Jump to content

Formler innen navigasjon - CPA

2nd Trikker'n

Recommended Posts

Ja, man merker skipet på radaren og tracker det. Da får man ut både TCPA og CPA. Ellers så må man ta ut avstand og peiling til skipet å håpe på at det holder seg der. CPA og TCPA endrer seg jo hele tiden hvis man bytter kurs eller endrer hastighet, så en statisk beregning er vel kanskje ikke så brukendes?

For ordens skyld: (T)CPA: (Time to) closest point of approach.

Takk for svar, men jeg er på jakt etter er selve formelen.

Jeg kan plotte det på papir men det er ikke det jeg ønsker.

Jeg har laget min egen PC basert "kartplotter" og jeg tar også inn AIS data.

Jeg har lyst til å benytte AIS plottene til noe annet enn å se på.

CPA og TCPA beregninger er nærliggende. Hvis jeg can regne ut CPA kan jeg enkelt bergne TCPA. Problemet er at jeg ikke kan regne ut CPA. Jeg har mine tanker om det - og finner nok ut av det selv, men hvorfor gjenoppfinne hjulet.

Jeg er sikker på at alle med D5 kan det - burde ialfall kunne det.

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)

Mulig at denne kan hjelpe deg, fant den Her

The "Closest Point of Approach" refers to the positions at which two dynamically moving objects reach their closest possible distance. This is an important calculation for collision avoidance. In many cases of interest, the objects, referred to as "tracks", are points moving in two fixed directions at fixed speeds. That means that the two points are moving along two lines in space. However, their closest distance is not the same as the closest distance between the lines since the distance between the points must be computed at the same moment in time. So, even in 2D with two lines that intersect, points moving along these lines may remain far apart. But if one of the tracks is stationary, then the CPA of another moving track is at the base of the perpendicular from the first track to the second's line of motion.

Consider two dynamically changing points whose positions at time t are P(t) and Q(t). Let their positions at time t=0 be P0 and Q0; and let their velocity vectors per unit of time be u and v. Then, the equations of motion for these two points are P(t) = P0 + tu and Q(t) = Q0 + tv which are the familiar parametric equations for the lines. However, the two equations are coupled by having a common parameter t. So, at time t, the distance between them is d(t) = | P(t)-Q(t) | = | w(t) | where w(t) = w0 + t(u-v) with w0 = P0-Q0.

Now, d(t) is a minimum when D(t) = d(t)2 is a minimum, and we can compute:

which has a minimum when

which can be solved to get the time of CPA to be:

whenever |u-v| is nonzero. If |u-v|=0, then the two points are traveling in the same direction at the same speed, and will always remain the same distance apart, so one can use tc = 0. In both cases we have that:

Note that when tc < 0, then the CPA has already occurred in the past, and the two points are getting further apart as they move on in time.

Ved førstegangs gjennomlesning virker det som det er nøyaktig det jeg er på jakt etter. Nå må jeg sette meg ned å prøve å forstå det - det kan ta litt tid :smiley:

Takk for svaret.

Tom

Oppdatering!

Etter å ha lagt merke til linken i innlegget ditt. slår jeg kategorisk at dette er nøyaktig det jeg var på jakt etter. Og jeg behøver ikke engang forstå det. Det følger C kode med :smiley:

Redigert av 2nd Trikker'n (see edit history)
  • 2 måneder senere...

Lag deg en en trekant

øverst i trekanten skriver du bokstaven S (som står for strekning)

nede til venster skriver du bokstaven T (som står for tid)

og nede til høyre skriver du bokstaven V (som betyr fart )

S

____________ sånn som dette skal det se ut, bortsett fra at jeg ikke får til noe trekant hær

T \ V

Det du vil finne holler du over som feks : S for strekning da bilr det T for tid X V for fart

vil du ha tid da holler du over T , da blit det S delt på V = strekning delt på fart gir tid

V= S delt på T

Bare tenk svensk tv = stv

Vet ikke om dette kan hjelpe deg, vist ikke så kan jeg maile deg et plotte ark med det eksempel på radar plotting

Redigert av First officer (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...