Jump to content

Bavaria syd for Bohuslän ?


Bidevind

Recommended Posts

Er tilbake etter 4 ukers seilferie langs svenskekysten ned til København og tilbake.

Sitter med et bestemt inntrykk av at det er forholdvis færre Bavariaer i forhold til andre seilbåtmerker jo lenger syd man kommer.

I Hvalerskjærgården, Koster og langs Bohuslän-kysten florerer det av Bavaria mens lenger syd er utvalget mangfoldig.

Det er jo solgt mengder av Bavaria i Sverige også og i Danmark er det mange tyske seilere å se, men få Bavaria.

Jeg har ikke gjort noen opptelling og kan ikke dokumentere dette, men det er mitt bestemte inntrykk.

 

Hvorfor er det slik? Tar jeg helt feil? Hva er andres inntrykk?

Link to post
Share on other sites

tja tjo, verdens største produsent av seilbåter heter Jeannetau og ikke Bavaria slik at statistisk sett skal det være flere av dem selv om enkelte prøver febrilsk å fremheve Jeanneteu som et håndverksprodukt som HR, SY og lignende og ikke et samlebåndsprodukt som Bavaria.

 

I Norge er Bavaria størst om det skyldes god importør eller om Norflyer har rett at Tyskerne kjøper "kvalitet" mens normenn kjøper merker som Bavaria - nå kjøper normenn ogs å de fleste av de som er produsert av Viksund, Askeladden, NB osv så da er vel de av samme kvalitet også.

Redigert av SRA (see edit history)
Link to post
Share on other sites

tja tjo, verdens største produsent av seilbåter heter Jeannetau og ikke Bavaria slik at statistisk sett skal det være flere av dem selv om enkelte prøver febrilsk å fremheve Jeanneteu som et håndverksprodukt som HR, SY og lignende og ikke et samlebåndsprodukt som Bavaria.

Beneteau er størst. Jeanneau og Bavaria er omtrent like store. Selv om jeanneau produserer like fort som bavaria, betyr ikke det at produksjonsmetoden er lik. Man f.eks nevne at det er ca 400 arbeidere hos bavaria og ca 2800 hos jeanneau.

 

Forøvrig så er jeg enig med både Bidevind og Tempest. Alle steder der man finner utleie kryr det av bavaria, mens på steder med mest privateide båter er det mer mangfold (med fremdeles mye bavaria).

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer du overasker ikke med din merkverdig omgang med fakta for å få verden til å passe med din forståelse.

 

Titta på bavaria sine sider der oppgir de 620 ansatte, men tilbake til din omgang med fakta der du antagelig glemmer at Jeanneteu produsere endel andre modeller enn Bavaria slik at denne sammenligningen blir merkelig, men dette hadde du vel tatt hensyn i ditt innlegg?

 

Jeg tror ikke Jeanneteau er så innefektiv som du hentyder. Jeg tror ikke Bavaria er 4,5 ganger så effektive som Jeannetau.

Link to post
Share on other sites

Jeg tviler på at Jeanneau har 2800 ansatte som sitter med hver sin blyant bak øret og snekrer båter slik som på Orust. Jeanneau skjønte nok raskt at Bavaria var i ferd med å ta innersvingen på dem, og justerte opp hastigheten på samlebåndet. 620 ansatte hos bavaria sørger for at lønnsutgiftene ved å bygge en båt ligger på ca 12% har jeg hørt. Det er et tall jeg ikke kan dokumentere fordi jeg ikke husker hvor jeg har det fra, men hvis de selger 2500 båter i året, blir det 4 båter pr. ansatt pr år. Mener det er ca. like mange ansatte hos Bavaria som ved HR verftet, og HR lager under 200 båter i året. Bavaria er en fabrikk, og HR er et båtbyggeri......Det ligger lite følelser bak hver enkelt båt hos Bavaria, mens HR sikkert har enn mann med blyant bak øret som tar deg i hånden når du henter båten.

