Jump to content

Fulle ungdommer og båtvett

S/Y Emma

Recommended Posts

http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/08/23/544544.html

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2613456.ece

Dette er allerede nevnt i nyhetstråden, men det kunne være greit å diskutere denne saken.

Når 59(!) berusede ungdommer reiser på sjøen samtidig i små gummibåter, uten redningsvest, er noe helt galt. Hvem tenkte dette var en god idé? Her kunne det fort gått liv, og store ressurser ble brukt i en helt unødvendig redningsaksjon. :nono:

Edited by Steinsvik (see edit history)

slik har vi i Arendal også hver sommer. Har desverre ikke fått være med. Men det er aldersgrense på 18 år nedover.. Oppover er det ingen grense her .. Men det er mange fulle personer på sjøen den dagen gitt. Ser litt skummelt ut når solen går ned og det ikke er noen som har lys. Da skal en være forsiktig på byfjorden. er ikke lett å se en liten lekebåt med en kasse øl ombord i

De hadde det sikkert gøy. Men det hadde nok vært lurt å ha på seg vest når de skal ut på (båt)fest (det ble jo rim, jo, hø hø)

:cheers_wine:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

jaja det var nå hvertfall ikke fyllekjøring med båt som har motor da. Noe som jeg trodde når jeg leste tittel på tråden

Dette er sikkert gøy, minuset er jo selvfølgelig at de ikke har redingsvest/flytevest.

Litt rart egentlig at ikke ingen hadde tenkt på det....

Synes ikke dette hørtes verre ut enn mye annet.

Men har det kommet ny lov?

sitat dagbladet:

men i utgangspunktet skal folk som ferdes i vannet være edru og ha på seg redningsvest. I dette tilfellene var ikke noen av kriteriene fulgt, sier Kroken til Dagbladet.no.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

......................... og store ressurser ble brukt i en helt unødvendig redningsaksjon. :nono:

Håper bare de får tatt den anonyme innringeren som starta galskapen og får gitt ham en solid "smekk på pung"

Så lærdomen må vere: Meld aldri ifrå om du fryktar for ei ulukke, for då kan du få deg ein "snekk på pung". Har trudd at å bade i fylla skal ein ikkje gjere. Så feil går det an å ta.

HI hi det så gøy ut.. men vester kunne de spandert på seg. Men strengt tatt så er jo det nettopp en badeleke og ikke en båt så påbudet kommer de vel ike så langt med. Eller skal alle begynne med vest på stranda og i badeland i bø??

Edited by THORLYN (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Tror at disse hadde det kjempe gøy.

Siden det fortsatt ikke er påbudt ¨bruke vest når en bader. Selv når en leker med en "gummibåt". så kan jeg ikke skjønne at disse ungdommene har gjort noe galt.

Har ikke peiling på hvor stor fart en får nedover Akerselva, på denne tiden av året. Men tviler på om det rare strømmen der nå. Og at de har satt seg selv i noen direkte fare med å gjøre dette.

Det er forøvrig ikke påbudt å bruke vest i en "ordentlig" båt heller. Kun påbudt at det skal være vest til alle ombord.

Var heller ikke klar over at det ikke var lov å bade i alkohol påvirket tillstand.

Syns vel heller at den anonyme innringer. Burde sjekket nærmere hva som foregikk.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Sånn kan det gå når noen prøver å ha det litt morsomt i tigerstaden. At man skal ha respekt for vann og alkohol er vel greit men hvor farlig kan det bli å "rafte" i augustvarmt vann nederst i Akerselva/Bjørvika?

Trådstarter vil jeg anbefale å ta en tur til Oslo for å besøke nevnte steder, det er nok atskillig farligere å bevege seg til lands der. Lettere å bli skadet der skulle jeg tro. Stor trafikk, narkotikabruk og omsetning i stor stil, overfall og voltektsforsøk preger avisartiklene om nevnte steder.

