Krimart Posted August 15, 2008 Share Posted August 15, 2008 Hei, det finnes flere alternative pilot/guide/los-bøker for Bohuslän, Oslofjorden og sørlandske. For Norge f.eks. Kysten vår, Den Norske Los, Havneguiden, På tur i Norge, mfl. For Bohuslän f.eks. Svensk Kusthandbok, Ankarplatser i Bohuslän, Havneguiden mfl. Hvilke foretrekker du og hvorfor? Hvilken mener du f.eks. best på naturhavner? havnebeskrivelser? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
olews Posted August 15, 2008 Share Posted August 15, 2008 Ankarplatser i Bohuslän tiltredes på det varmeste! 3 veckor i Bohuslän er også en høydare, men jeg liker ikke å ligge klemt oppi alle andre, derfor Ankerplass boka. Begge publikasjonene fra SXK (krysserklubben) er meget bra. Gjestehavner er som gjestehavner flest til dem trenger du egentlig ingen bok, kanskje gjestehavnsguiden som er gratis. Innseilingene er jo merket for skip er leden står på kartet. Quote Ole S/Y Algol Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted August 15, 2008 Share Posted August 15, 2008 Havneguidens serie er bra med greie foto. Men ingen ting slår SXKs Västkustens naturhamnar, Onsala till Koster. Disse flyfotografiene finnes også på en CD. Jeg studerer alltid disse før jeg går til uthavner på vestkysten av Sverige. Synd at vi ikke har tilsvarende for Norge. Har flere andre favoritter, men disse kan jeg komme tilbake til. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Posted August 15, 2008 Share Posted August 15, 2008 Hei. Min favoritt er NP Hamnlotsen (for svenskekyster der vi ferdes). Den har meget gode beskrivelser og havneskisser for et uttall av uthavner, - eller naturhavner som svenskene sier. Ellers er jeg dypt uenig i at "Gjestehavner er som gjestehavner flest til dem trenger du egentlig ingen bok". Etter mange år i uthavner, drar vi stort sett bare til svenske gjestehavner. Og der ligger vi gjerne flere dager og utforsker stedet. Dette er pitoreske gamle fiskehavner hvor det er mulig å ta en prat med de "innfødte" når en som oss ferierer i august når åsgårdsreien er over. Så å lese og sette seg inn i stedets historie og særpreg, synes nå i hvert fall vi er viktig for trivselen i havnene vi besøker. Lars H. webcam fra båten her på Björkö, her Quote Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted August 15, 2008 Share Posted August 15, 2008 Jeg vil legge til Lars, at flere av gjestehavnene på vestkysten av Sverige har blitt flinke til å lage web-sider på internett med flott informasjon. Her ligger det bl.a. opplysninger om telefonnummer til havnekontoret slik at man kan ringe på forhånd og forhøre seg om plassmuligheter. Dette har jeg benyttet med av ved flere tilfeller på forsommeren - men dette er vel ikke så aktuelt for deg nå i midten av august. Jeg er spent på din videre seilas. Tar du turen innom Kungälv og videre oppover mot Trollhätta? Du har jo tid nok. Museet på Trollhätta tror jeg er helt etter din smak. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Posted August 17, 2008 Author Share Posted August 17, 2008 Hva med Norge da? Selv foretrekker jeg Den Norke Los, da den har gode skisser over naturhavner. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Posted August 17, 2008 Share Posted August 17, 2008 utöver vad som nämnts ovan vill jeg anbefale denne...... "Tistlarna-Strömstad" av Kaj Hartelius o Yngve Rydholm (trur man må gå på antikvariat idag för o finne den) står mye om skärgården der, leder,naturhavner o en o annen historia om plassen........ Quote S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted August 17, 2008 Share Posted August 17, 2008 Jeg har sans for eldre beskrivelser av leder. De er gjerne mer detaljerte enn dagens. Har du adresse til et antikvariat hvor jeg kan kjøpe denne boka Gunga Din? I Norge kan vi bestille eldre bøker fra antikvariat over internett. Jeg antar at dette er enda mer utbredt i Sverige - så internettadresse til boka er flott. Dette har du sikkert ordnet etter få minutter med din oversikt og effektivitet. (I mangel av en egen vimpel/kart for Gunga Din - dersom du har egen vimpel kan kanskje Lars orde et system for deg?) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Salt Posted August 17, 2008 Share Posted August 17, 2008 Den aktuelle boka var i salg for 12-15 år siden, men så var det slutt. Jeg har et eksemplar, og etterpå har båtvenner lurt på hvoriallverden jeg hadde fått tak i den. Det var antakelig i bokhandelen på norra Älvgatan i Strömstad, i '94-'95. Quote Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Posted August 17, 2008 Share Posted August 17, 2008 Ellers er jeg dypt uenig i at "Gjestehavner er som gjestehavner flest til dem trenger du egentlig ingen bok". Etter mange år i uthavner, drar vi stort sett bare til svenske gjestehavner. Og der ligger vi gjerne flere dager og utforsker stedet] Du ferierer helt etter min smak, Lars. Jeg ser fram til den dagen jeg blir pensjonist og kan tøffe avgårde uten å se på kalenderen. Desverre er det 10 år til. God tur videre. mvh Astor Quote Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Posted August 17, 2008 Share Posted August 17, 2008 (edited) trur jeg såg boken i antikvariatet, snett imot nasjonalgalleriet, kolla der..... skall kolla her hjemme også, muligen att jeg har en ekstra bok her hjemme...... författarna har sejlet i Bohuslän, skulle tippe over 50 år, så dom har litt fartstid... Edited August 17, 2008 by Gunga Din (see edit history) Quote S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted August 17, 2008 Share Posted August 17, 2008 Gunga Din, har vi en avtale om at du kjøper ett eksemplar til meg? (Du får utgiftene dekket). Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Posted August 17, 2008 Share Posted August 17, 2008 finner jeg en skall du få den roaldbj......... trur ikke det er så vanskligt, för boken er tryckt i stora upplager o dom fleste sejlere her har den ombord...en riktig bibel Quote S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Posted August 18, 2008 Author Share Posted August 18, 2008 HEY! Det var jeg som startet tråden! Jeg vil ha en jeg også!! Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunga Din Posted August 18, 2008 Share Posted August 18, 2008 hej Krimart...skall se om jeg finner ytterligare en... Quote S/Y Gunga Din Link to post Share on other sites More sharing options...
KOB Posted August 18, 2008 Share Posted August 18, 2008 For det sørlige Norge synes også jeg at Havneguiden er ok for gjestehavner og uthavner. Gode bilder som viser innseiling, ankringssteder, (skvalpe)skjær, bolter etc. For selve seilasen i Norge har jeg mye glede av Den Norske Los. Der er det også en god del detaljkart, men dessverre er en del av losskissene borte i den nye utgaven som har større format. Så ikke kast den gamle. Quote Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post Share on other sites More sharing options...
Fenix Posted August 18, 2008 Share Posted August 18, 2008 Skanør-Strømstad (http://www.nautisk.no/products/skanoer_stroemstad_p1558) er en bok med mye god informasjon. Ellers er jeg enig med Lars i at NP Hamnlotsen er veldig bra, men de har jo gått ut av produksjon. Det finnes ellers massevis av mer tidløse gode bøker om bohuslensk historie og kultur, feks "Bohuslän i svartvitt". Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
roaldbj Posted August 18, 2008 Share Posted August 18, 2008 NV-digital har gitt ut ett nytt produkt i år som inkluderer kart, havnelos og digitaliserte kart. Antar Lars H. henviste til dette. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
tuffff Posted July 15, 2010 Share Posted July 15, 2010 utöver vad som nämnts ovan vill jeg anbefale denne...... "Tistlarna-Strömstad" av Kaj Hartelius o Yngve Rydholm (trur man må gå på antikvariat idag för o finne den) står mye om skärgården der, leder,naturhavner o en o annen historia om plassen........ Det lokale biblioteket har salg av gamle bøker en gang i året. I dag sikret jeg meg "Tistlarna-Strömstad" for kr 10,- på salget - et meget pent eksemplar. Kanskje noe for andre å forsøke, dersom slikt salg forgår flere steder. mvh tuffff Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts