Sydvesten Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Det blir litt som Grand Banks.....har du sett en har du sett alle. Dette var i grunnen en særdeles god beskrivelse.... som jeg må si meg helt enig i.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
runes Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Jeg har nettop kommet hjem fra en tur både sør og nord for Bohuslen (i en Bavaria) og mitt intrykk er at så fort man kommer et stykke vekk fra hovedstedene så er det mye gamle og små båter. Mengden av store og relativt nye båter øker jo nærmere man kommer en storby. Har dessuten truffet på omtrent like mange HR'er som Bavariaer sør for Bohuslen, det begynner faktisk å bli endel båter som drar på langtur i Bavaria. Det er fler og fler som får øynene opp for at man kan kjøpe en kvalitetsbåt for en relativt rimelig penge og deretter bruke resten av pengene til å dra på tur for. Og i dette henseende så kommer ganske mange nordmenn frem til at Bavaria er et godt altertativ som turbåt. Klart jeg heller ville hatt en HR40, men da hadde jeg ikke hatt råd til å dra på tur... Jeg tør faktisk våge meg på en påstand: I nyere tid er Bavaria det båtmerket som flest normenn har valgt som langturbåt! Når jeg sjekket markedet for langturbåt i fjor så tror jeg jag fant ca 15 norske Bavariaer som var eller hadde vært på langtur, og det er ganske mange som er på tur i Bavaria i akkurat nå også: B42 på jordomseiling. http://www.postcom.no/empire/ Familie i B46 på tur til Karibien: http://www.seiltur.no/amorfati/ Familie i en B44 på tur til Karibien: http://www.seiltur.no/mango/ Familie i en B44 på tur til Karibien: http://www.seiltur.no/emblem/ Brødre som seiler ARC i en B36: http://www.seiltur.no/tempest/ Par som seiler til Karibien i en B42: http://www.seiltur.no/hilde/ Noen som nettopp har kommet hjem fra tur: Familie med B42 som var i karibien: http://blog.mailasail.com/minerva Dette er et par som seilte til Karibien i ev B38 http://www.seilturen.net/nyheter.htm B37 som dro til Karibien: http://www.tomba.no/ Av andre billigbåter som Janneau, Benneteau og Hanse så er mitt inntrykk at det er lite av dem på langtur, men man ser endel Janneau og Benneteau i charter da disse fåes med massevis av lugarer. Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
logget av Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Mener du hva HR betaler for riggen og hva Bav betaler for riggen eller mener du hva ville riggen kostet om Bav kjøpte begge typene ? Hva de enkelte båtprodusenten betaler er ikke så interessant mener jeg, men heller kvalitten på det man får som båtkjøper. Nå blir det helt feil å sammenligne epler og pærer slik som Munche allerede har vært inne på, med mindre man skal få frem et viktig poeng. Jeg mener at riggen på enkelte båter utseendemessig etter 20 år fremstår som ny mens andre virker slitt etter noen få år. Med en gjennomført kvalitet på detaljnivå vil vel en båt stå høyere i bruktpris enn andre vil jeg tro. I et samfunn hvor mange liker å fornye seg med nye og større båter så har denn kvaliteten betydning for annenhåndsverdien. Skal man bedømme kvaliteten bør man også vite forskjellene. Er det forskjell på eplene levert av Bavaria og Hanse? Er det forskjeller på pærene levert av bavaria og Hanse? Forskjellene på Bavaria og HR er vel kanskje ikke så interessant mener jeg, for den ene produsenten leverer epler mens den andre leverer pærer. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Det blir litt som Grand Banks.....har du sett en har du sett alle. (Design er en ting, tradisjon noe annet.) Ganske riktig. Eneste forskjellen er at du møter kanskje en slik på din tur nedover svenskekysten. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
