McNeill Svart 28.April.2004 Del på Facebook Svart 28.April.2004 Takk for ditt innlegg Syvesten. Jeg har alltid tenkt på oktan som kvaliteten eller renheten på bensin, så det er godt å beskjed om at det ikke er fult så enkelt! Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 28.April.2004 Del på Facebook Svart 28.April.2004 Noen tanker ang. diskusjonen om oktantall og 2-taktsmotorer: Har akkurat sjekket med håndboka for min 92-modell Mariner 60Hk. Den kan benytte bensin med oktantall helt ned til 87. Jeg vil anta at dette er et vanlig oktankrav for 2-taktsmotorer. I så fall tror jeg litt "fordunstet oktan" fra et utgangspunkt på f.eks. 95, ikke har noen som helst praktisk betydning. Sitér dette innlegget Link to post
bolla Svart 28.April.2004 Del på Facebook Svart 28.April.2004 det er nok stor forskjell på bensin før og nå.....man benytter alkohol-proopan og anbre ting for å heve oktan på bensin...men vi vet aldri hva,for i norge er man ikke pålagt å oppgi hva bensinen inneholder...men bensin er "ferskvare" etter ca 3 månter begynner den å forringes...men for all del..for den m ei bøtte møkk og den går deretter...vet oom et par motorer som havarerte pga gammel bensin....jada motoren gikk men suppa hadde ikke nok "energi" og gikk mager og smeltet et par stempler....skjønner ikke hvorfor man på død og liv må spare bensin over vintern....lagres den kaldt holder den ne lenger eventuelt tilsettes stabiliserig...men lagring er jo noe vi er flinke til....hvor mange er det ikke av oss som har værneverdig mat i bunn på fryseren..... Sitér dette innlegget Link to post
ragtag Svart 29.April.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.April.2004 Grunnen til at jeg har lagret det er at jeg hadde tilfeldigivis ca. 50ltr bensin i båten da jeg satte den på land. Jeg har ikke bil og det er langt til nærmeste sted der jeg kan få tømt den ut på lovlig vis, og minnst 3 km til nærmeste bensinstasjon. Så jeg har tenkt å bruke bensinen av rent praktiske årsaker, ikke for å spare. Jeg har en 9.9 hester 2 takter motor. Jeg skal ta og filtrere bensinen senere i dag og seile av gårde i morgen. Det er ikke meldt noe vind, så jeg blir nokk nødt til å bruke motoren en god del. Forhåpentligvis går det bra. Motoren ble vinterkonservert og lagret inne, så vis noe klikker så er det nokk bensinen. Ragnar p.s. Har bare noen isbiter i fryseren jeg.... Sitér dette innlegget Link to post
ragtag Svart 1.Mai.2004 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Mai.2004 Var å hentet båten, så jeg tenkte jeg skulle si hvordan det gikk. Først filtrerte jeg all bensinen gjennom kaffe filter. Det var noe små ting der, som jeg så, men ellers virket det greit. La til litt olije, antagligvis under 1%. Det så ut som den ene tanken hadde mer olije i seg en den andre, jeg må ha vært litt unøyaktig når jeg fylte på i fjor. :nono: Motoren startet på tredje forsøk, men hadde akkurat samme problem som i fjor. Den har vært på verksted for vinterkonservering, og jeg ba de se på problemet med å gå i tomgang. Det virker som de bare har vinterkonservert den, og ikke gjort noe med det i det hele tatt. En liten stund før Drøbakk i dag tidlig (på vei inn fjorden), stoppet så motoren. Jeg heiste seil, og begynte sakte å krysse meg inn mot Drøbakk (så ikke akkurat fram til å krysse gjennom smaleste delen av sundet). Når jeg var mitt ut i ytterst der sundet begynner å bli ganske trangt, døde vinden helt og det dukket opp et kontainerskip på vei ut fjorden. Da var det bare å hive seg på motoren. Skiftet tank (til den med mindre olije), og begynnte å dra for harde livet. Etter noen forsøk hostet den i gang igjen, med gassen stillt litt åver crusining nivå. Kom meg unna skipet, og bestemmte meg for å ikke røre motoren til jeg var fremme. Konklusjon: Filtrert vinterlagret bensin er antagligvis helt brukanes, dersom problemet med motoren er nokk noe helt annet. Og, ikke kryss in Drøbakksundet. :-) Ragnar Sitér dette innlegget Link to post