 

Dersom Jeanneau og Bavaria er ca. like store, og 2800 er ansatt hos Jeanneau, så bør minst 2000 av dem drive med motorbåter eller noe annet. Ellers ville de vel gått konk skulle man tro....

Link to post
Share on other sites

Ja unektelig så er vel dette en NY Bavaria tråd som føyer seg inn i rekken av de andre. Det merkelige er at alle disse trådene etter noen innlegg får samme innhold, har de samme deltagere og ender med den samme uenigheten om kvalitet.

 

Før det sås for mye tvil om kvaliteten på en rekke områder har jeg noen kommentarer til de bedre vitende i et håp om å begrense antall slag under beltet.

 

Jeg tror ikke det er så vanskelig å få avklart disse tingene for alle båtene skal bygges etter en standard som da et minimumskrav. Vi har da en rekke båter som ligger i nedre prisklasse og Bavaria er ikke den eneste.

Jeg gjør regning med at disse båtene da også produseres så nært minimumskravet beskrevet i standarden som mulig. Hvem vet, kanskje ikke standarden tilfredsstilles alltid på alle områder, men da bør den som hevder dette også komme med konkret dokumentasjon.

 

Som et tips kan jeg nevne at hvis formålet å rakke ned på et annet fabrikat båt enn den man selv har, så sjekk egen båt først for det kan fort slå tilbake hvis man går i dybden.

 

Så har vi definitivt noen unntak hvor båtbyggeren lever av båtkonseptet sitt, ryktet og ikke minst sin egen kvalitetsstandard som ligger over minimumskravet. Båtene har da i tillegg til det rent visuelle en rekke fordyrende elementer.

 

Så er da spørsmålet om man liker disse fordyrende elementene godt nok til at man vil betale for dem, eller om man rett og slett foretrekker løsningene i en båt foran en annen.

 

Å blande inn antall ansatte hos de forskjellige produsentene i diskusjonen har i alle fall jeg liten nytte av å vite. Om 200 eller 1000 ansatte misforstår minimumskravene i standarden har liten betydning for noe annet enn verftet.

 

Mitt råd er følgende:

Hvis noen mener båten til naboen ikke holder mål, begynn med å fortelle hva byggestandarden sier før man uttaler seg.

 

Hva koster riggen på en HR kontra en Bavaria? Jeg har forstått det slik at begge bruker Selden.

Link to post
Share on other sites

620 ansatte hos bavaria sørger for at lønnsutgiftene ved å bygge en båt ligger på ca 12% har jeg hørt. Det er et tall jeg ikke kan dokumentere fordi jeg ikke husker hvor jeg har det fra, men .....

 

Lønnsutgifter på en 11/12 % har vært nevnt i en rekke artikler om Bavaria seilbåter så tror nok at det en nogenlunde riktig. Dog skal man kanskje huske på at innen båten ligger på din egen båtplass og med det utstyret du ønsker/trenger så har prisen økt med en sånn 40/50% og det betyr at lønnsutgiftene jo blir enda lavere? Også kalt tallmanipulasjon! :lol:

 

Likt utstyr koster vel sånn nogenlunde det samme uavhengig om det kjøpes via en båt fra Najad eller Bavaria, men forutsetter dog at det f.eks er nøyaktig samme rigg man snakker om og ikke bare en rigg fra samme produsent, slik at man sammenligner epler og epler?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tror faktisk at Bavaria får f.eks Selden riggen billigere enne HR (stort antall=lavere pris)

Men en må ikke glemme den utstrakt bruken av underleverandører som Bavaria bruker, til f.eks innredning (og andre)

Men jeg tror at de er ledende på dette området.

Det er forskjell på å sette sammen en båt, og produsere en båt. (uten at jeg tar stilling til om det ene eller andre er positivt)

 

Hilsen en som har drevet mye med produksjon/sammenstilling

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer du overasker ikke med din merkverdig omgang med fakta for å få verden til å passe med din forståelse.

