Jump to content

Lakke nå, eller vente til våren?

Toivo

Recommended Posts

Hei, nå har jeg pusset ned mahognyen på trebåten og lurer på om det er lurest og beise og lakke nå, eller vente med dette til våren?

hvilken mahognybeis har den fineste fargen? er owatrol D2 grei å bruke?

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Jeg ville ventet og latt treverket tørke til våren.

Ellers er mitt råd når det gjelder beising:

- Beis minst to ganger med ufortynnet beis på mattslipt treverk.

- Vær ikke for redd for at det skal bli for mørkt. Fargen blir mye lysere etter en tid.

- Bland aldri beis i lakk eller olje. Det blir brunmaling.

Ellers har jeg veldig god erfaring med Owatrol D1 + D2. Jeg er skeptisk til lakk på utvendige flater, men tror polyuretanlakk nok kan ha bedre UV filter en Owatrol?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Fikk et råd for mange år siden som ser ut til å stemme bra:

Olje om høsten når treverket er fuktig da fortrenges vannet og trutningen beholdes.

Prøver å gjøre det hvert år, men det har samme virkning hvis man oljer tidlig på våren før båten begynner å tørke ut. Først og fremst er dette viktig under vannlinja. Når det gjelder dekk/dollbord: Når mahognyen er oljet beveger den seg mye mindre i tverretning enn når den ikke er mettet med olje. Jeg pleier alltid å ta et strøk lakk på dollbord/dekk om høsten for å slippe mer jobb til våren. Hvis det er blitt sprekker/riper/grus-stein som har laget skader i lakken, blir dette beskyttet med et strøk lakk før båten tas opp

En liten digresjon:

Kong Mangnus Lagabøter forordnet tjærebredning av de gamle stavkirkenene ved at bøndene i sognet ble pålagt å tjærebre disse hvert 3. år, og da kun på HØSTEN.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Kan hende jeg kan ha båten inne i garasje i vinter:) så da blir det oljing i vinter på høyt nivå. er Linolje og terpentin det beste å bruke, eller funker biltemaolja til 99,- for 4 liter greit? ser forøvrig at gjøco selger rå linolje, dette trengs vel kanskje ikke og tynnes ut? hvordan er det å bruke linolje på overflater som skal lakkes, må kanskje pusses etter linoljepåføringen, før lakking?

Ble mange spm. her nå:P

Edited by mills_kaviar (see edit history)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Jeg er nede i båten og lakkerer lister og flater av teak hver dag. Dette har pågått siden jeg kjøpte båten ved pinsetider. Treverket er tørt og etter endel sikling og pussing kommer teakfargen fram. Det meste ombord hadde grå misfarging etter flere år uten stell. Takknemlig arbeide, spør du meg.

Jeg bruker helst Epifanes blanklakk utvendig utblandet med ca. 15% rustolje eller Owatrol D1. Lakken glir pent ut og gir et pent speilbilde. Innvendig bruker jeg halvblank og blank etter behov.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Kan hende jeg kan ha båten inne i garasje i vinter:) så da blir det oljing i vinter på høyt nivå. er Linolje og terpentin det beste å bruke, eller funker biltemaolja til 99,- for 4 liter greit? ser forøvrig at gjøco selger rå linolje, dette trengs vel kanskje ikke og tynnes ut? hvordan er det å bruke linolje på overflater som skal lakkes, må kanskje pusses etter linoljepåføringen, før lakking?

Ble mange spm. her nå:P

noen som har noen kommentarer til dette?

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Kong Mangnus Lagabøter forordnet tjærebredning av de gamle stavkirkenene ved at bøndene i sognet ble pålagt å tjærebre disse hvert 3. år, og da kun på HØSTEN.

Nå lå vel ikke stavkirkene i vannet hele sommeren og ble dratt søkkvåte på land om høsten?

Jeg mener fremdeles at en båt som har ligget i vannet over sommeren ikke bør oljes/lakkes om høsten.

Ellers er linolje og terpentin god gammel oppskrift. Mener at all linolje bør tynnes med terpentin for impregnering. Rå linolje tørker ikke. Det forblir klissete i veldig lang tid. Jeg ville ikke brukt det. Biltema selger også linolje. Etter impregnering ville jeg pusset over med fint sandpapi før toppstøkene. Jeg bruker ikke lakk utvendig fordi jeg har sett mange tilfelle hvor lakken flasser av etter en tid. Jeg bruker konsekvent Owatrol D2 og har god erfaring med det. Synes det blir like fint som lakk og er veldig lett åfjerne med varmluft når den tid kommer. Som jeg også har sagt før: jeg bruker ikke skrape over vannlinjen. Når jeg fjerner gammel olje/lakk med varmluft skyver jeg Owatrolen av med kittkniv. Lett som bare det.

