Jump to content

Gammel bensin (fra ifjor f eks) - kan den brukes?


ragtag

Gammel bensin  

87 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Tidligere brukte jeg ofte overvintret bensin, men etter sylinderhavari som resultat har jeg latt det være....

Reperatøren kikket på hva som var igjen i forgasserne og sa at dette var det ikke meningen skulle inn på en stempeltopp.

Ellers så skrev vel og reperatøren i et av båtbladene om dette for noen nr. siden og konklusjonen var vel at han var lite lysten på overvintret bensin....

 

Så får hver enkelt selv vurdere om det er verdt å ta sjansen........ Jeg tapper tanken tom og lar det gå nedpå besnintanken på bilen, i mindre posjoner...

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det som er igjen i tanken når båten settes bort for vinteren tilsetter jeg litt lurium. Evinrude har et eget produkt som gjør at bensinen holder seg fersk og kan brukes til våren. Har ikke problemer når jeg bruker dette.

Regner med at også de andre motormerkene har slike produkt beregnet for sine motorer.

Link to post
Share on other sites

Det virker som dette med å bruke overvintret bensin kun er båtrelatert, i biler og motorsykler er i allefall ikke dette noe problem for meg (ikke i båt heller da). Motorsykkelen min har stårr tiden slutten av august, fylte vel tanken i juli tenker jeg.... Er ikke noe galt med bensinen der, sykkelen går som en klokke på bensin fra juli i fjor.

 

Når jeg bodde i utlandet så sto Caravellen hjemme i Norge med bensin på tanken fra 1 september og til st.hans uten noen problemer... bensinen er like bra den....

 

Jeg ville overhodet ikke hatt betenkeligheter med å bruke bensin som har overvinteret.... har den iblandet olje så hadde jeg sjekket at dette ikke har skillt seg, ristet på tanken og kjørt... slik har jeg i allefall gjort med de gamle totakterne jeg har og har hatt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det som er igjen i tanken når båten settes bort for vinteren tilsetter jeg litt lurium. Evinrude har et eget produkt som gjør at bensinen holder seg fersk og kan brukes til våren.

 

Benytter samme metode/middel, sørger for å ha minst mulig bensin igjen på høsten og fyller opp med "ferskvare" på våren før jeg starter opp "f...skapet". Har fungert greit med et titallsmotorer i et trettitallsår eller noe sånt så håper det funker i år også!

 

:sailing:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

For noen år siden jobbet en kamerat på ett verksted for gressklippere og snøfresere. Han rista på hodet hvert år over hvor dumme folk var uansett advarsler. Hver vår kom gressklipperne inn etter 1. klipp, og hver vinter kom snøfreserne inn etter 1. fres- og alle med samme problem; med "levret" olje i bensin fra forrige vinter/sommer- dette gjalt 2takts m.oljeblanding!

 

Hvilke klippere og fresere benytter to-taktsmotor? Kan ikke være store problemet når samtlige B&S, Kholer, Tecumseh og Honda motorer benyttet på klippere og fresere er 4 takt med separat oljetank.

 

Eneste 2-takt jeg har sett er min lille amerikanske Mantis hage freser som jeg bruker gammel oljeblandet bensin på hvert år. Også motorsag har jeg kjørt på gammel bensin uten problem. På båten har jeg tilsatt en flaske karburatorskydd fra Biltema og bensinen fungerer perfekt hver vår, men så er ikke min V8 2-takt heller da. :lol:

Link to post
Share on other sites

Slik jeg har forstått fremstillingen av Bensin nå i forhold til tidligre er att i dagens bensin er det blannet inn avfallstoffer som er krakkulert ,etter en tid vil disse trekke seg sammen å danne klumper, (dette er svært forkortet)

Dette for å bli kvitt avfallstoffene gjennom moteorene

Men på bensinst. får en kjøpt renset bensin på kanner inne. Denne er fremstilt slik bensin ble fremstilt før og den er dermed rein for avfallst.

For å slippe ploblemer lønner det seg å bruke denne serlig på småmotorer i siste fylling før sager/klippere og fresere blir satt bort en stund.

aanton

Link to post
Share on other sites

Jerykanne av stål? eller plastkanne ?

 

En vanlig bensintank har lufting slik at ved endring av lufttrykket (høytrykk/lavtrykk og temperatursvingninger) så vil det trekkes luft inn og ut av tanken, samtidig vil også fuktighet bli med inn, men ikke fult så enkelt ut igjen. Det kan kanskje også ha en virkning på bensinens holdbarhet.

