutta klarer.

Prøvde til slutt med en Mekling 27 med 270hk Mercuriser V8 diesel med Bravo Three. Her kom det en sprut som var 1.5 meter bred og 1 meter høy, men tror at pga duopropen så ble heller baugen løftet enn vannet opp bak båten og da var vi skikkelige Hekksjøgeneraler.

Har en teori om at med Bravo One drev så hadde vi fått klart å få søylen etter Meklingen da to propeller gir for bra grep i sjøen.

Så motoreffekt og monteringshøyde har nok noe å si. Men jeg tror det er håpløst å få skikkelig Roostertail med aluprop da den slipper vannet for tidlig.

Hei

Med vanlige drev som er laget for nedsenket propell, så får du kun en begrenset Rooster-tail. Skal du gjøre som nor-tech, Så må du også investere i riktig drev for dette. Da kan du enten bruke Arneson, ZF minirex eller Trimax drev med tilpasset Rolla propell.

Drevene i seg selv er ikke så mye dyrere enn vanlig Bravo drev, men dett bør monteres som dobbelinstallasjon for å få stabilitet i båten. Rolla propell til en ca 350 hk diesel vil koste 50 båtpenger. Du kan jo også kansje spandere på deg en Heering propell til 150 båtpenger hvis du føler deg rik.

Det er dette utstyret som nor-tech bruker.

Du kan også bruke Mercury sitt Dry sump Six drev med overnevnte propellere.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Denne båten her har heis på motorene for løfte (ikke tilte) opp motorene etter at båten har kommet i plan.

Og det ser ut for å fønke bra.

http://www.finn.no/finn/viewimage?finnkode...T.svl=Minibilde

Det er vel kanskje det Honduras mener?

Redigert av TB2855 (see edit history)

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Jeg lurte litt på hva roostertail egentlig var da dette var et nytt begrep for meg selv om jeg ut i fra selve begrepet og hva som ble skrevet hadde en anelse av hva det dreide seg om.

Søkte derfor på nettet og fant

videoen på youtube. Så jo litt stilig ut da må jeg innrømme.

Nei dette er ikke roostertail, men ei brannsprøyte :lol::lol:

Halco 29 1992 - 2007

Bayliner 2855 2007 - ?

CB 66 Racer + div. hver onsdag

Den største hindringa til visdom er ikkje ignoranse - det er illusjonen av å være vis.

Har også prøvd litt tidligere, først med Bella 440 og Yamaha F40/alu prop, hevet 2 hull. Selv med ekstrem uttilting så løftet den bare baugen, ga meg mens leken var god. Samme med Gromling 15/Yamaha 60.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Denne båten her har heis på motorene for løfte (ikke tilte) opp motorene etter at båten har kommet i plan.

Det er vel kanskje det Honduras mener?

Det er greit med heis eller lignende for å løfte motoren opp ja. Eller du kan bruke en fast brakett.

HER ser du en båt med fast brakett, cleaver og waterpickup som sikrer kjøling. Man bør absolutt montere en vanntrykksmåler når man hever motoren. Koster ikke mange kronene.

Den var tøff :smiley:

Men det så litt farlig ut da...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

+1 her.

Man kjører ikke fortere ved å kaste vann opp i lufta... :smiley: Mange tror det, på ribben min så kan jeg lett lage roostertail, men mister 10 til 15 % av farta ved å lage søylen.

Det irriterer meg faktisk litt at folk skal ha den teite halen som ikke gjør noenting godt for båten, men litt vann i lufte blir det altid når man kjører fort med en overflateprop.

051.jpg

Tilfeldig valgt bilde cfra båtsport.no som viser at en effektiv rask båt ikke lager roostertail.

Livet er for kort for sightsing.

Jo. klart det blir effekt tap når du hiver "driv" vannet opp i lufta. Men klarte det faktisk i dag, trimma heeelt opp nesten, og der kom vannspruten ... Men turde ikke så lenge mtp kjøling og sånt. Dette var da en 50 Evinrude med std alu propp.. men mista sikkert 40-50% effekt, men holdt båten i plan. Men kan jeg vente meg en del effekt økning med en hissigere stål propp og litt heving av motoren? Nå går den ca 30+ knop, og det blir fort kjedeligt. Men jeg merker meg at når jeg trimmer opp og lar den surkle så vidt, så øker turtall, og motoren virker mere villig. Vil dette da si at jeg har formye stigning på nåverende propp? Evt diam er for stor?? Det hørest ut som at den går på lav tutall og motoren "sliter" litt med å dra båten.

Jeg får en grei roostertail på min båt, ikke så veldig stor, men i forhold til hvor stor båten og motoren er så er jeg ganske fornøyd.....

Nå skal det sies at det må være så godt som helt flatt vann før jeg overhodet kan nærme meg så mye trim som jeg trenger....

Motoren min har forøvrig verken overflateprop eller waterpickup....

Her ser en en god illustrasjon av hvordan hvert av bladene av en overflatepropell gir "rostertailen" DSC_0028.jpg

Når en båt ligger så høyt oppe, så tar det svært lite sjø før en tar av ... og dette kan medføre problemer med kjølevannet til maskinen(e) hvis utformingen av opptaket osv., ikke er riktig...

DSC_0020.jpg

111_6x800.jpg

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

• 2 uker senere...
Jeg ser forsvaret stadig selger unna disse brannpumpene med folkevogn motor for en billig penge, kanskje det kunne vært noe å lage søyle med? :smiley:

Tror jeg skal sette en sånn pumpe bak i Hantoen min! Hadde vært kult med ei snekke i 7 knop med femten meters roostertail!

- ...og når solkula går ned i havet, skal jeg sitte og se utover horisonten og få sjelen i vater! Triztan Vindtorn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...