logget av Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Runes har et godt poeng, og jeg ønsker bare å legge til litt slik at ingen misforstår mitt forrige innlegg. Jeg har oppgradert en rekke Bavaria båter som skal på langtur. Alle har kommet tilbake og ønsker seg en ny tur så fort det lar seg gjøre. Det koster å oppgradere til langtur, og Bavaria har på grunn av lav pris gjort jordomseiling mulig for langt flere familier. Bavaria har gjort mye for at mange skal kunn ta i bruk sjøen, og dette bør de krediteres for. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Hva de enkelte båtprodusenten betaler er ikke så interessant mener jeg, men heller kvalitten på det man får som båtkjøper. Vet ikke om du misforsto meg , jeg bare refererte litt mellom linjene til det som mange har sagt på dette forumet i flere år snart , at disse båtene har samme utstyr og det hadde jo da vært interessant å vise om det faktisk er forskjell på en Selden rigg på en båt som koster 40% mer enn en annen med rigg av samme merke. Er det forresten noen som har lest den Laurin vs Bavaria på langtur tråden på fendern ? Det meste er kanskje nevnt her før men kom til å tenke på den når vi snakker ARC og langseiling med chartertilpassede båter Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Det er vel også litt det at enkelte eiere av andre billigbåter ønsker å hevde seg over Bavaria fordi Bavaria lanserte rimelige båter først, mens franskmenn og andre lå og sov i timen. Både Jeanneau,Beneteau,Dufour,Hanse,Hunter, med flere er båter i billigbåtklassen. Det hele blir litt som golfklassen i bil verden. Bavaria er markedsleder i norge, og det kan ha flere årsaker. Forhandleren er nok en av årsakene, men at båtene har falt i smak hos over 1000 norske eiere de siste årene er en annen. Jeg skal ærlig innrømme at jeg har råd til å kjøpe hvilket som helst av merkene i billigbåtklassen, men tror fortsatt at det er 65% sjanse for at det blir Bavaria også neste gang. Med mindre det kommer noe jeg liker godt fra en av de andre billigbåt produsentene. Ønsker ikke å si noe negativt om andre båtmerker, men jeg velger å tro at folk flest er i stand til å velge etter både fornuft og følelser når det gjelder valg av båt. Når det kommer såpass langt at fjorden ser ut som en eneste lang Bavaria kortesje, er det kanskje et tegn på fornøyde eiere.....tenk over det. Når det gjelder driftsutgiftene til båter i "billigbåtklassen" tror jeg det er mye likt. Båtene har jo ofte både samme motor,dass,rigg,batterier,elektronikk,etc. Forskjellene ligger vel heller i volum, design, seilegenskaper, etc. Når det gjelder "mercedesene" fra Orust bør de være dyrere i drift, det sier seg selv med alle de flotte detaljene,utstyret, og all den teaken at det krever mer vedlikehold enn en tuppervare boks ala Jeanneau eller Bavaria fra et samlebånd. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Jeg er ingen seilbåtkjenner, men stopper gjerne opp når jeg ser en velstelt knarr eller BB11 ligge å duppe ved bryggekanten. Slikt varmer et halvgammekt hjertre av seilduk. Jeg tør faktisk våge meg på en påstand: I nyere tid er Bavaria det båtmerket som flest normenn har valgt som langturbåt! Jeg tviler litt. Det er ganske mange nordmenn som har vært på langtur etter hvert. Er det forresten noen som har lest den Laurin vs Bavaria på langtur tråden på fendern ?Det meste er kanskje nevnt her før men kom til å tenke på den når vi snakker ARC og langseiling med chartertilpassede båter Jeg koser meg glugg i hjel i min flatbunnede tupperwarebåt, men jeg merker godt at den er formstabil når jeg seiler i litt bølger. Det er på ingen måte førstevalget mitt dersom jeg finner ut at jeg vil på langtur. Uansett hvor mange andre som velger å bruke slike båter på langtur og kommer hjem igjen i god behold så frister det ikke meg. Tanken på at ARC en eller annen gang kommer til å få ordentlig dårlig vær er ingen god tanke, men jeg er dessverre helt enig med utsagnet i detr svenske forumet - en eller annen gang vil det nok skje. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 1. Vinduene kan åpnes 2. Skapdørene har ventilasjon 3. Bare så synd at man kan risikere å møte på samme type dører i en Bavaria av en annen størrelse, uff ! Nå var ikke poenget mitt at båten min er så j**la lekker. Men heller at bavaria sparer ressurser ved å produsere båten slik at den passer til skapdøren i stedet for å produsere skapdører som passer til båten. Det er en vesentlig forskjell her. Så dype som skapene dine er, ser det forresten ut som de er velegnet til å lagre pannekaker på høykant.. Jeg tror nok ikke det er slik at alle er enige om at Jenneau'en er penere/bedre. Se på bildene, døm selv. Smaken er forskjellig Er enig i at det nok er delte meninger. Men når jeg la inn bilde som jeg tok med mobilen mens jeg skrev, la du inn en ferdigsminket båt fra brosjyra. Mitt ville kanskje sett slik ut da: Dessverre ser det ikke helt slik ut hjemme hos meg... