Heaven can wait Startet 18.August.2008 Del på Facebook Startet 18.August.2008 (redigert) Hei alle sammen. Nytt for meg dette forumet, men det virker jo som en fin plass å utveksle erfaring på. Jeg lurer på å kjøpe en Windy 33 Scirocco med en D6. Er dette lurt.. vil drevet holde på en så pass tung båt, eller burde jeg gå for to motorer? Redigert 19.August.2008 av Heaven can wait (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Larspo Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 (redigert) Om det er riktig drev som sitter på, så skal ikke det være noe problem med styrken. Derimot får man en god del ekstra fordeler med en dobbel-installasjon (og kostnader). Er også usikker på hva skroget opprinnelig er designet for (vil tippe dobbelinst) og vil følgelig oppføre seg bedre i vannet med riktig tyngde og riktig kraft på de riktige stedene. Har selv tittet litt på 33/32 modellene og min mening er at jeg skal ha 2 x KAD 44 eller KAD 300 i denne type båt og ikke en stor, men det er sikkert en del som ikke er enige i meg i det. Det gjør selvfølgelig en del med prisen. Ser også noen selges med 32 motorer, noe som etter mitt syn er altfor lite. Disse typene burde lett komme seg til 40 knop ellers kan jeg like gjerne kjøpe meg en halvplanende sak. Redigert 18.August.2008 av Larspo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 2 motorer på båter over 30 fot. Hvis jeg fikk velge. En ekstra å gi mat og vedlikehold til, men mange fordeler. Ikke minst stabilitet og sikkerhet. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Vi har en Windy 33 Scirocco (ny iår) med 2 x D4-260. Vurderte særdeles grundig alternativene 1xD6 kontra 2xD4. Mine erfaringer så langt er at jeg veldig glad jeg valgte to motorer. - Stabilitet i sjøen - Manøvreringsbarhet - Sikkerhet (både reell og følt) Koster mer i innkjøp og vedlikehold, bruker tilnærmet det samme i drivstoff. Har siden båten var ny 4. April iår logget 120 motortimer og 50 overnattinger. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Se denne tråden Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Bonus Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Velkommen til forumet forresten! Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Hvis mulig ville jeg testet begge alternativ. For mye vekt i hekken er en plage. Legg deg rundt 20 knop, kjør fulle flaps, juster ned farten en tøddel av gangen og se hvor langt ned du kommer i stabil planingshastighet. Klarer du rundt 15 knop er du veldig glad for det den dagen du skal forsere en strekning med litt skikkelig kvapsesjø. Min erfaring er at alt for mange båter har for mye vekt/for mye motor som gjør at minimum planingshastighet er 18-20 knop. Er usikker på vekt/skroglengde på 33 Scirocco. Min Nordstar er ca 5 tonn/vannlinjelengde rundt 9 m/3.15 m bred og planer faktisk ned til mellom 9 og 10 knop (den har forholdsvis store flaps). Når det gjelder drevene tror jeg ikke du skal bekymre deg, men D-serien er jo ikke akkurat kjent for å være den mest driftssikre. Min ligger havarert på Stord etter helgeturen (99% sikker på injektorhavari). Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Fantino: HVis du er havareret skal det vel i den famøse D-serie-tråd...??? Please. Og kan du ikke fortælle lidt mere om det der? Andy Sitér dette innlegget Link to post
Heaven can wait Svart 18.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.August.2008 Hei og takk for gode svar Jeg må vel rette feilene først..hehe... det skulle selfølgelig stå to motorer å ikke to D6 Angående skrog...så har jeg hørt at 32'en ble litt hekktung- 33'en er jo litt lengre(selfølgelig) men det er vel ett litt annet design på skroget for å rette opp i problemet med at 32'en ble litt tung med to motorer. vekt med 2 x D4 ligger på ca 5700kg med halv tank, mens med en D6 og halv tank blir vekta ca 5000kg Hehe... så du mener jeg ikke skal bekymre meg for drevene... men di ikke er kjent for å være driftsikker. .`? Vet ikke helt om jeg ska være bekymret eller ikke.... kan du kanskje si litt om hva som skjedde? Kommer hjem fra jobb om en uke...da får jeg testet Sciroccoen med D6. Har også mulighet til å få testet en 32 med 2 D4-- men vet ikke hvor reelt det blir siden det ikke er helt samme skrog. Takk igjen for gode svar til en fersk båt kjøper.. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 ... Har også mulighet til å få testet en 32 med 2 D4-- men vet ikke hvor reelt det blir siden det ikke er helt samme skrog. Jeg vet ikke hvor du bor "Heaven can wait", men jeg tar deg gjerne med på en testtur hvis du kommer en tur til Moss. Sitér dette innlegget Link to post
