Bidevind Startet 24.August.2008 Del på Facebook Startet 24.August.2008 Er tilbake etter 4 ukers seilferie langs svenskekysten ned til København og tilbake. Sitter med et bestemt inntrykk av at det er forholdvis færre Bavariaer i forhold til andre seilbåtmerker jo lenger syd man kommer. I Hvalerskjærgården, Koster og langs Bohuslän-kysten florerer det av Bavaria mens lenger syd er utvalget mangfoldig. Det er jo solgt mengder av Bavaria i Sverige også og i Danmark er det mange tyske seilere å se, men få Bavaria. Jeg har ikke gjort noen opptelling og kan ikke dokumentere dette, men det er mitt bestemte inntrykk. Hvorfor er det slik? Tar jeg helt feil? Hva er andres inntrykk? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
norflyer Svart 24.August.2008 Del på Facebook Svart 24.August.2008 Kansje Tyskerene kjøper kvalitet??? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tempest Svart 24.August.2008 Del på Facebook Svart 24.August.2008 Ligger i Plymouth for tiden, og her har eg motsatt inntrykk. Lenge sidan eg har sett så stor tetthet av Bavaria. Sitér dette innlegget Seiltur.no/Tempest Link to post Share on other sites More sharing options...
SRA Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 (redigert) tja tjo, verdens største produsent av seilbåter heter Jeannetau og ikke Bavaria slik at statistisk sett skal det være flere av dem selv om enkelte prøver febrilsk å fremheve Jeanneteu som et håndverksprodukt som HR, SY og lignende og ikke et samlebåndsprodukt som Bavaria. I Norge er Bavaria størst om det skyldes god importør eller om Norflyer har rett at Tyskerne kjøper "kvalitet" mens normenn kjøper merker som Bavaria - nå kjøper normenn ogs å de fleste av de som er produsert av Viksund, Askeladden, NB osv så da er vel de av samme kvalitet også. Redigert 25.August.2008 av SRA (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 tja tjo, verdens største produsent av seilbåter heter Jeannetau og ikke Bavaria slik at statistisk sett skal det være flere av dem selv om enkelte prøver febrilsk å fremheve Jeanneteu som et håndverksprodukt som HR, SY og lignende og ikke et samlebåndsprodukt som Bavaria. Beneteau er størst. Jeanneau og Bavaria er omtrent like store. Selv om jeanneau produserer like fort som bavaria, betyr ikke det at produksjonsmetoden er lik. Man f.eks nevne at det er ca 400 arbeidere hos bavaria og ca 2800 hos jeanneau. Forøvrig så er jeg enig med både Bidevind og Tempest. Alle steder der man finner utleie kryr det av bavaria, mens på steder med mest privateide båter er det mer mangfold (med fremdeles mye bavaria). Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
SRA Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Sun Flyer du overasker ikke med din merkverdig omgang med fakta for å få verden til å passe med din forståelse. Titta på bavaria sine sider der oppgir de 620 ansatte, men tilbake til din omgang med fakta der du antagelig glemmer at Jeanneteu produsere endel andre modeller enn Bavaria slik at denne sammenligningen blir merkelig, men dette hadde du vel tatt hensyn i ditt innlegg? Jeg tror ikke Jeanneteau er så innefektiv som du hentyder. Jeg tror ikke Bavaria er 4,5 ganger så effektive som Jeannetau. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
moosewine Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Yes, enda en Bavariatråd Sitér dette innlegget . Link to post Share on other sites More sharing options...