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mouche Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 I dag mener man som følger: Personlig så synes jeg rett og slett denne Jeanneau eller hva det nå er var rett og slett er stygg innvendig og intet annet enn det.... og dette mente man "i går": Personlig så prioriterer jeg å ikke kritisere andre for sitt valg av båt eller synke så dypt at jeg snakker/skriver nedlatende om båtene deres.. Litt folkeskikk har man jo som ballast fra heimen... Godt å se at man er helt konsekvente i sine sterke meninger! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sun Flyer Svart 25.August.2008 Link til dette innlegget Svart 25.August.2008 Godt å se at man er helt konsekvente i sine sterke meninger! Det var bra han ikke uttrykte dette når han var med meg på regatta i januar.. Da hadde han blitt degradert til en bavariabåt i stedet. Og 75% av disse brøt jo når det ble vind. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sydvesten Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 (redigert) Da hadde han blitt degradert til en bavariabåt i stedet. Og 75% av disse brøt jo når det ble vind. Hadde vel fått være med i 35 Match'en og da og fått glede av å vinne seilasen. men skal være ærlig, vi greide å ta dem på det ene legget, vel og merke når Match'en måtte fire storseilet for litt taping.... men deretter så vi bare den flotte hekken på Match'en i resten av seilasen... Men morsomt var det jo åkke som..... selv for meg.... som ikke er særlig regatta orientert, men en kropp som mest er skapt for spenning og lite fart... Redigert 26.August.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
TMS Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Så dype som skapene dine er, ser det forresten ut som de er velegnet til å lagre pannekaker på høykant.. Skapet til venstre er dypt og bredt nok til å lagre liggende pizza... Skapene i midten pannekaker... og skapet til høyre er stort nok til å lagre vafler uten at jeg skjønner hvorfor jeg skal ha pizza, pannekaker eller vafler i disse skapene Sitér dette innlegget TMS Link to post
Sydvesten Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 skapene i midten pannekaker... og skapet til høyre er stort nok til å lagre vafler uten at jeg skjønner hvorfor jeg skal ha pizza, pannekaker eller vafler i disse skapene Skjønner du ikke dette da, vel det er nok fordi dette er hovedretten til de som kritiserer skapene i en Bavaria, de er neppe i stang til lage noe annen man eller brineg den med seg... Så derfor blir dette srdeles viktig... Men for de som er vant til kvalitet også i matevien når man er til sjøs, så tar ikke indrefilten og biffen særlig med plass og kan lagre hvor som helst om det skulle være noe krav.. Vafflene steker vi og spiser med engang, det er da de er best etter mitt syn, men er klar over at dette stiller krav til kokken ombord, så da blir det gjerne slik at vaffelseilerne må lagre vafflene kalde, men de er nok greit nok for slike som ikke er opptatt av kvalitetet ombord Så årsaken er nok Grandiosa/vaffel seileren trenger noe mere skapplass til å lagre maten sin.... Derfor er det viktig at en Grandiosaen kan lagres horisontalt Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sun Flyer Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 (redigert) Nå må du huske at båten til Tms er latterlig dyr i forhold til min oppbrukte, stygge, og barneuvennelige drittbåt. Her er en småting til som ble for krevende å produsere for bavaria: Nede: Oppe: Avansert, ikke sant? Tms: Kan du vise hvordan dette gjøres på din båt? Pass på at du ikke mister den på sjøen slik som en kompis her gjorde. Den flyter dårlig... Redigert 26.August.2008 av Sun Flyer (see edit history) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sydvesten Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 ... min oppbrukte, stygge, og barneuvennelige drittbåt. Jeg lurer på hvorfor du kjøper en båt som du mener dette om, jeg slutter aldri å undre meg over at dette.... men skjønner jo at noen foretar slike valg når de kjøper båt... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sun Flyer Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Jeg lurer på hvorfor du kjøper en båt som du mener dette om, jeg slutter aldri å undre meg over at dette.... men skjønner jo at noen foretar slike valg når de kjøper båt... Bare for å finne frem teskjeen til de som trenger det. "Oppbrukte" kommer fra alle som mener at ex-charterbåter er nedslitt. "Stygg" kommer fra deg. Barneuvennelig kommer fra alle turseilerne som mener at løygang i cockpit'en er på grensen til barnemishandling. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
