Torbjoho Startet 19.August.2008 Del på Facebook Startet 19.August.2008 Jeg lurer på en ting angående optimal lading av forbruksbatteriene i båten. Jeg har to batteribanker i båten i dag. En på 70 Ah til start og en på 230 Ah til forbruk. Disse er koblet opp med et BEP skille rele som kobler ut når motoren ikke går. Problemet mitt er at jeg ikke oppnår 14,4 volt på forbrukssiden ved motorgange pga dårlig regulering og således ikke får optimal lading. Spenningen på forbruksbatteriene ligger også noe under startbatteriet ved motorgange. Jo mer forbruk jeg har jo mer forskjell blir det. Ved fulladede baterier oppnår jeg 14,1 V på start og 13,9 V på forbruk med noe forbruk. Mitt spørsmål er som følger: Hvis jeg installerer en Ladac regulator eller tilsvarende som føler på forbruksbatteriene vil spenningen bli 14,4 volt og optimal lading. Hva skjer da med startbatteriet, det vil jo få for høy spenning og således gasse. Hva skjer når jeg kjører med fulle batterier og 14,4 volt over lang tid, da vil jo også de dyrbare forbruksbatteriene gasse. Hvordan løser andre dette problemet. Torbjørn Sitér dette innlegget Link to post
kes Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Velkommen inn på forumet. Hvis du søker i arkivet på lading, forbruk, startbatteriet, Ladac etc. vil du få opp metervis med innlegg som omhandler ditt problem. Lykke til med søket! Sitér dette innlegget Link to post
Akora Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 13,9 og 14,1 er jo helt greie ladespenninger det? Det viktigeste er vel ikke spenningen men hvor mye strøm som kommer innpå. Har du noengang målt ladespenningen på bilen f.eks? Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 14.1 volt er ikke riktig, det skal være 14.4 (vanlig blybatteri), men søk om lading på forumene. Dette er behandlet grundig før. Lading av batterier er en vitenskap som må tas på alvor. Kort sagt kan du lade i parallell, men du skal helst ikke parallellkoble batterier under bruk. Skal du det må du vite hva du gjør. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
Joerg Becker Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 (redigert) Ja, nå har olews kommet meg i forkant men det er helt riktig. 13,9 og 14,1V er helt feil. Med slike -ladesluttspenninger- (altså spenningen som blir oppnåd maksimalt) - sulfaterer batteriene -blir batteriets kapasitet ikke oppnåd til mer enn 70 til 80%. 14,4V er den magiske grensen som gjelder for nesten alle batterier ang. ladesluttspenning og det finnes bare få små variasjoner både opp og ned og ang. grenseverdier. I tillegg finnes det forskjell på -maksimale- ladespenninger og minnimale ladetider (kompensasjonslading for å fylle batteriene til 100%). Men alle lavere ladesluttspenninger som blir diskutert "på havner" er med bare 1 unntak -konstantert feil-. At batteriene ikke kommer på spenningen er en sake. Mer viktig er å finne ut -hvorfor- det skjer. Det begynner både selvfølgelig og hovedsakelig hos dynamoets regulering. Det er feil nr.1 og bør både sjekkes og sannsynligvis forandres uansett. Gjelder forresten fortsatt nesten alle standard-dynamoregulatorer. Men feil nr. 1a er dårlig kobling i tillegg, stikkord spenningsfall. Nr. 2 er batteriene. Siden du har BEP og 0,2V spennigsforskjell allerede der skulle du også sjekke hvor at den forskjellen kommer fra. Siden det er et relé skulle du ikke finne noe stort forskjell på batterispenningen (uten belastning -men mens lading og når ladesluttspenningen er oppnådd-) Sjekk derfor også alle andre tilkoblinger. Mål dynamoets spenning, mål på spenningsfall, sjekk kabeldiametere og kontakter, og batteriene (sulfatert allerede?), da vet du mye mer etter hvert. Du finner masse informasjon her på BP allerede, resten må du bare spørre om. Derfor: Dette er et system, vet du, og systemer bør både undersøkes og behandles systematisk for at man får et system som virker som den skal. Lykke til Jørg Redigert 19.August.2008 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Torbjoho Svart 19.August.