Jump to content

Lakke nå, eller vente til våren?

Toivo

Recommended Posts

og den ble lakket etterpå?

Båten fikk mange lakklag før fadern ble fornøyd.

I dag tok seg siste lakkstrøket for i år på GBen. Nå skinnern som sola i Karlstad. :cool:

Neste år blir det lett puss og nye strøk.

Pusse og lakkejobben er noe av det trivligste jeg vet på en båt. Utvendig har jeg kun noen få teaklister. Innevendig har jeg kun tre. Ingen hvite plastflater.

mvh Astor

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Jeg har forstått det slik at de tidligere eierene av Owatrol har startet ny produksjon av tilsvarende produkter under navnet Respect. Om innholdet er 100% likt er vel mer usikkert, men de er i alle fall laget etter de samme prinsipper. Så jeg ville ikke vært redd for å bruke Respect der man før ville ha brukt Owatrol.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Respect er det samme som Owatrol. De sa en gang at de skulle komme tilbake, men da med oljer som var bedre en det de lagde på den gamle Owatrol fabrikken. Et annet alternativ til Owatrol er Gjøko dekksolje. Den har de samme egenskapene som Owatrol D1, men ligger lavere i pris. Egner seg til metning av trvirket.

Hvis det er ekte mahogny, så bør du olje så fort som mulig. Mahogny falmer utrolig fort etter nedsliping og blir grå. Faktisk etter et par dager, opplevde jeg på min egen båt.

Og for å gi en fin glød, anbefaler jeg å bruke mahognybeis før oljing. Har brukt Jotun sin fra Maxbo med god effekt. Du kan også blande ut beisen i oljen til påfølgende strøk, men ingenting slår å få fargen nedi i treverket før du oljer.

På egen båt opplever jeg imidlertid at mahognien likevel falmer når båten har vært på sjøen noen måneder, og at beisen må tilsettes lakken fra år til år for å beholde fargen.

Mahogny falmer fort, ja. Vær derfor ikke redd for å beise for mørkt. Beis før du oljer.

Ved neste års vedlikehold beiser du etter å ha mattslipt. Desverre ser jeg ofte mahogny som ser ut som brunmalt fordi det er blandet beis i oljen/lakken, gjerne mange år på rad.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

• 1 måned senere...

hei, tar opp igjen en gammel tråd her. Lurte på kvaliteten og slitestyrken på lakk fra gjøko? det er en gul/orange boks på 1 liter blankheten er 90.. har erfaring med at ravilakken fort snerker seg i boksen og lager stygge klumper når den påføres trestykket..

takker på forhånd for svar:)

Redigert av mills_kaviar (see edit history)

Med båtførerbevis

Mitt båtprosjekt TOIVO

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...