Jump to content

Hvordan man ikke skal sjøsette en båt...

olpi

Recommended Posts

På toppen av hele greia , lander vel båten i steinane inne ved land . Ser jo at den ikke flyter da , bare det å la folk være ombord under løftet bør jo være nok til at dem bør betale greia sjæl . Håper ikke sånt er med å drar opp premien min , maken skal du leite lenge etter . Men det å løfte båter er ikke bare bare , vi har ei stor kran i havna og som medlemmene bruker selv .Utrulig at det går bra mange ganger , det er endel komikveld å se . Mange spør meg om jeg kan kjøre krana for dem , da dem ikke er sikkre på dette sjæl .Greit det sier jeg , men jeg har NULL annsvar for løfte gir jeg krystallklar beskjed om . Blei foresten løfta opp en Sandvik 945 i Horten for et par år sia , mobilkrana var nettopp gokjent service på den men . Hele båten gikk i bakken med et smell og etter kom krok og andre deler fra krana, båten blei knust i overbygg og litt til . Gubben fikk nesten ikke noe igjen da han var underforsikkra med båten sin , kran eier dekte null da krana var nettopp godkjent enda det var krana som gikk i stykker og datt ned å vraka båten . Merklig greier den historien , men det er slik den har blitt fortalt .Så hadde båteier hatt full forsikkring , så hadde alt vært så meget bedre .Men trur han sliter å surrer med detta enda . Så hvem som skal være forsikkra , eller hvem som dekker hva hvis det detter ned under løft . Ja det er jo ikke godt å si når ulykken er ute .

Tine III

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Fikk opplyst av kraninstruktør at eit løft ikkje var automatisk forsikra av kran/kranebil/kranfører.

Nei, men det betyr vel bare at en kran/kranbil/kranfører må selv ta initiativet til å tegne en forsikring for det er vel ingen som kommer løpende etter ham og pålegger det. Jeg forventer i allefall at en nogenlunde seriøs aktør som har dette som helt, eller delvis levebrød, tegner en slik forsikring. Det skulle etter mitt syn bare mangle, og hvis han så ikke har gjort i allefall som et absolutt minimum gjør oppmerksom på det når han påtar seg oppdraget!

Så hadde båteier hatt full forsikkring , så hadde alt vært så meget bedre .

Dette er en meget god påminnelse til oss alle om at vi må sørge for å sjekke våre forsikringer og for båtforsikring huske å justere det forsikrede beløp slik at dette gir full dekning for gjenkjøpsverdien av båten! Her er forsikring av båt forskjellig fra forsikring av f.eks bil.

Har mine forsikringer i Gjensidige og der står det, gudskjelov;

All transport av båten er dekket - både til lands og til vanns. Dette gjelder også kranløft i forbindelse med opplag og utsetting av båt

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

..........

Har mine forsikringer i Gjensidige og der står det, gudskjelov;

All transport av båten er dekket - både til lands og til vanns. Dette gjelder også kranløft i forbindelse med opplag og utsetting av båt

Siste setning står ikke i mitt forsikringsbevis. Du har kanskje tillagt denne selv?

Kranløft dekkes nok uansett med full kasko, men jeg ville ikke gamblet med å la en som ikke har kranføreropplæring gjøre jobben. I vår havn har alle kranførerer opplæring. Ingen andre får bruke kranen.

Siste setning står ikke i mitt forsikringsbevis. Du har kanskje tillagt denne selv?

Neida, ville i så tilfelle vært vill-ledende reklame! :wink:

Se her står det klart og tydelig;

https://www.gjensidige.no/no/0/Privat/Forsi...3%A5tforsikring

Så gjelder nok deg også?

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...