Edited by NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Her står det mye om lakk og olje: CMB FAQ. Å mette treverket med olje om høsten anbefales her.

Lakke om høsten står det ikke noe om. Egen erfaring er at fuktig treverk og kulde er en kombinasjon som får lakken til å slippe og flasse.

Lakke om høsten er nok ikke direkte feil, men det står for meg som litt sjansespill. Det verste som kan skje er at det må gjøres om igjen til våren!

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Om du metter treverket med rå linolje er vel det vanligste å avslutte med et par strøk kokt linolje, for å få en tørkende hinne på toppen. Vanlig lakk oppå rå linolje høres ikke så bra ut, synes jeg...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

hører vel egentlig med til historien at båten har stått på land i to år på en gressplen. så den er relativt tørr, bortsett fra det ekstreme regnværet som var i et par dager her da de fleste store sprekkene dro seg sammen..

Etter å ha lest FAQ så har jeg kommet frem til at jeg kjøper kaldpresset linolje på biltema, der koster det 39,- for en liter. så varmer jeg den opp, og smører på.

Edited by mills_kaviar (see edit history)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Hvis du blander i litt Amerikansk terpentin, vil den bli mer tynnflytende og trekker lettere inn. Terpentinen vil fordampe og bare oljen vil ligge igjen.

En veldig god måte og olje på, særlig ved fortynning, da den kan være en del enklere å føre den på med trykksprøyte. Kommer til på en del "vanskelige" plasser med en liten tynn og fleksibel slange i stedet for en kost.

Mahogney beis: Har selv brukt Internasjonal sin båtbets. Denne har en veldig riktig farge, og bør påføres med svamp etter at du er ferdig med å olje. Beisen flyter bedre ut i oljet treverk enn tørt, og da slipper man som oftest skjolder.

Har hørt om de som har gjort dette også, med samme resultat. Er ett billigere allternativ, men har ikke forsøkt det selv. Terpentin inneholder også White sprit.

Vil nok forsøke dette på den nye båten, men velger å undersøke dette med båtbygger rådgiveren min.

Anbefaler trepenntin, den bruker lengre tid på å fordampe enn White sprit. Og vil derfor trekke lengre inn i treverket.

Pluss at de lukter ordentlig trebåt. :yesnod:

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

Vi har en båt på Gokstad Kystlag, Sandefjord som er satt inn med Rå linolje fra den var ny, deretter kokt linolje etterpå. Men på de flatene som er utsatt for vær og vind, slites den kokte linolja raskt av, den tåler lite mekanisk belastning (f.eks fra tauverk, fendere etc) og bør ettersmøres 1-2 ganger i løpet av en sesong. Jeg synes det er for mye jobb, og bruker derfor Clipper 1 som olje, og Ravilakk utenpå skroget, og Epifanes på Mahogny dekk og vindskjermer

Vet at linolje holder seg seig i treverket i lang tid. Denne egenskapen har desverre ikke Owatrol D1, men hva med Clipper 1??? Holder den seg seig, eller blir den og "hard"?

Ellers er jeg enig i at det er lønnsomt å lakke treverket på utsiden av båten. Bruker selv Edelolje på skroget og sidene i kahytten/styrhus, og Epifanes teaklakk på alle dekk og tak, da det er stor slitasje her.

Nei, normalt går det ikke bra å lakke etter bruk av linolje. Kun noen typer lakk ser ut til å gå bra, som Jotun Benarolje. Men den er vel mer olje enn lakk. Jeg ville anta at Owatrol D2 også går bra da dette er en mellomting mellom lakk og olje. Hvis man skal male over linolje, bør man bruke linoljemaling, ellers er det lett for at malingen får 'blåser'.

Den gamle oppskriften på nytt treverk er amerikansk terpentin, rå linolge og klar antiparasitt. Vi brukte dette på vår nye Grimstadsnekke på 24 fot i 1965. 70 liter gikk med før den ble mettet.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Har tenkt litt nå, hvis jeg legger linolje på innsiden av skroget så går vel det bra for jeg skal jo bare lakke utsiden. da legger jeg clipper på utsiden før jeg lakker( mulig å lakke med empifanes lakk etter clipper?). er dette en mulighet? eller vil linolja trekke helt igjennom så det ikke går ann å lakke på utsiden?

Det som er av mahogny tar jeg med internasjonal mahognybeis, clipper 1 og ravilakk.

Mvh

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO