Jump to content

Gammel bensin (fra ifjor f eks) - kan den brukes?


ragtag

Gammel bensin  

87 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Jeg har en 2 takter jeg har hatt i over 10 år nå og jeg har aldri kjørt den tanken tom i mitt eie. Om beninsen har stått gjennom vinteren eller til neste år har absolutt ikke vært noe problem for den motoren. Starter alltid på 3 eller 4 draget. Så dette med at bensinen blir gammel og ubrukelig  osv kan vel fortsatt diskuteres opp og ned i mente. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har gressklipper og motorsag som det kan gå mange år mellom hver gang jeg bruker (har naturtomt). Oljeblandet bensin (vanlig bilbensin) oppbevarer jeg på en kanne som kan stå i opptil 10 år før neste påfyll. Jeg har også bensin båtmotor der bensinen står på tanken over vinteren. Har aldri merket noe til at bensinen kan ha "gått ut på dato". Tror absolutt dette er en myte. De fleste startproblemer jeg har opplevd har vært relatert til vann i forgasser, men da er ikke årsaken "gammel bensin", men rett og slett vann i bensinen. Og jeg bruker aldri penger på dyr "miljøbensin" . . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Tilhører også gruppen som har brukt gammel bensin i over 50 år uten problemer. Prøver å huske på å blande inn litt "lurium" på tanken før motoren/ settes bort og kjører de litt på bensin iblandet "Lurium" helt til slutt. I år har jeg faktisk kjøpt sånn spesialbensin til gressklipperen og kjørt den i ti minutter før den ble satt vekk. Skulle ikke forundre meg om den ikke starter til våren!:lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg ikke lest alle inleggene men ser at det er mange som vil kjøre på gammel bensin.

 

min erfaring er at dersom ikke bensin blir lagret slik at tanken/kanna ikke er tett når bensinens naturlige damptrykk er nådd så vil de letteste komponentene i bensin fordampe.

 

dette gjelder ofte når folk kommer med gressklippere osv som ikke starter. Spesielt bensin som har stått i flotørkammer i forgassere. Veldig ofte holder det med å få inn litt fersk bensin.

 

dette er noe som blir justert av oljeselskapene slik at bensinbiler skal starte greit når det er kalt. De øker andel med lavt kokepunkt om vinteren. Får dette koke bort p.g.a dårlig tetninger blir resten mye vanskeligere å fordampe. 

 

Med oljeblanding vil man kunne få opsamlinger av olje der bensinen fordamper. Det gir ekstra problemer

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøper forklaringen til Ulyden om bensin og fordamping. Har selv erfart at det hjelper å drenere og fylle flottørkammeret igjen på påhengeren ved første start om våren. Trodde hittil det var på grunn av fuktighet, men tar gjerne mot ny lærdom. Men bensin på tett kanne tror jeg ikke så lett blir ødelagt . . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Joda, argumentasjonen til ulyden er relevant. 

 

Story: Under krigen var det mange som satte vekk bilene sine slik at tyskerne ikke skulle finne- og beslaglegge dem. Mange ble bare kjørt unna og parkert. De som ikke tømte bensintanken og forgasseren ved parkering, fikk som regel et problem i etterkant. Og problemet var at den vekkdampede bensinen la igjen et belegg som ikke løste seg opp når fersk bensin ble fylt på. Belegget kom som flakt/rusk og ga lekkasje i pumpeventiler og forgassere. Minst problem hadde dem med falltank og stigeforgasser (hadde ikke bensinpumpe).

 

Jeg har to påhengere og ett bensinaggregat. Står med bensin på tanken i årevis. Starter og kjører. Prosedyre er å kjøre tom forgasseren når motorene skal stanses over tid. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 5 timer siden:

Joda, argumentasjonen til ulyden er relevant.

Jeg har to påhengere og ett bensinaggregat. Står med bensin på tanken i årevis. Starter og kjører. Prosedyre er å kjøre tom forgasseren når motorene skal stanses over tid. 

 

Der tror jeg du ga oss "månedens beste tips" !

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har egentlig aldri hatt problem med "gammel" bensin. Enten det gjelder småmotorer, motorsykler eller annet. 

 

Men tidlig i vår fylte jeg et par hundre liter bensin av en lokal marina, etter det mista jeg faktisk ca 500 omdreininger på maksturtallet. Jeg skal være forsiktig å utpeke synderen, men er nok mye gammel bensin som selges på marinaene. Usikker hva slags konserveringsmiddel som tilføres, det eneste som er sikkert er at de ikke setter en kork i utluftningen på tanken, noe jeg heller ikke gjør på den innebygde tanken på båten min. 

 

Jeg hiver nå en skvett bensinkonservering i tanken på høsten, hjelper på troa :-)

 

Link to post
Share on other sites

Har alltid vært forsiktig med fylling av drivstoff i fra "sommer-marinaer", pga. dårlig erfaringer ang. dette, i fra en del år tilbake. Heldigvis har jeg mindre båt, og tank i dag, så jeg handler frisk bensin i fra land-stasjonen på medbrakte kanner i dag. Får heller bære litt ekstra, enn å risikere problemer med dårlig bensin/diesel på båt tanken.

Link to post
Share on other sites

12 hours ago, LM 605 said:

 Får heller bære litt ekstra, enn å risikere problemer med dårlig bensin/diesel på båt tanken.

 

Samt spare fem kroner literen som jo også er greit! Ved opplag har jeg minst mulig bensin på tanken, putter på litt "lurium" og fyller opp tanken helt ved/før sjøsetting fra hengeren på våren. Resten av sesongen klarer jeg meg fint med bensinkanner som fylles opp søndag kveld/mandag morgen og tas med til båten.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke hatt problemer med "gammel" bensin i bil, båt og MC. Men det var før vi fikk blandet inn "matprodukter" i bensinen (bio-drivstoff med etanol) som man har i E5, E10 osv. Som veteranbileier har man flere problemer med denne "nyvinningen" bio-drivstoff (vesentlig lavere kokepunkt..). 

Derfor er vi nøye på å kjøpe etanolfri bensin E0 når man skal vinterlagre bensinen. Dette er 98-oktan bensin. Denne er litt vanskelig å få kjøpt, men Esso pleier å tilby denne. Jeg kjøper den på Esso i Lillestrøm.

 

Service manual for Mercury med separat oljetank til blandingen (75/90/100/115 hk), er helt klar på at all bensin som inneholder etanoltilsetning skal fjernes fra motor og tank før vinterlagring. Om ikke det går, må man benytte en anbefalt (godkjent??) bensintilsetning for at bensinen skal holde seg. Det manualen peker på er at etanol trekker til seg vann fra luft samt at bensinen feller ut en gummiaktig avsetning som også vil tette forgasser / innsprøytning. 

Dersom man benytter bensin E0, altså drivstoff uten tilsatte matprodukter (mesteparten skal være laget av mais sies det??), så er ikke denne prosedyren nødvendig ifølge service manualen. (Da tar man vanlig lagringsprosedyre med konserveringsolje inn i forgasser, sylindre etc..).

 

Selv har jeg hatt problem med at det har dannet seg vannperler i E5 bensin m/2Toljeblanding i en 5Hk Yamaha. Dette skjedde i de to forrige vintrene. For "hobby skyld" er begge småmotorene denne vinteren lagret med E0 bensin for å se om problemet er borte...

 

:-) steinar

Link to post
Share on other sites

Ja da har jeg fått et bestemt inntrykk av at "det er spriten som er problemet" .  Da er det ikke rart at det er sånn sprik i folks egne erfaarnger heller!

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...