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.August.2008 Hei igjen, jeg har ikke spenningsforskjell når jeg ikke har forbruk, men forbruk har jeg alltid når jeg kjører (kartplotter, kjøleskap, lys etc.). Spørsmålet er derfor når regulatoren ligger og føler på forbruksbatteriene og regulerer denne til 14,4 vil jeg få mere på startbatteriet (muligens 14,9). Gjør dette noe, eller skal jeg bare passe på å etterfylle vann. Hva hvis jeg starter med 10 timers mottorkjøring når batteriene er fulle? Har prøvd å lete i forumet, men finner ikke svar på dette konkrete spørsmålet. Sitér dette innlegget Link to post
Haba Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Hei, har et spørsmål i samme gate. Når jeg ligger i gjestehavn stiller jeg laderen (Waeco 25A) til 13,6 volt, dvs. vedlikeholdspenning og bruker den som strømforsyner. Båtens dynamo gir 14,3 volt på fullt. Når jeg er ferdig med turen og kommer til hjemmehavn, stiller jeg laderen opp til 14,4 volt. Da går det kort tid før den justerer seg ned til vedlikeholdsp. 13,6 volt, selv om timeren er satt til topplading på 4 timer. Kopler derfor bare av lader igjen. Av dette slutter jeg at batteriene må være fulladet og at det går så liten strøm at laderen går i vedlikehold-modus. Vil hverken ha sulfatering eller overlading, men er dette en rett konklusjon jeg har trukket eller holder jeg på å ta drepen på batteriene ? mvh Haba Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 19.August.2008 Del på Facebook Svart 19.August.2008 Hei igjen Torbjoho. Uten spenningsfall via dioder (av f.eks. skilledioder) skulle det ikke blir noe opphøyt spenning på andre batteribenken siden du bruker relé. Så skulle batteribenkene dine komme på nesten det samme sluttspenning begge to. Ville det være en spenning av 14,9V på åpne bly-syre over 10 timer, da mister den hovedsakelig vann. Men det beste er det ikke uansett, siden det finnes flere påvirkninger på batteriet hvis den får permanent for mye spenning etter kompensasjonsladingen. Andre type batterier, som f.eks. Gel eller lokkete, drepes relativt fort med slik spenning. Til Haba. Fra 14,3 til 14,4V er det bare litt. Avhengig temperaturen og ladetid som gikk forut kan også kompensasjonsladingen være ferdig. Det er det som du ser. Avhengig måten måling og presisjon av målingen kan landladeren din "se" noe annet. Hvis den kjenner f.eks. 14,3Volt ved "24"grader Celsius da holder det antakeligvis for laderen din allerede. Ellers kan det være at batteriene dine har 14,45V mens måleren din vises 14,3V. (0,15V avvik er ikke noe særlig for mange målere) Uansett er 14,3V sikkert tilstrekkelig for å kalle batteriene "nesten fulladet" når ladingen gikk med 14,3 over mer enn 3-4 timer, men det er selvfølgelig bedre når batteriene fikk presist ladning tilpasset batteriets behov. Å konstantere det er ikke så enkelt fra her. Du kan jo f.eks. måle syrevekten for å forsikre deg (minst for en gangs skyld) at laderen din reagerer riktig. I hvert fall overlades batteriene dine ikke med 14,3V , mens man må si at sulfateringen foregår. For at desulfateringen vises virkning skulle åpne bly-syre gjerne lades med litt-tydelig mer enn 14,4 for en stund i alle noen få uker. Skulle ikke laderen din klare det da er det ikke det verrste med litt "platerens" ved hjelp av en desulfator á la ProPulse eller andre "desulfatorer". Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.