Marulf Posted August 20, 2008 Share Posted August 20, 2008 Etter å ha brukt store deler av ferien til behørig fortøyning av min GH10 slepejolle (for å unngå dunking mot moderskipet) vil jeg nå gå over til gummibåt. Er det noen som har erfaringer med tilbudsbåten til 2990 fra Maritim? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
vivvi Posted August 20, 2008 Share Posted August 20, 2008 Gummibåter med RIB bunn (støpt bunn) er nok de beste å anbefale. Har kjørt diverse oppblåsbare "fendere" og de er ikke gode å kjøre for en familie på 4. En båt med RIB bunn er mer stabil i sjøen og tåler mye mer. Etter grundig overveiing velger jeg fortsatt en stødig 11 fot VX jolle (veldig lik GH). Den er stødig uansett om en er 1 person eller 4... Har desverre ingen erfaring om de billige fra MARITIM, men dette er iallefall mine erfaringer. Quote Tidligere båt: 27' Skaar snekke med VP MD11D 30' Spjærøykrysser prosjekt Nåværende båt: 40 fot Risørskøte fra 1931 http://mystatus.skype.com/smallclassic/flekkum Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronald Posted August 20, 2008 Share Posted August 20, 2008 (edited) Det står en noe i disse to trådene: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=37511 https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=40788 Edited August 20, 2008 by Ronald (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Posted August 20, 2008 Share Posted August 20, 2008 Sjekket med Maritim i våres, de var da utsolgt. Så det ble en brukt Aquaquick istedet. Quote Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Marulf Posted August 20, 2008 Author Share Posted August 20, 2008 Takker for tipset Ronald, men i disse trådene finner jeg få innspill som baserer seg på erfaring med båtene. Ser imidlertid at det er et inspill hvor båten varmt anbefales. Ettersom det er solgt 600 stk (ref Maritim i Arendal) regner jeg med at noen av disse er gått til medlemmer av båtplassen.no, og at noen flere av disse er testet ut i sommer? Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Louise Posted August 20, 2008 Share Posted August 20, 2008 Vi kjøpte denne båten tidlig i juni, og har brukt den en god del i sommer. Når den ikke er i bruk har den enten blitt slept bak seilbåten eller lagt opp ned på fordekket. Vi har ikke satt motor på den. Båten er helt grei til den prisen, men båten må "vedlikeholdpumpes" hver gang før den blir tatt i bruk. Den lekker altså litt luft på mystisk vis. I tillegg sprakk bunnplata rundt ventilen når vi pumpet opp båten for første gang. Snakket med Maritim, og de tilbød oss å kjøpe en ny plate. Platen virket ikke spesielt solid i utgangspunktet, så vi planla heller å bytte den ut med en mer solid sak. Det har ikke blitt gjort, men vi lever ganske bra med båten, til tross for sprekken. Dette er første gummibåten vår, og vi kjøpte en billig egentlig for å teste ut hvilken størrelse som passer oss/storbåten vår. Tross litt "smårusk" er vi fornøyd med årets båtkjøp, og regner med å ha en grei båt de neste årene også. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Salt Posted August 20, 2008 Share Posted August 20, 2008 Vi har liknende erfaring med den ukrainske gummijolla Adventure som Clas Ohlson har solgt de siste somrene: etterpumpes før hver bruk. Vi har i år skaffet en 3,5 HK motor; det går greit, men jeg ser nøye etter på innfestingen av akterspeilet. To voksne og en nesten-tenåring er litt for mye (testet på strekningen Kalvön - Havstenssund). Vi ser nok etter en mere stabil jolle neste år. Quote Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand Classic Posted August 20, 2008 Share Posted August 20, 2008 Kjøpte en på Biltema i juni. Pumpet den opp da og har ikke pumpet siden. Tok den opp for to uker siden. Veldig godt fornøyd med den. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
AtleL Posted August 20, 2008 Share Posted August 20, 2008 (edited) Kjøpte også båten fra Maritim i våres. Av forskjellige årsaker har jeg ikke fått brukt den så veldig mye, men noen timer har det blitt. Har en 5hk bakpå, og den gjør god fart med junior på 12 og meg ombord. Har vel også opplevd at det lekker litt luft, men ikke så mye at den må pumpes mellom hver gang den skal brukes. Finish'en (tenker spesielt på treverket) er vel ikke av ypperste kvalitet, men jeg er veldig fornøyd likevel. Mye båt for pengene synes jeg. Edited August 20, 2008 by AtleL (see edit history) Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Posted August 21, 2008 Share Posted August 21, 2008 Er vel med gummibåter som andre båter. Smak og behag, noe pris og kvalitetsforskjell må en regne med. Har kun erfaring med Bombard. Har hatt en Bombard 305 siden 2005 og er godt fornøyd med kvaliteten på båten. Er vel kanskje ikke av den billigste på markedet men heller ikke den dyreste. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Marulf Posted August 22, 2008 Author Share Posted August 22, 2008 Fikk tak i en hos Maritim i Arendal jeg. En kamerat var innom og kjøpte to stk som det var blitt avbestilling på. Flax!! Så i går kveld blåste vi opp en av dem for å se på resultatet. Så tilsynelatende bra ut, men kunne kanskje med fordel vert litt høyere i bauen. Da jeg etter å ha montert den leste monteringsanvisningen leste jeg om vedlikehold av din "SILVER MARINE". Kanskje er dette da samme båt som en Silver Marine, men medet annet klistremerke? Skal bli spennende å se om den flyter.... Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
edo Posted August 25, 2008 Share Posted August 25, 2008 Når har jeg og ungen brukt gummibåten fra Maritim gjennom sommeren med en 5hk. Jeg har ikke hatt problemer med leakasje men den blir litt "slapp" når det er kaldt, (hadde en Zodiac tidliger uten dette problemet) Det stå også i bruksanvisningen (for de som leser den) at det er viktig å bruke medfølgende maonmeter når man fyller luft i pølsen under dørkplatene. Båten er rubust og lett å montere. Anbefales fortsatt! Quote Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post Share on other sites More sharing options...
Marulf Posted September 25, 2008 Author Share Posted September 25, 2008 Har nå prøvd båten med motor. Forsøkte først med 3,5hk, noe som fungerte bra. Forsøkte deretter med 8hk. Huttemegtu det var skummelt å kjøre. Tror ikke jeg tør la poden kjøre denne med så stor motor. Båten er godkjent for 10 hk. lurer på hvordan den oppfører seg da.....Ellers virker båten så bra man kan forvente i til prisen. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts