Jump to content

Bavaria syd for Bohuslän ?


Bidevind

Recommended Posts

Tror egentlig bavaria hadde en slik løsning på 90-tallet, men at den ble rasjonert bort da båtene gikk fra å være ganske billig til dritbillig.

 

Ja synd at de fjernet den løsningen.

Om din påstand er at det ble gjort fordi de gikk fra billig til dritbillig vet jeg ikke men siden dette er en påstand som kommer fra deg så føyer nok den seg inn i feile påstander.

Link to post
Share on other sites

Sun Flyer - at du gidder..... kan du ikke glede deg over din egen båt istedet????

Det gjør jeg. Det er bare påstanden om at hvis en vil ha noe bedre enn bavaria så må en opp i Orust-kvalitet jeg ikke aksepterer.

 

Ja synd at de fjernet den løsningen.

Om din påstand er at det ble gjort fordi de gikk fra billig til dritbillig vet jeg ikke men siden dette er en påstand som kommer fra deg så føyer nok den seg inn i feile påstander.

Takk skal du ha! Hvorfor tror du de gjorde det da? Tilbakemelding fra brukerne?

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

2. Skapdørene har forskjellig størrelse (bavaria har stort sett samme skapene i 31- foteren som i 50 foteren.

 

Apropo forskjellige dører i ulike modeller fra samme verft, her er skapene i en liten modell fra et anerkjent verft:

 

 

skap2.jpg

 

 

Tynn finerplatedør og ikke tildekket skrogsider inne i skapet...

 

På de større modellene fra dette verftet, er finishen selvfølgelig mye bedre

 

Kanskje greit å gjøre som Bavaria å ha like fine skap fra minste til største modell ?

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Oppe: hekk2.jpg

 

Avansert, ikke sant? Tms: Kan du vise hvordan dette gjøres på din båt? Pass på at du ikke mister den på sjøen slik som en kompis her gjorde. Den flyter dårlig... :wink:

 

 

Jeg er enig i at løsningen på min båt er dårligere. Jeg må passe på å ikke miste setet på sjøen og det er noe dritt å måtte stuve det bort istedet for å bare svinge det rundt slik som på din båt. Den nye løsningen til Bavaria med lemmen som slås ned er heller ikke bra.....

 

:smiley:

TMS

Link to post
Share on other sites

Kanskje greit å gjøre som Bavaria å ha like fine skap fra minste til største modell ?

Uenig igjen. Her er største jeanneau-modellen: 54ds_salong.jpg

 

Her er den minste:sun_2000_salong.jpg

 

Jeg syns det er logisk at den lille båten er enkel, mens det store er sofistikert. Kanskje ikke så sosialdemokratisk, men...

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

det virker vel noe logisk da at synsingen til sun flyer er korrekt . eller? hvis du ikke kan komme på andre bedre alternativer , kan du ikke påstå at påstanden er feil :tongue:

 

 

Hvis jeg var uklar så kan jeg prøve å rette opp, påstanden om at Bavaria endret luke pga

- tilbakemeldinger fra brukere

eller

- gjort fordi de gikk fra billig til dritbillig

 

angående disse påstandene har jeg verken sagt de er feil eller rett, men jeg skrev at jeg REGNA med de er feil da han er kjent for å kaste ut påstander for senere å trekke dem tilbake.

 

se diskusjon rundt antall ansatte

se diskusjon rundt størrelse på skap

 

det er i denne tråden

Link to post
Share on other sites

skap2.jpg

 

Tynn finerplatedør og ikke tildekket skrogsider inne i skapet...

Det er ikke bare dette Ellös verftet som lever denne høye kvaliteten på sinde dører... Jeg så akkurat det samme i den nye Nauticat 331, og jeh ble mildt tatt sjokkert.... men det var en en benk rett bak, så jeg gikk ikke helt på ræva når jeg så, siden benken stoppet meg.

 

Men regner med at dette er hva som finindes med kvalitet på innredning på denne Ellös båten og Naticaten for den saks skyld.... men det er ikke hva jeg fonider med kvalitet..

 

Men jeg regner med at Ellös og Nauticat eierne synes dette er rett kvalitet på dører i forhold til hva de har gitt for båten, men for meg som kun vil gi 1/3 av prisen inklussive seil for en båt, så holder ikke slike dører mål for meg. Men alle har forskjellige oppfatninger på hva som er kvalitetet på innredningen

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Uenig igjen. Her er største jeanneau-modellen:

54ds_salong.jpg

Her er den minste:

sun_2000_salong.jpg

Jeg syns det er logisk at den lille båten er enkel, mens det store er sofistikert. Kanskje ikke så sosialdemokratisk, men...

 

Her er den sosialdemokratiske løsningen til Bavaria, samme finish til Jørgen Hattemaker:

bavsmall.jpg

 

som til en Jørgen Hattemaker som vil bruke litt mer penger:

bavlarge.jpg

 

Hvordan eksemplet ditt med den minste Jenneau kan brukes som et eksempel på at Jenneau er bedre, forstår jeg ikke.

 

Større/finere skap er et pluss, hvis det er på en Jenneau og færre/enklere skap er også et pluss hvis det er en annen Jenneau.. hvor er logikken ?

TMS

Link to post
Share on other sites

Morro dette,

husker en tidligere diskusjon, der var det viktigt og ikke lurt at Bavaria ikke hadde en "ordentlig" akterstrammer som standard.