Lasse_N Svart 4.August.2004 Del på Facebook Svart 4.August.2004 Har ca. 30 liter med ferdig oljeblannet (2%) bensin stående på bensinkanner. I hele vinter sto bensinen på glassfibertanken, ombord i båten min. Er det noe som helst problem å bruke denne bensinen på motoren i år? Litt bekymret for oljesmøringseffekt/kondens, men så ikke noe vann, da jeg helte over på kanner. Kan jo legge til at jeg har ekstra drivstoffilter, med vannutskiller. Takker for svar..... Sitér dette innlegget Link to post
Jon-Kåre Svart 4.August.2004 Del på Facebook Svart 4.August.2004 Hva med å fylle bare noe av denne for hver gang slik at den blir blandet med ny bensin. Jeg hadde 40 liter på tanken stående over vinteren og denne ble brukt uten problemer. Denne bensinen var ikke utblandetet med olje Sitér dette innlegget Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I) Link to post
Allan E Svart 4.August.2004 Del på Facebook Svart 4.August.2004 Du kan trygt bruke den bensinen, har gjordt det selv flere ganger på diverse påhengere. Sitér dette innlegget Link to post
John_Kr Svart 4.August.2004 Del på Facebook Svart 4.August.2004 Sjekk at ikke oljen har "levret" seg. Du burde samtidlig tilføre ny 2% olje. Men det beste er å spe den ut sammen med ny bensin. Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
Trude III Svart 19.Mars.2006 Del på Facebook Svart 19.Mars.2006 Løfter litt i denne igjen. Har en 10 liters kanne med 95 oktan blyfri bensin med 2% 2T oljeblanding. Bruker ikke påhengsmotor mye på sommeren så jeg liker å kjøpe fersk bensin når jeg skal bruke den. Kan jeg slå den 1 år gamle bensinen på bilen? Dette har jeg gjort før på en gammel Volvo 240 uten katalsysator. Merket ingenting galt. Men min "nye" bil har katalysator som kanskje kan ta skade? Er det noen som vet noe om dette? Hilsen Harald L Sitér dette innlegget Trude III Link to post
John_Kr Svart 19.Mars.2006 Del på Facebook Svart 19.Mars.2006 (redigert) Jeg har 120 liter bensin liggende i båten fra i fjord, fikk ikke brukt det opp grunnet skolegang i Bergen. Samme diskusjon som i fjord, men det er vell få som virkelig har greie på dette med "gammel" bensin. Det som er farlig med oljeblandet bensin er at oljen "levrer" seg til små flak som igjen tetter filter og dyser. Da ble det dyr bensin. Redigert 19.Mars.2006 av John_Kr (see edit history) Sitér dette innlegget Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160 Link to post
o.b.lix Svart 19.Mars.2006 Del på Facebook Svart 19.Mars.2006 I utgangspunket ikke. En kataysatormotor har så mange sensorer alle veier som kan bli lurt av oljen at dette kan være dumt. Ville heller spart bensinen til påhengeren, i tett kanne taper bensinen seg svært lite, er min erfaring. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 20.Mars.2006 Del på Facebook Svart 20.Mars.2006 Er enig med Bolla som sier det er forskjell på bensinen før og nå. Syns det virker som det er mer bensinrelaterte problemer nå for tiden enn f.eks for 10 år siden , og jeg har en mistanke om at økt bruk av "miljøtilsetninger" er en del av årsaken. Og ja, bensinen forringes under lagring. De mest flyktige bestanddelene vil fordampe først. En totakter bygd for 85/87 oktan vil jo ha litt å gå på her før oktantallet synker så lavt at det er fare på ferde. Vet om folk som kjører på 50/50 parafin/bensin uten problemer (annet enn at det ryker no #"¤&%) Også enig med o.b.lix, jeg ville ikke tatt sjansen på oljeblandet bensin i en moderne kat. motor. For mange sensorer som kan sotes ned, sotbelegg i katalysator osv. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Trude III Svart 20.Mars.2006 Del på Facebook Svart 20.Mars.2006 Hei, Takk for svarene folkens. Kan virke som det ikke er noen godt ide og servere 2-t bensin for bilmotoren med katalysator. 1 år gammel 2-t bensin som står kjølig på en full 10l kanne gjør kanskje ingen ting for påhengeren. Hilsen Harald L Sitér dette innlegget Trude III Link to post
