Jump to content

Hvordan man ikke skal sjøsette en båt...


olpi

Recommended Posts

Et helt idiotisk løft hvor man samler begge stropper øverst.... - Det er å be om å miste last....

....Every 4-stroke outboard engine is to be considered as a geriatric device..... -Unless it´s made in Japan and got at least 350 HP, of course.....or simply named SHO...

Link to post
Share on other sites

Et skikkelig løfteåk(ramme) hadde nok vært bedre ja. Det er jo bare flaks at ingen ble skadet. Og et annet spørsmål - hva gjør de mennskene opp i båten under løftet?

Link to post
Share on other sites

Forsikringa dekker heller ikkje kranløft, må ha egen forsikring på kvart enkelt løft, det er det ikkje alle som veit.

 

Så sjekk dette før du løfter båten neste gang. Det er ikkje så dyrt heller, ein hundrelapp eller så.

Link to post
Share on other sites

Så hvis jeg ønsker å få min båt løftet på land eller til sjøs mot betaling av en profesjonell aktør og denne gjør en feil så kan han skyve ansvaret for dette på meg og hvis jeg ikke har tegnet en kaskoforsikring så risikerer jeg et totalt tap? Skal kranfører også fortsatt ha betalt for jobben?

 

Setter femti øre på at du, forhåpentligvis, i så fall tar feil! :yesnod:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke uvanlig at kranbileieren har ansvarsforsikring som dekker skader som dette. Det kan derfor være et poeng å spørre om det før man bestiller. Det gjorde ihvertfall jeg de gangene jeg brukte kranbil til sjøsetting og opptaking.

Edited by Fanta (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Et helt idiotisk løft hvor man samler begge stropper øverst.... - Det er å be om å miste last....

Ikke nødvendigvis.

Sjøl får jeg sjøsatt båten på samme måte, MEN:

Stroppene er anbragt på et nøye bestemt sted, OG stroppene er sikret langs fenderliste, slik at de ikke KAN gli...

Hva de 3 idiotene gjør OPPI båten under løftet, begriper jeg ikke.

Mener at IF har garantert forsikring for min sjøsetting, når det blir utført som beskrevet.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Link to post
Share on other sites

Marwin har jo helt rett ! Filmen viser hvordan ALT blir gjort feil. Ikke er stroppene sikret mot glidning. ( Det tar 2 minutter å slå et tau fra stroppene og til baug og akter)

Og IDIOTEN som kjører kranen, lar TRE Idioter oppholde seg ombord i båten under løft...... :nonod:

Og til alt overmål, spaserer disse frem og tilbake ! ? :flag:

Link to post
Share on other sites

Jeg så en BMB 35 bli løftet av kranbil i Horten i våres - alle stropper var samlet i en krok. Jeg stod på ferga og tok bilder med mobilen - men det gikk heldigvis bra :yesnod:

 

Å være ombord ved et løft er idioti

Link to post
Share on other sites

Marwin har jo helt rett ! Filmen viser hvordan ALT blir gjort feil. Ikke er stroppene sikret mot glidning. ( Det tar 2 minutter å slå et tau fra stroppene og til baug og akter)

Og IDIOTEN som kjører kranen, lar TRE Idioter oppholde seg ombord i båten under løft...... :nonod:

Og til alt overmål, spaserer disse frem og tilbake ! ? :flag:

Akkurat.

 

Værst er nå at det er folk i båten.

Edited by KenBjork (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ha brukt kranbil både opp og ned hvert år siden 1993 eller noe sånt noe. Har aldri noensinne sikret stroppene. Det har gått helt greit det. Men har heller aldri vært ombord når båten blir løftet på!!!!

Link to post
Share on other sites

Fikk selv fraktet en gammel Scand 24 hjem på høsten og tilbake til sjøs på vårparten av et firma som tydelig visste hvordan det skulle gjøres. Han som heiste hadde med seg krybbe/ramme som han satte sammen og festet stroppene i. Da var stroppene til båten festet i hvert hjørne og det hele gikk trygt for seg..

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Fikk opplyst av kraninstruktør at eit løft ikkje var automatisk forsikra av kran/kranebil/kranfører.

 

Viss det var store kompliserte løft tok de ofte ei forsikring som gjaldt dette spesifikke løftet.

Dette var ikkje dyrt, ca 1stk 100lapp.

Store verdier som båter var ein slik ting.

 

Ved arbeidsløft av produksjonsmateriell ble det sjeldent eller ikkje brukt ekstra forsikring.

 

Ville sjekka mi eiga forsikring for sikkerhets skyld viss eg hadde hatt ein stor dyr båt, og ikkje stolte 100% på kran/bil/fører/stropper, eller bilen ikkje stilte med løfteåk.

Ved ei kaikran som utelukkende skal brukes til båtløft rekner eg med slike ting er i orden, men hvem vet, tviler det er mangen som noen gang har sjekka dette.

Link to post
Share on other sites

God kveld.

Ser alltid dumt ut når ting faller ned..

Nesten alle løft som blir gjort innen bygg og anlegg utføres med alle stropper eller kjettinger samlet i ett punkt.

Det er helt unormalt å sikre stroppene mot å gli. Det er imidlertid grunnleggende at stroppene er så lange at de ikke tvinges til å gli sammen. Samtidig gjør lengden at båten ikke vil tippe. Med lange stropper vil den "nederste" få all last nesten med en gang båten heller litt, og rette den opp igjen. Dette får du ikke ved korte stropper. Korte stropper blir tilnærmet som å balansere båten på ei stropp under båten.

 

Tre mann på hivet er lovlig hvis dette er dugnad - det er arbeidsmiljølovverket som begrenser slikt. Ser ut for at de i begynnelsen av løftet ble dirigert forover i båten som balllast, men etterhvert fant det koseligere å gå bak. Det var kanskje ikke smart ;-)

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Forsikringa dekker heller ikkje kranløft, må ha egen forsikring på kvart enkelt løft, det er det ikkje alle som veit.

 

Den kjøper heller ikke jeg sånn uten videre. Vår "kranbilmann" har forsikring og ansvar for båten under løft og transport. Noe annet ville vært idioti.

Link to post
Share on other sites

I forbindelse med lastebiltransport for noen år siden sjekket jeg forsikringen hos If. Kasko dekket dette uten tegning av tillegg.

 

Annen ting jeg tenker på når jeg ser personer i bevegelse ombord. Tenk over hva fritt vann ombord kan gjøre ved løft. I følge "min" kranbilsjåfør kan 50 liter vann i kjølen føre til dramatisk forskyvning av tyngdepunkt. :eek:

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Forrige båt ble fraktet med lastebåt til Oslo. Ved sjøsetting ble jeg "kommandert" av båtens besetning til å være ombord under løftet, da de ikke hadde (ville framskaffe) lettbåt jeg kunne entre båten i fra etter at den var senket ned på sjøen. Kranfører brukte ordentlig løfteåk, så det var forsåvidt greit. Men, det var høyt fra dekket og ned. Og, jeg ble først heist over 2 containere som stod på dekket. Dermed befant jeg meg nok gode 15 meter over sjøen.

 

Når jeg ser denne filmen, vel så er jeg glad det samme ikke inntraff under mitt løft.

 

 

Mvh. BEG

Jeg har muligens ikke alltid rett, men til gjengjeld tar jeg aldri feil.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...