Jump to content

vårpuss på tresnekka.


Masserarti

Recommended Posts

halloen, godt folk eller båt folk. :smiley:

 

jeg og min far har nå hatt en gammel tresnekke i tre år nå.

båten er bygd i sandefjord, den er 23 fot, men jeg har ikke aning om hvordan treverk den er lagd av.

 

men vi har nå pusset den ned alle sessongene vi har hatt den.

to av de har vi pusset alt ned med pusse maskin, skråget,dekket og overbygget.

i år tok vi bare dekket med pusse maskin og skråget med varmlufts pistol og skrape.

 

er dette en grei måte og gjøre det på ? altså varmlufts pistolen og skrapa, det spiser vell mindre i tre verket ?

 

så er det jo fase to, altså lakkering, osv.

vært år har vi gitt ho 3 strøk med lakk på utsiden av skroget, over vannlinjen selfølgelig.

under vanlinjen har det vær vanlig primer og bunnstoff.

og innsiden av båten og dekket er oljet med tre strøk.

 

er dette en grei måte og gjøre det på ?

 

men vi har aldri fått inn en "standard" på merker, olje,bunnstoff, lakk osv.

 

derfor lurte jeg på hva dere bruker og annbefaler ?

 

og hvordan dere lakker,oljer, pusser og hva det måtte være ? hvor mye(olje,lakk O.L) ? og hva som ser best ut.

 

Mvh, Emil-André :wink:

Link to post
Share on other sites

Og pusse ned hele skroget for det dere har fått noen riper er ikke noe vits. Gå fort over hele skroget med sandpapir så dere får mattet det ned litt. Deretter kan dere evt pusse litt ekstra ved ripene om det har blitt misfarget. Vask så med rødsprit og påfør et nytt lag med lakk. Dette er viktig slik at alle riper o.l fra tidligere sesong blir tettet så det ikke kan trekke vann inn i dem.

 

Lykke til videre!

Link to post
Share on other sites

På en trebåt er det viktig å mette treverket med tyntflytende olje før man legger på toppstrøk. På den måten vil ikke mindre riper eller sprekker i toppstrøket føre til at treet under blir misfarget eller skadet. Selv har jeg stort sett brukt Owatrol D1 og Owatrol D2 på mine trebåter. D1 er en tyntflytende olje som trekker inn i treverket, og legges på i MANGE strøk vått i vått til treverket er mettet. D2 legges så på som toppstrøk, minst seks til syv strøk. Gjør man denne jobben skikkelig, vil vårpussen bli så enkel som Sleipner93 beskriver. Om du fortsetter å pusse eller skrape ned båten hvert år, vil den fort bli ødelagt :nonod:

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut PCpilot! :smiley:

 

Jeg regner med at dere mettet skroget skikkelig med olje når dere pusset ned hele skroget første gang? Når du har gjordt dette holder det i endel år fremover. Jeg vil si rundt hvert 5 år er det nødvendig og pusse helt ned for og mette treverket igjenn med olje.

 

Lykke til videre, og her på baatplassen er det bare og spørre, du får nesten garantert svar på det meste! :wink:

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut PCpilot! :smiley:

 

Jeg regner med at dere mettet skroget skikkelig med olje når dere pusset ned hele skroget første gang? Når du har gjordt dette holder det i endel år fremover. Jeg vil si rundt hvert 5 år er det nødvendig og pusse helt ned for og mette treverket igjenn med olje.

 

Lykke til videre, og her på baatplassen er det bare og spørre, du får nesten garantert svar på det meste! :wink:

 

Det nok de som mener at det heller ikke er nødvendig hvert 5 år. Det finnes flotte trebåter som aldri er blitt slipt helt ned. Men dette skal jeg ikke uttale meg alt for skråsikkert om.....har ikke den nødvendige kompetanse til å si for mye om dette....men.... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det nok de som mener at det heller ikke er nødvendig hvert 5 år. Det finnes flotte trebåter som aldri er blitt slipt helt ned. Men dette skal jeg ikke uttale meg alt for skråsikkert om.....har ikke den nødvendige kompetanse til å si for mye om dette....men.... :yesnod:

 

Vel, båtene må jo impregneres på en eller annen måte, kan være de har mettet med olje fra innsiden av skroget.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Å ikkje bruke skrape e berre bullshit, men det viktig å vite kor mykje ein skal ta, og ikkje grave inn i treverket slik som mange gjer. Varmluftspistol e eit flott verktøy sann sett. Pussemaskin derimot et opp skroget. Ang. behandling så er det sann at mange båtfolk sverger til Owatrol, først type D1 tynn gjerne ut med amerikansk terpentin dei første strøka, den trekke best inni. (linolje med soppdrepar e det beste, men det e svindyrt) så går du etterkvart over til rein vare og til slutt toppstrøket D2

 

Sjølv bruker eg Jotun Benar og det er meir enn godt nok

Da heite ikkje trebåt, da heite båt. Og så e da nåke so heite plastikkbåt..

 

Helsing Håkon Berg Gunnarson

Link to post
Share on other sites

Nå er jo det meste allerede sagt, men jeg vil gjerne være med på å understreke viktigheten av å ikke pusse ned til bart tre når det ikke er nødvendig. Jeg har sett mange snekker med ødelagt overvannsskrog som følge av nedpussing. Bordgangene blir nemlig uforsvarlig tynne etter hvert. Skadet eller ødelagt olje/lakkoverflate fjernes med varmepistol og en god skrape. Pass på å ikke skrape treverket. Jevn sårkantene med litt sandpapir. Vask såret med aceton og smør på olje til det ikke trekker mer. Matt deretter skroget med fint papir. Tørk så over med en fille med aceton el lynol. Deretter kan det oljes.

Det er vanskelig å mette treverk med olje bare gjennom påsmøring, men Owatrol 1 trekker svært bra. Det gjør også linolje med litt terpentin. Linolje kan du kjøpe svært billig hos Norrøn. Der kjøper jeg også en slitesterk benarolje til en brødel av den prisen jeg må betale andre steder

gon

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...