 

Titta på bavaria sine sider der oppgir de 620 ansatte, men tilbake til din omgang med fakta der du antagelig glemmer at Jeanneteu produsere endel andre modeller enn Bavaria slik at denne sammenligningen blir merkelig, men dette hadde du vel tatt hensyn i ditt innlegg?

Tja, jeg har jo ikke akkurat finlest fakta. Det med 400 ansatte i bavaria er hentet fra denne diskusjonen: http://newsgroups.seducy.de/en/artikel/817...g/Bavarias.html

Jeg skjønner jo selvfølgelig at noe av forklaringen er at jeanneau har et større modellspekter. Men ikke hele. Det er detaljer på hver båt som viser at det er litt mer personlige hensyn i mer modell. De har jo også flere valg på rigg, dekk og kjølsiden som gjør at man kan få mer "personlig" båt.

 

Jeg påstår ikke at jeanneau kan sammenlignes med Orust. Det er heller Bavarianerne som påstår at hvis man vil ha noe bedre, må man opp i Orust-kvalitet. Minimum en Hallberg Rassy. Og det er selvfølgelig bare fjas.

Bare på dette bildet er det flere ting som man ikke har sett på bavaria de siste 10 årene som følge av effektivisering:

1. Skapdørene er skjært fra samme tre slik at strukturene passer sammen og blir penere

2. Skapdørene har forskjellig størrelse (bavaria har stort sett samme skapene i 31- foteren som i 50 foteren.

3. Knappene og listen over er i hel teak

4. Skapene er ventilert. Hullene som utgjør ventileringen er skjært i forskjellig bredde etter hva som passer rent estetisk og funksjonelt.

 

 

bysse_sf43.jpg

 

 

Jeg tviler på at Jeanneau har 2800 ansatte som sitter med hver sin blyant bak øret og snekrer båter slik som på Orust.

Dersom Jeanneau og Bavaria er ca. like store, og 2800 er ansatt hos Jeanneau, så bør minst 2000 av dem drive med motorbåter eller noe annet. Ellers ville de vel gått konk skulle man tro....

Jeg tror du har et litt for romantisk syn på hva de driver med på Orust. Jeanneau har for tiden svært solid økonomi. Den nye sun fast 3200 er f.eks en båt de ikke budsjetterer med å tjene penger på. De gjør den for kompetanseutvikling og fordi det er interessant.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Heisan,

 

Vi har også tatt turen fra Haugesund til københavn svenskekysten opp og så rundt og hjem igjenn.Jeg også reagerte på at det ikke var så mange Bavaria båter og se nedover i Dannmark men derrimot syntes jeg at det var mange Hanse båter generelt i Dannmark og Sverige. Nå er jo danskene ganske moderate med nye båter, mange 70 80 talls små seilebåter og se med seil oppe.

 

Tar ingen konkluksjon på dette, alt blir jo missforstått og misstolket og vridd rundt på her inne på forumet, alle fall om navnet Bavaria kommer frem. Når det kommer interiør bilder med tolkning av treverk og lufting på denne tråden, da virker det som om noen ikke helt skjønner hva tråden startet med.

Redigert av skage (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva koster riggen på en HR kontra en Bavaria? Jeg har forstått det slik at begge bruker Selden.

Mener du hva HR betaler for riggen og hva Bav betaler for riggen eller mener du hva ville riggen kostet om Bav kjøpte begge typene ?

 

Kanskje det er noen her som har en prisliste fra Selden så vi kan få diskutert ferdig akkurat den delen en gang for alle.

 

hvor mange meter er en rigg på en Bav 34 ?

hvor mange meter er en rigg på en HR 34 ?

Er masten dimensjonert likt ?

