Jump to content

lage lamineringsjigg


vivvi

Recommended Posts

Jeg må lage en ny spant i Spjærøykrysseren min. Da den gamle er så dårlig, og knetkt, må jeg lage en lamineringsjigg som gjør at jeg kan bøye bordene og presse dem sammen med Epoxy lim.

 

Er det noen som har en ide på hvordan dette kan lages?????? Tegninger?????? Bilder??????

 

Alt taes mot med stor takk, da jeg er i en veldig lang tankeprosess som begynner å kjøre seg fast.

 

Håper noen kan hjelpe meg med dette.

 

 

Vivvi

Link to post
Share on other sites

Har sjekka ut den på Njord sine sider, men trenger ikke å lage en så avansert en da det bare er en spant.

 

Tenker du å lage to spantemaler og lime furulammeller i mellom????

Link to post
Share on other sites

Har nå funnet ut hvordan jeg skal lage denne jiggen... Føler at det er litt vanskelig å forklare hvordan jeg har tenkt å lage den, men jeg kommer til å legge ut bilder da den er ferdig laget. Tenker jeg lager den slik at jeg kan bruke den videre til dekksbjelker, takbjelker o.l.

Link to post
Share on other sites

Ved tre-fire anledninger har jeg gjort dette ved å ta en bjelke (2x6 eller 2x8) og sage ut profilen med en stikksag. Du kan da legge lammeller mellom de to profilene, lim imellom lamellene og presse det hele sammen, det har fungert rimelig bra for meg..

 

Enten slik:

bilde-av-sengegavl.jpg

 

Eller slik:

 

bilde-av-ryggstoedetaljer.jpg

 

men dersom buen er stor, går vel ikke dette...

Maxi 95 1975 med Solé 25 mini 2004, Honwave T30-AE 2007 med Tohatsu 9,8 2005.

Link to post
Share on other sites

Spantene vil bli veldig mye sterkere enn hvis en skjærer de ut av ett helt virke. Dette vordi at trefibrene følger krummingen hele veien, og det blir ingen avskårene trefibrer som skaper noe svakt ledd.

 

Alle båtbyggere jeg har vært i kontakt med andbefaler denne metoden å lage nye spanter på. Er mer jobb, men blir mye sterkere og bedre enn den gamledagse metoden.

Link to post
Share on other sites

Laminering av spant er eneste metode for å få nok styrke. Det er riktignok mindre styrke ved åpning av buen, men langt sterkere enn helved dersom skikkelig limt. Det er andre konstruksjonselementer som skal holde styrken "utover". Det er viktig å bruke en lim som ikke har kaldflyt. Dvs at den har en fast fuge som ikke "glir" under belastning. Og selvfølgelig vannbestandig. En fenol-rescorsinol-lim (mørk brun to-komponent) har desse egenskapene, og er også rimelig gapfyllende dersom en ikke skulle få 110% trykk hele veien når en laminerer.

 

En jigg for smale spant kan lages ved å tegne formen på en kryssfinerplate, og skru fast motholdsklosser inntil streken fra ene siden. Tvinger for å presse laminatet inntil klossene. Enkelt og billig. Det kan være greit å tegne buene litt mer lukket enn de skal være i virkeligheten, da laminatet går noe tilbake når det løsnes fra jiggen. Men ved utskifting av enkeltspant betyr vel ikke dette stort...

Redigert av ArildH (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ok, siste spørsmål:

Er dere sikkre på at båtbyggeren legger lanineringsrettningen lang skips og ikke tverrskips?

 

Ved tverrskipslaminering skjærer man ut spantets form av en plate og limer disse sammen under press, men uten bøyning da hvert laminat jo har spantets bue (form). En slik laminering vil være like sterk begge veier.

Link to post
Share on other sites

Har vel ikke båtbygger-kunnskap til å si at en metode er direkte feil, men utifra min erfaring med formspenning av møbelkomponenter, vil jeg hevde at å sage ut formen av en plate og lime sammen for å få tykkelse(bredde på spantet) ikke vil bli særlig sterkt med mindre høyden på spantet er veldig overdrevet i forhold til spant laminert "tradisjonelt". Litt av poenget med laminerte spant er at en får til en "slim-line" konstruksjon som er like sterk eller sterkere enn spant i heltre.

 

Styrke utover trenger du ikke å bekymre deg om så lenge båten ligger på vannet. Da vil trykket fra sjøen holde imot. Ellers vil jo også båtens "hud" som er knyttet sammen i stevnen måtte strekkes for å kunne presse ut spantene.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Trekker den fram igjen for å avslutte. Har nå laget meg en jigg som jeg også har prøvd å laminere i og det fungerte utmerket.

Bilder fra arbeidet med jiggen kan sees her!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...