Seiljåtten Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Jeg tviler på at Jeanneau har 2800 ansatte som sitter med hver sin blyant bak øret og snekrer båter slik som på Orust. Jeanneau skjønte nok raskt at Bavaria var i ferd med å ta innersvingen på dem, og justerte opp hastigheten på samlebåndet. 620 ansatte hos bavaria sørger for at lønnsutgiftene ved å bygge en båt ligger på ca 12% har jeg hørt. Det er et tall jeg ikke kan dokumentere fordi jeg ikke husker hvor jeg har det fra, men hvis de selger 2500 båter i året, blir det 4 båter pr. ansatt pr år. Mener det er ca. like mange ansatte hos Bavaria som ved HR verftet, og HR lager under 200 båter i året. Bavaria er en fabrikk, og HR er et båtbyggeri......Det ligger lite følelser bak hver enkelt båt hos Bavaria, mens HR sikkert har enn mann med blyant bak øret som tar deg i hånden når du henter båten. Dersom Jeanneau og Bavaria er ca. like store, og 2800 er ansatt hos Jeanneau, så bør minst 2000 av dem drive med motorbåter eller noe annet. Ellers ville de vel gått konk skulle man tro.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Nøtterøy Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Men, bygger ikke Bavaria motorbåter også da? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Ja unektelig så er vel dette en NY Bavaria tråd som føyer seg inn i rekken av de andre. Det merkelige er at alle disse trådene etter noen innlegg får samme innhold, har de samme deltagere og ender med den samme uenigheten om kvalitet. Før det sås for mye tvil om kvaliteten på en rekke områder har jeg noen kommentarer til de bedre vitende i et håp om å begrense antall slag under beltet. Jeg tror ikke det er så vanskelig å få avklart disse tingene for alle båtene skal bygges etter en standard som da et minimumskrav. Vi har da en rekke båter som ligger i nedre prisklasse og Bavaria er ikke den eneste. Jeg gjør regning med at disse båtene da også produseres så nært minimumskravet beskrevet i standarden som mulig. Hvem vet, kanskje ikke standarden tilfredsstilles alltid på alle områder, men da bør den som hevder dette også komme med konkret dokumentasjon. Som et tips kan jeg nevne at hvis formålet å rakke ned på et annet fabrikat båt enn den man selv har, så sjekk egen båt først for det kan fort slå tilbake hvis man går i dybden. Så har vi definitivt noen unntak hvor båtbyggeren lever av båtkonseptet sitt, ryktet og ikke minst sin egen kvalitetsstandard som ligger over minimumskravet. Båtene har da i tillegg til det rent visuelle en rekke fordyrende elementer. Så er da spørsmålet om man liker disse fordyrende elementene godt nok til at man vil betale for dem, eller om man rett og slett foretrekker løsningene i en båt foran en annen. Å blande inn antall ansatte hos de forskjellige produsentene i diskusjonen har i alle fall jeg liten nytte av å vite. Om 200 eller 1000 ansatte misforstår minimumskravene i standarden har liten betydning for noe annet enn verftet. Mitt råd er følgende: Hvis noen mener båten til naboen ikke holder mål, begynn med å fortelle hva byggestandarden sier før man uttaler seg. Hva koster riggen på en HR kontra en Bavaria? Jeg har forstått det slik at begge bruker Selden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Som andre ordvendere her på plassen sikkert vil argumentere; Jo Bavaria er syd for Bohuslän. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SRA Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Men,bygger ikke Bavaria motorbåter også da? Joda og de er inni tallene som jeg oppga (som står på websidene til Bav) ca 620 menesker som bygger ca 3500 båter (og legger til; båter mellom 27 og 50 ft) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
