Jump to content

Gammel bensin (fra ifjor f eks) - kan den brukes?


ragtag

Gammel bensin  

87 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

Noen tanker ang. diskusjonen om oktantall og 2-taktsmotorer:

 

Har akkurat sjekket med håndboka for min 92-modell Mariner 60Hk. Den kan benytte bensin med oktantall helt ned til 87. Jeg vil anta at dette er et vanlig oktankrav for 2-taktsmotorer. I så fall tror jeg litt "fordunstet oktan" fra et utgangspunkt på f.eks. 95, ikke har noen som helst praktisk betydning.

Link to post
Share on other sites

det er nok stor forskjell på bensin før og nå.....man benytter alkohol-proopan og anbre ting for å heve oktan på bensin...men vi vet aldri hva,for i norge er man ikke pålagt å oppgi hva bensinen inneholder...men bensin er "ferskvare" etter ca 3 månter begynner den å forringes...men for all del..for den m ei bøtte møkk og den går deretter...vet oom et par motorer som havarerte pga gammel bensin....jada motoren gikk men suppa hadde ikke nok "energi" og gikk mager og smeltet et par stempler....skjønner ikke hvorfor man på død og liv må spare  bensin over vintern....lagres den kaldt holder den ne lenger eventuelt tilsettes stabiliserig...men lagring er jo noe vi er flinke til....hvor mange er det ikke av oss som har værneverdig mat i bunn på fryseren..... :smiley:

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at jeg har lagret det er at jeg hadde tilfeldigivis ca. 50ltr bensin i båten da jeg satte den på land. Jeg har ikke bil og det er langt til nærmeste sted der jeg kan få tømt den ut på lovlig vis, og minnst 3 km til nærmeste bensinstasjon. Så jeg har tenkt å bruke bensinen av rent praktiske årsaker, ikke for å spare.

 

Jeg har en 9.9 hester 2 takter motor. Jeg skal ta og filtrere bensinen senere i dag og seile av gårde i morgen. Det er ikke meldt noe vind, så jeg blir nokk nødt til å bruke motoren en god del.  :rolleyes:  Forhåpentligvis går det bra. Motoren ble vinterkonservert og lagret inne, så vis noe klikker så er det nokk bensinen.

 

 Ragnar

 

p.s. Har bare noen isbiter i fryseren jeg....  :seeya:

Link to post
Share on other sites

 Var å hentet båten, så jeg tenkte jeg skulle si hvordan det gikk. Først filtrerte jeg all bensinen gjennom kaffe filter. Det var noe små ting der, som jeg så, men ellers virket det greit. La til litt olije, antagligvis under 1%. Det så ut som den ene tanken hadde mer olije i seg en den andre, jeg må ha vært litt unøyaktig når jeg fylte på i fjor. :nono:

 Motoren startet på tredje forsøk, men hadde akkurat samme problem som i fjor. Den har vært på verksted for vinterkonservering, og jeg ba de se på problemet med å gå i tomgang. Det virker som de bare har vinterkonservert den, og ikke gjort noe med det i det hele tatt.  :lol:

 En liten stund før Drøbakk i dag tidlig (på vei inn fjorden), stoppet så motoren. Jeg heiste seil, og begynte sakte å krysse meg inn mot Drøbakk (så ikke akkurat fram til å krysse gjennom smaleste delen av sundet). Når jeg var mitt ut i ytterst der sundet begynner å bli ganske trangt, døde vinden helt og det dukket opp et :headbang: kontainerskip på vei ut fjorden. Da var det bare å hive seg på motoren. Skiftet tank (til den med mindre olije), og begynnte å dra for harde livet. Etter noen forsøk hostet den i gang igjen, med gassen stillt litt åver crusining nivå. Kom meg unna skipet, og bestemmte meg for å ikke røre motoren til jeg var fremme.

 

 Konklusjon: Filtrert vinterlagret bensin er antagligvis helt brukanes, dersom problemet med motoren er nokk noe helt annet. Og, ikke kryss in Drøbakksundet. :-)

 

 Ragnar

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

:sailing: Har ca. 30 liter med ferdig oljeblannet (2%) bensin stående på bensinkanner.

I hele vinter sto bensinen på glassfibertanken, ombord i båten min.

Er det noe som helst problem å bruke denne bensinen på motoren i år?

Litt bekymret for oljesmøringseffekt/kondens, men så ikke noe vann, da jeg helte over på kanner.

 

Kan jo legge til at jeg har ekstra drivstoffilter, med vannutskiller.

 

 

Takker for svar.....

Link to post
Share on other sites

Hva med å fylle bare noe av denne for hver gang slik at den blir blandet med ny bensin. Jeg hadde 40 liter på tanken stående over vinteren og denne ble brukt uten problemer. Denne bensinen var ikke utblandetet med olje

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

:smiley:

 

Løfter litt i denne igjen.

 

Har en 10 liters kanne med 95 oktan blyfri bensin med 2% 2T oljeblanding. Bruker ikke påhengsmotor mye på sommeren så jeg liker å kjøpe fersk bensin når jeg skal bruke den.

