Jump to content

Hvem selger billigste verktøy

Wasco

Recommended Posts

For oss som pusser og steller på båtene våre kan det jo av og til være nødvendig å fornye verktøybeholdningen.

Da dukker spørsmålet opp om hvem som har de beste prisene.

DinSide.no har en artikkel hvor de har sammenlignet prisne mellom Biltema og Clas Ohlson. Her kommer Biltema best ut. http://dinside.no/php/art.php?id=783571

Men det er vel litt urettferdig å bare sammenligne pris.

Pris og kvalitet er vel også noe som ofte går hånd i hånd.

Eller så kan en jo gjøre som en kompis av meg pleier å gjøre. Han kjøper alltid det billigste, og sørger for å ta med seg garantilappen.

Han sier at det pleier å gå 2-3 slipemaskinner hver gang han pusser båten. Men når den ene ryker går han bare tilbake til butikken og får en ny - på garantien.... :yesnod:

Edited by wabra (see edit history)

Det er vel ikke så enkelt, nå maskinen ryker kan butikken være stengt og helga du hadde satt av til båtpuss er spolert. Og hvis den er oppe tar det vel litt tid å reise til butikk. Synes også at noen av de billige slipemaskinene ikke har samme styrke som de dyre.

Og for å tilføye en ting til. billigmaskinene er som regel veldig trege og late i forhold til dyrere proffmaskiner, og det har mye å si for meg at pusse tid og slikt blir halvert når man bruker skikkelige saker. Og proff verktøy blir sjelden oppbrukt i hobbysammenheng så man kan gå ned i kjelleren og hente samme verktøy år etter år...

Og i disse miljøtider så er gjennbruk inn og bruk og kast forkastelig...

Livet er for kort for sightsing.

Dette med kvallitet er vanskelig å avgjøre. Jeg kjøpte en billig drill i 1997 som enda lever i beste velgående. Jeg kjøpte en vinkelsliper i vår som kostet 2300 kroner og som nå er kaputt. Den ble kjøpt av en "seriøs" forhandler, og de nekter å bytte, de hevder at jeg har presset maskinen....

Jeg kjøpte en båndsliper hos Metro (199 kr.), den tok kvelden etter 3 timer (Og den hadde jeg pressa), men her var det ikke noe spørsmål når jeg kom tilbake med den.

Mitt inntrykk er at de såkalte billigkjedene er mer rundhåndet med reklamasjoner. For en amatør er det derfor ganske uproblematisk å kjøpe billigverktøy. Den gangen jeg hadde dette som yrke så måtte verktøyet holde, her kostet det oss penger om arbeidet ble forsinket av dårlig verktøy. En annen ting er hvordan verktøyet er i bruk. Nå er det ikke så nøye for meg hvordan en fastnøkkel ligger i hånden, men når jeg jobber med dette til daglig, så var det svært avgjørende.

Min mening er derfor: Om du Kan leve med at verktøy kan gå i stykker, og du har råd til å vente til du får reklamert på verktøyet, så er billig verktøy helt ok. Om du derimot stole på verktøyet, så er det kun de anerkjente merkene som duger.

Nå må det sies at jeg har vært borti mye billigverktøy som er av ypperste kvalitet. Biltema hadde før i tiden noen fastnøkler som de kalte proffserie, og de hadde 10 års garanti. Dette var utrolig bra nøkler, de holdt og var kanonbra og jobbe med.

Fordelen med Hazet er at de har livstid garanti, og de krevet ikke kvittering ved reklamasjon. Dyrt verktøy, men utrolig bra.

I dag handler jeg endel på Metro, Europris, Biltema og hos clas Ohlson, jeg finner noe som har holdt, og noe jeg har tuslet tilbake med. Det eneste som er viktig er å ta vare på kvitteringen.