logget av Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Nå må dere være snille med hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Nå var ikke poenget mitt at båten min er så j**la lekker. Men heller at bavaria sparer ressurser ved å produsere båten slik at den passer til skapdøren i stedet for å produsere skapdører som passer til båten. Det er en vesentlig forskjell her. Så dype som skapene dine er, ser det forresten ut som de er velegnet til å lagre pannekaker på høykant.. Skapet til venstre er dypt og bredt nok til å lagre liggende pizza... Skapene i midten pannekaker... og skapet til høyre er stort nok til å lagre vafler uten at jeg skjønner hvorfor jeg skal ha pizza, pannekaker eller vafler i disse skapene Kan ikke tro at nok en påstand er feil, men etter årevis med påstander så står en påstand fjellstøtt, Bavaria sine knotter på skapene er ikke i heltre Sitér dette innlegget Link to post
SRA Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Nå må du huske at båten til Tms er latterlig dyr i forhold til min oppbrukte, stygge, og barneuvennelige drittbåt. Her er en småting til som ble for krevende å produsere for bavaria: Nede: Oppe: Avansert, ikke sant? Tms: Kan du vise hvordan dette gjøres på din båt? Pass på at du ikke mister den på sjøen slik som en kompis her gjorde. Den flyter dårlig... enig dette er en fin løsning. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 (redigert) Bavaria sine knotter på skapene er ikke i heltre Er det noen med kunnskaper om Bavaria her som har påstått at metallknottene(muligens "forkrommet messing") på skuffer og skapdører på en Bavaria er i heltre da?? Jeg har ikke lest dette i allefall... hva de uten kunnskaper påstår kjenner jeg ikke til i detalj siden de lirer av seg mye, det tar rett og slett for mye av arbeidsdagen om en skal følge med på dette.. Redigert 26.August.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Sun Flyer Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Jeg jobber fra 12-21 i dag, så snart får du fred... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
SRA Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 (redigert) Jeg påstår ikke at jeanneau kan sammenlignes med Orust. Det er heller Bavarianerne som påstår at hvis man vil ha noe bedre, må man opp i Orust-kvalitet. Minimum en Hallberg Rassy. Og det er selvfølgelig bare fjas.Bare på dette bildet er det flere ting som man ikke har sett på bavaria de siste 10 årene som følge av effektivisering: 1. Skapdørene er skjært fra samme tre slik at strukturene passer sammen og blir penere 2. Skapdørene har forskjellig størrelse (bavaria har stort sett samme skapene i 31- foteren som i 50 foteren. 3. Knappene og listen over er i hel teak 4. Skapene er ventilert. Hullene som utgjør ventileringen er skjært i forskjellig bredde etter hva som passer rent estetisk og funksjonelt. Er det noen med kunnskaper om Bavaria her som har påstått at metallknottene(muligens "forkrommet messing") på skuffer og skapdører på en Bavaria er i heltre da?? Da var jeg uklar, det har blitt gjort nummer av at Bavaria sine knotter IKKE er av heltre.....man leter nøye nå.... Og hold dere fast folkens, lei for at det er jeg som må fortelle dette, Benneteu sine knotter på skuffene er ikke i heltre!! Redigert 26.August.2008 av SRA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 enig dette er en fin løsning. Tror egentlig bavaria hadde en slik løsning på 90-tallet, men at den ble rasjonert bort da båtene gikk fra å være ganske billig til dritbillig. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
runes Svart 26.August.2008 Link til dette innlegget Svart 26.August.2008 Sun Flyer - at du gidder..... kan du ikke glede deg over din egen båt istedet???? Sitér dette innlegget Nesten nye papirkart til salgs syirie.wordpress.com Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.