Jawik Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 * vanskeligere å manøvrere i havn * tregere seiling både på kryss og lens quote] Også en myte. Har mann gjort hjemmeleksa si så kan båten snus på en femøring. Rundt sitt eget metasenter. På kryss er langkjøl mer stabil i kursrettning på kryss. På lens kan det være problemer dersom en har kraftige bølger etter seg, men dette justerer en med hastigheten. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Wasco Svart 18.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2008 Jo, du har jo en liten åpning der, men åpningen i denne båten er jo MYE større... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Krimart Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Om den ser "kult" ut med åpen hekk er vel en smaksak... Personlig synes jeg det ser dumt ut... Da alr du være å kjøpe en Men så tenker jeg på hva som skjer hvis en får bølgene inn fra akter.....da kan det vel være bra å IKKE ha åpen hekk.Eller er det noe som aldri skjer med en seilbåt? Vel, det KAN skje - i store bølger- at man får en bølge inn bakfra som bryter over båten og fyller cockpit. Det er det også da en fordel at vannet dreneres fort ut. Heller ikke noe den vanlige seiler utsettes for. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Moderne seilbåter har mye bæring i akterenden - bare se hvor bred den er. Pga negativ hekk (skrår inn fra vannlinjen) og designhensyn er som regel den akterste meteren tom. Dette gjør at hekken flyter oppå vannet, selv i et brott, og ikke graver seg ned. Har saktens vært med på å få fylt cockpit i forskjellige seilbåter, men sjøen kommer da over låringen, ikke over akter. Adlard Coles behandler fenomenet 'pooping' (brytende sjø inn aktenfra som fyller cockpit) i sin bok 'Heavy Weather Sailing'. Smal hekk med lite bæring er en forutsetning for at dette skal skje. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Xtian Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Men så tenker jeg på hva som skjer hvis en får bølgene inn fra akter.....da kan det vel være bra å IKKE ha åpen hekk. Ikke noe problem. Båten seiler tross alt med ganske grei fart med bølgene. Så dette vil ikke være noe problem med mindre du skulle finne på å bakke mot bølgene Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Enzo Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Båten på bildet som er en Hanse 430 er en av de vakreste båtene på markedet i sin designgruppe , hadde den hatt tradisjonett lukket hekk på den bredden så hadde den etter min mening tapt seg veldig på designet. Åpen hekk er sikrere og penere etter min mening , Hanse kan vist levere sånne bokser som lukker hekken delvis på den også. Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 18.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2008 Å bakke mot bølgene...hehe...jo det kunne jo vært gøy å prøve en gang.. Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Wasco Svart 18.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2008 Ingen tvil om at designet er gjennomtenkt ....bevares...skulle bare mangle.. Men det minner kanskje for mye om en plattgatter.... og der kan jo jeg spare min begeitring Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Kosmix Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 (redigert) Den korte kjølen har en dybde på 1,5m mens standardkjølen har 2m. Hva er bakdelen med å velge kort kjøl her? Bakdelen, som ikke behøver å si noe for turseiling, er at båten med den korte kjølen må reve seilene tidligere. Den korte kjølen har nok noe mer vekt enn den lange for å kompansere for dybden. Med mer vekt blir båten tyngre og den fortrenger mer vann, og dermed akselererer senere og har kanskje marginalt lavere topphastighet på flatt vann. Redigert: Fjernet en setning som uklart forklarte hva jeg mente. -Og nå ser jeg at jeg har gått glipp av en side med kommentarer før jeg kommenterte selv Redigert 18.August.2008 av Kosmix (see edit history) Sitér dette innlegget Seilerhilsen fra Kosmix! Logg og blogg: x79.blogspot.com Twitter: Følg meg her! Link to post
Seilaren Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 (redigert) Slik skal en kjøl se ut: (båten er ikke så fæl i skroget lengre) Noen sier det er vannskelig å bakke med lang kjøl. Da har du ikke trent nok Fordelen med lang kjøl er at båten går akkurat den veien du vil selv om du har under 0,5knops fart. De er raske på slør og lens. Min båt seiler forbi Expresser på lens. På kryss har den god høyde, men en del avdrift pga av kjølen bare er 90cm dyp. Og det går ann å være ombord i høy sjø uten å måtte bruke nyrebelte Redigert 18.August.2008 av Seilaren (see edit history) Sitér dette innlegget God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse. Fritjof Brandt Link to post
