TomasK Posted August 22, 2008 Share Posted August 22, 2008 Hei! Vurderer å bytte propellen på min 50hk Mercury når jeg får båten opp på land nå i høst. Fra før står det noe originale greier på - er ikke noe særlig bevandret i propellverdenen.. Den har uansett litt hakk her og der, så ny propell skal motoren i hvertfall få. Hører så mye godt om stålpropeller og siden motoren er såpass ny, så spanderer jeg litt ekstra kroner på en slik. Men kan noen komme med tips på hva jeg skal gå etter? Kunne tenkt meg litt ekstra kraft når jeg har med flere i båten. Hadde med 5 stk og da tok det fort 10-12 sek før båten gikk i plan. Båten gjør forøvrig rundt 27-28 knop per i dag (på gps). Hadde vært artig om jeg nådde 30knop, men vil ikke øke toppfart på bekostning av kraft. Båten er altså Skibsplast 490VS 16 fot og 390kg. Motor veier 93kg. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Posted August 22, 2008 Share Posted August 22, 2008 Tviler på at du vil ha no gevinst med stålpropell. 50 hk er nok rett og slett for lite for den båten. Men hvilket turtall har du på maks i dag? Hva slags propell er det som sitter der (diameter x stigning) Hvor gammel er motoren? Quote Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Posted August 23, 2008 Share Posted August 23, 2008 Enig med Daffy Tilleggs spm: Hva er maks turtallsområde for din motor? Beste er å komme så nære maks rpm som mulig med normal last, sånn at motor da har noe kraft å gå på når man fyller skuta med folk og fe. Quote Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
TomasK Posted August 23, 2008 Author Share Posted August 23, 2008 Det er en 2003 modell motor med maks turtall på 5500 rpm. 965ccm, 3 sylindret. Har dessverre ikke turteller, men monterer dette nå i høst. Vet dessverre ikke noe om propellen som står på annet enn at den ikke har vært byttet før. Tipper det er 13 tom? Aksellerasjon med to stk ombord er veldig bra i hvertfall. Forresten, hvor mye tror dere jeg kunne fått for motoren? Er vel kanskje litt dumt å selge for å bytte til en litt større motor som er kanskje 5-6 år eldre.. Quote Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Posted August 23, 2008 Share Posted August 23, 2008 Vanskelig å tippe propell dimm. Du får se på propellen hva det står. Turteller ja, er heller ikke greit å tippe propell og tippe turtall Du får evt si fra her igjen i tråden når du vet eksakt oppnådd max-turtall WOT. 2003.. tja, vet ikke hvor mange timer den er kjørt og om den ser pen og hel ut. Si den er kjørt 50-70timer da, 35tusen kanskje.. Eller hva tror dere andre her på BP? BTW, god helg allesammen Quote Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Posted August 23, 2008 Share Posted August 23, 2008 Jeg tror at det er en veldig fin båt og at den ville blitt et sivilisert leketøy med 90 hk. Om den må være 4-5 år eldre så hadde det bare fått være slik for mitt vedkommende. tror nok kanskje 35 er en mulig pris. hvis den er i god stand og pen å se på. 70 timer var vel litt lite vel? Quote Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
KenBjork Posted August 24, 2008 Share Posted August 24, 2008 70 timer er lite ja daffy Men ser mye på båt og motor, er mange som ikke bruker utstyret sitt i hele tatt jo.. Quote Stålpropell på båten er som Alu-felger på bilen. Prosjekt: Reparasjon av karosseri-deler Mercury Optimax 115 Prosjekt: Oppussing Scand Dynamic 8600/9200 Link to post Share on other sites More sharing options...
Daffy Posted August 24, 2008 Share Posted August 24, 2008 Motoren min rundet 70 timer i går Quote Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Join the conversation
You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.