Link to post
Share on other sites

så hadde jeg en kanne med bensin som hadde stått lagret i minst 5 år
Har kjørt motorsag, kompressor, gressklipper, gresstrimmer, strømaggregat, motorsykkel, bil, utenbordsmotor etc. på "gammel" bensin uten å ha registrert problemer. At en motor er vanskelig å starte etter lagring kan ha flere årsaker.

Noen som har faglig bakgrunn for å hevde at bensin virkelig endres i løpet av noen måneders lagring, slik at den ikke lenger er fullt brukbar?

Kan det være snakk om en myte??

Link to post
Share on other sites

Det gjørde jeg også med båte i fjor høst, tappet av til tanken var tom (brukte det på bilen) og startet motoren og lot de gå til den stoppet.
Men går det an å kjøre med bensin iblandet totaktsolje på bilen da?

Noen som vet dette?

Sendte en mail om dette til forhandleren i høst. Har ikke fått svar enda :headbang:

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

:yesnod:

En kanne av stål er mye tettere en en tank eller kanne av plast. Dermed kan det godt hende at bensin lagret på en stålkanne klarer seg bra mens bensin lagret på plastkanne ikke klarer seg bra.

 

Men går det an å kjøre med bensin iblandet totaktsolje på bilen da?

NEI !

Men så har jeg 4T motor og bruker dermed ren bensin, nok et argument for 4T, eventuelt moderne 2T som bruker egen oljetank og dermed også har ren bensin på tanken.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg:

Ryddesag, 2 motorsager, 2 påhengere som alle går på oljeblandet bensin. Alle går dessuten på forskjellige

blandingsforhold.

Jeg har aldri hatt problemer med gammel bensin.

Selv den gamle Johnson 4hk som går på 1%, starter og går fint på

fjorårets bensin.

Den eldste motorsagen går på 4% og har vært kjørt på opptil tre år gammel bensin.

(har blitt brukt lite)

Det jeg alltid er nøye på, er å fylle den som heter "outboardolje", da den, iallfall før i tiden,

holdt høyere kvalitet enn den billigere som bare het "totaktsolje".

På båtene mine som har firetaktsmotor, fyller jeg opp tanken om høsten og tilsetter kondensfjerner

for å fjerne fritt vann.

Jeg vet at drivstoff kan polymerisere når det blir gammelt, (danner lange molekylkjeder som blir seigt grums)

men trodde dette først og fremst gjaldt diesel.

Link to post
Share on other sites

NEI !

nok et argument for 4T, eventuelt moderne 2T som bruker egen oljetank og dermed også har ren bensin på tanken.

Vet du dette sikkert? hva skjer? skader det katalysatoren er det andre ting?

 

Ellers har jeg "moderne" 2t med egen oljetank men motoren er snart 20 år gammel så det har jeg koblet ut. Tør ikke stole på det...

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
Share on other sites

Jeg har drevet mye med div. gamle kjøretøy både 2 og 4 taktere med og uten tilsatt olje. Har startet på mye gammel bensin. Aldri noe problem.

Også etter å ha stått 3-6 år.

Mulig den mister noe effekt etterhvert, men det jeg som regel gjør er å etterfylle med ny bensin så jeg får blandet det ut litt.

 

Olje som klumper seg har jeg aldri sett.

 

A

MS-Anabelle III - Ramin 785 med Steyr maskin  - Hjemmehavn i Tønsberg - visitaustria.no

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Hei dere på båtplassen.

 

Har et spørsmål jeg vil stille dere vedr. en påhengsmotor (to takts 5 hk) som ikke starter. Den ble levert på verkstedet og jeg jeg har nå nylig fått opplyst at motoren har skjært seg.

 

Motoren er 4 år gammel og er svært lite brukt - fremstår som splitter ny. Verkstedet hevder at motoren har blitt kjørt på ren (ikke oljeblandet) bensin. Det siste stemmer ikke. Det har blitt benyttet 2 % oljeblandet bensin - det er sikkert. Likevel har nok motoren gått på gammel/overvintret bensin. Kan dette ha medført at bensin/olje har skilt seg og at drivstoffet som har kommet inn i forgasseren har vært uten smøring??? Kan det virkelig skje at en motor kan skjære seg ved bruk av gammel bensin??? Hva mener dere? Kanskje verkstedet tar feil - at årsaken må være en annen? Her er jeg i tvil :confused:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
<klippet>

Kan det være snakk om en myte??

 

Jeg var innom den lokale gressklipper/snøfres osv sjappa for å kjøpe en flaske totaktsolje. - "Selger bare ferdigblanda her, ingen som blander selv lengre, dette er datovare".

 

Prisen på "ferdigblanda" appåtil tåpelig.

 

En god myte for forhandlerne dette her. Bensin må kjøpes i engangsporsjoner :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...