Hamish Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Se på denne siden: Storøklubbens FAQ side Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Bruk samme olje inn o utvendig di, så slipper du problemer! Owatrol D1 for eksenpel, kan påføres med hagesprøyte for å gjøre det enkelt. Avslutt med Owatrol D2 utvendig, kun D1 innvendig. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Toivo Svart 19.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 ble litt klokere av å lese på storebroklubben. synes egentlig at owatrol er litt oppskrytt og dyrt, er jo det samme som i de fleste andre oljer, regner med at det bare er linolje, whitesprit og antiparasitt i den også... Går for linolje først og lakk etterpå.. Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Astor Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 og den ble lakket etterpå? Båten fikk mange lakklag før fadern ble fornøyd. I dag tok seg siste lakkstrøket for i år på GBen. Nå skinnern som sola i Karlstad. Neste år blir det lett puss og nye strøk. Pusse og lakkejobben er noe av det trivligste jeg vet på en båt. Utvendig har jeg kun noen få teaklister. Innevendig har jeg kun tre. Ingen hvite plastflater. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
fredivar Svart 19.August.2008 Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 Disse har prøvet og feilet, gode tips her: http://www.123hjemmeside.dk/trebaat/10325789 Sitér dette innlegget Link to post
Toivo Svart 19.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.August.2008 en ting jeg lurer litt på, er kaldpresset linolje og rå linolje det samme? hvertfall når det gjelder olivenolje så er jo kaldpresset den beste kvaliteten. gjelder dette også linolje? Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Snekker'n Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Owatrol ble jo solgt til utlandet for noen år siden. Er Respect det samme som Owatrol, bare under nytt navn? Synes at beskrivelsene og produktene ligner ganske mye. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post
index Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Jeg har forstått det slik at de tidligere eierene av Owatrol har startet ny produksjon av tilsvarende produkter under navnet Respect. Om innholdet er 100% likt er vel mer usikkert, men de er i alle fall laget etter de samme prinsipper. Så jeg ville ikke vært redd for å bruke Respect der man før ville ha brukt Owatrol. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
vivvi Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Respect er det samme som Owatrol. De sa en gang at de skulle komme tilbake, men da med oljer som var bedre en det de lagde på den gamle Owatrol fabrikken. Et annet alternativ til Owatrol er Gjøko dekksolje. Den har de samme egenskapene som Owatrol D1, men ligger lavere i pris. Egner seg til metning av trvirket. Sitér dette innlegget Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post
Toivo Svart 20.August.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 hva med clipper 1 da? er vel samme som D1 det er det ikke? Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
ColinD Svart 20.August.2008 Link til dette innlegget Svart 20.August.2008 Hvis det er ekte mahogny, så bør du olje så fort som mulig. Mahogny falmer utrolig fort etter nedsliping og blir grå. Faktisk etter et par dager, opplevde jeg på min egen båt. Og for å gi en fin glød, anbefaler jeg å bruke mahognybeis før oljing. Har brukt Jotun sin fra Maxbo med god effekt. Du kan også blande ut beisen i oljen til påfølgende strøk, men ingenting slår å få fargen nedi i treverket før du oljer. På egen båt opplever jeg imidlertid at mahognien likevel falmer når båten har vært på sjøen noen måneder, og at beisen må tilsettes lakken fra år til år for å beholde fargen. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 21.August.2008 Link til dette innlegget Svart 21.August.2008 (redigert) Mahogny falmer fort, ja. Vær derfor ikke redd for å beise for mørkt. Beis før du oljer. Ved neste års vedlikehold beiser du etter å ha mattslipt. Desverre ser jeg ofte mahogny som ser ut som brunmalt fordi det er blandet beis i oljen/lakken, gjerne mange år på rad. Redigert 21.August.2008 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Toivo Svart 29.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 (redigert) hei, tar opp igjen en gammel tråd her. Lurte på kvaliteten og slitestyrken på lakk fra gjøko? det er en gul/orange boks på 1 liter blankheten er 90.. har erfaring med at ravilakken fort snerker seg i boksen og lager stygge klumper når den påføres trestykket.. takker på forhånd for svar:) Redigert 29.September.2008 av mills_kaviar (see edit history) Sitér dette innlegget Med båtførerbevis Mitt båtprosjekt TOIVO Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.