Wasco Startet 15.August.2008 Del på Facebook Startet 15.August.2008 (redigert) Et eller annet har skjedd inne i startbukken på min Marna. Startsveiva går veldigt tregt så jeg trenger å fjerne luka for å se hva som har skjedd inne i startbukken. Men for å gjøre det må jeg fjerne startsveiva....og den sitter bom fast Har selvsagt fjernet skruen, men sveiva rikker seg ikke. Har prøvd å slå med en hammer, men det hjelper ikke Går ut fra at det er rustet fast. Finnes det et "knep" som kan brukes for å få løst denne sveiva, slik at jeg kommer til og får se hva som har skjedd?? Redigert 15.August.2008 av wabra (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
M/S Bastard Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Avdrager og oppvarming vil nok hjelpe Sitér dette innlegget Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Prøv å varme godt rundt der den sitter fast, allerhelst med gass, men en god varmluftpistol hjelper og, spray så godt med rustløser på og la det stå en stund Da bør den løsne (iallefall med et realt slag fra en hammer) Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
Wasco Svart 15.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2008 Takk...takk..takk... Det med å varme opp hadde jeg aldri kommet til å tenke på. Er det ikke slik at jern utvider seg når det vames opp? Ville trodd at det da ville bli enda trangere.....men jeg stoler på dere gutter - Ship o' hoi Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
M/S Bastard Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Lykke til! Har du bare startsveiv, og ikke starter/dynastarter? Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 15.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.August.2008 Har bare startsveiv...her er det ikke plass for moderne greier Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
tom-ass Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Jeg har selv varmet opp noe stål i dag, for å få akselen til å løsne fra giret på ei snekke jeg har. Om du får tak i et skjærebrennerapparat er det best, den gir konstant varme på et lite sted. Trikse med å løsne med bruk av varme er å varme opp det som er rundt, og ikke det i midten, om du skjønner. Du skal altså varme opp sveiva, og ikke der sveiva sitter! Om alt blir like varmt, vil alt utvide seg, og da er du like langt... Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
Ex Vengsøyfjord Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Varmen vil og hjelpe til å løsne gammel maling og rust Det kan være lurt å varme en gang, så ha på rustløser og vente en stund før man varmer opp på nytt igjen og prøver å kakke litt med en hammer Sitér dette innlegget Min hjemmeside Link to post
TMe Svart 15.August.2008 Del på Facebook Svart 15.August.2008 Dersom det er snakk om å få sveiva løs fra akselen er det abs. enklest å gjøre denne jobben i ei hydraulisk presse. Gå til et bilverksted som har en slik: http://www.amazon.com/dp/B000Q6OUP4?tag=el...GBWJHM8MB6ZZ77S og ei hydraulisk presse og sveiva løsner lett og elegant. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.