Er det samme antal salingshorn og kvalitet på disse ?

har de samme antall vant og hva er dimensjonene på disse ?

Er strekkfiskene i samme materiale og størrelse ?

 

jeg kan godt dra og ta noen bilder og måle litt om noen andre kan gjøre det på en Bav i tilsvarende størrelse , blir litt arbeid men så får vi vel endelig avgjort at det er samme rigg på de båtene eller .....

Link to post
Share on other sites

Slettet siden hovedinnlegget som det ble refert fra ble slettet av moderator og referasen til innlegget falt da bort......

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg tror du har et litt for romantisk syn på hva de driver med på Orust.

 

I sommer seilte vi Orust rundt, og jeg tok jolla inn og kikket litt på HR verftet. Det er ikke mye større enn en stor brannstasjon. Verftet hadde egen gjestehavn der kunder som sikkert ventet på montering av utstyr eller service satt og koste seg i kvelds sola med et glass vin. Å påstå at ikke det var en romantisk plass er fullstendig feil. :smiley:

 

Jeg skal være rimelig sikker på at jeg ikke ville fått den samme koselige følelsen om jeg hadde sittet på utsiden av Jeanneau verftet og sett på trailerene som fraktet båtene ut av fabrikken der.

Link to post
Share on other sites

For meg blir det et ensidig blikk på alle Bavariar som jeg møter på vår vei langs kysten. Blikket trenger andre impulser. Jeg skjønner at dette er et tegn i tiden som vi i disse dager opplever så sterkt. Om 10 år er det kanskje en annen masseprodusent som spyr ut folkebåter.

 

Når man går bryggelangs for å titte på båtene så opplever jeg ingen spenning å se på disse, for meg noe ensidige båttypene. Om det bare er jeg som har det slik, vet jeg ikke. Men jeg har hørt dette fra andre motorbåtfolk også. Andre seilbåter ala Bavaria, f.eks. Hanse ol. ser for meg like ut. Jeg er ingen seilbåtkjenner, men stopper gjerne opp når jeg ser en velstelt knarr eller BB11 ligge å duppe ved bryggekanten. En velstelt motorseiler er heller ikke å forakte.

 

Jeg så i Horten to Bavariaeiere stå lenge å diskutere og peke på masteriggen på en slik Bavaria. Trolig skiller noen seg ut fra mengden. Det er jo kjennere som ser slik.

 

Nå kommer høsten og vinteren, og de fleste Bavariar havner trolig i en boblehavn eller på land i en krybbe. Da får øyet noe mer variert å se på igjen.

Dette var ingen hets ment til bavariafolket, men noen betrakninger fra bryggekanten.

Hymerfoket var utsatt for noe av det samme når bobilene strømmet innover landet. I denne kategorien er det også gjevnet seg ut, og Hymerfolket kan nå leve en mer anonymt liv langs våre veier.

 

God seilas!

 

Mvh Astor


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Seilbåter er generelt ganske like i designen, og har vært det ganske lenge. Det er både positivt og negativt. Det positive er at det som aldri har vært super moderne blir heller aldri fullstendig avleggs. Det negative er at det finnes litt for få spennende designer. Bavaria har lansert Vision serien som er litt spenstig, Jeanneau sin DS, og Beneteau er også blitt endel friskere i designen. Det virker som om verft som Bavaria, Jeanneau, Hanse, Dufour alle er redde for å lansere en modell som må tilvennes i markedet. Får man ikke stort salg med en gang, er det penger å tape. Verft som Bavaria og Jeanneau lanserer gjerne nye modeller i tillegg til en allerede etablert serie. Bavaria Vision er et eksempel på dette, og nå ryktes det at Bavaria også kommer til å lansere båter med mer fokus på design. Du kan være rimelig sikker på at det ikke blir i stedenfor Cruiser.

 

Det blir litt som Grand Banks.....har du sett en har du sett alle. (Design er en ting, tradisjon noe annet.)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...