JanS/EIR Svart 20.Mars.2006 Del på Facebook Svart 20.Mars.2006 Har aldri kassert bensin fra forrige sesong til Yamahaen (60 CE) MEN det er viktig å sjekke for levret 2T-olje/bunnfall/kondens på tanken eller kannen og eventuelt tilsette frisk olje. Til bilen bør man aldri bruke blandet bensin. mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Petter-B Svart 20.Mars.2006 Del på Facebook Svart 20.Mars.2006 Har aldri kassert bensin fra forrige sesong til Yamahaen (60 CE) MEN det er viktig å sjekke for levret 2T-olje/bunnfall/kondens på tanken eller kannen og eventuelt tilsette frisk olje. Til bilen bør man aldri bruke blandet bensin. mvh JanS Opplevde to tilfeller av levret totakt bensin sist sommer. Begge motorene måtte på verksted for service da forgassere var tett på grunn av slik bensin. Den gamle bensinen kan leveres tilbake til besinstasjonen som gjerne heller den i spill/returtanken sin. Nei, sørg for å bruke opp slik bensin på gressklippere eller snøfresere slik at året startes med ny frisk bensin. Petter-B Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
HomerSimpson Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Jeg har kjøpt meg en et restaureringsobjekt som har stått på land de siste 5-6 årene. Da jeg skrudde av inspeksjonluka til bensintanken viste det seg at denne var tilnærmet full. Det var ikke noe grums eller lignende i bunnen av tanken. Det ser ut som tanken er forholdsvis ny. Jeg tipper denne tanken rommer ca 200 liter, så det hadde vært fint om jeg slipper å tømme tanken for å fylle den på nytt. Hvor skal jeg i så fall gjøre av ca 200 liter bensin?? Mener å ha hørt at det skal finnes noe som man kan tilsette i bensinen?? Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
skibsplast ohoi Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Jeg mener å ha sett noe som heter Fuel-conditioner som kan brukes til dette. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
vikers Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Hva slags motor er det som sitter i? Jeg for min del tror neppe jeg ville hatt noen motforestilling mot å bruke denne... Tapp ut noen liter fra bunnen først før bruk og kjøp litt for innsparte midler. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
HomerSimpson Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Hva slags motor er det som sitter i? Dette er en Mercruiser 140 HP. Det vil si en firesylindret forgassermotor. Denne motoren helt fri for elektronisk styring av noe som helst. Sitér dette innlegget Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro??? Link to post
Espen C Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Jeg hadde i hverfall brukt denne bensinen det eneste som skjer med gammel bensin er vel at den kan miste noe av alkoholprosenten og kan kansje inneholde litt vann\kondens men så lenge motoren starter på denne bensinen så ville jeg brukt den(Bensin er jo svindyrt) Sitér dette innlegget Link to post
vikers Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Tapp av litt i bunnen og Tut og kjør - det er mitt råd. Sitér dette innlegget Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!! Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand. Link to post
tomcat Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Jeg hadde ca 100 liter bensin i båten som hadde ligget stille i båsen sin (på vannet) i to år. Fylte på litt kondensfjerner samt 50 liter fersk bensin og har ikke opplevd noe følger av dette. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Oktober.2006 Del på Facebook Svart 23.Oktober.2006 Har du noe slags ekstra filter/vannutskiller? Hvis ikke så ville jeg montert det , vil uansett fort kunne spare deg for problemer. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Sidelengs Svart 21.April.2007 Del på Facebook Svart 21.April.2007 Jeg kjøpte en båt med bensin som var ca 2 år gammel. Tappet først ut av bunnen i tanken (ca 6 ltr vann) resten helte jeg på bilen, har aldri kjørt så humpete før... Fusket hele tiden, nå med litt fersk bensin på tanken igjen er den nesten god som ny. Ville ikke kjørt så gammel bensin på båten, bilen er det ikke så nøye med, er litt bedre å stoppe på land enn midt utpå fjorden... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.