båtmekanikeren Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 God kveld Etter det jeg kjenner til leveres ikke windy 33 med D6 men med D4 på 260 og 300 hk. D6 kommer først i kamsinen men ikke i Grand mistral 37 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 33 Scirocco leveres med 1xD6 eller 2xD3 eller 2xD4. 2xD6 er på 35Khamsin og 42 Grand Bora. 37 leveres med 2xD4 Sitér dette innlegget Link to post
Hydrox Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Angående skrog...så har jeg hørt at 32'en ble litt hekktung- 33'en er jo litt lengre(selfølgelig) men det er vel ett litt annet design på skroget for å rette opp i problemet med at 32'en ble litt tung med to motorer. 32 og 33 scirocco er vel rett og slett samme båt bare at 33'en har litt lengre badeplattform, skrog og bæring i hekken er nok helt likt. Er ikke 100% sikker på dette men kansje noen andre kan svare på dette. Svenning kan vel kansje si noe om dette siden han har en 33... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Hydrox - det er et annet undervannsskrog på 33 enn på 32. Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 (redigert) Scirocco 31 og 32 har praktisk talt samme skrog,der er det bare badeplattformen som er forlenget på 32, men når det gjelder Scirocco 33 så mener jeg at den også blei forandret litt i hekken nettopp for å få noe mere bæring for de tunge D-motorene. Det ligger en 32 Scirocco ved siden av den piren som jeg har båten på, den har 2 x KAD 300 jeg syntes nok at den virker ganske tung i rumpa. Snakket med en i Moss som hadde en 32 Scirocco med to KAD 32 og han var meget fornøyd, både med fart og drivstofføkonomi. Jeg vet at det er mange som ikke liker lyden på KAD 32 litt mye traktor blir det sagt, men vedkommende eier fra Moss var mektig imponert over nettopp hvor stille disse motorene går. Nå er vel folk flest veldig fornøyde med det de har når de snakker med andre, menn han virket ærlig når han sa at han ville valgt akkurat det samme løsningen igjenn. De første Scirocco 31 som blei levert fra Windy hadde forøvrig bare en KAD 42 noe som vel må sies å være undermotorisert. Redigert 18.August.2008 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 (redigert) Jeg ble fortalt av Aaby som forhandler Windy på Østlandet at Windy ikke var helt happy med 32 skroget fordi det ikke balanserte godt nok. Windy lager (eller lagde om man skal ta med nye 44 og 48)alle sine båter forå fungere bra uten flaps. "gamle" 32 trengte flaps i følge Windy. Nye 33 skroget gjør visst ikke det. Motorboat Monthly har en grunding test av 33 med 2xD4 260. De var imponert over skroget (og resten av båten) W 33 med to D4'er blir nok litt tyngre i hekken enn med D6. Har bare kjørt båten med D6 350 - og det fungerte meget bra. Toppet va 36 knop, noe som holder for de fleste. Med 2xD4 får man nok en mer stabil båt i vannet, bedre manøvreringsegenskaper i lav fart, 6-7 knpå høyere toppfart og noe høyere planingsterskel. Med D6 planet båten på rundt 12-14 knop om jeg husker rett. Svenning kan sikkert supplere hvordan det er med 2xD4. Har hørt om eiere av 32 med 2xKAD 300 som synes båten er for tung i hekken - den planer først ved ca 20 knop og blir litt vanskelig å kjøre i tung sjø. Redigert 18.August.2008 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 (redigert) Var litt for treg der gitt,ser at Bitteliten allerede har bekreftet at 33 har et noe annet skrog. Redigert 18.August.2008 av Finn Erik Helberg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 (redigert) Vedr. Scirocco så har jeg kun kjørt 33 med 2xD4. Jeg kan bekrefte at skroget på 33 er trukket bakover for å gi mere bæring og bedre stabilitet. Testen i Motorboat Monthly bekrefter nettop dette. I havna der båten vår ligger er det en 33 Scirocco til; denne med 1xD6-350. Når du ser dem ved siden av hverandre ser du tydelig at vår båt ligger dypere med hekken. Men, badeplatformen er fortsatt godt over vannflaten. Og, vi har aldri opplevd vanninntrenging bakfra, badeplatformen er rimelig tørr. Vår forrige båt var en Nidelv 300 med D6 motor. Denne lå vesentlig lavere med hekken enn vår nåværende Scirocco. Nidelven hadde også en tendens til å galloppere og trengte aktiv trimming. Dette har jeg aldri opplevd med Sciroccoen. Generelt bruker jeg ikke trimflapsene eller drevtrimmen uten i spesielle tilfelle der vi ønsker å drive planeterskelen så lavt som mulig. Som nettop Fantino beskriver. Vi kan vel da ha båten i plan ned til rundt 18 knop tenker jeg (uten å ha testet i detalj) Redigert 18.August.2008 av Svenning (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Klipper inn etpar utsagn fra testen i Motorboat Monthly. De testet W33 med nettop 2xD4-260. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 Fantino: HVis du er havareret skal det vel i den famøse D-serie-tråd...??? Please. Og kan du ikke fortælle lidt mere om det der? Andy Jess, har bare ikke kommet så langt! Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 18.August.2008 Del på Facebook Svart 18.August.2008 <>Hehe... så du mener jeg ikke skal bekymre meg for drevene... men di ikke er kjent for å være driftsikker. .`? Vet ikke helt om jeg ska være bekymret eller ikke.... kan du kanskje si litt om hva som skjedde?<>Så vidt jeg har fått med meg har VP-drevene stort sett vært driftssikre og ikke hatt typiske feil. Har ingen grunn til å tro at dette endrer seg med den nye serien (DPH/DPR), som ser adskillig kraftigere ut på alle måter. Det eneste måtte være de utenpåliggende styresylindrene, men dette har vel Mercruiser brukt i årevis(?) uten at jeg har registrert mye klaging rundt dette. Har inntrykk av at Mercruiser-drev har plassert seg dårligere enn VP med mange havari og montering av drevdusj for å unngå varmgang osv, men har ikke hatt noen selv.. Legger inn litt info om på "VP D-serie"-tråden. Sitér dette innlegget Link to post
Heaven can wait Svart 19.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2008 Hei Svenning. Takk for innbydelsen... Det kan godt hende jeg er på dine trakter. Jobber i nordsjøen..så det blir jo litt reising innimellom. Sitér dette innlegget Link to post
Bonus Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Gir du meg litt varsel, så ordner vi det. Helst ikke mellom November og Mars da Sitér dette innlegget Link to post
Franky Svart 4.September.2015 Del på Facebook Svart 4.September.2015 (redigert) Har en Windy 9000 med 1 x 300 HK hvilket gir en fart på 34-35 knop. Er meget fornøyd med denne. Skal ikke uttale meg om bra eller dårlig mottortyper, men jeg antar at valg av 1 eller 2 motorer er litt avhengig av kjørestil. Fordel med to motorer: - større toppfart (men da er det bedre med en som er litt større) - krapper svinger og litt bedre å manøvrere om man lærer seg teknikken - bedre driftsikkerhet (en motor i "back-up) Fordel med en motor: - betydelig billigere med service (hvilket er "steike-dyrt" - Hvordan kan det ha seg at utenbordsmotorer lettere å eie....?....sukk....) - trolig billigere drifstofføkonomi (avhengig av kjørestil) - mindre planingsterskel + kan gå lengre ned i fart uten at båten faller gjennom planingstersklen hvilken kan være ok hvis man ønsker å "cruise" i 19-20 knop. Etter min mening et stort pluss.... - lettere å komme til i motorrom, samt at det blir mer "stuveplass" ved siden av motoren.. Redigert 4.September.2015 av Franky (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Finn Erik Svart 5.September.2015 Del på Facebook Svart 5.September.2015 Regner med at valget er tatt siden tråden er fra 2008 ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.