Men så kom dette trollet som heter fakta som kunne fortelle om et et annet merke ikke hadde noen form for akterstrammer - da var det bedre med ingen enn bavaria sin løsning.

 

Og det samme med skapene, bedre med ingen skap enn make skap som en annen modell - elementært...

Link to post
Share on other sites

Apropo forskjellige dører i ulike modeller fra samme verft, her er skapene i en liten modell fra et anerkjent verft:

Tynn finerplatedør og ikke tildekket skrogsider inne i skapet...

På de større modellene fra dette verftet, er finishen selvfølgelig mye bedre

Kanskje greit å gjøre som Bavaria å ha like fine skap fra minste til største modell ?

Ikke vær redd for å si at det bildet er av en Hallberg-Rassy for det er det og det er nok ikke så voldsomt vanskelig å forstå om man setter seg inn i hva HR prøver å levere.

De hullene i hyllene er knallfine for å få kopper og kar til å holdes 100% i ro i altslags vær og skyvedørene er der fordi de mener det er mest praktisk at dørene ikke skal være hengslet i nedkant eller siden akkurat over pentryen for da må man fjerne det man driver og koker på for å få de opp.

HR har en god del gjennomtenkte detaljer som er det fordi det fungerer veldig godt slik , ikke alt er like pent det er helt klart. Ta for eksempel tømmeslangen fra septik som kommer ned ved siden av dassen , det hadde vært betydelig penere om denne var plassert inne i skapet på badet men det er ikke like funksjonelt så da blir det plassert der det er.

Kan nevne flere ting jeg har oppdaget som jeg nok tror kunne vært gjort bedre men da hadde funksjonen blitt svekket og jeg tror HR er ute etter funksjon og da får det heller bli ett og annet kompromi der det går utover utseendet.

 

Ta det for det er , jeg har ikke hatt HR så lenge så det er min foreløpige dom , overflatene er pene , treverket er pent , ting fungerer i sjøen , ting er dimensjonert skikkelig men jeg har sett penere løsninger .... men så var det dette med funkjon da.

En skyvedør kan ikke gjøres så voldsomt mye tykkere om den skal skli lett om man ikke går over til en tyngre måte å gjøre det på.

Link to post
Share on other sites

...skyvedørene er der fordi de mener det er mest praktisk at dørene ikke skal være hengslet i nedkant eller siden akkurat over pentryen for da må man fjerne det man driver og koker på for å få de opp.

 

 

Hvorfor velger de den mest praktiske løsning bare i de minste modellene og ikke i de store tror du ?

TMS

Link to post
Share on other sites

Se her da

 

HR34

hr344.jpg

 

HR40 fortsatt skyvedører det dørene kan komme i konflikt med kokekar

hr40classicgalley.jpg

 

Smak og behag men jeg foretrekker en dør ikke blir liggende rett over en kokebluss

 

 

48 foteren http://www.hallberg-rassy.com/hr48/HR48GalleySzamer.jpg

 

62 foteren http://www.hallberg-rassy.com/hr62/pages/hr62-pantry_2.htm

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Morro dette,

Det stemmer det ja, og så har vi jo akterluken som også var et stort sikkerhetsporblem helt det ble klart at det også var "kvalitetsbåter" med samme løsning.. osv.... Det er like morro hver eneste gang, og ekspertene tramper uti med begge bena....

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Se her da

 

HR40 fortsatt skyvedører det dørene kan komme i konflikt med kokekar

Dette med slike billige og ikke minst simple løsninger som HR har valgt på sin innredning bidrar jo til å holde prisen nede på en slik enkel båt...

 

forøbrid så synes jeg topp eller bunnhengslede dørersom er utenpåliggende er mere funksjonelt med tanke på kokekar og ligndede som er innvendig... Det gir normalt et større skap siden døren er på yttersiden og ikke i spo innvendig i skapet... men det er vel andre som mener det motsatte vil jeg tro....

 

Smaken er som baker og her....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

...og skyvedørene er der fordi de mener det er mest praktisk at dørene ikke skal være hengslet i nedkant eller siden akkurat over pentryen for da må man fjerne det man driver og koker på for å få de opp

 

 

Hvor høye gryter er det du har ombord i din båt ? - 40 cm ? 50 cm ?

TMS

Link to post
Share on other sites

Ja selvsagt bidrar enkle løsninger til å holde prisen nede samt spare vekt men plassbesparelsen er nok neppe merkbar siden skyvedørene ikke sitter innenfor selve skapskroget.

 

Topphengslede dører har etter min mening ingenting i en seilebåt å gjøre , side eller bunnhengslede dører er derimot veldig flott men HR velger altså funksjon foran look på disse dørene.

 

Ha synes du om selve hyllen i skapet da Sydvesten , med huller som man setter inn "stolper" i for å holde fast inventaret i skapet ?

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bysse_sf43.jpg

 

 

Smak og behag men jeg foretrekker en dør ikke blir liggende rett over en kokebluss

 

Her roter du vel litt, du har jo selv valgt en båt hvor skapet kommer i konflikt med kokeblusset...

 

Det var ikke Bavaria du hadde i tankene når du kritiserte den løsningen, det var din egen båt :yesnod:

 

 

Redigert, det var visst jeg som rotet.. blandet sammen sun flyer og enzo, men skitt au...

Redigert av TMS (see edit history)

TMS

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...