Sjøtummel Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Og over 25 grader så begyner det å krenge så mye at de fleste turseilere retter opp båten. Har turseileren en av de populære plastbåtene med relativt flat bunn så er det på høy tid å gjøre noe med seiltrim eller reving dersom båten krenger 25° ettersom den rett og slett vi gå raskere om den rettes opp litt. Har du en god gammel seilbåt kan det derimot hende at den er konstruert slik at den stortrives med den krengevinkelen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Og det går ann å være ombord i høy sjø uten å måtte bruke nyrebelte Da kan du tro det merkes å ha flatbunnet båt bygget i epoxy. Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Hva er fordelen og hva er ulempen med de to alternativene?Hva bør en nybegynner satse på? Da har man belyst en del av fordelene / ulempene ved de forskjellige konstruksjonene, men jeg vil gjerne trekke frem en type båt som etter min mening bare har fordeler. (sikkert noen som andre syn) Vi snakker da om flerskrog. De seiler rett, du kan sette fra deg vin glasset med stett, men pass på i vindkastene de kan velte grunnet akselerasjon. De selier fort (20 knop) Det er gøy å passere snekker i dobbel fart. Du kommer inn i fine uthavner, man drar opp "kjølene" og trenger ikke mer enn 50 cm dybde. Her er en av favorittene mine: http://www.dragonfly.dk/boats/dragonfly-35/presentation.aspx Men se også på: http://home.online.no/~uthaug/gallery/norgallery.htm Sitér dette innlegget Link to post
Wasco Svart 19.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2008 (redigert) Det størst problemet med disse båtene er at hvis en skal ha dem så store at det er komfortabelt å dra på tur med dem....da blir de voldsomt dyre i annskaffelse Redigert 19.August.2008 av wabra (see edit history) Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
turk Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Den store bredden på en flerskrogsbåt kan muligens være en utfordring i trange havner. Jeg observerte en flerskrogsbåt på ca 40 fot som plundret en god del med å legge til i den innerste gjestehavnen i Kristiansand. Denne havnen er ikke av de trangeste. Under seilas er det sikkert fryktelig moro. Sitér dette innlegget Hyttefolk i båt Link to post
Enzo Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Dragonfly 35 som Lett match linket til er vel ikke alverdens over 3,5meter i havn , griselekker båt og går man over til noe sånt så tror jeg man må lære seg noe nytt når man sitter og planlegger ferien , ting tar plutselig halve tiden og å seile innaskjærs i trang led i Juli i Sverige blir vanskelig Sitér dette innlegget Link to post
Lett match Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 (redigert) Det størst problemet med disse båtene er at hvis en skal ha dem så store at det er komfortabelt å dra på tur med dem....da blir de voldsomt dyre i annskaffelse Glede kan ikke måles i penger, Komfort er også så mangt. Du får en katamaran med soveplass til 4 for under 140.000,- men da mangler det dusj, varmt vann og kjøkken med vask, men du verden så morro. Apropo dusj, i litt vind blir det fort gratis dusj på dekk. Redigert 19.August.2008 av Lett match (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 .. og å seile innaskjærs i trang led i Juli i Sverige blir vanskelig Jeg fikk en dragonfly 26 i skutesiden 2 ganger i juli. Vi lå i smøgen på servicekaien til syvertsen og det smalt så høyt at samboeren min hørte smellet over på den andre siden av vågen... Det er nok ikke de letteste båtene å manøvrere i havn når det blåser. Men det er selvfølgelig en drømmebåt for meg likevel. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mulligan Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 DF 35 er 8.20 bred brettet ut, og 3.90 foldet sammen. Sitér dette innlegget Link to post
turk Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Enig i at 3,5 meters bredde ikke burde være noe stort problem i havner. Den båten jeg observerte var minst 5 meter bred. Sitér dette innlegget Hyttefolk i båt Link to post
Wasco Svart 19.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2008 Glede kan ikke måles i penger, Komfort er også så mangt. Du får en katamaran med soveplass til 4 for under 140.000,- men da mangler det dusj, varmt vann og kjøkken med vask, men du verden så morro. Apropo dusj, i litt vind blir det fort gratis dusj på dekk. For den prisen kan du få andre seilbåter med soveplass til 4 pluss, pentry, toalett, vann og andre nødvendige ting for en langtur... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
Lett match Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 For den prisen kan du få andre seilbåter med soveplass til 4 pluss, pentry, toalett, vann og andre nødvendige ting for en langtur... Med fare for at dette begynner å bli usakelig: Men er de like morrsomme å seile. Dette blir vel som å sammenligne en ferrari med en campingbil. Båt handler om følelser, og følelser blir man ikke enige om. Sitér dette innlegget Link to post
Framtia Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 (redigert) Hater sånne tråder, de setter griller i hodet på en stakkar som ikke skal skifte båt på en stund (men da går jeg nok for DF1200....) Redigert 19.August.2008 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Wasco Svart 19.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2008 Dette blir vel som å sammenligne en ferrari med en campingbil. Ferrari er jo ikke akkurat den bilen du tar med deg familien på ferietur med... Sitér dette innlegget Hils på Sophie Mitt prosjekt Link to post
yzfr17 Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Spennende de Dragonfly båtene -må være helt rått å seile i over 20 knop Sitér dette innlegget Kim Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.