At man bruker mye ressurser på slikt er en annen ting men det er vel stort sett etater som er på vakt allikevel. Om de ikke trengs til en alvorlig hendelse er vel dette god trening for brannvesen og politi. Vi ser jo stadig at vaktene går med til å redde katter ned fra trær og maling av felgene på brannbilene i fancy farger så jeg vet ikke jeg...

Politiets ressursbruk kan vel også diskuteres. I Oslo området har jeg de siste årene blitt stoppet/kjørt gjennom en god del bilbeltekontroller. Det virker som om det er satsingsområdet nå om dagen. Vogntog på kanskje 50 tonn som ligger 5 meter bak støtfangeren din i 90 km derimot... men det er en annen diskusjon.

Frem for mere moro i Tigerstaden :flag:

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Guest Avmønstret#

"Ungdom" på snart 30, øhh. Neste blir da vel "Gutt på snart 45 søker"..

Og bading i indre havnebasseng i Oslo, hvor andre klager på at det flyter bæsj og dasspapir rundt, urk..

Men gøy er det sikkert, så lenge man ikke får bæsjevann i munnen, og ender opp med magesjau og det som værre er.

For meg så er fyllebading=vest på, men det sikkert ikke alle som er like dårlig som jeg til å svømme i fylla.

Dette skulle jeg gjerne vært med på selv, men-

Det hele er å betrakte som badelek, og jeg bader ikke med vest.

Min egen regel er:"Altid vest på alene i båt eller balje!".

Enig i at dette er en anledning der en bør bruke vest. Ut over det er det definitivt uskyldig moro, og at politiet "tar helt av" på bakgrunn av melding fra en bekymret innringer får vel stå for politiets regning.

Hvem er det som tar størst risk for å drive sin fritidsaktivitet: Disse gutta, eller de som basehopper i Lysefjorden? Ref. også K2-ulykken nylig. Har all respekt for avdøde Bae og de andre - de var fullstendig klar over hvilken risiko de utsatte seg for. Undres derfor over at det går an å øse seg opp over en kosetur i gummibåt på sensommeren.

Hadde det ikke vært for alkoholen så hadde jeg lett vært med.... :lol:

Jeg har rodd i lik båt over Gangsfjorden. (Med følgebåt)

Det var morro det :flag:

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Legg merke til avisens vinkling.....som vanlig helt og holdent med på ordensmaktens premisser.

Når båtsaker havner i avisen er journalisten som regel framme med en moraliserende pekefinger med ordenmakten eller redningselskapet, som sannhetsvitne.

Edited by salt (see edit history)

Lurer på hvilke kommentarer som hadde kommet dersom politiet ikke hadde igangsatt aksjon og det avstedkom drukningsulykke? Etter mitt skjønn ganske uforsvarlig ikke å bruke vest, selv om aktiviteten ellers så festlig ut.

Lurer på hvilke kommentarer som hadde kommet dersom politiet ikke hadde igangsatt aksjon og det avstedkom drukningsulykke? Etter mitt skjønn ganske uforsvarlig ikke å bruke vest, selv om aktiviteten ellers så festlig ut.

Men hvor skal grensen for hva som er farlig/ufarlig gå. Hvem skal sette grensen? Opplevde de deltagende aktørene at situasjonen var ute av kontroll? Var det noen som ropte til publikum at de måtte hjelpe til?

Er det riktig at en uforstående anonymt ringer politiet og melder om en mulig drukningsulykke uten at situasjonen kanskje krevde det?

Det finnes nok et utall av situasjoner i Oslo som er farligere enn en flokk med glade mennesker som morer seg med litt for små gummibåter i smult farvann.

Ulykker vil forekomme til evig tid men jeg tror ikke det blir noe bedre av at man "polstrer " hele landet. Da vil man til slutt føle seg så trygg at man ikke vet hvordan man skal oppføre seg hvis man virkelig kommer opp i trøbbel. Ref. diskusjonen om altfor trygge lekeplasser til barna.

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.