logget av Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Jo Bavaria er syd for Bohuslän. Bavaria finnes så langt sør som i nord Australia. (Rett vest for et sted som heter Fucking). Godt at ikke Fucking ligger vest for Bavaria for da kunne de to stedsnavnene ført til misbruk her på forumet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 620 ansatte hos bavaria sørger for at lønnsutgiftene ved å bygge en båt ligger på ca 12% har jeg hørt. Det er et tall jeg ikke kan dokumentere fordi jeg ikke husker hvor jeg har det fra, men ..... Lønnsutgifter på en 11/12 % har vært nevnt i en rekke artikler om Bavaria seilbåter så tror nok at det en nogenlunde riktig. Dog skal man kanskje huske på at innen båten ligger på din egen båtplass og med det utstyret du ønsker/trenger så har prisen økt med en sånn 40/50% og det betyr at lønnsutgiftene jo blir enda lavere? Også kalt tallmanipulasjon! Likt utstyr koster vel sånn nogenlunde det samme uavhengig om det kjøpes via en båt fra Najad eller Bavaria, men forutsetter dog at det f.eks er nøyaktig samme rigg man snakker om og ikke bare en rigg fra samme produsent, slik at man sammenligner epler og epler? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
salhus Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Tror faktisk at Bavaria får f.eks Selden riggen billigere enne HR (stort antall=lavere pris) Men en må ikke glemme den utstrakt bruken av underleverandører som Bavaria bruker, til f.eks innredning (og andre) Men jeg tror at de er ledende på dette området. Det er forskjell på å sette sammen en båt, og produsere en båt. (uten at jeg tar stilling til om det ene eller andre er positivt) Hilsen en som har drevet mye med produksjon/sammenstilling Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sun Flyer Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Sun Flyer du overasker ikke med din merkverdig omgang med fakta for å få verden til å passe med din forståelse. Titta på bavaria sine sider der oppgir de 620 ansatte, men tilbake til din omgang med fakta der du antagelig glemmer at Jeanneteu produsere endel andre modeller enn Bavaria slik at denne sammenligningen blir merkelig, men dette hadde du vel tatt hensyn i ditt innlegg? Tja, jeg har jo ikke akkurat finlest fakta. Det med 400 ansatte i bavaria er hentet fra denne diskusjonen: http://newsgroups.seducy.de/en/artikel/817...g/Bavarias.html Jeg skjønner jo selvfølgelig at noe av forklaringen er at jeanneau har et større modellspekter. Men ikke hele. Det er detaljer på hver båt som viser at det er litt mer personlige hensyn i mer modell. De har jo også flere valg på rigg, dekk og kjølsiden som gjør at man kan få mer "personlig" båt. Jeg påstår ikke at jeanneau kan sammenlignes med Orust. Det er heller Bavarianerne som påstår at hvis man vil ha noe bedre, må man opp i Orust-kvalitet. Minimum en Hallberg Rassy. Og det er selvfølgelig bare fjas. Bare på dette bildet er det flere ting som man ikke har sett på bavaria de siste 10 årene som følge av effektivisering: 1. Skapdørene er skjært fra samme tre slik at strukturene passer sammen og blir penere 2. Skapdørene har forskjellig størrelse (bavaria har stort sett samme skapene i 31- foteren som i 50 foteren. 3. Knappene og listen over er i hel teak 4. Skapene er ventilert. Hullene som utgjør ventileringen er skjært i forskjellig bredde etter hva som passer rent estetisk og funksjonelt. Jeg tviler på at Jeanneau har 2800 ansatte som sitter med hver sin blyant bak øret og snekrer båter slik som på Orust.Dersom Jeanneau og Bavaria er ca. like store, og 2800 er ansatt hos Jeanneau, så bør minst 2000 av dem drive med motorbåter eller noe annet. Ellers ville de vel gått konk skulle man tro.... Jeg tror du har et litt for romantisk syn på hva de driver med på Orust. Jeanneau har for tiden svært solid økonomi. Den nye sun fast 3200 er f.eks en båt de ikke budsjetterer med å tjene penger på. De gjør den for kompetanseutvikling og fordi det er interessant. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post Share on other sites More sharing options...
Mouche Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Tror faktisk at Bavaria får f.eks Selden riggen billigere enne HR (stort antall=lavere pris) Sannsynligvis og derfor skrev jeg nogenlunde, forsøksvis markert! Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post Share on other sites More sharing options...