Tja, verktøy er noe jeg kjøper over lang tid. Skal jeg ha større sett kan det hende jeg sjekker prisene, men når jeg står i båten og trenger et par småting så er spørsmålet hvilken butikk som er nærmest. Når det gjelder elektrisk verktøy er ikke prisen den viktigste faktoren.

Det billigste verktøyet jeg har funnet er på Netthandelen.no.

Det meste er OK til hobbybruk. Feks. ikke forvent det samme fra Hilti som Northmark, men Northmarken har borret de hullene jeg trenger. Ta deg bare litt god tid.

Om du Kan leve med at verktøy kan gå i stykker, og du har råd til å vente til du får reklamert på verktøyet, så er billig verktøy helt ok.

ER riktig, bortset når det gjelder slipe-maskiner som nevnt lenger oppe i tråden. En ting er at billigmaskinene ryker, men de dyrere sliper mye mye raskere. Og hvis det var slik at hastighet ikke betydde noe for en amatør, så hadde han holdt seg til slipeklossen :rolleyes:

Kinavertktøy er skrot, 2 ganger har jeg handlet slikt. Aldri mere!

Bruker heller litt penger på verktøy, for da vet jeg det virker neste gang jeg skal bruke det. Og, det tåler og bli brukt også, er vel hensikten og det :wink:

Dette gjelder spesielt el-verktøy

hehe, jeg er metabo fanat og jeg benytter tess som forhandler, har per dags dato ikke greit å kjøre i filler noe elverktøy, men jeg vet at går noe i stykker kan jeg bare ta det med opp til forhandler og få ny vare på stedet.

har også veldig gode erfaringer med clas ohlson, da alt som har gått i stykker fra der blir gitt nytt over disk uten spm.

Nå har jeg vel ikke helt inntrykk av at Black & Decker er noen dyre maskiner eller kvalitetsmessig så mye å skryte av, men jeg har faktisk en fortsatt fullt brukbar slagbordrill av merket som jeg kjøpte i 1974! Kanskje ikke laget i Kina siden Kina jo ikke var "oppfunnet" dengang? :rolleyes:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

, men jeg har faktisk en fortsatt fullt brukbar slagbordrill av merket som jeg kjøpte i 1974!

Det kan ha forskjellige årsaker.

Kanskje du la det fra deg på et lurt sted for 30 årsiden,og fant det først igjen da du ryddet i boden.

Eller - kanskje du bare vet hvordan verktøy skal behandles!

Det er vel ikke så enkelt, nå maskinen ryker kan butikken være stengt og helga du hadde satt av til båtpuss er spolert. Og hvis den er oppe tar det vel litt tid å reise til butikk. Synes også at noen av de billige slipemaskinene ikke har samme styrke som de dyre.

Derfor kjøper du 2stk pussemaskiner, begge to ryker ikke samme helga! :wink:

Ang styrke så er biltema sin eksentersliper vesentlig mye sterkere enn mange andre jeg har prøvd, og den er god og bruke.... Så lenge den varer da.... Forrige båt jeg pussa ned og lakka, brukte/bytta jeg 2 slipere på....

Gjorde samme tabba sjøl "jab" kjøpte poleringsmaskin på BT og regnet med at nå skulle poleringa gå unna i en fei! jaggu sa jeg smør! :eek: Måtte polere på gamlemåten og maskin gikk i container`n.

Må nok legge noen kroner i elverktøy :yesnod: , visste jo egentlig det i utgangspunktet! Men hvem lar seg ikke friste når det i disse dager finnes duppeditter til det meste og har dårlig tid :rolleyes:

:sailing:

Har en mix av billegverktøy (de jeg bruker skjeldnest) og proffverktøy til de jobbene jeg oftest gjør.

Når et billigverktøy ryker, (relativt skjeldent) ser jeg det som et signal om at jeg trenger et proffverktøy.

Desverre er det skjeldent noe ryker innen garantitiden...

Tror forøvrig at det spekuleres mye i at forbrukere skjeldent reklamerer på billige ting som ryker.

Hiver det store flertall utstyr som ryker innen garantitiden, er det bare for forhandler å kjøre på.

Om det store flertall reklamerte, (som kompisen til Wabra) vil jeg anta at forhandlerne etter kort stund måtte sette noen minstemål for kvalitet, for å kunne drive lønnsomt. Ogf i det lange løp ville jo det være bedre for miljøet...

Det nesten alle glemmer å tenke på at dette billige verktøyet som stadig går i stykker er en kilde til forsøpling, mye forsøpling.

Siden dette produseres andre steder og blir sendt hit er det norge som får ansvaret for avfallshåndteringen. Gjør deg selv en tjeneste.. og miljøet og kjøpe aldri mer billig "kinaverktøy", aller helst bør det finnes reservedeler å få til verktøyet også.

Som mange sier blir ofte resultatet dårligere og arbeidstiden høyere, slipemaskiner f.eks er som regel ikke like sterke, har like god såle osv. som de litt dyrere maskinene.

Selv har jeg sluttet med billig el-verktøy, har et par hitachi og en blå bosch som gjør jobben sin nå.

:flag:

Jon

Men sånn er det jo med dyrt verktøy også. Hvetfall når det gjelder oppladbart, når batteriene er konk så er de så dyre å kjøpe, at man like godt kjøper nytt verktøy. Eks Panasonic med mva og frakt havnet på 1600.- pr. stykk.

Problemet er jo også at forhandlerne av billigverktøy i 99%av tilfellene bare hiver verktøyet i stedet for og prøve og fikse det, har selv tilgang på el-retur fra ganske mange butikker, og har plukket mye helt brukendes verktøy derfra, f.eks:

-Kompressorer, ofte bare og bytte en ventil, med så mange som det kommer inn i søpla burde det ikke være noe problem for butikkene og ta deler fra en med en annen feil......

-driller, ofte bare og bytte av/på bryter, eller ledningen.....

-pluss masse masse av datadeler, men da begynner det og bli litt O.T. her....

Eksentersliperern jeg kjøpte hos Europris var ubrukelig og røyk etter kort tid. Båndsliperen jeg kjøpte på samme sted gjør en fabelaktig jobb, mye bedre en AEG'en jeg hadde tidligere. Så man vet aldri hva man får, men i og med at verktøyet er så billig og reklamasjon ikke er noe problem, så syns jeg det er verdt det.

Man bør også være klar over at en del maskiner og annet verktøy er produsert for forskjellige markeder, det er kun merkenavnet, fargen og utsalgsprisen som skiller. Hadde ei bordsirkelsag fra Clas Ohlson som var 1500,- kr dyrere hos Tools, den ble solgt under forskjellig navn og farge. Clas Ohlson dekker lavprismarkedet, Tools dekker det mer "seriøse" markedet og man tror man får høyere kvalitet på varene der i og med at varen er dyrere.

Den gule håndoverfresen jeg hadde fra Europris varte i 4 år, den har jeg brukt mye, fungerte godt og var vel verdt pengene. Kjøpte ny en ny på Jula varehus i Sverige, den er helt lik bortsett fra farge og merke, varer den også i 4 år vil den koste meg ca 60 kr årlig. Ikke galt det!

Kjøper også dyrt verktøy, da tenker jeg på verktøyets brukervennlighet, om den har kraft nok for arbeidet, og viktigst; om det er deler som vil slites fort pga av dårligere kvalitet og dermed gi et unøyaktig resultat. Ei gjæringssag er ett eksempel på dette.

Når det gjelder CO er det min erfaring at de ikke alltid er billigst på merkeverktøy. Har faktisk opplevd å få samme el.maskinen billigere hos Jernia (i samme bygget).

Jeg tror CO spekulerer i at folk tror at de alltid er billige. Så sjekk prisen før du kjøper.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................