 

Kan jeg slå den 1 år gamle bensinen på bilen? Dette har jeg gjort før på en gammel Volvo 240 uten katalsysator. Merket ingenting galt. Men min "nye" bil har katalysator som kanskje kan ta skade?

 

Er det noen som vet noe om dette?

 

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Jeg har 120 liter bensin liggende i båten fra i fjord, fikk ikke brukt det opp grunnet skolegang i Bergen.

 

Samme diskusjon som i fjord, men det er vell få som virkelig har greie på dette med "gammel" bensin. Det som er farlig med oljeblandet bensin er at oljen "levrer" seg til små flak som igjen tetter filter og dyser. Da ble det dyr bensin.

Redigert av John_Kr (see edit history)

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Link to post
Share on other sites

Er enig med Bolla som sier det er forskjell på bensinen før og nå.

Syns det virker som det er mer bensinrelaterte problemer nå for tiden enn f.eks for 10 år siden , og jeg har en mistanke om at økt bruk av "miljøtilsetninger" er en del av årsaken.

Og ja, bensinen forringes under lagring. De mest flyktige bestanddelene vil fordampe først. En totakter bygd for 85/87 oktan vil jo ha litt å gå på her før oktantallet synker så lavt at det er fare på ferde. Vet om folk som kjører på 50/50 parafin/bensin uten problemer (annet enn at det ryker no #"¤&%)

 

Også enig med o.b.lix, jeg ville ikke tatt sjansen på oljeblandet bensin i en moderne kat. motor. For mange sensorer som kan sotes ned, sotbelegg i katalysator osv.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Takk for svarene folkens.

 

Kan virke som det ikke er noen godt ide og servere 2-t bensin for bilmotoren med katalysator. 1 år gammel 2-t bensin som står kjølig på en full 10l kanne gjør kanskje ingen ting for påhengeren.

 

 

Hilsen Harald L

Trude III

Link to post
Share on other sites

Har aldri kassert bensin fra forrige sesong til Yamahaen (60 CE) MEN det er viktig å sjekke for levret 2T-olje/bunnfall/kondens på tanken eller kannen og eventuelt tilsette frisk olje. Til bilen bør man aldri bruke blandet bensin.

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Har aldri kassert bensin fra forrige sesong til Yamahaen (60 CE) MEN det er viktig å sjekke for levret 2T-olje/bunnfall/kondens på tanken eller kannen og eventuelt tilsette frisk olje. Til bilen bør man aldri bruke blandet bensin.

mvh

JanS

Opplevde to tilfeller av levret totakt bensin sist sommer. Begge motorene måtte på verksted for service da forgassere var tett på grunn av slik bensin. :nonod:

 

Den gamle bensinen kan leveres tilbake til besinstasjonen som gjerne heller den i spill/returtanken sin.

 

Nei, sørg for å bruke opp slik bensin på gressklippere eller snøfresere slik at året startes med ny frisk bensin.

 

Petter-B :smiley:

Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig..

Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Jeg har kjøpt meg en et restaureringsobjekt som har stått på land de siste 5-6 årene. Da jeg skrudde av inspeksjonluka til bensintanken viste det seg at denne var tilnærmet full. Det var ikke noe grums eller lignende i bunnen av tanken. Det ser ut som tanken er forholdsvis ny. Jeg tipper denne tanken rommer ca 200 liter, så det hadde vært fint om jeg slipper å tømme tanken for å fylle den på nytt. Hvor skal jeg i så fall gjøre av ca 200 liter bensin?? :confused:

 

Mener å ha hørt at det skal finnes noe som man kan tilsette i bensinen??

Det må da være mulig å drikke alkohol uten å ha det moro???

 

 

Link to post
Share on other sites

Hva slags motor er det som sitter i?

 

Jeg for min del tror neppe jeg ville hatt noen motforestilling mot å bruke denne... Tapp ut noen liter fra bunnen først før bruk og kjøp litt :cheers: for innsparte midler. :wink:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Tapp av litt i bunnen og Tut og kjør - det er mitt råd.

 

:sailing:

Ser ikke båtene slik de er, men slik de kan bli!!

Forvalter "Aase II - N7" - en 52 kvm. Anker-båt fra 1917. Seil fra North Sails, Lowrance 3500c plotter og X51 ekkolodd.Medlem av KNS,KNBF,KTK,SA,DFÆL. Ønsker veldig å få tak på et skuteskrog på +/- 40 fot som jeg kan få sette istand.

Link to post
Share on other sites

Har du noe slags ekstra filter/vannutskiller? Hvis ikke så ville jeg montert det , vil uansett fort kunne spare deg for problemer.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Jeg kjøpte en båt med bensin som var ca 2 år gammel. Tappet først ut av bunnen i tanken (ca 6 ltr vann) resten helte jeg på bilen, har aldri kjørt så humpete før... Fusket hele tiden, nå med litt fersk bensin på tanken igjen er den nesten god som ny. Ville ikke kjørt så gammel bensin på båten, bilen er det ikke så nøye med, er litt bedre å stoppe på land enn midt utpå fjorden...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...