skage Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 (redigert) Heisan, Vi har også tatt turen fra Haugesund til københavn svenskekysten opp og så rundt og hjem igjenn.Jeg også reagerte på at det ikke var så mange Bavaria båter og se nedover i Dannmark men derrimot syntes jeg at det var mange Hanse båter generelt i Dannmark og Sverige. Nå er jo danskene ganske moderate med nye båter, mange 70 80 talls små seilebåter og se med seil oppe. Tar ingen konkluksjon på dette, alt blir jo missforstått og misstolket og vridd rundt på her inne på forumet, alle fall om navnet Bavaria kommer frem. Når det kommer interiør bilder med tolkning av treverk og lufting på denne tråden, da virker det som om noen ikke helt skjønner hva tråden startet med. Redigert 25.August.2008 av skage (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Krimart Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Det kryr da av Bavaria i Kroatia og Hellas. Det er syd for Bohuslän. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Hva koster riggen på en HR kontra en Bavaria? Jeg har forstått det slik at begge bruker Selden. Mener du hva HR betaler for riggen og hva Bav betaler for riggen eller mener du hva ville riggen kostet om Bav kjøpte begge typene ? Kanskje det er noen her som har en prisliste fra Selden så vi kan få diskutert ferdig akkurat den delen en gang for alle. hvor mange meter er en rigg på en Bav 34 ? hvor mange meter er en rigg på en HR 34 ? Er masten dimensjonert likt ? Er det samme antal salingshorn og kvalitet på disse ? har de samme antall vant og hva er dimensjonene på disse ? Er strekkfiskene i samme materiale og størrelse ? jeg kan godt dra og ta noen bilder og måle litt om noen andre kan gjøre det på en Bav i tilsvarende størrelse , blir litt arbeid men så får vi vel endelig avgjort at det er samme rigg på de båtene eller ..... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TMS Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Kommentar fra moderator:Innlegget er slettet da det ikke følger reglene for sitering. Posteren oppfordres til å legge det inn på nytt med sitering iht reglene.For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget TMS Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 (redigert) Slettet siden hovedinnlegget som det ble refert fra ble slettet av moderator og referasen til innlegget falt da bort...... Redigert 26.August.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
Seiljåtten Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Jeg tror du har et litt for romantisk syn på hva de driver med på Orust. I sommer seilte vi Orust rundt, og jeg tok jolla inn og kikket litt på HR verftet. Det er ikke mye større enn en stor brannstasjon. Verftet hadde egen gjestehavn der kunder som sikkert ventet på montering av utstyr eller service satt og koste seg i kvelds sola med et glass vin. Å påstå at ikke det var en romantisk plass er fullstendig feil. Jeg skal være rimelig sikker på at jeg ikke ville fått den samme koselige følelsen om jeg hadde sittet på utsiden av Jeanneau verftet og sett på trailerene som fraktet båtene ut av fabrikken der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 For meg blir det et ensidig blikk på alle Bavariar som jeg møter på vår vei langs kysten. Blikket trenger andre impulser. Jeg skjønner at dette er et tegn i tiden som vi i disse dager opplever så sterkt. Om 10 år er det kanskje en annen masseprodusent som spyr ut folkebåter. Når man går bryggelangs for å titte på båtene så opplever jeg ingen spenning å se på disse, for meg noe ensidige båttypene. Om det bare er jeg som har det slik, vet jeg ikke. Men jeg har hørt dette fra andre motorbåtfolk også. Andre seilbåter ala Bavaria, f.eks. Hanse ol. ser for meg like ut. Jeg er ingen seilbåtkjenner, men stopper gjerne opp når jeg ser en velstelt knarr eller BB11 ligge å duppe ved bryggekanten. En velstelt motorseiler er heller ikke å forakte. Jeg så i Horten to Bavariaeiere stå lenge å diskutere og peke på masteriggen på en slik Bavaria. Trolig skiller noen seg ut fra mengden. Det er jo kjennere som ser slik. Nå kommer høsten og vinteren, og de fleste Bavariar havner trolig i en boblehavn eller på land i en krybbe. Da får øyet noe mer variert å se på igjen. Dette var ingen hets ment til bavariafolket, men noen betrakninger fra bryggekanten. Hymerfoket var utsatt for noe av det samme når bobilene strømmet innover landet. I denne kategorien er det også gjevnet seg ut, og Hymerfolket kan nå leve en mer anonymt liv langs våre veier. God seilas! Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Seiljåtten Svart 25.August.2008 Del på Facebook Svart 25.August.2008 Seilbåter er generelt ganske like i designen, og har vært det ganske lenge. Det er både positivt og negativt. Det positive er at det som aldri har vært super moderne blir heller aldri fullstendig avleggs. Det negative er at det finnes litt for få spennende designer. Bavaria har lansert Vision serien som er litt spenstig, Jeanneau sin DS, og Beneteau er også blitt endel friskere i designen. Det virker som om verft som Bavaria, Jeanneau, Hanse, Dufour alle er redde for å lansere en modell som må tilvennes i markedet. Får man ikke stort salg med en gang, er det penger å tape. Verft som Bavaria og Jeanneau lanserer gjerne nye modeller i tillegg til en allerede etablert serie. Bavaria Vision er et eksempel på dette, og nå ryktes det at Bavaria også kommer til å lansere båter med mer fokus på design. Du kan være rimelig sikker på at det ikke blir i stedenfor Cruiser. Det blir litt som Grand Banks.....har du sett en har du sett alle. (Design er en ting, tradisjon noe annet.) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.